AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Kort enkelt spørsmål. Holder det med Spf på 30 når man bruker syre på huden? Anonymous poster hash: aed71...ff1
Faina Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Nei. Du må bruke spf 50. Og smøre veldig ofte om du er ute. Må også bruke det om du bare er inne, men trenger ikke smøre like ofte.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Nei. Du må bruke spf 50. Og smøre veldig ofte om du er ute. Må også bruke det om du bare er inne, men trenger ikke smøre like ofte. Hvor har du dette fra? Det kommer helt an på hvilken syre det er og mengde. Syre brukt i hudpleie er innenfor, unntaket er de produktene som skal peele huden. Faktor 50 er ikke nødvendig, du kommer langt unna med faktor 20. Begynner å bli lei dette hysteriet som har dukket opp via en FB-gruppe. Sjekk kildene, folkens! Gjerne mine påstander også, hos kjemikere eller andre folk med peiling. (Typ: ikke hudpleier) Anonymous poster hash: b74ec...cc9 1
Gjest marizz Skrevet 12. august 2015 #4 Skrevet 12. august 2015 Det har blitt litt hysteri pga den facebookgruppa ja, men jeg tenker at det aller tryggeste er å bruke solfaktor 50. Selv er jeg litt kritisk til hvor de har funnet ut at faktor 50 en gang i timen er nødvendig..
Prestekragen Skrevet 12. august 2015 #5 Skrevet 12. august 2015 Har alltid bare brukt 15-30, avhengig av om det er vinter eller sommer. Null stress
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #6 Skrevet 12. august 2015 Nei. Du må bruke spf 50. Og smøre veldig ofte om du er ute. Må også bruke det om du bare er inne, men trenger ikke smøre like ofte. Dette er feil, og jeg begynner å bli rimelig lei av den Facebook-gruppen nå. Forskjellene på en SPF 30 og en SPF 50 er såpass minimale at det er ikke noe galt å bruke en solkrem med SPF 30 om det er det du har. Det som er viktig er hvor mye du påfører, og også hvor ofte om du er mye ute. Den Facebook-gruppen snakker om at alt skal begrunnes i "forskning", men det er mange påstander der inne som de ikke klarer å begrunne i "forskning" selv. Det hele er ganske komisk og jeg blir irritert når jeg leser der inne. Har jo kjemikere og flere andre som har forlatt gruppen fordi de ikke gadd mer. En liten liste over idiotiske ting som sies der inne: - Du må bruke SPF 50 når du bruker syre (Solkrem er lurt ja, men trenger ikke SPF50). - Du må bruke solkrem uavhengig av hvor mye syre det er i produktene. (Ofte brukes syrer i ørsmå konsentrasjoner som konserveringsmiddel, og i tillegg vil pHen ikke være optimal) - Cosrx-syrer skal ikke blandes med andre syrer - bare med andre syrer fra Cosrx. (Begrunnelsen de bruker er at "det står på boksene" eller at "Cosrx har gått ut med det", men nei, det står ikke på boksene, i tillegg til at det ikke er NOEN logisk grunn til at en ikke skal kunne blande). - Du kan ikke bruke flere syreprodukter på samme tidspunkt per dag - altså at du ikke kan påføre f.eks BHA og AHA like etter hverandre, men må bruke de hver for seg (Jo, det kan du, det eneste du må passe på er at huden din ikke blir irritert, og innføre produktene sakte). Anonymous poster hash: 42954...5cd 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Det har blitt litt hysteri pga den facebookgruppa ja, men jeg tenker at det aller tryggeste er å bruke solfaktor 50. Selv er jeg litt kritisk til hvor de har funnet ut at faktor 50 en gang i timen er nødvendig.. De har ikke det. Tingen der inne er at en admin vil hevde noe, og alle vil ta det som lov. Til slutt blir det som egentlig bare var en uttalelse fra admin til fakta. Fakta som de ikke klarer å begrunne særlig bra. Greit nok - om du bruker syreprodukter blir huden din mer ømfintlig, og det er lurt å beskytte den mot solen. Men det er ikke noe behov for SPF 50. Jeg bruker selv faktor 50, men det er ene og alene fordi det er den vanligste solfaktoren i Asia og er dermed lett tilgjengelig. Hadde favorittsolkremen min hatt faktor 30 hadde jeg lett brukt den. Og jeg snakker ikke om absolutt alle produkter som inneholder ørsmå mengder av syre, men produkter som de der inne kaller "rene syreprodukter" - altså produkter med en høyere andel syre og en bedre (ikke alltid optimal) pH. Ble jo ramaskrik der inne da noen av dem så at solkremen deres inneholdt citric acid, noe som er komisk siden det som sagt brukes som et konserveringsmiddel, er ørsmå mengder og pHen er uansett ikke optimal. Samme med en sminkespray som sprayet oppå sminken som også inneholdt citric acid tror jeg det var, og folk gikk bananas og kunne IKKE forstå "hvorfor det skulle være syre i et produkt en bruker oppå sminken!". Anonymous poster hash: 42954...5cd 3
Lanista1984 Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Kort enkelt spørsmål. Holder det med Spf på 30 når man bruker syre på huden?Anonymous poster hash: aed71...ff1 WTF...? 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 WTF...? Det var min tanke også. Eller, min første tanke var vel egentlig "Hvem smører plumbo/saltsyre i ansiktet?"
Gjest marizz Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 De har ikke det. Tingen der inne er at en admin vil hevde noe, og alle vil ta det som lov. Til slutt blir det som egentlig bare var en uttalelse fra admin til fakta. Fakta som de ikke klarer å begrunne særlig bra. Greit nok - om du bruker syreprodukter blir huden din mer ømfintlig, og det er lurt å beskytte den mot solen. Men det er ikke noe behov for SPF 50. Jeg bruker selv faktor 50, men det er ene og alene fordi det er den vanligste solfaktoren i Asia og er dermed lett tilgjengelig. Hadde favorittsolkremen min hatt faktor 30 hadde jeg lett brukt den. Og jeg snakker ikke om absolutt alle produkter som inneholder ørsmå mengder av syre, men produkter som de der inne kaller "rene syreprodukter" - altså produkter med en høyere andel syre og en bedre (ikke alltid optimal) pH. Ble jo ramaskrik der inne da noen av dem så at solkremen deres inneholdt citric acid, noe som er komisk siden det som sagt brukes som et konserveringsmiddel, er ørsmå mengder og pHen er uansett ikke optimal. Samme med en sminkespray som sprayet oppå sminken som også inneholdt citric acid tror jeg det var, og folk gikk bananas og kunne IKKE forstå "hvorfor det skulle være syre i et produkt en bruker oppå sminken!". Anonymous poster hash: 42954...5cd Er ganske enig med deg. Jeg har selv blitt overtalt til å kjøpe faktor 50 selvom jeg har en fint fungerende på 35. Til dere over: det er ikke snakk om skumle syrer altså, men syrer som brukes i vanli hudprodukter. Er mye syrer i produkter i norge og, men lite fokus pp bruk av solkrrm og lignende.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Hvor har du dette fra? Det kommer helt an på hvilken syre det er og mengde. Syre brukt i hudpleie er innenfor, unntaket er de produktene som skal peele huden. Faktor 50 er ikke nødvendig, du kommer langt unna med faktor 20. Begynner å bli lei dette hysteriet som har dukket opp via en FB-gruppe. Sjekk kildene, folkens! Gjerne mine påstander også, hos kjemikere eller andre folk med peiling. (Typ: ikke hudpleier) Anonymous poster hash: b74ec...cc9 20 er jo ikke nok på vanlig hud uten syre engang. Anonymous poster hash: 5b2d3...fa5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 20 er jo ikke nok på vanlig hud uten syre engang. Anonymous poster hash: 5b2d3...fa5 Hvorfor skulle det ikke være nok? Bruker du SPF 20 til daglig i Norge blir du ikke akkurat brent for å si det sånn. Anonymous poster hash: 42954...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Ser at de fleste skjønte hvorfor jeg spurte. Er også medlem av denne gruppen, og har prøvd å finne ut av hvorfor 50 og ikke 30. Et spørsmål til. Hvor ofte smører dere? 3 ganger om dagen? Eller er det for lite? Anonymous poster hash: aed71...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Ser at de fleste skjønte hvorfor jeg spurte. Er også medlem av denne gruppen, og har prøvd å finne ut av hvorfor 50 og ikke 30. Et spørsmål til. Hvor ofte smører dere? 3 ganger om dagen? Eller er det for lite? Anonymous poster hash: aed71...ff1 Jeg bruker sminke og har ingen planer om å slutte å bruke det for å kunne bruke syre. Så jeg smører en gang om dagen, om morgenen, før jeg tar på sminken min. Utover dagen påfører jeg ikke mer solkrem, det er bare for knotete. Jeg er veldig lite ute og får kun 15 minutter utendørs to ganger daglig når jeg reiser frem og tilbake fra jobben. Om jeg har planer om å være mye ute (som er ca. aldri) hadde jeg nok droppet sminken og smørt meg mer, men hvor mye avhenger av om det er overskyet og jeg bare går rundt i hagen eller om det er streikendes sol. Nå bryr jeg meg veldig mye om huden min, og har ikke noe mål om å bli brun, så om det faktisk er steikendes sol sitter jeg helst i skyggen. Hadde nok smurt meg hver andre time, om jeg faktisk satt ute i solen time etter time... Men det blir litt snodig å tenke på siden jeg ikke gjør det, rett og slett. Anonymous poster hash: 42954...5cd 1
Faina Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Nå har jeg prøvd å bruke både spf 30 og spf 50 ved bruk av syre. Uten syre funker det helt fint med bare 30, men har jeg brukt syreprodukter den siste uken, så blir jeg veldig fort brent om jeg kun har spf 30 på. En halvtime ute og jeg er illrød og nesen og kinnene brenner. Så jo, forskjell er der. Det er jo helt klart. Men gjør hva dere vil. Det er dere som ender opp som rosiner, ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Nå har jeg prøvd å bruke både spf 30 og spf 50 ved bruk av syre. Uten syre funker det helt fint med bare 30, men har jeg brukt syreprodukter den siste uken, så blir jeg veldig fort brent om jeg kun har spf 30 på. En halvtime ute og jeg er illrød og nesen og kinnene brenner. Så jo, forskjell er der. Det er jo helt klart. Men gjør hva dere vil. Det er dere som ender opp som rosiner, ikke jeg. Jeg har ikke noe mål om å krangle med denne tråden, jeg lurer rett og slett bare på erfaringer og andre meninger rundt dette en bare denne gruppen Jeg smører meg gjerne, det er ikke det, men vil jo ha litt D vitaminer inn også. Og ikke alltid jeg har mulighet til å smøre i tide og utide Takk for svar alle sammen! Anonymous poster hash: aed71...ff1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 Nå har jeg prøvd å bruke både spf 30 og spf 50 ved bruk av syre. Uten syre funker det helt fint med bare 30, men har jeg brukt syreprodukter den siste uken, så blir jeg veldig fort brent om jeg kun har spf 30 på. En halvtime ute og jeg er illrød og nesen og kinnene brenner. Så jo, forskjell er der. Det er jo helt klart. Men gjør hva dere vil. Det er dere som ender opp som rosiner, ikke jeg. Forskjellen er der ja, men den er ørliten. SPF 30 blokkerer 97% av UVB-strålene, mens SPF 50 blokkerer 98%. Ser du den lille forskjellen? På én eneste prosent? Tror du det er den prosenten som gjør at du ikke blir brent med solfaktor 50? Om du blir brent med SPF 30 er det heller at du rett og slett ikke har påført nok. Du skal ikke bli brent etter en halvtime i solen med såpass høy faktor. Og nei, jeg blir ikke en rosin uansett om jeg bruker faktor 30. Brukt syre daglig i flere år og har aldri blitt brent til tross for at jeg ikke alltid har brukt faktor 50. Faktor 30 er i seg selv en høy faktor. Du får ta å søke litt rundt, kanskje du får et bedre bilde av hvordan forskjellene er mellom de to faktorene - fordi de er ikke store. Anonymous poster hash: 42954...5cd 2
mmn Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 (endret) Hei! Er medlem av fb gruppa, men har i det siste følt at dette syre-hysteriet har tatt litt av..... er det noen som kunne forklart hvilken syrer man abselutt trenger sf til? Og hvordan man finner ut hvor mye syre det er it prod., og hvilken mengde som gjør at en burde bruke sf? Ja, jeg vet at sf er greit uansett, men lurer litt Endret 13. august 2015 av mmn 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 HVORDAN FACEBOOKGRUPPE??? Anonymous poster hash: 44cdf...de2 2
Gjest marizz Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 (endret) Hei! Er medlem av fb gruppa, men har i det siste følt at dette syre-hysteriet har tatt litt av..... er det noen som kunne forklart hvilken syrer man abselutt trenger sf til? Og hvordan man finner ut hvor mye syre det er it prod., og hvilken mengde som gjør at en burde bruke sf? Ja, jeg vet at sf er greit uansett, men lurer litt Har du sett det syreskjemaet på den gruppa? Tror den skal være korrekt, men vet ikke hvilken megde.. Endret 14. september 2015 av marizz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå