AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Hunden til kjæresten min er veldig søt, men litt sær. Hvis de er på besøk ignorerer den meg i det den kommer, men så plutselig hopper den opp på fanget mitt og slikker jeg i ansiktet. De første gangene jeg passet den slikket den meg masse. Da leste jeg at slikkingen kan tolkes som at den sier "jeg er snill, du lover å passe på meg sant?" men det kan ikke være det som er saken nå. Nå har den vært her så mange ganger at jeg er sikker på at vi er trygge på hverandre. Det hender også at fremmede hunder slikker meg i ansiktet når de skal hilse. I går f.eks traff jeg noen venninner i byen. Hun ene overleverte hunden til moren da jeg kom. Den kom logrende mot meg og ville hilse. Jeg bøyde meg ned og hilste fint på den. Den hoppet opp og slikket meg i ansiktet. Dette er en hund jeg bare har møtt en gang før, så det er ikke en hund jeg kjenner. Det skjer også med fremmede hunder. Kan noen forklare meg hvorfor hunder slikker oss i ansiktet? Anonymous poster hash: c0124...e79
Tabris Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Som regel er slikking et vennlig/dempende signal. Hunden forsøker å fortelle at den har vennlige hensikter, og forsøker evt å dempe det den tolker som litt ubehagelig kroppspråk (f.eks når du bøyer deg over fremmede hunder).
The Kitten Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Som regel er slikking et vennlig/dempende signal. Hunden forsøker å fortelle at den har vennlige hensikter, og forsøker evt å dempe det den tolker som litt ubehagelig kroppspråk (f.eks når du bøyer deg over fremmede hunder). Hvordan skal man da hilse på små hunder uten at de føler det er ubehagelig? Jeg spør alltid eieren om lov så klart, og kaller hunden til meg hvis eieren sier det er greit. Hvis hunden da ikke er interessert lar jeg den selvfølgelig være i fred. Jeg er ikke så høy, så store hunder føler nok ikke at jeg ruver over dem hvis jeg står, men det kan nok små hunder føle. Jeg bruker å sette meg på huk foran hunden. Hvis du har et bedre forslag så blir jeg veldig takknemlig. Er ikke TS, men jeg vil gjerne lære dette for å kunne hilse på hunder uten at hunden opplever det som en stressituasjon for det er ikke hyggelig for noen av oss.
Tabris Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 (endret) Hvordan skal man da hilse på små hunder uten at de føler det er ubehagelig? Jeg spør alltid eieren om lov så klart, og kaller hunden til meg hvis eieren sier det er greit. Hvis hunden da ikke er interessert lar jeg den selvfølgelig være i fred. Jeg er ikke så høy, så store hunder føler nok ikke at jeg ruver over dem hvis jeg står, men det kan nok små hunder føle. Jeg bruker å sette meg på huk foran hunden. Hvis du har et bedre forslag så blir jeg veldig takknemlig. Er ikke TS, men jeg vil gjerne lære dette for å kunne hilse på hunder uten at hunden opplever det som en stressituasjon for det er ikke hyggelig for noen av oss. Hvis hunden tar kontakt med deg av seg selv og ikke virker utrygg, så trenger du ikke tenke så veldig mye på det (så lenge du ikke bøyer deg over hunden). Ellers er det litt varierende. Noen usikre hunder synes det er skummelt når vi bøyer oss ned og sitter på huk. Fordi da kommer det som er skummelt (vårt ansikt, våre øyne og våre tenner) nærmere dem. Noe av det beste du kan gjøre til en usikker hund er å snu siden til hunden, ikke se på den, ikke prate til den, ikke strekke ut hånden og bare la den hilse på eget initiativ og i eget tempo. Å lokke på en usikker hund vil bare skape press. Faktisk er det beste du kan gjøre å ignorere hunden, selv når hunden snuser på deg. Men dette gjelder utrygge hunder. En hund som kommer løpende mot deg med logrende og åpent kroppspråk og nærmest hopper i fanget ditt trenger du jo ikke å tenke sånn med. En god tommelfingerregel mot fremmede hunder er uansett at du bare aktivt koser og klapper med dem noen få sekunder før du blir passiv og snur hodet bort. Da får hunden pusterom til selv å bestemme om den vil ha mer kos (oppsøker deg igjen) eller har fått nok (får anledning til å trekke seg bort). Endret 10. august 2015 av Tabris 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Jeg har lagt merke til at min brors hund gjerne begynner å slikke oss når vi har kost på han en liten stund og stoppet. Jeg tolker det som en sånn "jeg slikker deg hvis du klør meg"-greie, hahahah Ellers er også katten fæl til å slikke når vi koser på han? Alle kattene og hundene vi har hatt har vært sånn at når vi koser vil de liksom slikke for å vise at de koser seg og vil ha mer.. Kanskje jeg lever i min egen verden Anonymous poster hash: dadf1...7d3
The Kitten Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Hvis hunden tar kontakt med deg av seg selv og ikke virker utrygg, så trenger du ikke tenke så veldig mye på det (så lenge du ikke bøyer deg over hunden). Ellers er det litt varierende. Noen usikre hunder synes det er skummelt når vi bøyer oss ned og sitter på huk. Fordi da kommer det som er skummelt (vårt ansikt, våre øyne og våre tenner) nærmere dem. Noe av det beste du kan gjøre til en usikker hund er å snu siden til hunden, ikke se på den, ikke prate til den, ikke strekke ut hånden og bare la den hilse på eget initiativ og i eget tempo. Å lokke på en usikker hund vil bare skape press. Faktisk er det beste du kan gjøre å ignorere hunden, selv når hunden snuser på deg. Men dette gjelder utrygge hunder. En hund som kommer løpende mot deg med logrende og åpent kroppspråk og nærmest hopper i fanget ditt trenger du jo ikke å tenke sånn med. En god tommelfingerregel mot fremmede hunder er uansett at du bare aktivt koser og klapper med dem noen få sekunder før du blir passiv og snur hodet bort. Da får hunden pusterom til selv å bestemme om den vil ha mer kos (oppsøker deg igjen) eller har fått nok (får anledning til å trekke seg bort). Jeg kaller de til meg (hvis eier sier det er ok) og lar hunden komme til meg hvis den vil. Bøyer meg aldri over hunden, men setter meg ned på huk. Har også vært borti usikre hunder flere ganger. Da har jeg latt dem snuse på meg, men ellers ignorert den. Om jeg snudde meg sidelengs de gangene kan jeg ikke huske, men jeg så i alle fall ikke på de.
MissPierce Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Hvis hunden tar kontakt med deg av seg selv og ikke virker utrygg, så trenger du ikke tenke så veldig mye på det (så lenge du ikke bøyer deg over hunden). Ellers er det litt varierende. Noen usikre hunder synes det er skummelt når vi bøyer oss ned og sitter på huk. Fordi da kommer det som er skummelt (vårt ansikt, våre øyne og våre tenner) nærmere dem. Noe av det beste du kan gjøre til en usikker hund er å snu siden til hunden, ikke se på den, ikke prate til den, ikke strekke ut hånden og bare la den hilse på eget initiativ og i eget tempo. Å lokke på en usikker hund vil bare skape press. Faktisk er det beste du kan gjøre å ignorere hunden, selv når hunden snuser på deg. Men dette gjelder utrygge hunder. En hund som kommer løpende mot deg med logrende og åpent kroppspråk og nærmest hopper i fanget ditt trenger du jo ikke å tenke sånn med. En god tommelfingerregel mot fremmede hunder er uansett at du bare aktivt koser og klapper med dem noen få sekunder før du blir passiv og snur hodet bort. Da får hunden pusterom til selv å bestemme om den vil ha mer kos (oppsøker deg igjen) eller har fått nok (får anledning til å trekke seg bort). Veldig enig med Tabris her Spesielt det med å overse en usikker hund helt. Oppføre seg som at det ikke er noen hund der. Det roer en usikker hund, da den ikke føler seg presset til noe. Har flere ganger opplevd eiere av usikre hunder som blir overrasket over at hunden deres slår seg til ro ved føttene mine, eller hopper opp i gange mitt å legger seg der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå