Gå til innhold

Vanlig vask av kaffekanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så inne i de kaffegreiene, men har gjester som liker å drikke kaffe og dermed fyrer opp kaffekanna og fyller opp kaffekanna selv om de bare skal ha et par kopper. Så reiser de hjem, og jeg står der med en kaffekanne full i kaffe og lurer på hvordan jeg skal vaske denne greia. Har tidligere vasket den med zalo, tørket med et håndkle og hevet den inn i skapet, men så hørte jeg noen nevne (i en annen sammenheng) at man ikke skulle bruke zalo i kaffekanner (turte ikke spørre om utdypning), så da har jeg bare skylt de med vann og nå står de på disken med varmt vann i, og jeg har lyst til å få de vekk, men må jo få de ordentlig ren først, så håper noen her har peiling. Er sikkert noen uker før jeg får kaffedrikkende besøk igjen. Jeg er med på at det går greit å skylle med vann om man skal ha ny kaffe i kanna neste dag, men nå skal den altså bli stående en stund, og da lurer jeg altså på hva jeg skal gjøre :O Har både med pumpe (plast) og uten om det er forskjellig rengjøringsmetode. Kannene har glass inni.

Anonymous poster hash: b1bf0...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiv oppi vanlig maskinoppvaskpulver, la det stå en stund, og vask så med oppvaskkosten. 

Du må ihvertfall vaske den ordentlig, å bare skylle med vann holder ikke. Da smaker kaffen fort høgg. 

Anonymous poster hash: e2794...653
  • Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hell oppi en spiseskje eller to med bakepulver og fyll etter med lunkent vann. Rist gjerne litt på kanna, så alt fordeler seg. Det dannes litt gass og trykket i kanna øker pga det, så vær litt forsiktig med å riste pumpekanna hardt ;) Skyll godt etterpå.

Skrevet

Jeg bruker krystallsoda til sånt. 

Skrevet

Eg vaskar alle delane med vanleg Sun Light, og kaffitraktar-rens i sjølve maskina.

Har alltid gjort det. Det står óg i bruksanvisninga til Moccamaster, så reknar med at det er rett :)

Skrevet

Jeg har alltid brukt Zalo til den typen rengjøring, skjønner ikke hva som skal være galt med det. Varmt vann, et par dråper Zalo og noen sveip med kosten, så er kanna ren. (I alle fall om den rengjøres etter hver bruk, slik du sier.) Selvsagt må den skylles godt, ellers kan du få såpesmak på kaffen og det er ikke godt. :)

Kanner som brukes daglig og ofte bare skylles raskt mellom hver bruk (typisk for kaffekanner på jobben), vil få et belegg som kan bli litt mye for Zalo å ta knekken på. Det er først da jeg går løs med krystallsoda, oppvaskmaskinmiddel etc. 

Anonymous poster hash: 6fa98...7a8
Skrevet

Jeg pleier å ha oppi litt oppvaskpulver jeg og la det så å godgjøre seg en stund.. Skyller av resten av utstyret etter bruk hver gang, kjører det i oppvaskmaskin innimellom og kjører rens på trakteren.

Skrevet

Mener du termos eller TV-kanne?

Anonymous poster hash: 0ba28...2f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener TV-kanne. Men da fortsetter jeg som før. Vasker med Zalo, og skyller kjempegodt og tørker :)

Takk for svar. Da regner jeg med at han som nevnte det med Zalo, bare mente at det var "godt nok" uten, evt. at han har opplevd noen som ikke har skylt zaloen skikkelig bort etterpå :D

Skrevet

Jeg bruker god, gammeldags krystallsoda til TV-kanna og termoser. Blir skinnende rent uten jobb.

Skrevet

Jeg tar et par spiseskjeer bakepulver og fyller på med vann. Lar den stå over natta :) Funker som bare det.. Bruker ikke zalo eller vaskepulver.

Skrevet

Veldig glad for at jeg ikke drikker kaffe!

Termoskanner skal ikke ha verken krystallsoda, Zalo/Sunlight eller maskinoppvaskemiddel, fordi det setter seg i pakningen mellom kolben og ytterkannen det kan enda til komme inn i mellomrommet mellom kolben og ytterembalasjen på kanna.

Dette er gammel lærdom.

Anonymous poster hash: 76ea1...bb9

• Liker 4
Skrevet

Veldig glad for at jeg ikke drikker kaffe!

Termoskanner skal ikke ha verken krystallsoda, Zalo/Sunlight eller maskinoppvaskemiddel, fordi det setter seg i pakningen mellom kolben og ytterkannen det kan enda til komme inn i mellomrommet mellom kolben og ytterembalasjen på kanna.

Dette er gammel lærdom.

Anonymous poster hash: 76ea1...bb9

Da har du kanskje et godt råd for hvordan man skal vaske den også, da? Siden du vet så godt hvordan det ikke skal gjøres, mener jeg? Bare vann holder nemlig ikke i lengden.

Anonymous poster hash: 6fa98...7a8

• Liker 1
Skrevet

Har bestemt meg for å kjøpe meg en TV-kanne som tåler oppvaskemaskin. Makan til dill........

• Liker 1
Skrevet

Som en ekte kaffe elsker skal det sies at jeg er nok mer opptatt av GOD kaffe enn "hvermansen", men selv hvermansen smaker at det som har med kaffe å gjøre ikke bør være i nærheten av zalo, uansett hvor godt det skylles. Jeg har vasket termos en gang med zalo, den termosen måtte nesten kastes. Zalo og kaffe er to ting som virkelig ikke passer sammen. Det gjør forøvrig ikke klorin, oppvaskmaskin pulver og kaffe heller.

Jeg har kjøpt en boks med pulver som en renser espressomaskiner med og har dette pulveret i sammen med kokende vann stående i termosen/kaffekanne over natten.

Men jeg forstår at også at "hvermansen" som ikke elsker kaffe selv gidder å kjøpe slikt. Men du får kjøpt på helt vanlige dagligvarebutikker tabletter som er til å rense kaffekanner, koster kanskje 20 kr og ser slik ut: http://cleandrop.no/2011/08/cleandrop-for-termos-og-kanne/ denne ligger i skapet som en reserve og er utrolig effektiv. Du slipper en tablett nedi kannen blander med varmt vann, lar stå, vasker kanskje med en flaskekost og that's it. Nydelig kaffe uten ekkel smak av både zalo og andre ullumskheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...