Gjest Walden Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Dersom man mener at velferdssystemet slik det driftes i dag ikke er fungerende eller bærekraftig, vil det ikke da være mer umoralsk å betale inn skatt og være moralsk og ikke bruke det/snylte, enn det vil være å bruke det og la det gå dukken så fort som overhode mulig? Folk er jo så moralske, i sin naivitet. De jobber og betaler totalt 50-60% skatt hele sitt liv og skal aldri bruke noen av godene de har opparbeidet seg gjennom å ha bidratt et helt liv nei! I mens er det en hel haug unnasluntrere, innvandrere og smartinger som snylter dem og lever livet og koser seg på dere hardt arbeidende skattebetaleres penger. Hvorfor ikke live it up a little? Få litt igjen? Ta deres del av kaka? Snylte litt dere også? For om dere ikke gjør det, så vil jo noen andre snylte? 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Det er jo faktisk en del som vil ha behov for det etterhvert, folk som blir syke f. eks. etter å ha vært mange år i arbeidslivet, eller kanskje blir oppsagt som 60 åring og sliter med å få ny jobb (på grunn av alderen) osv. Anonymous poster hash: cf79c...6f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Dersom man mener at velferdssystemet slik det driftes i dag ikke er fungerende eller bærekraftig, vil det ikke da være mer umoralsk å betale inn skatt og være moralsk og ikke bruke det/snylte, enn det vil være å bruke det og la det gå dukken så fort som overhode mulig? Folk er jo så moralske, i sin naivitet. De jobber og betaler totalt 50-60% skatt hele sitt liv og skal aldri bruke noen av godene de har opparbeidet seg gjennom å ha bidratt et helt liv nei! I mens er det en hel haug unnasluntrere, innvandrere og smartinger som snylter dem og lever livet og koser seg på dere hardt arbeidende skattebetaleres penger. Hvorfor ikke live it up a little? Få litt igjen? Ta deres del av kaka? Snylte litt dere også? For om dere ikke gjør det, så vil jo noen andre snylte? Så du mener at de som arbeider aldri bruker pengene de skatter for. Altså, de er aldri sykemeldte? De går aldri til lege? Er aldri innlagt på sykehus? osv osv. Skattepenger går til mye mer enn det du ser ut til å få med deg. Anonymous poster hash: 45a7d...dee 6
Gjest Walden Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Så du mener at de som arbeider aldri bruker pengene de skatter for. Altså, de er aldri sykemeldte? De går aldri til lege? Er aldri innlagt på sykehus? osv osv. Skattepenger går til mye mer enn det du ser ut til å få med deg. Anonymous poster hash: 45a7d...dee Ja, bla til korrupsjon og inkompetente politikere som sløser bort GANSKE så mye. Er ikke DET umoralsk da? Jo, det er klart om du er sykemeldt så mye som det mange nordkvinner (særlig kvinner) er, så bruker du jo endel av trygderetten din. Men det var ikke helt det jeg ville inn på..jeg mener at det er umoralsk å ikke snylte på velferdsgodene om man mener de burde vært avviklet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Jeg gjorde dette. Ble så lei av å bidra til ting jeg er dypt uenig i. Så jeg sykemeldte meg, lang historie kort, er nå ufør med en ok trygd. Kunne ikke gitt mer blaffen, politikerne kjører uansett dette landet til helvete i ekspressfart. Jeg bidrar ikke med en øre til dette lengre. Anonymous poster hash: f5584...bb0 2
Gjest Walden Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Jeg gjorde dette. Ble så lei av å bidra til ting jeg er dypt uenig i. Så jeg sykemeldte meg, lang historie kort, er nå ufør med en ok trygd. Kunne ikke gitt mer blaffen, politikerne kjører uansett dette landet til helvete i ekspressfart. Jeg bidrar ikke med en øre til dette lengre. Anonymous poster hash: f5584...bb0 Hva slags sykdom? Var den reell, halvløgn, eller helløgn? 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Hva slags sykdom? Var den reell, halvløgn, eller helløgn? Halvløgn. Var dårlig, men fortsatte bare i systemet selv om jeg følte meg bedre. Når jeg ser på hvor vanvittig dette landet styres, gir jeg blaffen. Jeg skal heller hjelpe til mot en kollaps, istedenfor å skatte til ting som er helt uforståelig for meg at det brukes penger på. Anonymous poster hash: f5584...bb0 1
Gjest Walden Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Halvløgn. Var dårlig, men fortsatte bare i systemet selv om jeg følte meg bedre. Når jeg ser på hvor vanvittig dette landet styres, gir jeg blaffen. Jeg skal heller hjelpe til mot en kollaps, istedenfor å skatte til ting som er helt uforståelig for meg at det brukes penger på. Anonymous poster hash: f5584...bb0 Hehe. Det triste med det er jo at du disabler deg selv da..At du setter en stopper for evnt karriere, at det kan bli vanskelig å drive eget firma, vanskelig å finne seg dame osv. Men om du ikke har motivasjon eller utsikter for det likevel og kun har en dårlig til normalt betalt jobb å se fram mot hvor staten tar 50-60% av pengene dine at gunpoint, så skjønner jeg deg jo! 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #9 Skrevet 13. august 2015 Hehe. Det triste med det er jo at du disabler deg selv da..At du setter en stopper for evnt karriere, at det kan bli vanskelig å drive eget firma, vanskelig å finne seg dame osv. Men om du ikke har motivasjon eller utsikter for det likevel og kun har en dårlig til normalt betalt jobb å se fram mot hvor staten tar 50-60% av pengene dine at gunpoint, så skjønner jeg deg jo! Nåja.. Nå har jeg en ok trygd på 23000 utbetalt i måneden...bra det for å slippe å gjøre noe. Så kan man tjene 0.4 g før de trekker av trygden. man kan tjene så mye man vil, men da begynner de å trekke. Med dagens vanskelige arbeidsmarked, og det blir mye verre, ser jeg ingen grunn til å stresse med å få en drittjobb eller å starte et eller annet firma som likevel ikke går selv om man jobber døgnet rundt, Det er for mange der ute i inn og utland, prisene er presset. Uansett hadde jeg da måtte betale skatt som likevel hadde gått til ting jeg ikke kan fordra. Så da får det heller være. Det er en skam hvordan landet er blitt de senere år. Anonymous poster hash: f5584...bb0
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #10 Skrevet 13. august 2015 Nåja.. Nå har jeg en ok trygd på 23000 utbetalt i måneden...bra det for å slippe å gjøre noe. Så kan man tjene 0.4 g før de trekker av trygden. man kan tjene så mye man vil, men da begynner de å trekke. Med dagens vanskelige arbeidsmarked, og det blir mye verre, ser jeg ingen grunn til å stresse med å få en drittjobb eller å starte et eller annet firma som likevel ikke går selv om man jobber døgnet rundt, Det er for mange der ute i inn og utland, prisene er presset. Uansett hadde jeg da måtte betale skatt som likevel hadde gått til ting jeg ikke kan fordra. Så da får det heller være. Det er en skam hvordan landet er blitt de senere år. Anonymous poster hash: f5584...bb0 Jesus. Ja, hadde jeg fått så mye utbetalt hadde jeg aldri løftet en finger igjen selv. Får vel bare si grattis da! Du lever the norwegian dream. 1
debattanten Skrevet 13. august 2015 #11 Skrevet 13. august 2015 (endret) Jeg har med tiden blitt ganske frustrert når jeg ser hvordan politikerne og byråkratene sløser med midlene som folket betaler inn i skatt og avgifter. Før idiotene kommer på banen å sier at skatt går til mye fint som jeg ikke ser, så vil jeg bare si at det ikke er de fornuftige tingene jeg reagerer på. Er jo som Walden har påpekt, uendelige mengder milliarder som blir sløst vekk på ting som ikke kommer noen til gode, verken fattig eller rik. Skatte og avgiftstrykket kunne vært veldig mye mindre og folk kunne hatt det mye bedre i dette landet om sløseriet kunne stoppe. Så om jeg får sjansen på å snylte skatt eller andre velferdsgoder så benytter jeg det fullt ut. Lovlig selvfølgeligvis, da jeg ikke ønsker å havne i fengsel. Økonomisk kriminalitet mot Staten med stor S er vel verre enn drap i dette landet. Jeg har vel sagt det en stund nå, men jeg har ikke særlig trua på Norge fremover. Mine spådommer har blitt temmelig bekreftet siste året. Jeg spår spennende tider fremover. Diskusjonen rundt statsbudsjettet i år og neste år blir krevende. Norge har faktisk snart ikke nok penger til å dekke opp statsbudsjettet pga lav oljepris blant annet. Problemet med at staten gir goder til folket er igrunn det samme som "Crony capitalism" hvor staten og myndighetene gir goder til næringslivet. Hvor folk eller næringsliv kan gå til myndighetene å oppnå goder over sine konkurrenter. Nettopp slik fungerer NAV, man kan tilegne seg goder som blir betalt av andre. Selvfølgelig vil privatpersoner utnytte seg av dette systemet. Det er nærmest galskap å ikke gjøre det! Endret 13. august 2015 av debattanten 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 For meg handler det om at jeg ikke ønsker å bidra mer til galskapen. Det kan ikke være slik at man skal måtte betale skatt for så å se at pengene blir brukt til noe man slett ikke, under noen omstendighet, vil se de bli brukt på. Jeg er selvsagt for å bruke penger på landet, transport, skoler, sykehus, eldreomsorg osv. Fornuftige ting som gagner landet og oss selv. Slik det var før, og fortsatt burde være. Vi hadde penger når vi ikke hadde penger før. De siste 50 årene har man bygget dette landet til det det er i dag. Nå renner vi over av penger, men har ikke penger til noe av det jeg nevnte over lengre. De hundretalls milliardene som blir sløst vekk på alt mulig tull, er helt forferdelig. Jeg er ferdig med å bidra til dette. Intenst. Anonymous poster hash: f5584...bb0
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Takk for gode perspektiver debattanten og AB.. Snart renner vel tråden over av personangrep fra sosialistene 1
sol87 Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Dersom man mener at velferdssystemet slik det driftes i dag ikke er fungerende eller bærekraftig, vil det ikke da være mer umoralsk å betale inn skatt og være moralsk og ikke bruke det/snylte, enn det vil være å bruke det og la det gå dukken så fort som overhode mulig? Folk er jo så moralske, i sin naivitet. De jobber og betaler totalt 50-60% skatt hele sitt liv og skal aldri bruke noen av godene de har opparbeidet seg gjennom å ha bidratt et helt liv nei! I mens er det en hel haug unnasluntrere, innvandrere og smartinger som snylter dem og lever livet og koser seg på dere hardt arbeidende skattebetaleres penger. Hvorfor ikke live it up a little? Få litt igjen? Ta deres del av kaka? Snylte litt dere også? For om dere ikke gjør det, så vil jo noen andre snylte? De fleste drar nytte av velferdsstatens goder daglig, månedlig og årlig. Tror du det norske skolesystemet er gratis? Tror du videregående utdanning er gratis å drifte? Og hva med høyere utdanning, hvor det eneste man betaler er bøker og en begrenset semesteravgift? I tillegg kan alle oppsøke lege når vi trenger det, til en svært lav egenandel. Den faller også bort om vi betaler en viss mengde egenandel. "Mine skattepenger" rekker nok ikke til å betale en bitteliten andel av det jeg har fått som norsk statsborger gjennom livet, så nei, jeg tar ikke i mot trygd før jeg faktisk trenger det. 4
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 (endret) De fleste drar nytte av velferdsstatens goder daglig, månedlig og årlig. Tror du det norske skolesystemet er gratis? Tror du videregående utdanning er gratis å drifte? Og hva med høyere utdanning, hvor det eneste man betaler er bøker og en begrenset semesteravgift? I tillegg kan alle oppsøke lege når vi trenger det, til en svært lav egenandel. Den faller også bort om vi betaler en viss mengde egenandel. "Mine skattepenger" rekker nok ikke til å betale en bitteliten andel av det jeg har fått som norsk statsborger gjennom livet, så nei, jeg tar ikke i mot trygd før jeg faktisk trenger det. Nei, jeg tror ikke det er gratis. Hvem tror du betaler? Hva menre du at mine og dine skattepenger ikke rekker til å betale en bitteliten del? Hvor tror du penger kommer fra? Tror du staten sitter på et hvelv med penger i, eller en kiste med gull? OMG...er dette nivået folk er på? Endret 13. august 2015 av Walden 1
Viktualia Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Halvløgn. Var dårlig, men fortsatte bare i systemet selv om jeg følte meg bedre. Når jeg ser på hvor vanvittig dette landet styres, gir jeg blaffen. Jeg skal heller hjelpe til mot en kollaps, istedenfor å skatte til ting som er helt uforståelig for meg at det brukes penger på. Anonymous poster hash: f5584...bb0 Så hvis jeg forstår deg rett håper du at du og mange med deg skal miste eller få en stor reduksjon i trygd, og måtte betale på sykehus osv. 1
sol87 Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Nei, jeg tror ikke det er gratis. Hvem tror du betaler? Hva menre du at mine og dine skattepenger ikke rekker til å betale en bitteliten del? Hvor tror du penger kommer fra? Tror du staten sitter på et hvelv med penger i, eller en kiste med gull? OMG...er dette nivået folk er på? Herre fred. Velferdsstaten finansieres i stor grad via skatteseddelen. Men de skattepengene jeg alene har betalt så langt, rekker ikke til å betale kostnadene Norge har hatt ved å gi meg en utdanning å å holde meg frisk. Jeg tror ikke du bør uttale deg så mye om "hvilket nivå" folk er på... 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 Så hvis jeg forstår deg rett håper du at du og mange med deg skal miste eller få en stor reduksjon i trygd, og måtte betale på sykehus osv. Slik det er blitt nå, kollapser velferdsstaten uansett innen kort tid. Hadde vi brukt pengene på oss selv og landet, hadde vi hatt det svært så bra og velferdsstaten hadde glatt overlevd. Men med alle pengene vi bruker på utenlandshjelp, innvandring og andre ting vi ikke trenger bruke penger på, er dette umulig å opprettholde. Derfor ønsker jeg heller ikke å bidra til det. Jeg betaler ikke skatt, sliter og jobber for at pengene skal bli brukt på ting som akselerer velferdsstatens fall. Da kan jeg likesågodt bidra til dette selv, siden det er uunngåelig, slik det ser ut nå fremover. Norge har spilt fallitt. Anonymous poster hash: f5584...bb0
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 (endret) Herre fred. Velferdsstaten finansieres i stor grad via skatteseddelen. Men de skattepengene jeg alene har betalt så langt, rekker ikke til å betale kostnadene Norge har hatt ved å gi meg en utdanning å å holde meg frisk. Jeg tror ikke du bør uttale deg så mye om "hvilket nivå" folk er på... Helt korrekt, og derfor er ikke velferdsstaten bærekraftig Når man har et skattesystem så sløses utrolig mye penger bort på unødvendig byråkrati, kleptokrater og i beste fall middelmådige folks elendige avgjørelser. Jeg BØR absolutt uttale meg om andres nivå. Endret 13. august 2015 av Walden
Gjest Walden Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 (endret) Slik det er blitt nå, kollapser velferdsstaten uansett innen kort tid. Hadde vi brukt pengene på oss selv og landet, hadde vi hatt det svært så bra og velferdsstaten hadde glatt overlevd. Men med alle pengene vi bruker på utenlandshjelp, innvandring og andre ting vi ikke trenger bruke penger på, er dette umulig å opprettholde. Derfor ønsker jeg heller ikke å bidra til det. Jeg betaler ikke skatt, sliter og jobber for at pengene skal bli brukt på ting som akselerer velferdsstatens fall. Da kan jeg likesågodt bidra til dette selv, siden det er uunngåelig, slik det ser ut nå fremover. Norge har spilt fallitt. Anonymous poster hash: f5584...bb0 Vi alle bidrar jo til velferdsstatens kollaps, nettop ved oppretholde den. Du bidrar enda mer ved å boikotten den, altså er du godere enn oss andre fordi du aksellererer fallet til velferdsstaten, som burde komme jo før, heller enn siden, fordi jo lenger velferdsstaten går og rangler og jo seinere det kommer inn reformasjoner, jo verre vil kollapsen bli. Endret 13. august 2015 av Walden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå