The Kitten Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Jeg lurer på noe litt merkelig her. Kan hunder sanse snille personer? Personer de føler de kan stole på? Da jeg var i tenårene hadde min mor sin venninne en dvergpuddel som hadde blitt slått og mishandlet i sitt første hjem. (Stakkars liten). De var ofte på besøk hos oss og jeg ble raskt kjent med hunden. Jeg fikk lov av den til å hilse på den med en gang. Jeg fikk beskjed av min mor sin venninne at jeg ikke skulle klappe henne. Jeg kunne bøye meg ned, la den lukte på hånden min og gi den godbiter mens jeg snakket rolig med den. Neste gang hun var på besøk med hunden fikk jeg lov til å gå tur med den. Fikk lov av hunden å ta båndet på. Gjorde det veldig rolig og lot begge hendene være synlige hele tiden slik at hun hadde kontroll. Gangen etter det hoppet den opp på fanget mitt. Eieren sa at jeg kunne la henne ligge der hvis jeg ville, men at jeg ikke skulle klappe henne. Jeg lot henne ligge til hun ble lei, og var veldig rolig og forsikig med armbevegelsene mine. Slik gikk det noen ganger. Jeg gikk tur med henne og hun hoppet opp på fanget mitt. Etter 5-6 treff fikk lot hun seg klappe. Jeg begynte veldig rolig med noen sekunder av gangen og økte etter hvert. Jeg gikk aldri bort til henne for å klappe henne, Jeg ventet til hun hadde hoppet opp på fanget og hadde lagt der en stund. Noen misforstålser skjedde noen ganger. Som at jeg skulle strekke meg etter noe, og hunden ble redd. Det fikk jeg ordnet med å snakke rolig til henne. Jeg forstår jo at hun ikke skjønte ordene, men hun hørte på toneleiet og stemmen min at jeg ikke var sinna. Har også to venninner som er overrasket over hvor godt hundene deres liker meg. Den ene hunden er redd nesten alle, men meg likte den med en gang. Den andre hunden bjeffer alltid på fremmede, men meg bjeffet den ikke på. Den kom istedenfor bort for å hilse. Så kan hunder merke på en person om de kommer til å være snille mot dem? Eller har dette mer å gjøre med at jeg hørte på og fulgte instruksene til eierne? Selv tror jeg det er en kombinasjon.
Tabris Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Jeg tror ikke hunder kan merke om en person kommer til å være snill med dem. Hunder kan ikke se inn i fremtiden. Men hunder er som regel vàre for kroppspråk, spesielt hunder som er ekstra følsomme og usikre. Slik du forklarer det, så har du et kroppspråk som er veldig vennlig og ikke-truende for en hund, og det vil virke tiltrekkende for usikre hunder. Det betyr ikke at den har noen formening om du kommer til å være snill eller ikke, men at du har et kroppspråk som for det første ikke er truende og for det andre at du responderer på hundens kroppspråk og respekterer dens grenser. Da får usikre hunder raskere tillit. Det mange gjør feil, spesielt noen av de som skal vise at de "forstår hunder", er at de bøyer seg over, klemmer hunden, koser intenst og prater høyt. Hunden demper og demper, og personen koser og koser... får helt vondt av å se på slikt. 2
absinthia Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Min erfaring er at skeptiske dyr, liker folk som ikke er for påtrengende og har et rolig/ forutsigbart kroppspråk o tillegg til at de muligens har et vennlig oppsyn. Jeg kommer ofte svært godt overens med noe nevrotiske dyr, enten det er skeptiske katter, nervøse hester eller halvbiske kyr og har gjort det siden jeg var barn. Jeg hadde derimot en venninne som hadde et mer urolig kroppsspråk som mange dyr virket som de ble urolige og tildels irriterte av, selv om hun likte dyr og var snille mot dem. Hun vokste dette av seg da hun ble voksen.
The Kitten Skrevet 10. august 2015 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2015 Jeg tror ikke hunder kan merke om en person kommer til å være snill med dem. Hunder kan ikke se inn i fremtiden. Men hunder er som regel vàre for kroppspråk, spesielt hunder som er ekstra følsomme og usikre. Slik du forklarer det, så har du et kroppspråk som er veldig vennlig og ikke-truende for en hund, og det vil virke tiltrekkende for usikre hunder. Det betyr ikke at den har noen formening om du kommer til å være snill eller ikke, men at du har et kroppspråk som for det første ikke er truende og for det andre at du responderer på hundens kroppspråk og respekterer dens grenser. Da får usikre hunder raskere tillit. Det mange gjør feil, spesielt noen av de som skal vise at de "forstår hunder", er at de bøyer seg over, klemmer hunden, koser intenst og prater høyt. Hunden demper og demper, og personen koser og koser... får helt vondt av å se på slikt. Ja, mange tror hunder tenker likt som mennesker. Det er veldig trist. Jeg skulle gjerne klappet og kost med hver eneste hund, men skjønner og respekterer selvfølgelig at ikke alle hunder er interessert i dette. Var faktisk ganske fint å høre at jeg har et kroppsspråk som virker ikke-truende på hunder. Det har hendt mange ganger at fremmede hunder har kommet bort til meg helt uoppfordret for å hilse. Et par i blokken har en bichon frise som løp inn ytterdøren til blokken og rett bort til meg med logrende hale og ville hilse. Ganske bra jeg ikke er redd for hunder sånn sett. Stakkars eieren han ble rimelig lei seg for at den bare hadde løpt bort til meg. Tusen takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå