Gå til innhold

Hvorfor krig mellom barnløse og de med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor påstår den ene gruppen at de andre er egoistisk og omvendt? Må ligge noe sjalusi bak. Jeg for min del er jo ikke oppgitt på de barnløse, selv om jeg har valgt å få barn selv....

Anonymous poster hash: 2022f...8be

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Er det virkelig krig?

Er ikke dette bare en mediegreie?

Skrevet

Krig:fnise: 

Jeg har barn selv, men har flere barnløse venner som ikke har tenkt å å barn i livet. Vi krangler ikke noe om det, alle er forskjellige. Selv om jeg er glad for at jeg har barn selv og ønsker meg flere, ser jeg ikke ned på de som ikke vil ha barn.. Jeg forstår dem ganske godt noen ganger.

• Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Er det virkelig krig?

Er ikke dette bare en mediegreie?

Nei, har aldri merket noen krig. Har kun lest om det på KG.

Kjenner flere kvinner over 40 som har valgt et liv uten barn. Eventuelt lever de uten barn fordi de ikke fant den rette mannen å få barn med.

Skrevet

Fordi...
Alle tror de vet bedre enn deg/andre :)

Det som fungerer for deg, skal fungere for alle andre..

• Liker 5
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er vel noe bitterhet fra den ene og den andre parten, men personlig opplever jeg mer aggressivitet fra barnløse enn de med barn...............

Skrevet

Det er ikke noen "krig". Men det er en del folk som reagerer når jeg sier jeg ikke vil ha barn. Særlig slektninger som kommer med gjentatte unødvendige kommentarer:

"Bare vent til du blir eldre så endrer du mening"

"Tenk så trist når du blir gammel"

"Barn er meningen med livet"

Det er ganske trøttende å gjentatte ganger måtte forsvare hvorfor en ikke vil ha barn. 

Anonymous poster hash: 00af3...789
  • Liker 14
Skrevet

Kan jo fortelle litt hvordan det er for meg som ikke ønsker barn.

Jeg er omringet av personer som har fått unger, venner, familie osv. Mens jeg er den som ikke ønsker. Jeg får hele tiden høre at:

- Det blir annerledes når du er voksen. (ok er ikke 28 år voksent nok da?)

- Du må bare treffe rette dama.

- Barn er meningen med livet. (er ikke det individuelt?)

- Vi er laget for og videreføre genene våres.

Slik jeg ser det er kloden allerede på randen av hvor mye mennesker den kan huse. 

Jeg syns det er frihetsberøvelse med barn. Jeg klarer ikke engang og passe på en hund uten at jeg føler jeg er berøvet for friheten min.

Men "det blir noe annet når det er ditt eget barn"

... Jeg føler at som barnløs må jeg hele tiden forsvare meningen og valget mitt.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner ikke den greia der selv.... Ser ikke hvorfor de som vil være barnløse er så aggressive..

Må jo være mye mer sårt for de som vil ha barn og som ikke klarer å få barn...?? De har grunn til å buse ut, men de sier jo nesten ikke noe.

Anonymous poster hash: 760ea...de7
Skrevet

Skjønner ikke den greia der selv.... Ser ikke hvorfor de som vil være barnløse er så aggressive..

Må jo være mye mer sårt for de som vil ha barn og som ikke klarer å få barn...?? De har grunn til å buse ut, men de sier jo nesten ikke noe.

Er de så aggressive, da? Det er faktisk mange som ønsker å få barn, men som ikke kan få barn som stadig får ubetenksomme kommentarer av typen "skal ikke dere ha barn snart da" og lignende. Problemet er er jo ikke at noen er "aggressive", men at folk spør om ting de ikke har en dritt med å gjøre. 

Jeg har ofte måttet forklare hvorfor jeg ikke vil ha barn, men jeg har faktisk aldri vært så frekk å stille noen med barn spørsmålet "hvorfor vil du ha barn, tenk om du ombestemmer deg?". Likevel har jeg ikke merket noen krig mellom de med og uten barn. I bunn og grunn handler det om å respektere hverandres valg. 

• Liker 5
Skrevet

Det er da ingen krig, folk bestemmer da dette selv og de fleste mennesker skjønner da at man ikke skal kommentere andres valg på den måten?

Skrevet

Det virker som noen har ett stort behov for å få bekreftelse på at valgene de selv har tatt er de korrekte og dermed mener at folk som velger annerledes  har valgt feil.

Folk som velger å ikke få barn vet ikke hva de går glipp av og det er min plikt å opplyse om dette.

Folk som ikke sender barna i barnehagen ikke vil sine barn det beste.

Folk som sender sine barn i barnehagen vil ikke sine barn det beste.

osv osv osv.

Kan vi ikke heller respekterte hverandres valg? Om noen velger å ikke få barn så er det opp til dem.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel noe bitterhet fra den ene og den andre parten, men personlig opplever jeg mer aggressivitet fra barnløse enn de med barn...............

Vi som er barnFRI hadde vært mindre irriterte (eller "aggressive" som du påstår) om ikke så mange av de med barn var så himla nedlatende.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er barnløs, jeg har ikke funnet ut av noe krig.

Skrevet

Er de så aggressive, da? Det er faktisk mange som ønsker å få barn, men som ikke kan få barn som stadig får ubetenksomme kommentarer av typen "skal ikke dere ha barn snart da" og lignende. Problemet er er jo ikke at noen er "aggressive", men at folk spør om ting de ikke har en dritt med å gjøre. 

Jeg har ofte måttet forklare hvorfor jeg ikke vil ha barn, men jeg har faktisk aldri vært så frekk å stille noen med barn spørsmålet "hvorfor vil du ha barn, tenk om du ombestemmer deg?". Likevel har jeg ikke merket noen krig mellom de med og uten barn. I bunn og grunn handler det om å respektere hverandres valg. 

Folk spør fordi de bryr seg og fordi det gir dem mye glede i livet..!

Det blir det samme som at jeg har venninner som lurer på hvorfor jeg ikke begynner å løpe fordi de synes det er moro.. Jeg på min side kunne tatt det som et hint om at de synes jeg er lat, tjukk eller har for lite å gjøre? Likevel forklarer jeg i stedet for at løping ikke er min greie og at jeg liker bedre å pumpe jern.

Jeg har selv venninner som ikke ønsker å få barn og JA, jeg har spurt dem om hvorfor av ren nyskjerrighet. Ikke fordi jeg vil at de skal ha barn, men jeg synes at det gir et flott innblikk i ulike meninger man måtte ha. De jeg har spurt vet om dette.

Folk spør om ting fordi de lurer, de spør ikke for å irritere folk eller at de har et ønske om å tråkke på folk. Og av en eller annen grunn er det mer sårt for de som ønsker å være barnløse enn de som er ufrivillig barnløse. Det er ikke ofte man hører om de ufrivillige som slår seg sinnsyke over å få et slikt spm.

Jeg selv blir ofte spurt om jeg ønsker meg flere barn. Jeg har ett barn og er egentlig helt fornøyd med bare det ene barnet! I utgangspunktet ville jeg ikke ha barn, men skjebnen gjorde at det ble til ett barn likevel.

Så når folk spør meg så forklarer jeg bare at behovet ikke har vært til stede for flere og så kommer det ikke flere spm. Gidder ikke irritere meg nevneverdig. :)

Skrevet

Syns de barnløse ofte er kvasse og nedlatende mot de som har barn.

• Liker 1
Skrevet

Folk spør fordi de bryr seg og fordi det gir dem mye glede i livet..!

Det blir det samme som at jeg har venninner som lurer på hvorfor jeg ikke begynner å løpe fordi de synes det er moro.. Jeg på min side kunne tatt det som et hint om at de synes jeg er lat, tjukk eller har for lite å gjøre? Likevel forklarer jeg i stedet for at løping ikke er min greie og at jeg liker bedre å pumpe jern.

Jeg har selv venninner som ikke ønsker å få barn og JA, jeg har spurt dem om hvorfor av ren nyskjerrighet. Ikke fordi jeg vil at de skal ha barn, men jeg synes at det gir et flott innblikk i ulike meninger man måtte ha. De jeg har spurt vet om dette.

Folk spør om ting fordi de lurer, de spør ikke for å irritere folk eller at de har et ønske om å tråkke på folk. Og av en eller annen grunn er det mer sårt for de som ønsker å være barnløse enn de som er ufrivillig barnløse. Det er ikke ofte man hører om de ufrivillige som slår seg sinnsyke over å få et slikt spm.

Jeg selv blir ofte spurt om jeg ønsker meg flere barn. Jeg har ett barn og er egentlig helt fornøyd med bare det ene barnet! I utgangspunktet ville jeg ikke ha barn, men skjebnen gjorde at det ble til ett barn likevel.

Så når folk spør meg så forklarer jeg bare at behovet ikke har vært til stede for flere og så kommer det ikke flere spm. Gidder ikke irritere meg nevneverdig. :)

Jeg mener at det er et høyst privat spørsmål, på linje med å spørre om hvor ofte noen har sex. Det er ingen som har noe med å spørre meg om jeg vil ha barn, andre enn meg og min samboer. Det er også en STOR forskjell på å spørre en nær venninne om "kunne du tenke deg å få barn en gang?" og "hvorfor har du ikke barn??".  Å være nysgjerrig er ikke en unnskyldning for å være innpåsliten og uhøflig. Og nei, alle spør ikke fordi de "bryr" seg. 

Det er heller ikke spørsmålet de som ønsker å være barnefri reagerer på, men oppfølgingsspørmålene, der de liksom må forklare hvorfor. Hvorfor skal de forklare hvorfor? De vil ikke ha barn, så enkelt er det. Mange opplever også å bli stemplet som egoistiske når de ikke ønsker barn. Selv mener jeg at det er det minst egoistiske valget, når man faktisk ikke vil ha barn. 

• Liker 4
Skrevet

Kom igjen, det er ingen krig her.

Noen er bre litt for overfølsom...

Anonymous poster hash: 65936...a63

Skrevet (endret)

Syns de barnløse ofte er kvasse og nedlatende mot de som har barn.

"Det er nå en gang slik at vi er programmert til å formere oss, og jeg nekter å tro på enkelte som hevder å ikke høre at den biologiske klokken tikker. Jeg tør påstå at hvis man kunne opplevd en slags "preview" av hva det vil si å ha egne barn, så ville en del av dere ombestemt dere på flekken.

Misforstå meg rett, jeg har full respekt for folks valg, men det betyr ikke at jeg ikke kan stille meg spørrende til grunnlaget for de valg som er tatt."

"Mest sannsynlig fordi du ikke har møtt "Mr. Right". Det er da klokken begynner å tikke..."

"De som ikke ønsker seg barn, bruker gjerne tiden sin til å trene, reise, feste og kanskje klatre på karriærestigen?

Dette er selvsagt spennende sysssler det også, for de som ikke trenger å tenke på noen :)"

"Å velge å ikke få barn er å velge uvissheten og uvitenheten. Vi er alle biologisk programmert til å finne en partner og formere oss. Denne programmeringen kjenner de fleste på kroppen etterhvert som livet faller på plass med Mr. Right. "

Alle disse sitatene er hentet bare fra en tråd http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=671236&page=10

Og bare i denne ene tråden blir jeg fortalt at jeg ikke har møtt mr. Right enda, (for hadde jeg det så hadde jo jeg hatt lyst på barn må vite)  jeg lever i uvitenhet, jeg tenker bare på meg selv, jeg lyger... I det hele tatt en bunsj av kvasi, nedlatende dritt selvsagt fra en mor og en som ønsker å bli det, no suprise... For slik er faktisk de aller fleste tråder som opprettes til barnfrie, det skal alltid komme en mor inn og jabbe hvor uviten, overfladisk, arrogant og egoistisk vi er, for ikke å snakke om hvor tomme og meningsløse livene våre er..

Kan det hende at det har noe med enkelte foreldre her å gjøre at barnfrie er kvass tror du?

Utdrag fra andre tråder:

"Mange av de som hevder seg frivillig barnløs er lesbiske eller kan ikke få barn pga sykdom/skavanker.

Trist men sant...

Synes synd på alle kvinner som ikke kunne/kan få barn :-("

"Syns det er noe så kaldt over kvinner som ikke vil ha barn og løse kvinner

Er det unormalt å synes det? Jeg føler liksom det er ubehagelig å snakke med kvinner som ikke har noe barneønske? Samme med kvinner som er kjent for å ligge rundt. Jeg vil jo ikke dømme, men klarer ikke la vær liksom. Syns bare det er så kaldt med kvinner som ikke er varme og moderlige. Er det unormalt?

"Jeg tenker i lignende baner når jeg for eksempel hører at kvinner ikke vil ha barn, eller at de vil satse hardt på altoppslukende karrierer. Ser på dem som litt kalde, kyniske og mannlige."

Her blir jeg fortalt at jeg er et kalt og kynisk menneske av noen som har barn, slettes ikke nedlatende nei :laugh:

Kan ikke akkurat se her på forumet at foreldre på dette forumet er så veldig mye bedre nei   

Er enig med Calypso, kanskje viss foreldre hadde respektert andres valg og latt det være med det, istedenfor å peise på med at de har funnet fasiten i livet for alle mennesker at barnfrie også hadde hatt mer vilje til å ikke være kvass som du påstår.

Som barnfri kan en på mange måter ikke stå for valget en har gjort og tatt uten at noen andre skal ilegge en haug av andre ting i det. F.eks, en svarer på spm om hvorfor en ikke vil ha barn, så får en flere spm, så svarer en på de også, så svarer motdebattanten "nei, så hardt som du forsvarer deg nå så er jeg sikker på at du vil ha barn" :dry: Svarer en ikke på spørsmål så er det feil også for da vil jeg ha barn fordi jeg ikke klarer å si hvorfor jeg ikke vil ha barn... :rolleyes:

Jeg tror det er blitt en "krig" fordi som andre sier så har en ikke respekt for andres valg. Det valget er så ulikt det en selv har lyst på at en klarer ikke sette seg inn i den andres tanker og så baller det på seg..

Når det er sagt har jeg heldigvis aldri opplevd noe irl som ligner engang på det en opplever på kg eller ellers i media, jeg har alltid fått 100% respekt for valget mitt, slik jeg alltid har hatt 100% respekt for de som får barn.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...