AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 I vinter fyller jeg 18 år og er etter loven myndig. Jeg har vært vegetarianer siden jeg var 14, men i omkring 1,5 år har jeg hatt et stort ønske om å bli veganer. Foreldrene mine lot meg bli vegetarianer fordi de mente at det kun var en kort fase som sikkert ville gå over, men det ser de nå at det ikke er det tilfellet. Likevel advarte de meg tidlig om at jeg aldri måtte finne på å bli veganer og fremdeles kommer de med småkommentarer om at jeg må spise masse meieriprodukter og egg. Når jeg fyller 18 har jeg lyst til å spør foreldrene mine om jeg kan bli veganer. Jeg vet at jeg er myndig og kan bestemme selv, men de er familien min så de har selvsagt noe å si i saken. De betaler jo også for maten min og jeg vil ha et halvt skoleår igjen før jeg har planer om å studere. Jeg er bare så redd for at de vil si nei for dette er noe jeg virkelig har lyst til. Hvis de isåfall sier nei burde jeg fremdeles gå inn over å bli veganer under deres misnøye eller burde jeg vente til jeg flytter ut? (Jeg tar blodprøver årlig og har ingen mangler. Jeg tar B12 supplement utenom, men det er alt) Anonymous poster hash: 1f26a...039
Berit Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Vente til du flytter ut. Eller du kan bli veganer; la være å spise det som blir servert som ikke er veganmat, men ikke forlange at de skal kjøpe inn og lage veganmat. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 De er uansett forpliktet til å betale for maten din frem til du er myndig. Att de er familien din har ingenting med saken å gjøre, vi du bli veganer så blir du veganer. Når det er sagt,, er det ditt ansvar å sørge for at du får i deg det du trenger, og at spesialmaten din ikke påfører familien din ekstra arbeid og utgifter. Vil du ha spesialmat som er 4 ganger så dyr som vanlig mat, betaler du den selv. Anonymous poster hash: c8203...752
Tonka Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Jeg er 100% for veganisme, synes det er kjempefint at du ønsker å bli veganer. Men så lenge familien din betaler for og lager maten du spiser så spiser du det de lager. Betaler du selv og tilbereder dine egne måltider så kan du selvsagt gjøre akkurat som du ønsker.
Maimira Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Hvis de sier nei, så er de vrange synes jeg. Hva er galt med å være veganer? Du bestemmer jo selv hva du vil spise, enten du er 14 eller 18 år.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 De er uansett forpliktet til å betale for maten din frem til du er myndig. Att de er familien din har ingenting med saken å gjøre, vi du bli veganer så blir du veganer. Når det er sagt,, er det ditt ansvar å sørge for at du får i deg det du trenger, og at spesialmaten din ikke påfører familien din ekstra arbeid og utgifter. Vil du ha spesialmat som er 4 ganger så dyr som vanlig mat, betaler du den selv. Anonymous poster hash: c8203...752 Har laget alle måltidene mine siden jeg ble vegetarianer, men vi har felles vegetarmiddig 1-2 dager i uka der alle hjelper til. Vet ikke helt hva du sikter til som spesialmat, kanskje quinoa, chiafrø, tofu, osv? Går ikke så mye i disse ingrediensene selv om jeg har dem i skapet(en del foreldrene mine har kjøpt i sverige uten jeg har bedt dem. de spiser like mye av det som meg), det det går mest av er bønner, linser og kikerter som er vel noe av det billigste man kan få tak i. Er med å handler selv i butikken så vil ikke si at jeg påkoser foreldrene mine noe ekstra. Anonymous poster hash: 1f26a...039
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Har laget alle måltidene mine siden jeg ble vegetarianer, men vi har felles vegetarmiddig 1-2 dager i uka der alle hjelper til. Vet ikke helt hva du sikter til som spesialmat, kanskje quinoa, chiafrø, tofu, osv? Går ikke så mye i disse ingrediensene selv om jeg har dem i skapet(en del foreldrene mine har kjøpt i sverige uten jeg har bedt dem. de spiser like mye av det som meg), det det går mest av er bønner, linser og kikerter som er vel noe av det billigste man kan få tak i. Er med å handler selv i butikken så vil ikke si at jeg påkoser foreldrene mine noe ekstra. Anonymous poster hash: 1f26a...039 Du bruker åpenbart ikke mye svindyr spesialmat, det er bra Jeg erindrer å ha sett en pakke tofupølser i frysedisken for en tid tilbake, prisen var til å få hakeslepp av, og ikke noe man kan forvente at foreldre skal sponse. Men jeg ser jo at det hos deg går i linser og bønner, det er jo som du sier svært billig, så da kan ikke foreldrene dine bruke penger som argument. Så flott at dere har felles vegetarmiddag, var det ditt initiativ? Anonymous poster hash: c8203...752
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Du bruker åpenbart ikke mye svindyr spesialmat, det er bra Jeg erindrer å ha sett en pakke tofupølser i frysedisken for en tid tilbake, prisen var til å få hakeslepp av, og ikke noe man kan forvente at foreldre skal sponse. Men jeg ser jo at det hos deg går i linser og bønner, det er jo som du sier svært billig, så da kan ikke foreldrene dine bruke penger som argument. Så flott at dere har felles vegetarmiddag, var det ditt initiativ? Anonymous poster hash: c8203...752 Var vel mer foreldrene mine som ville at vi skulle ha fellestid og de foreslå middagslagning. Det var taco-fredag i en periode, men det ble vi fort lei av. Middagene jeg lager er ganske kjappe og ikke spesielt kompliserte så derfor var det masse uutforsket mat som kunne prøves ut. Går mye i ulike varianter av vegetarlasagne, pizza(av og til 1/2 vegetar og 1/2 ikke-vegetar), ulike supper med masse oppi, pastaretter, vegetarburgere, falafel, store salatboller, asiatiske gryteretter, osv. Merker også at familien har blitt mer interessrt i frukt og grønt etter at jeg ble vegetarianer noe som er bra for oss alle. Anonymous poster hash: 1f26a...039
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå