AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Jeg har en valp på 10 uker, han har vært her i to dager nå. Jeg har også en katt som er litt brutal (ung katt på 14 måneder). Han er vandt til hund, men er ganske hardhent. Jeg MÅ på butikken (3 min gåtur) og har ingen som kan passe valpen! Venninnen min slutter ikke på jobb før etter butikken stenger, og har tidligvakt i hele uken!! Jeg skal ikke være lenge på butikken. Bor i blokk så han kan ikke bjeffe og syte høyt! Jeg kan ikke sette valpen i buret for han har kun sovet i buret. Ligger på gulvmatten på dagen. Hva skal jeg gjøre?! Butikken har ferskvaredisk så det å ta han med dit går ikke. Anonymous poster hash: ca946...3c6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Hvor stor er den? Dersom det er helt umulig å ta den med i butikken (jeg tror det går bra), så skiller du dyra og lar valpen være på eget rom med en trygg plass å ligge mens du går kjapt på butikken. Videre trener du daglig på at den kan være mer og mer alene. Hvordan hadde du tenkt dette på forhånd egentlig?Anonymous poster hash: e2fc2...6db 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Kjøp en kong, fyll den med leverpostei, da er den sysselsatt en stund. Gå rolig og selvfølgelig ut døra.Anonymous poster hash: e2fc2...6db 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Hvor stor er den? Dersom det er helt umulig å ta den med i butikken (jeg tror det går bra), så skiller du dyra og lar valpen være på eget rom med en trygg plass å ligge mens du går kjapt på butikken. Videre trener du daglig på at den kan være mer og mer alene. Hvordan hadde du tenkt dette på forhånd egentlig?Anonymous poster hash: e2fc2...6db Vurderer å stenge katten i gangen, han bruker å ligge der når jeg drar. Eneste forskjellen blir at døren er igjen. Eller legge valpen i buret eller la han gå fritt. Jeg hadde planlagt å ha ei uke hjemme, men da jeg dro for å hente valpen (14 timers kjøretur) så gikk strømmen og alt som var i kjøleskapet og fryseren ble dårlig!! Det var varmt her inne, kun soverommet hadde vinduet åpent på grunn av utskifting av plater på utsiden, så vinduene må være stengt fra morgen av til klokken 4. Altså vinduene på stuen, soverommet kan være åpent. Klarte å redde noe av det som var i fryseren for det var halvt fryst, men må kjøpe melk. Det tar meg i underkant av 10 min å dra til butikken, få tak i melk og dra hjem. Men er usikker på om valpen kommer til å hyle og ule hele tiden! Han syter en god del når jeg går på badet eller kjøkkenet, han dulter etter som en skygge. ts Anonymous poster hash: 2872e...22d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Steng de inne på hver sitt rom og la det stå til. Hunden må være i et rom du har valpesikret. Gjem noen godbiter rundt om. Anonymous poster hash: 20e5f...1d8 2
Gjest Morello Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Hvert sitt rom, eller ta med bikkja. Hvis den er liten kan det gå fint med en kjapp tur inn i butikken, har fått med min inn for å kjøpe sigg flere ganger. Er bare å spørre pent i kassa det ^^
Tabris Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Kan du ta med valpen og ha ham i bilen mens du handler? 2
daemonia Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 10 minutter bør gå greit. Kanskje litt brått for valpen å være hjemme alene i det hele tatt nå, men finn en leke til den eller gjem godbiter rundt, og hold valpen og katten fra hverandre. Og om den piper og uler på formiddagen så tåler sikkert de få som er hjemme det. Bare vær ydmyk og forklar situasjonen hvis noen blir sure.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Ei venninne kom å sto utenfor med han. Vi tok buss, heldigvis så var det ikke mange folk så det gikk helt fint. Når jeg sitter på PC'en så syter han når han er ferdig med å leke.. Jeg løftet han opp (da han ble stille i få sekunder) også sovnet han ved siden av meg. Er det for tidlig å "ignorere" han og lære han å ligge på gulvet? Det er litt vanskelig å la han sove i buret eller på gulvet også, for katten vekker han hele tiden. Vil jo ikke ha en hund som krever oppmerksomhet 24/7 og må ha nærkontakt hele tiden. Ja jeg leker med han og koser med han, men en hund skal jo også være litt uavhengig og klare å ligge på gulvet. Burde jeg vente et par dager, til katten har roet seg og ikke synes han er så interessant og han har fått kommet seg på plass? ts Anonymous poster hash: 2872e...22d 1
Tabris Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Du kan ikke vente at valpen skal klare å ligge i ro hvis katten er rundt og lusker og vil bort til ham Men utenom det så er det bare bra å lære valpen å finne roen. 2
Faith- Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Fint det ordnet seg! Om du kommer i samme sitvasjon igjen, så ville jeg tatt med hunden til butikken og spurt en av andre kundene som så snill og hjelpsom ut om de hadde mulighet til å stå litt med valpen din, mens du bare løp inn på butikken i 2min. Man bør jo selvsagt se litt an stedet man handler (hundetyveri er jo et problem), men jeg ville ikke vært i stuss på å gjøre det i nærbutikken her siden jeg gjerne kjenner mange av dem som handler der, eller i det minste vet hvem de er. Hadde det ikke dukket opp noen jeg kjente igjen hadde jeg nok gjerne spurt en mor med et barn eller noe slikt, da jeg ser det som relativt trygt i forhold til hundetyveri. Jeg hadde i det minste gladlig sagt ja om noen spurte meg så lenge jeg ikke skulle rekke en buss eller noe.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 Du kan ikke vente at valpen skal klare å ligge i ro hvis katten er rundt og lusker og vil bort til ham Men utenom det så er det bare bra å lære valpen å finne roen. Han er overaskende rolig. Han har hilst på hele 4 hunder allerede, to valper. Den ene er få uker eldre og han stresser nå inni grader, full fart hele tiden. Mens min er rolig og nyter livet. Han får jo sine anfall han også. Plutselig så hopper han til og blir sprellopp, men varer i noen få minutter så må han sove litt Men han klarer ikke det å ligge alene på gulvet, akkurat nå ligger han ved siden av meg igjen. Katten ligger her han også, han sover så jeg vil ikke jage han bort. Han må jo få lov til å ligge fredelig ved siden av valpen. Han har jo ikke vært her så lenge, og det har vært noe vær dag. Nå skal jeg ta noen dager hvor han ikke skal til nye plasser, møte nye hunder og slikt. Han har ikke tisset ute, det er for mange lyder og bråk, så skal prøv å ta en tur om kvelden når det er stille. Han bodde på en gård og nå bor han i byen, så han må vende seg til trafikk lydene også. Veit at sosialisering er viktig, men vil ikke presse han for langt. Nå har det vært ett sett siden han kom hit. Jeg skjønner jo at jeg ikke må ta i han med silkehansker. Men føler det har vært litt mye nå. Vi kjørte i 10 timer (gikk fint, ikke en lyd og sov i fanget mitt hele veien) også møtte han 2 hunder i et hus, dagen etter møtte han to nye hunder i et nytt hus, også har han jo hjemme vårt hvor det er en spinnvill katt. Vi er på dag 2 nå altså, så det blir masse nytt og mange inntrykk for en stakkars valp. Familien maser om at jeg må ta han med ut og møte nye hunder. (han har vært ute på besøk til to hunder i 4 timer i dag!), og ei venninne bor like ved og maser om at jeg må gå kveldstur med henne og hunden hennes (tar over en time). Jeg tror ikke en så lang tur er lurt... Hva tenker dere? Jeg tror den turen blir alt for lang for en liten valp (chihuahua, papillon og tibetansk spaniel blanding, så han er ganske sporty av seg), men tror det blir for mye akkurat nå. Tenkt å ta han med ut rett ved inngangs døren i kveld, for å se om han tisser ute når det er stille rundt han. ts Anonymous poster hash: 2872e...22d
Tabris Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 Sosialisering er svært viktig, men det er nesten enda viktigere at han får roe seg litt i sitt nye hjem. Jeg ville hatt et par dager hvor dere bare var hjemme slik at han ble kjent med dere og stedet. En times tur synes jeg også hørtes lenge ut. Dvs, du kan fint være ute med valpen en time, men all tur bør være på valpens premisser. Det viktigste for så liten valp er ikke å mosjonere seg, men å bruke tid på god miljøtrening, sosialisering, bygge tillit og samarbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #14 Skrevet 11. august 2015 Sosialisering er svært viktig, men det er nesten enda viktigere at han får roe seg litt i sitt nye hjem. Jeg ville hatt et par dager hvor dere bare var hjemme slik at han ble kjent med dere og stedet. En times tur synes jeg også hørtes lenge ut. Dvs, du kan fint være ute med valpen en time, men all tur bør være på valpens premisser. Det viktigste for så liten valp er ikke å mosjonere seg, men å bruke tid på god miljøtrening, sosialisering, bygge tillit og samarbeid. tenker det samme. Familien tror jo de vet hva som er best. De brukte butikkfôr i flere år, helt til veterinæren sa ifra at det ikke er smart. De har hatt 4 hunder, men aldri lest en hundebok i sitt liv. Jeg er den som tok meg av 2 av de (valper) de to andre var omplasseringshunder og kom til oss da de var 2 og 3 år. De er mer sånn... tar det som det kommer, og lærer med årene. Jeg er mer opptatt av å hente informasjon der jeg kan, også ser jeg an valpen, altså hva han tåler og ikke tåler. De skjønner ikke at det blir for mye for en stakkars valp. Jeg holder han ikke inne fordi jeg er for lat til å gå tur! Så ufattelig frustrerende. Ei venninne av mamma bor like ved, og mamma ringer henne for å spørre om jeg har vært å gått tur med valpen!!! Jeg må gå forbi stuevinduet hennes (hun er ufør og sitter der hele dagen), så hun ser da om jeg er ute, noe jeg ikke er. For som sagt, han har vært på besøk til to nye plasser og møtt 4 hunder, og han kom hit i går! Dette er min første valp som er bare min, de andre har vært familien sine hunder. Så jeg vet jo at JEG bestemmer. Men blir litt usikker på om at det jeg gjør er rett eller ei. Jeg tror jeg skal roe det ned litt nå. Ei venninne vil komme på besøk med hunden sin, men hun vet heldigvis at det ikke er så lurt. Så hun skal komme hit på besøk om 13 dager. ts Anonymous poster hash: 2872e...22d 1
daemonia Skrevet 11. august 2015 #15 Skrevet 11. august 2015 Selvfølgelig skal ikke valpen ut på en aktiv 1 times tur! Min papillon var jeg ute på "tur" med i en time når han var 3-4 måneder gammel. Men vi kom vel ca 400 meter til sammen på den tiden pga kos, snusing, lett båndtrening osv. Hun venninna di må roe seg ned. Det er en miniatyrvalp du har tross alt. De blir fortere slitne enn om det hadde vært en rottweilervalp. Synes også du skal ta det litt med ro nå. Ta et par helt rolige dager. De skal først og fremst roe seg ned og klare å slappe av i sitt nye hjem og knytte bånd til eiere. Og en ting til: Om det er det at det tar lang tid som er tingen ute når han ikke har tisset enda så er det ikke fordi det er mye lyder. Det kommer, de må bare bruke LANG tid på å utforske først. Kan tro jeg gleder meg til å stå ute midt på natta i November i morgenkåpe, truse, sokker, og slippers og vente på at valpen har giddet å tisse Men sånn er det. De har god tid når vi eiere ikke har lyst 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #16 Skrevet 11. august 2015 Jeg stresser ikke så mye med at han gjør ifra seg inne. Var forberedt på det. Har en papillon blanding hjemme til mamma og pappa, han tok 5 måneder før han ble stueren! Og han var ute i hagen flere timer om dagen (fikk han om sommeren, godt vær det året) og gikk tur etter vær gang han hadde sovet eller lekt i en god stund. Men allikevel så brukte han en evighet. Mens han andre (chihuahua) ble stueren på få uker. Så jeg er forberedt på at det kan ta tid, eller gå fort. Tenker at de første turene blir mer for at han skal lære seg å gå ut, bli vandt til lydene og omgivelsene.Og ikke minst bånd, det går helt fint, han stopper opp og klør seg litt fordi det er uvant, men ellers så har det gått overraskende bra. Ta Papillonen for eksempel, han var ute å gikk i over en halvtime, så fort han kom inn så tisset han Kunne stå ute til vi ble blå, men han nektet å tisse ute. Noen gang glemte han seg og tisset ute, men ellers så foretrakk han å gjøre det inne. Slik blir det vell med han hær også, hvis jeg er uheldig. Jeg kjefter ikke når han tisser inne, jeg sier ingenting, gjør ingenting, jeg bare vasker opp og later som ingenting. Så får jeg krysse fingrene for at det ikke tar et halvt år før han blir stueren. ts Anonymous poster hash: 2872e...22d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 Kom på nå at han var alene i litt over et minutt kanskje, kanskje 2. Mamma kom innom for å hente noen tinger, også måtte jeg hjelpe hun med å bære det ut til bilen. Hun måtte forte seg for parkeringsbilletten gikk ut, og her har vi en fyr som sitter å VENTER på at billettene skal gå ut, ja han har hobbyproblemer. Liten "side story", jeg og mamma kom 1 min før den gikk ut, og da åpnet han døren (satt i bilen sin) og sa "neste gang, da har dere ikke så god flaks". Så ja, han er rar Det gikk så fort, så jeg la valpen i buret, katten gjemte seg bak sofaen så fikk ikke tak i han. Det var unger i gangen som bråkte så han gjemte seg. Anyway, jeg la valpen i buret også dro jeg ut. Han peip en gang. Da jeg kom inn igjen så stoppet jeg utenfor i noen sekunder, for å drøye det bittelitt, og da jeg åpnet døren var han bomstille!! Han lå i buret sitt, han hadde lagt seg ned. Han syter litt nå, men jeg har tenkt å se om han roer seg. Han gjorde det i sta, jeg holdt på å hang opp klær og ryddet litt, og da la han seg i buret og sovnet. Først så var det litt syting og han fotfulgt meg. Men plutselig så var han bort og da lå han i buret Han tar ting ganske raskt, under 10 min så lærte han seg å sitte! Så klart, i morgen er vell noe av det glemt. Først trodde jeg det var tilfeldig, men så gjorde han det igjen og igjen og igjen Han har mye papillon i seg (75% eller hva de sa), over 50 ihvertfall, og de er ganske smarte og lettlært. ts Anonymous poster hash: 2872e...22d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #18 Skrevet 11. august 2015 Lønner seg å starte tidlig. Ei venninne startet nesten 1 uke etter hun fikk hunden, nå er den kjempeflink. Hun måtte da hun hadde skole, så han måtte være vant til p være hjemme alene innen den tid. Tror hun brukte selvstudietimene på å ha valpen.Anonymous poster hash: 3e5f7...317 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #19 Skrevet 12. august 2015 Jeg stresser ikke så mye med at han gjør ifra seg inne. Var forberedt på det. Har en papillon blanding hjemme til mamma og pappa, han tok 5 måneder før han ble stueren! Og han var ute i hagen flere timer om dagen (fikk han om sommeren, godt vær det året) og gikk tur etter vær gang han hadde sovet eller lekt i en god stund. Men allikevel så brukte han en evighet. Mens han andre (chihuahua) ble stueren på få uker. Så jeg er forberedt på at det kan ta tid, eller gå fort. Tenker at de første turene blir mer for at han skal lære seg å gå ut, bli vandt til lydene og omgivelsene.Og ikke minst bånd, det går helt fint, han stopper opp og klør seg litt fordi det er uvant, men ellers så har det gått overraskende bra. Ta Papillonen for eksempel, han var ute å gikk i over en halvtime, så fort han kom inn så tisset han Kunne stå ute til vi ble blå, men han nektet å tisse ute. Noen gang glemte han seg og tisset ute, men ellers så foretrakk han å gjøre det inne. Slik blir det vell med han hær også, hvis jeg er uheldig. Jeg kjefter ikke når han tisser inne, jeg sier ingenting, gjør ingenting, jeg bare vasker opp og later som ingenting. Så får jeg krysse fingrene for at det ikke tar et halvt år før han blir stueren. tsAnonymous poster hash: 2872e...22d Når vi fikk vår valp og skulle lære han å være stueren, sa vi nei med en litt bestemt stemme når han satte seg ned for å tisse inne, og så bærte vi han ut. Han var 12 uker og ble stueren etter 1 uke. Anonymous poster hash: ada61...0a7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #20 Skrevet 12. august 2015 Når vi fikk vår valp og skulle lære han å være stueren, sa vi nei med en litt bestemt stemme når han satte seg ned for å tisse inne, og så bærte vi han ut. Han var 12 uker og ble stueren etter 1 uke.Anonymous poster hash: ada61...0a7 Å herregud.... Nei, man sier ikke nei når valpen tisser inne. Man gjør motsatt, man roser masse når den tisser ute. Anonymous poster hash: 0ea38...417 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå