Gå til innhold

Når pus tar med levende mus inn på natta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt klarte Lillepus å ta med seg levende mus inn soveromsvinduet! Hun hadde fortsatt ikke drept og spist musa når jeg dro på jobb  :sjokkert:  Musa gjemte seg litt her og der, og lå nok mest under nattbordet mitt i natt. Bunnen på nattbordet er så langt nede at Lillepus ikke kommer under der. Etter at jeg fikk musa fram fra under nattbordet så pilte den under/bak saccosekken som står inntil en vegg. Da la Lillepus seg oppå saccosekken, men jeg er litt usikker på om hun klarte å kvele musa, - eller om musa pilte et annet sted uten at jeg så det. Jeg lot dem iallefall være bak lukket dør ei stund, og når jeg åpna døra igjen så lå Lillepus fortsatt på saccosekken, men jeg hørte en liten kamp der inne etter jeg hadde lukket døra, og før jeg gikk på badet.. da er det lov å håpe at musa er død, og at den ikke har gjort noe skade...

Er det andre her som har opplevd at pusen har tatt med levende mus inn, og at det har blitt musejakt inne? Fysj...håper den musa ligger død under saccosekken nå! Kan musa ha gjort noe "skade", som å gnage på noe, eller tisse/bæsje? Hvordan lukter det i så fall, - og hva skal jeg gjøre da? Vaske gulvet med grønnsåpe og salmiakk? Nå lurer jeg på om ikke det er greit å ha vinduet i en "mindre åpning" likevel...sånn at Lillepus ikke kommer seg inn med et levende bytte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere ganger. 

Vi har hatt mus boende hos oss i flere uker. Gjemt seg under sofaer og møbler. Har hatt middags besøk osv. av folk som er livredde for mus, best å ikke nevne at det er en mus under sofaen de sitter i. Samme gjelde fugler, mark, møll, humler, edderkopper. Det meste egentlig.

Anonymous poster hash: 01713...fa7
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Har musa gjort skade? Burde jeg gjøre noe ifht å vaske? Kan saktens kjøpe musefelle, men må passe på at katta ikke setter seg fast i den.. Håper musa piler ut verandadøra hvis ikke den er død når jeg kommer hjem... 

Endret av Millimani
Skrevet

Jeg pleier å stenge katten ute av rommet og åpne en dør/vindu så musa kommer seg ut trygt. Vi hadde en mus boende under sofaen i over en uke (fikk den ikke ut med en gang, så da satte jeg frem mat og vann til den så den klarte seg).  

Vi har ikke funnet noen skader bortsett fra litt museskit.

Anonymous poster hash: 95618...fff
  • Liker 9
Skrevet

Vi har 2 katter. Katt 1 er glad i å ta med fugler og padder inn. Katt nr 2 holder seg til biller, mark, mus og møll. De er som regel døde, eller nesten døde. Jeg synes det er MEGA ekkelt, og derfor vasker jeg ofte. Jeg har ingen barn, men kan tenke meg at når jeg får barn i hus at jeg vil vaske mye mer til de er litt eldre hvertfall. 

Vi har kattedør, så kattene kommer og går som de vil. Derfor litt vanskelig å stoppe de. 

De er veldig unge, 1 og 2 år. så håper litt at jaktingen roer seg ned når de blir litt eldre. 

Skrevet

Jeg burde lukket soveromsdøra før jeg dro i morges, men tror ikke jeg gjorde det...byr seg vel en annen anledning. Vinduet står åpent, så det er lov å håpe, eller ikke minst er det lov å håpe at Lillepus har drept musa før jeg kommer hjem fra jobb. Min katt er snart ti år, og en ivrig muse-jakter. Har aldri opplevd at hun har tatt med levende dyr inn før, men at hun fra tid til annen legger fra seg bakparten eller framparten på mus "for å vise hvor flink pus hun er" har jeg opplevd flere ganger. Dere to siste gir meg et større håp enn den som svarte først. 

Skrevet

Jeg tar alltid musa ut igjen hvis den ikke er død (tar den ut hvis den er død og da såklart!). Pus tok med en mus inn en gang med hadde klort opp hele magen så man kunne se tarmer og innvoller, men den levde fortsatt. Men jeg hadde ikke hjerte til å se den lide mens pus lå å slikket seg rundt munnen, så måtte ta den ut og ta livet av den desverre (den hadde aldri overlevd). Det er klart mus gnager jo en del, og kan jo tisse og gjøre fra seg. Men den er nok så redd at den ikke gjør særlig skade. Bare sjekke overalt.

Lykke til :) :)

• Liker 2
Skrevet

Er det andre her som har opplevd at pusen har tatt med levende mus inn, og at det har blitt musejakt inne? Fysj...håper den musa ligger død under saccosekken nå! Kan musa ha gjort noe "skade", som å gnage på noe, eller tisse/bæsje? Hvordan lukter det i så fall, - og hva skal jeg gjøre da? Vaske gulvet med grønnsåpe og salmiakk? Nå lurer jeg på om ikke det er greit å ha vinduet i en "mindre åpning" likevel...sånn at Lillepus ikke kommer seg inn med et levende bytte..

Levende og død, maaange ganger. Jeg har bodd her i 3 år, og gjennomsnittet ligger nok på ett byttedyr til dagen. Som regel dreper katten min dyret til slutt, men ikke alltid. Ikke lenge siden jeg våknet med en død mus ved siden av puta mi.

Min katt tar med mus, fugler og firfisler inn. Jeg har blitt veldig god på å gjenkjenne lukta av død mus, kan du si... Herregud som de lukter. Jeg trodde jeg var lur som valgte en sofa som katten ikke kom under da jeg kjøpte huset, men jeg tenkte ikke på at musene kom under...

Hvis musa er der lenge i live så kan det bli litt tiss og bæsj og så kan den bli desperat og gnage på noe hvis katten er borte for lenge. Men så lenge katten er i nærheten vil den nok bare ligge helt musestille (pun intended). Skal du vaske bort tiss og bæsj, ikke vask med salmimakk. Salmiakk kan gjøre at katten din vil tisse der. Vask heller med eddik og grønnsåpe.

Vi har 2 katter. Katt 1 er glad i å ta med fugler og padder inn. Katt nr 2 holder seg til biller, mark, mus og møll. De er som regel døde, eller nesten døde. Jeg synes det er MEGA ekkelt, og derfor vasker jeg ofte. Jeg har ingen barn, men kan tenke meg at når jeg får barn i hus at jeg vil vaske mye mer til de er litt eldre hvertfall. 

Vi har kattedør, så kattene kommer og går som de vil. Derfor litt vanskelig å stoppe de. 

De er veldig unge, 1 og 2 år. så håper litt at jaktingen roer seg ned når de blir litt eldre. 

Må nok dessverre meddele at hvis de først har fått smaken på det, så vil de fleste fortsette å jakte hele livet. Hokatten min er 9 år og går ut og inn som hun vil gjennom katteluka si. Det var museår her i fjor. På én dag dro hun inn 9 mus.

Skrevet

Hvis musa er der lenge i live så kan det bli litt tiss og bæsj og så kan den bli desperat og gnage på noe hvis katten er borte for lenge. Men så lenge katten er i nærheten vil den nok bare ligge helt musestille (pun intended). Skal du vaske bort tiss og bæsj, ikke vask med salmimakk. Salmiakk kan gjøre at katten din vil tisse der. Vask heller med eddik og grønnsåpe

Musa var halvdød under saccosekken når jeg kom hjem. Bare å trampe den i hjel for å være helt sikker.. Rettere sagt sitte/stå i saccosekken.. Og så ta hansker og en pose, ta musa og vrenge posen. Så kaste den ut vinduet. Skal straks gå ut og kaste i søpla. Lillepus har nok voktet over musa ei stund ja.. Forsåvidt grei måte å drepe den på ved å prøve og kvele den :P

Har vaska gulvet med grønnsåpe. Vet godt at salmiakk ikke er bra for kattene! Har ikke eddik akkurat nå, men kan jo eventuelt kjøpe det.

Skrevet

Takk for påminnelse om hvorfor katt aldri kommer i hus her mer! Fysj for noen dumme og uhygieniske kryp :eeeh:

Anonymous poster hash: 2a45f...bc5
  • Liker 1
Skrevet

Levende og død, maaange ganger. Jeg har bodd her i 3 år, og gjennomsnittet ligger nok på ett byttedyr til dagen. Som regel dreper katten min dyret til slutt, men ikke alltid. Ikke lenge siden jeg våknet med en død mus ved siden av puta mi.

Min katt tar med mus, fugler og firfisler inn. Jeg har blitt veldig god på å gjenkjenne lukta av død mus, kan du si... Herregud som de lukter. Jeg trodde jeg var lur som valgte en sofa som katten ikke kom under da jeg kjøpte huset, men jeg tenkte ikke på at musene kom under...

Hvis musa er der lenge i live så kan det bli litt tiss og bæsj og så kan den bli desperat og gnage på noe hvis katten er borte for lenge. Men så lenge katten er i nærheten vil den nok bare ligge helt musestille (pun intended). Skal du vaske bort tiss og bæsj, ikke vask med salmimakk. Salmiakk kan gjøre at katten din vil tisse der. Vask heller med eddik og grønnsåpe.

Må nok dessverre meddele at hvis de først har fått smaken på det, så vil de fleste fortsette å jakte hele livet. Hokatten min er 9 år og går ut og inn som hun vil gjennom katteluka si. Det var museår her i fjor. På én dag dro hun inn 9 mus.

Hehe, da har det nok vært museår her i år! har ikke tellingen på hvor mange mus det har vært  :fnise:

Gjest Magnifiq
Skrevet

Hadde aldri dratt ut av huset i den visshet om at det var mus der.

Jaktet selv på mus i første etasje i dag tidlig. Kattene hadde tydeligvis tatt den i hår da døren stod åpen.

Fikk tak i musen, og kastet den ut. Fysj så ekkelt!

Utenfor lå det 11(!!!) mus.. Tydelig mye mus i år også..

Skrevet

Musa var halvdød under saccosekken når jeg kom hjem. Bare å trampe den i hjel for å være helt sikker.. Rettere sagt sitte/stå i saccosekken.. Og så ta hansker og en pose, ta musa og vrenge posen. Så kaste den ut vinduet. Skal straks gå ut og kaste i søpla. Lillepus har nok voktet over musa ei stund ja.. Forsåvidt grei måte å drepe den på ved å prøve og kvele den :P

Har vaska gulvet med grønnsåpe. Vet godt at salmiakk ikke er bra for kattene! Har ikke eddik akkurat nå, men kan jo eventuelt kjøpe det.

Hva med å drepe den med en gang dersom den har ligget skadet lenge fremfor å stå/sitte i saccosekken på den så den mest sansynlig blir kvalt? Dyremishandling i mine øyne, selv om det "bare" er en mus. Da har man neimen ikke mye respekt for dyr... 

Har en katt som heldigvis ikke er så stor trussel mot vilt, men kommer den inn med en mus/fugl/firfisle eller orm så tar jeg det som et selvfølge å enten drepe det humant om det er skadet eller slippe det ut. Man sitter for pokker ikke i et annet rom og hører dyr bli pint ihjel fordi man ikke takler å ta i det "ekle skadedyret"...

Anonymous poster hash: 80b4a...2a9

• Liker 10
Skrevet

Takk for påminnelse om hvorfor katt aldri kommer i hus her mer! Fysj for noen dumme og uhygieniske kryp :eeeh:Anonymous poster hash: 2a45f...bc5

Mange som er glade i katter. Sånne kommentarer er unødvendig å komme med

Det er nå en gang sånn at må man gå så må man gå. Samtidig så har du vel et poeng der ja

ja

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vel hatt en 2-3 mus i hus i uka så lenge jeg har levd- for så lenge har jeg hatt katt. ;) Gamlepusen min var flink til å drepe de, og som oftest spiste han de etterpå. En gang kom han inn med en halv mus, slengte den fra seg på kjøkkenet, sprang ut, kom hesblesende tilbake etter 20 minutter med andre halvdelen! :fnise:

Pusina mi derimot, kommer inn med de spill levende og som oftest like hele. Så setter hun de pent fra seg på stuegulvet, tusler bort til matfatet sitt og spiser "ordentlig mat", før hun hopper opp på spisebordet og lar seg underholde av matmors jakt på musa! :glare: Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun er ondskapsfull, eller om hun er så lite menneskekjenner at hun faktisk oppriktig tror hun gleder meg.

Èn ting er i alle fall sikkert, og det er at det gleder henne å se meg krype rundt etter den fordømte musa, som gjerne kommer som en "gave" rett før jeg hadde tenkt meg ut av leiligheten.. Kort fortalt: Jeg er blitt så vant til det at jeg leer ikke på et øyebryn lengre. Jeg tar på meg "musefangerhanskene mine" (for de biter fælt), forsøker å presse de opp i et hjørne og setter inn støtet (er blitt ganske dreven etter hvert faktisk, i alle fall etter menneskelig målestokk...). De som er like fine, bærer jeg ned trappene (ja, for vi bor t.o.m i blokk..) og slipper de ut i buskene. De som er skadet, kakker jeg hardt i hodet med hammeren så de dør momentant (skadde mus har ikke sjans ute i naturen).

Det skal dog sies at jeg har funnet noen muselik rundt om på bortgjemte steder som jeg er usikker på hvor lenge de har ligget der.. Sånn bak oppvaskmaskin o.l der man sjelden titter. Det mest "sjokkartede" opplevelsen jeg har hatt m.t.p sånne ting, er en høstmorgen for et par år siden da jeg våknet og kjente noe varmt og vått på hodeputa rett ved øret mitt. Jeg lyste på med mobilen og der var det blod.. :overrasket:  Så satte jeg på nattlampa, og der, ved enden av hodeputa mi lå det en død spurv, og det var fjær overalt i hele senga! Da hadde den godeste Pusina mi fanget en spurv på vår knøttlille veranda i 5. etg.! At jeg ikke våknet av det rabalderet dette må ha vært, fatter jeg fremdeles ikke, for jeg sover vanligvis svært lett. Jeg burde i alle fall våknet av at Hun Selv ropte "frokost på senga muttern!!" :rope: For det er jeg sikker på at hun gjorde- på sitt vis.. ;)

• Liker 8
  • 2 år senere...
Skrevet

Jeg googlet for å finne ut hva slags innvoller pus har lagt på trappa mi i kveld og kom over denne. Sorry for å dra opp en gammel tråd (finnes det uskrevne regler for sånt egentlig) men nå får jeg jo ikke sove for pus nummer to er fortsatt ute. De må heldigvis inn gjennom døren så jeg har en viss kontroll, og jeg åpner alltid bare en glippe for å se at de ikke har mus før de får komme inn. Jeg innbiller meg at det er deler av fugl (hjerte eller noe annet) den ene til stadighet kommer med. Æsj, altså. Ekle smådeler å plukke opp.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/11/2015 at 2:47 PM, Guest Magnifiq said:

Jeg er singel mann og drar ofte ut av huset i visshet om at det er mus der ute😂

Anonymkode: d90eb...83b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, visste ikke så mange opplevde dette. Har hatt katt i 13 år og aldri opplevd det, heldigvis.

Anonymkode: ad07f...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, mus fører jo også noen ganger farlig smitte med seg :( 

Anonymkode: d870a...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Nok en grunn til at jeg foretrekker hunder. 

Anonymkode: cb356...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...