AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Er oppe i et kjedelig problem angående leiligheten vi kjøpte i fjor. Overskriften i prospektet og annonsen var "mulighet for å bygge balkong", og det sto at det var klargjort til balkong. Dette er en eldre bygård i Oslo der flertallet allerede har balkong, så den nye balkongen må være helt lik de andre naturligvis. Firmaet som opprinnelig satte opp balkongene finnes ikke lengre. Nå har vi bodd der siden mai i fjor. Vi har vært i kontakt med de fleste balkongfirmaet som finnes, og enten synes de prosjektet er for "spesielt", eller de trekker seg av andre grunner. Det virker vanskelig å få satt opp balkong, men det er også et spørsmål om å lete lenge nok for å finne riktig firma - antakelig. Hvis de finnes. Spørsmålet er om ikke megler og selger burde sjekket opplysningene i prospektet bedre. Vi ga mye for leiligheten, og strakk oss fordi vi ønsket balkong, som jo skulle være en lett og kjapp sak å få til. Det er leit at vi ikke har balkong når leiligheten ellers er utrolig fin. Ja, det etter luksusproblem. Men jeg synes egentlig ikke vi fikset vi betalte for. Har vi noen rettigheter her? Økonomisk eller på annen måte? Leiligheten har bare ikke samme verdi. Særlig for meg, som synes grønne planter og en stol ute med bok og god drikke er den ultimate avslappende tilstanden. Noen råd? Irritert på megler!!!!Anonymous poster hash: fa782...f14
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Hva mener du tidligere eier eller megler burde gjort i forkant? Ringt rundt for å forhøre seg om byggefirmaer er interessert i å bygge der? Det er jo sannsynlig at det er klargjort for oppsetting av balkong, men tidligere eier kan ikke belastes for at ingen vil ta på seg jobben. Kanskje firmaene ikke er komfortable med fremgangsmåten, eller at jobben ikke vil være lønnsom for dem. Her var det klargjort for å sette opp garasje, og jeg tviler at den tidligere eieren har ringt rundt for å høre om noen kan ta jobben før han solgte. Anonymous poster hash: 04131...85d 3
iMe Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Er det et borettslag? Da kan du høre med styret om det er tilfelle at leilighetene er klargjort for balkong. Om det er tilfelle, så har du ingen sak. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Det er klargjort for balkong, men festene kan ikke lenger brukes. Vi hadde et balkongfirma på befaring som sa dette. Grunnen til at jeg spør er også fordi jeg så en avissak der noen fikk erstatning fra megler fordi det ble opplyst på visning at det ville være mulig med 5-7m2 balkong, men så ble det bare en 2,7m2. Jeg mener vår sak er verre. Jeg synes det er uetisk å dra opp bud basert på informasjon som viser seg å være feil. Da burde megler undersøkt saken bedre, ja.Anonymous poster hash: fa782...f14
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Hva med å høre med de andre beboerne som mangler balkong, om flere vil være med på balkongbygging? Når det blir flere enheter, kan det hende firma synes det er mer attraktivt, og da kanskje de ser på oppgaven med nye øyne? Anonymous poster hash: b92b5...93f 2
Pinkee Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Kontakt megler/meglerfirmaet du kjøpte av, og legg inn klage. Da får du sikkert svar. Men, jeg klarer ikke å se at det er noen grunn. For problemet er ikke at du ikke får bygge balkong, men at du ikke vil betale nok for å få det gjort. For legger du nok penger på bordet, så tror jeg du finner noen som vil gjøre det. 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Megler forholder seg til og videreformidler informasjon/opplysninger megler får fra selger. Så å skylde på megler her er som å rette baker for smed. Det er selger du evtuelt må gå på. Hva bad du om å få av skriftlig dokumentasjons på denne saken før du kjøpte? Hvordan undersøkte du at informasjonen i salgsprospektet kunne løses FØR du la inn bud? Gjorde du ingenting utover å lese informasjonen og snakke om dette med selger og megler? Da har du ingen sak å gå videre med. Anonymous poster hash: 44029...5fe
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Oi, her er det mange løse antakelser. Noen har gode råd, tusen takk. Men det ble da en veldig negativ tone..? Er det provoserende at man ønsker balkong og føler seg litt lurt? Vi er noen flere i sameiet som skal bygge, ja. Og økonomi er ingen hindring, for å si det slik. Problemet er byggeteknisk, ulike balkongfirma og entreprenører sier det er "for vanskelig". Så vi har rett og slett ikke fått noen anbud på halvannet år, helt prisuavhengig. Vi la ikke ut oppdraget på anbud før vi bød på leiligheten, nei. Men muligheten for balkong var et hovedtema både på visning og i markedsføringen av leiligheten. Ikke så rart vi gikk i gang med balkongprosjektet umiddelbart ved kjøp da, vel? Det er ikke første gang vi kjøper eller bygger.. Har ikke tidligere opplevd så grove grunnløse lovnader. Hvis megler og selger skriftlig og muntlig kan påstå noe som er urealistisk og det er kjøpers ansvar å sjekke alt, hvor går da grensen for hva som kan loves? Dette skurrer. Vi snakket med meglerfirmaet i dag tidlig, som også mente at dette nok var galt ift markedsføring. Alt er ikke kjøpers ansvar. Er jo forøvrig ikke ute etter penger her, men balkong! Takk for svarene. Mye negativt på svakt grunnlag, synes jeg, men ok. Det var greit med en realitetsorientering ved ansvarlig megler. Så får vi se hvor det bærer. Krysser fingre for at det ordner seg med en hyggelig balkong for oss også. Anonymous poster hash: fa782...f14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå