Gå til innhold

Andre minimalister/kapitalister her? Dele råd og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo leggetid, men tenkte det hadde vært kult med en tråd hvor vi som er glad i penger kan diskutere litt sparetips, filosofi rundt materialisme, frihet, fritid, jobb, osv..

Hva betyr det å være minimalist eller kapitalist for deg? Kombinerer du de to tingene? Er du som meg - glad i å BEHOLDE penger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da bare å jobbe mye, bruke lite og forvalte pengene smart det.

Anonymous poster hash: 5390c...eea

Skrevet

Kan bli en koselig tråd det. Jeg kan nok ikke klassifisere meg som minimalist, da vi strengt tatt har dyere bil enn vi hadde trengt og et mye større hus enn vi hadde trengt. Vi er ikke millionærer, så vi har da også litt gjeld på huset, som er mer enn om vi hadde kjøpt et nøkternt hus. 

Det er vel her jeg er materialist. Jeg er glad i flotte ting, så vi vi har flott bil og et flott hus! Er ellers glad i TV, elektronikk og generelt fine ting. Når jeg kjøper meg verktøy så går jeg gjerne for noe fint og holdbart, men kan selvfølgelig ty til rimeligere alternativer. 

Jeg byttet jobb for snart 2 år siden, gikk kraftig ned i lønn, men det var noe jeg ofret for å være mer hjemme med familie og få mer fritid. Før var det mye reising og jeg var borte mye. Fritid har blitt viktigere. 

Med mindre lønn og en usikker fremtid pga bransjen jeg er i (oljebransjen) så lurer jeg på om jeg må finne en måte å skape penger på. Vi har litt midler som evt kunne vært investert i aksjer, hvor jeg kanskje kan være litt aktiv så det kan bli litt avkastning på det etterhvert. Ikke investor med andre ord, men er vel  det som kalles trading. Her må jeg bruke litt tid på å lære meg sakene først, tenker jeg kan putte inn noen tusenlapper via Nordnet, hvor jeg har konto og leke litt med det en stund for å se hvordan det går. 

Visst ikke har jeg alltid hatt sansen for poker da, men det virker som om det har blitt vesentlig mer krevende enn hva det var for noen år siden. Du spiller vel også litt poker og slikt Walden? Noe butikk ut av det eller? 

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg er minimalist, selv om jeg ikke føler det helt sånn.

Jeg jobber 100% frilans, og fra januar til nå har jeg tjent til sammen 92900kr, hvilket er 11600 i snitt per måned.

Jeg har en husleie på 3600kr (gammelt, slitt kollektiv), noe som gjør at jeg kan leve fett på så lav inntekt.

Ting jeg aldri kjøper:

Ny data, telefon, andre gadgets (overtar fra andre eller har fått til jul)(iPoden fra 2005 fungerer fortsatt utmerket!)

Treningsutstyr/treningssenter/svømmehall (trener hjemme på stuegulvet uten hjelpemidler)

Ski/snøbrett/surfebrett (uinteressert)

Jeg har ikke TV = ingen TV-lisens eller abonnementsutgifter

Jeg har ikke bil, sykkel, moped eller lignende.

Jeg trenger ikke reise kollektivt, kan gå alle steder (bor i sentrum i byen jeg bor i, og får dekket reise hvis jeg jobber utenfor byen)

Kun ett abonnement på datamaskinen, Spotify. Bruker søsteren min sin Netflix.

Strømregning + internett + telefon blir aldri over 500kr i måneden (bortsett fra hvis det er en veldig kald vinter)

Spiser nesten aldri ute

Frisør, jeg stusser håret selv. Farger ikke håret.

Ting jeg "sløser" penger på:

Klær (ca 1000kr i måneden)

Litt dyrere shampo/hårprodukter/hudpleie, men kjøper alltid rimeligste jeg finner på nett

Konserter og øl (ca 1000kr i måndeden)

Reise (10 dager i Asia i vinter, 10 dager i Amsterdam i sommer)

Jeg skjønner ikke hva det er (single folk uten familie) bruker så forbanna mye penger på! Har man familie, trenger man selvfølgelig større leilighet, kanskje bil, alle ferier blir dyrere osv... Hat forståelse for det!

Det er virklig IKKE skjønner er dette jaget etter å eie bolig. Det er jo virkelig himla dyrt. Min husleie er sikkert lavere enn renteutgiftene + kommunale utgifter/boligskatt man har på et så stort lån.

Jeg er nok litt som deg TS, jeg ser sport i å se hvor mye penger jeg greier å ha til overs på slutten av måneden (selv om jeg mistenker at beløpene jeg kalkulerer med er jevnt over lavere enn dine).

Jeg har kanskje lav inntekt, men jeg føler ikke jeg må jobbe noe hardt for å få ting til å gå rundt. Er derimot litt bekymret innimellom hvis det ser ut som at det ikke blir noe jobb en måned. Men så ordner det seg alltid :)

Endret av Jacuzzi
Skrevet

Kan bli en koselig tråd det. Jeg kan nok ikke klassifisere meg som minimalist, da vi strengt tatt har dyere bil enn vi hadde trengt og et mye større hus enn vi hadde trengt. Vi er ikke millionærer, så vi har da også litt gjeld på huset, som er mer enn om vi hadde kjøpt et nøkternt hus. 

Det er vel her jeg er materialist. Jeg er glad i flotte ting, så vi vi har flott bil og et flott hus! Er ellers glad i TV, elektronikk og generelt fine ting. Når jeg kjøper meg verktøy så går jeg gjerne for noe fint og holdbart, men kan selvfølgelig ty til rimeligere alternativer. 

Jeg byttet jobb for snart 2 år siden, gikk kraftig ned i lønn, men det var noe jeg ofret for å være mer hjemme med familie og få mer fritid. Før var det mye reising og jeg var borte mye. Fritid har blitt viktigere. 

Med mindre lønn og en usikker fremtid pga bransjen jeg er i (oljebransjen) så lurer jeg på om jeg må finne en måte å skape penger på. Vi har litt midler som evt kunne vært investert i aksjer, hvor jeg kanskje kan være litt aktiv så det kan bli litt avkastning på det etterhvert. Ikke investor med andre ord, men er vel  det som kalles trading. Her må jeg bruke litt tid på å lære meg sakene først, tenker jeg kan putte inn noen tusenlapper via Nordnet, hvor jeg har konto og leke litt med det en stund for å se hvordan det går. 

Visst ikke har jeg alltid hatt sansen for poker da, men det virker som om det har blitt vesentlig mer krevende enn hva det var for noen år siden. Du spiller vel også litt poker og slikt Walden? Noe butikk ut av det eller? 

Poker..næh..jeg er ganske god og erfaren og klarer tjene litt. Men du må ha en bankroll på 70-80% av det du ønsker tjene i året. Så om du vil leve av det så må du være rolled for kanskje 150-200.000. Da hadde jeg antakelig klart å tjene 100-150 i året. I dag ligger det på 4-500 i mnd som hobby..par timer om dagen. Føler jeg sløser litt tid på det, men det er morro. 

Det er vel her jeg er materialist. Jeg er glad i flotte ting, så vi vi har flott bil og et flott hus! Er ellers glad i TV, elektronikk og generelt fine ting. Når jeg kjøper meg verktøy så går jeg gjerne for noe fint og holdbart, men kan selvfølgelig ty til rimeligere alternativer. "

Ja, dette er jo absolutt ikke minimalistisk. Flott bil er jo ganske retarded. Jeg har kjørt det meste..og det morsomste er jo en tesla. Men har en KIA nå til 90k. Hvem bryr seg? Anbefaler heller å bare leie en rå bil innimellom, for det er jo ikke SÅ morsomt med en 3 liter audi-diesel? Lei heller en ferrari noen uker i året. 

TV..whuuut. Nei nei nei :) Du har ikke tid til sånt som minimalist. Ut i skogen min venn. Ut på sykkelen. Ut å fiske. Nyte livet! Se film kan du gjøre på maccen på fanget. Beste filmopplevelsen med hodetelf. 

Holdbare ting er bra. Det skal man ha råd til. Å være minimalist er ikke å være fattig. Det er å være fornuftig og smart.

Men du er jo en artig type da, og det teller jo også ;)

Skrevet

Jeg tror jeg er minimalist, selv om jeg ikke føler det helt sånn. Flott!

Jeg jobber 100% frilans, og fra januar til nå har jeg tjent til sammen 92900kr, hvilket er 11600 i snitt per måned. Nice!

Jeg har en husleie på 3600kr (gammelt, slitt kollektiv), noe som gjør at jeg kan leve fett på så lav inntekt. Schpa!

Ting jeg aldri kjøper:

Ny data, telefon, andre gadgets (overtar fra andre eller har fått til jul)(iPoden fra 2005 fungerer fortsatt utmerket!)

Treningsutstyr/treningssenter/svømmehall (trener hjemme på stuegulvet uten hjelpemidler)

Ski/snøbrett/surfebrett (uinteressert)

Ding!

Jeg har ikke TV = ingen TV-lisens eller abonnementsutgifter boya!

Jeg har ikke bil, sykkel, moped eller lignende. Kabbram!

Jeg trenger ikke reise kollektivt, kan gå alle steder (bor i sentrum i byen jeg bor i, og får dekket reise hvis jeg jobber utenfor byen)

Kun ett abonnement på datamaskinen, Spotify. Bruker søsteren min sin Netflix. 

Strømregning + internett + telefon blir aldri over 500kr i måneden (bortsett fra hvis det er en veldig kald vinter)

Spiser nesten aldri ute

Frisør, jeg stusser håret selv. Farger ikke håret. Hell yeah

Ting jeg "sløser" penger på:

Klær (ca 1000kr i måneden) Whuut? AALT for mye..men var du jente? Husker ikke..likevel litt mye

Litt dyrere shampo/hårprodukter/hudpleie, men kjøper alltid rimeligste jeg finner på nett Greit

Konserter og øl (ca 1000kr i måndeden) Noe skal man jo drive med på fritiden

Reise (10 dager i Asia i vinter, 10 dager i Amsterdam i sommer)

Jeg skjønner ikke hva det er (single folk uten familie) bruker så forbanna mye penger på! Har man familie, trenger man selvfølgelig større leilighet, kanskje bil, alle ferier blir dyrere osv... Hat forståelse for det!

Det er virklig IKKE skjønner er dette jaget etter å eie bolig. Det er jo virkelig himla dyrt. Min husleie er sikkert lavere enn renteutgiftene + kommunale utgifter/boligskatt man har på et så stort lån. Absolutt. Og nå som boligprisene er så all time high at det ryker av dem, så er det jo en elendig investering. Har aldri hørt noen investor si..ja..nå er denne aksjen på det høyeste nivået noensinne, og den har steget kontinuerlig i 40 år..det lover jo godt for videre oppside. Øhh..makes no sense.

Jeg er nok litt som deg TS, jeg ser sport i å se hvor mye penger jeg greier å ha til overs på slutten av måneden (selv om jeg mistenker at beløpene jeg kalkulerer med er jevnt over lavere enn dine). Ja, litt lavere. Men ikke tro at jeg er noen rikmann. Jeg prøver å bli rik selvsagt, men jeg er mer en som setter pris på fred og ro og frihet. 12k i mnd uten arbeidsgiver er bra jobba. Det er omtrent der jeg er..men jeg jobber også i en vanlig jobb, fordi jeg er glad i penger. 

Jeg har kanskje lav inntekt, men jeg føler ikke jeg må jobbe noe hardt for å få ting til å gå rundt. Er derimot litt bekymret innimellom hvis det ser ut som at det ikke blir noe jobb en måned. Men så ordner det seg alltid :)

Vær ekstravakt på en bolig..ta en vakt eller to i mnd, og skulle du få en sugen mnd økonomisk så er det bare å melde seg opp på flere vakter. Er som regel stort behov i slike bemannede boliger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...