Gå til innhold

Gått fra og ha full kontroll på økonomi til ¨ingen¨ kontroll. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19 år som har bodd for meg selv det siste halvannet året. jeg har alltid vært ansvarlig og hatt stålkontroll på økonomien, aldri rørt pengene på sparekontoen og vært fornuftig i hverdagen generelt økonomisk. Dette dabbet helt plutselig veldig av i høst ifjord. jeg fikk full tilgang på sparepengene, ca 20 000 kr. Disse forsvant på 3-4 måneder. Til nå dette året har jeg tjent over 60 000 kr (deltidsjobb vedsiden av skole), og pengene er vekk (4500 har gått til husleie hver mnd). Høres kanskje ironisk ut med tanke på at jeg sier jeg har vært ansvarlig, men jeg har begynt å bry meg mindre og bruke mer penger, og dette påvirker meg selvfølgelig negativt. Hver gang jeg får lønning nå, har jeg pengene i maks 2-3 uker og lever uten penger siste del av måneden. Atpåtil har jeg kjøpt mac som havnet på 14 000 kr og har lån på det. Kjenner meg ikke igjen. Jeg er overhode ikke noe luksusfelle person, men kunne trengt råd og hjelp til å få orden på økonomien igjen. Noen som har hatt det lignende, og havnet på rett spor igjen?

Anonymous poster hash: 621f2...af6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette kan skje de fleste, desverre! Gikk selv på en blemme da jeg ble lærling etter å ha fri/jobbeår først. Brukte opp alt av sparepenger og pådro meg mellom 20-30K i kredittkortgjeld. Hentet meg inn igjen med å starte fast sparing, og cashe ut kredittkort når jeg fikk feriepenger. De fleste har sklidd utpå, men mye enklere å hente seg inn igjen når man faktisk innser at man har slidd ut (som netto du har gjort, topp! )

Dette fikser du, men du MÅ sette på bremsa nå :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror den beste løsningen for deg må være å sette opp et budsjett. Og finn deg noe å spare til! Egen bolig, for eksempel? Bil? Jeg synes det er mye lettere å spare hvis jeg sparer til noe spesifikt, i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette kan skje de fleste, desverre! Gikk selv på en blemme da jeg ble lærling etter å ha fri/jobbeår først. Brukte opp alt av sparepenger og pådro meg mellom 20-30K i kredittkortgjeld. Hentet meg inn igjen med å starte fast sparing, og cashe ut kredittkort når jeg fikk feriepenger. De fleste har sklidd utpå, men mye enklere å hente seg inn igjen når man faktisk innser at man har slidd ut (som netto du har gjort, topp! )

Dette fikser du, men du MÅ sette på bremsa nå :)

Ja, må det! Glad jeg har innsett det iallefall, det er ett steg på veien :) takk for tilbakemelding

Skrevet

Jeg tror den beste løsningen for deg må være å sette opp et budsjett. Og finn deg noe å spare til! Egen bolig, for eksempel? Bil? Jeg synes det er mye lettere å spare hvis jeg sparer til noe spesifikt, i alle fall.

Ja, skal sette i gang med det. Enig med at det er best å ha noe å se frem til!

Skrevet

Dette skjer de fleste som flytter hjemmefra og jeg vil faktisk påstå at du kommer til fornuften fortere enn de fleste. :) Sjekk YNAB for bra budsjettløsning.

Anonymous poster hash: 18121...24e
  • Liker 1
Skrevet

Alle går vel på noen sånne blemmer tidlig i livet. Problemet er de som ikke klarer ta tak i det, og det gjelder mange. Du er en standard luksusperson. Du kjøper deg en Mac til absurde 14.000, når du får en helt nydelig mac til 5000-6000 om du handler tilbud (macbook air). Hva er det i hodet ditt som sier at du skal kjøpe en mac til FJORTEN TUSEN når du er student?

Jeg er voksen, og sammenliknet med deg, antakelig rik. IKKE f om jeg hadde kjøpt en så dyr gadget. Du må lære deg å tenke smart. Slutte å crave luksusting. Slutte å være en hjernetom forbruker. Begyn å lev minimalistisk. Nyt livet, ikke vær bundet til ting. Let it go

Skrevet

Det er bra du ser dette nå og tar tak i det før det sklir helt ut. 

Har du mulighet til å sette deler av lønningen inn på en konto du ikke har så enkel tilgang til? Jeg har f.eks boliglånet mitt i en annen bank en lønnskonto og forbrukskonto. På den måten blir jeg ikke fristet til å låne penger fra boliglånskontoen min. 

Har du noe du sparer til. Gjerne noe stort. Sertifikatet? Bil? En større reise? f.eks. Sett av penger til dette. Jeg satt av 30 000 til en reise tidligere i år. Da tiden kom innså jeg at jeg hadde vært så flink til å spare at jeg ikke ville bruke alle sparepengene mine på kun denne reisen. 

Skrevet

Det er bra du ser dette nå og tar tak i det før det sklir helt ut.

Har du mulighet til å sette deler av lønningen inn på en konto du ikke har så enkel tilgang til? Jeg har f.eks boliglånet mitt i en annen bank en lønnskonto og forbrukskonto. På den måten blir jeg ikke fristet til å låne penger fra boliglånskontoen min.

Har du noe du sparer til. Gjerne noe stort. Sertifikatet? Bil? En større reise? f.eks. Sett av penger til dette. Jeg satt av 30 000 til en reise tidligere i år. Da tiden kom innså jeg at jeg hadde vært så flink til å spare at jeg ikke ville bruke alle sparepengene mine på kun denne reisen.

Låne penger fra boliglånskontoen? Boliglånet er jo gjeld. Hvordan mener du at du kan låne penger fra lånet?

Anonymous poster hash: fc698...226

Skrevet

Kjenner meg igjen. Flyttet til Oslo som lærling bare 17 år gammel. Hadde utbetalt 7000kr i mnd og alt var borte de 2 første ukene(maks) etter husleia var betalt. Hadde totalt 20.000kr i ubetalte regninger og lån med inkasso varsler liggende og ulme. Det var ikke før dette jeg krøp til korset, kontaktet min far og fikk han til og betale ut alt.

Etter det lærte jeg og 12 år har gått og alt går bra. Er interessert i økonomi og som voksen er det uaktuelt og havne på slikt kjør igjen. Selv om lønna er mange dobbelt siden den gang stiger bare forbruket med økt inntekt så prinsippet blir alltid det samme. Budsjetter og sørg for at det går like mye ut som inn, helst litt mindre så du kan spare eller få en grei buffer.

Alt må læres her i livet, selv økonomi og verdien av penger. Ingen får det inn med morsmelka så det er litt prøving og feiling.

For ditt vedkommende må du bare innse at du er student og har lite penger så du må forholde deg til det og ikke leve over evne. Kjip men sånn er det i en periode av livet til fleste parten av oss..

Lykke til!

Anonymous poster hash: b443a...b06

Skrevet

Låne penger fra boliglånskontoen? Boliglånet er jo gjeld. Hvordan mener du at du kan låne penger fra lånet? Anonymous poster hash: fc698...226

Det finnes fleksible boliglån hvor man kan trekke penger inn og ut så lenge man overholder gitte rammevilkår. Vet ikke om det er det det er snakk om her, men det er altså fullt mulig.

Anonymous poster hash: d86a8...d9d

Skrevet

Kjenner meg igjen i deg ja :)
Snur du dette nå har du alle muligheter for å gjøre det kjempegodt økonomisk!

Jeg skjønte det ikke før jeg var godt oppi 20-årene, og det kostet dyrt, veldig dyrt.

Du har fått gode råd allerede, mitt tips er øve på å endre tankegang ang penger. Som sagt over, kun luksusdyr kjøper mac til 14.000 kroner. Men du ser de overalt rundt deg, så de fleste er luksusdyr som ikke har skjønt greia enda. Mange av de har ikke spesielt god økonomi, men det er det ingen som vet.

En fin tankemåte er å alltid vurdere om det du tenker å kjøpe er noe du trenger, eller noe du ønsker deg. Vær ÆRLIG med deg selv, og du vil se at du trenger nesten ingenting (tak over hodet, mat, strøm ,litt transport og de viktigste forsikringene). Resten er bare ting du har lyst på. Ting du har lyst på må spares til og kjøpes kontant når du har pengene, om du da virkelig mener det er verdt pengebruken. Sett opp noen overordnede sparemål du kan sammenlikne med. For deg vil vel egenkapital til bolig f.eks være et viktig sparemål hvor hver krone inn tar deg nærmere målet. Plutselig kan det virke ganske absurd å bruke 14.000 på en mac fordi du har lyst på en, og enda mer absurd å ta lån til noe du ikke egentlig trenger en gang. 

Om behovet er pc for skolearbeid, surfing osv, så er svaret like gjerne en pc til 3000 som en mac til 14.000. De gjør akkurat det samme i forhold til behovet ditt. Hver krone du bruker mer enn nødvendig på luksus tar deg da lenger unna viktigere sparemål som f.eks bolig. Og er det smart? Nei, selvsagt ikke.

Så ha tenk over om det er behov eller ønske foran hvert kjøp, og vær nøye på prioriteringene dine. Så blir det fort vanskelig å shoppe, fordi man etterhvert ikke trenger noe mer ;)  Siden du er i shoppingalder er et tips også å komme over det at du må ha nyeste ting hele tiden. Kjøp ting som kan vare noen sesonger, enten det er vesker, sko eller klær. Kjøp nøytralt og som passer sammen, og ikke fall for butikkenes lureri om at du må ha nytt til hver sesong, for det er bare tull, enten det gjelder mote eller interiør. La ting som varer bli din stil, med tanke på både miljø og ikke minst lommeboka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...