Gå til innhold

En lærer bruker makt på datteren min. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 9 år kommer ofte hjem fra skolen med merker på kroppen. Hun sier at det er en lærer på skolen holder henne fast fysisk hvis hun ikke følger regler. Når jeg ringer denne læreren eller rektor så innrømmer de at hun blir holdt fast fysisk. De mener at de har lov til å gjøre dette. Nå er det snart skolestart og datteren min gruer seg til å begynne igjen. Hva kan jeg gjøre, er det noen som VET?

Anonymous poster hash: ac84c...698
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags skole går datteren din på?

For hvis det er snakk om en vanlig barneskole, så tror jeg ikke lærere har lov til å bruke fysisk makt, og særlig ikke dersom det er såpass mye at det blir blåmerker av det.

Det er litt merkelig at du ikke har hørt noe om dette før, for dersom datteren din er så balstyrig at hun må holdes igjen fysisk, så skulle man tro at det hadde vært tema i meldinger hjem og på foreldremøter.

• Liker 14
Skrevet

Hva slags skole går datteren din på?

For hvis det er snakk om en vanlig barneskole, så tror jeg ikke lærere har lov til å bruke fysisk makt, og særlig ikke dersom det er såpass mye at det blir blåmerker av det.

Det er litt merkelig at du ikke har hørt noe om dette før, for dersom datteren din er så balstyrig at hun må holdes igjen fysisk, så skulle man tro at det hadde vært tema i meldinger hjem og på foreldremøter.

Vanlig barneskole ja. Men som skrevet så ønsker jeg svar fra folk som vet, ikke folk som tror. TS

Gjest lipgloss
Skrevet

ta det opp med rektor en gang til,det er ikke lov med fysisk makt,si at du vil ta det videre til avisen visst dette ikke stopper med en gang

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Er skulane starta allereie? Og her sit eg? Eg skulle vore på jobb, eg!

Skrevet

En lærer har selvsagt ikke lov og bruke noen form for fysisk eller psykisk makt ovenfor elever. Hadde dette vært et av mine barn, ville jeg straks kontaktet læreren og informert om at mitt barn hadde blåmerker, som hun/han sier kommer i fra at du holder fast. Om dette skjer igjen vil jeg personlig sette deg på plass slik at dette ikke gjentar seg. Jeg har selv 3 barn i skolen og gitt dem klar beskjed om at det bare er og ringe pappa om noe skulle skje. Kun en gang har jeg møtt opp på skolen og gitt beskjed om at den slags oppførsel fra voksne ikke er akseptabelt. Det var på SFO i forhold til straff de hadde innført.

• Liker 7
Skrevet

En lærer har selvsagt ikke lov og bruke noen form for fysisk eller psykisk makt ovenfor elever. Hadde dette vært et av mine barn, ville jeg straks kontaktet læreren og informert om at mitt barn hadde blåmerker, som hun/han sier kommer i fra at du holder fast. Om dette skjer igjen vil jeg personlig sette deg på plass slik at dette ikke gjentar seg. Jeg har selv 3 barn i skolen og gitt dem klar beskjed om at det bare er og ringe pappa om noe skulle skje. Kun en gang har jeg møtt opp på skolen og gitt beskjed om at den slags oppførsel fra voksne ikke er akseptabelt. Det var på SFO i forhold til straff de hadde innført.

Nå ble jeg rørt kjenner jeg. Du høres ut som en fantastisk pappa! :)

• Liker 2
Skrevet

Ta bilde av blåmerkene hennes og gå til rektor igjen. Ta gjerne med noen andre som også kan bekrefte at rektor mener dette er vanlig. Deretter hadde jeg gått til politiet, og spurt dem hva de syns om dette.

Anonymous poster hash: afce3...1b4
  • Liker 12
Skrevet

En lærer har i utgangspunktet ikke lov til å holde fast eller være fysisk med elever. Unntaket er om eleven er til skade for andre eller seg selv. Om en elev banker opp en annen eller løper etter for å skade, må vi jo ta tak i eleven for å forhindre at de skader noen. Om barnet ditt ikke følger disse reglene må lærer holde i henne, ellers er det ikke greit! Jeg antar at du kjenner til grunnen til at hun blir holdt fast om hun ofte kommer hjem med blåmerker? Ville bedt om et møte med rektor for å få en oversikt!

Anonymous poster hash: c2383...2d7
  • Liker 17
Skrevet

En lærer har i utgangspunktet ikke lov til å holde fast eller være fysisk med elever. Unntaket er om eleven er til skade for andre eller seg selv. Om en elev banker opp en annen eller løper etter for å skade, må vi jo ta tak i eleven for å forhindre at de skader noen. Om barnet ditt ikke følger disse reglene må lærer holde i henne, ellers er det ikke greit! Jeg antar at du kjenner til grunnen til at hun blir holdt fast om hun ofte kommer hjem med blåmerker? Ville bedt om et møte med rektor for å få en oversikt!

Er du lærer? Hvor i lovverket står det at det er lov med makt fra en lærer? 

Skrevet

Nå ble jeg rørt kjenner jeg. Du høres ut som en fantastisk pappa! :)

Det handler om barna mine. Jeg aksepterer på ingen måte at mine eller andres barn utsettes for fysisk eller psykisk makt på skolen, eller andre steder. Det er vår plikt som voksne å forsvare barn. Jeg hadde gjerne sonet en straff for å ha forsvart mine barn. På dette område har jeg null toleranse. Barn skal aldri straffes.

• Liker 4
Skrevet

Er lærer ja! Og det kommer jo an på hva du definerer som "makt". Jeg har nemlig ikke hevdet at lærer får bruke makt på elever, men som du skjønner må vi ha lov til å hindre elever i å gå til angrep på andre elever eller sloss. Da må vi holde dem tilbake for å forhindre at de går løs på andre eller hverandre. Det går ikke under maktbruk etter min mening. 

• Liker 20
Skrevet

Er du lærer? Hvor i lovverket står det at det er lov med makt fra en lærer? 

Om en elev er i ferd med å skade en annen elev så er det jo en selvfølge at læreren må gripe inn, læreren kan jo ikke bare stå å se på...

• Liker 19
Skrevet

Om det står om helse eller avverging mot alvorlige hendelser som kan føre til skade, på barnet selv eller andre. Så er det selvsagt lov og holde. Men det skal da som i helsevesenet skrives en omfattende rapport og foreldre skal straks få beskjed. Så vil det bli vurdert slik alt av tvang som blir utført i det offentlige blir.

• Liker 3
Skrevet

Er lærer ja! Og det kommer jo an på hva du definerer som "makt". Jeg har nemlig ikke hevdet at lærer får bruke makt på elever, men som du skjønner må vi ha lov til å hindre elever i å gå til angrep på andre elever eller sloss. Da må vi holde dem tilbake for å forhindre at de går løs på andre eller hverandre. Det går ikke under maktbruk etter min mening. 

Det er tvang. Om vi i psykiatrien må holde fast en pasient, for og forhindre at pasienten skader seg selv. Så er det tvang. Da skal det følge strenge prosedyrer.

Skrevet

Men hvis du er lærer så må du vil vite hvilket lovverk du følger? Er makt definert i loven? Det kan vel ikke være sånn at alle lærere bare følger sin egen mening?

• Liker 1
Gjest Hofmann
Skrevet

Din første prioritet bør ihvertfall være å finne ut hva datteren din faktisk har gjort, før du begynner å vurdere sanksjoner mot læreren/skolen. Det er ikke sikkert hun er det englebarnet du kanskje tror hun er, og det er godt mulig læreren var nødt til å gripe inn for å beskytte et annet barn.

• Liker 21
Skrevet

Det er tvang. Om vi i psykiatrien må holde fast en pasient, for og forhindre at pasienten skader seg selv. Så er det tvang. Da skal det følge strenge prosedyrer.

Nå tar du litt hardt i her... ;) Om en elev løper etter en annen elev og skal banke ham eller henne, skjønner du jo at vi som voksne må ta tak i den eleven om han/hun ikke hører når vi ber han/hun om å stoppe? Skal vi la eleven banke opp noen mener du? Dette skjer veldig ofte på barneskoler, og det er ikke slik at vi holder fast så det gir merker så klart, men vi kan ikke la andre barn føle seg utrygge for at vi ikke kan bryte inn.. Det er ikke snakk om tvang! ;)

• Liker 6
Skrevet

Men hvis du er lærer så må du vil vite hvilket lovverk du følger? Er makt definert i loven? Det kan vel ikke være sånn at alle lærere bare følger sin egen mening?

Meget godt spørsmål. Jeg kjenner best lover som gjelder innenfor helse. Der er bruk av tvang godt redegjort for. Det er mye som skal dokumenteres og registreres. Slik må det også være i skoleverket. Selv om en situasjon tilsier at tvang absolutt er nødvendig, så skal det registreres.

• Liker 1
Skrevet

Meget godt spørsmål. Jeg kjenner best lover som gjelder innenfor helse. Der er bruk av tvang godt redegjort for. Det er mye som skal dokumenteres og registreres. Slik må det også være i skoleverket. Selv om en situasjon tilsier at tvang absolutt er nødvendig, så skal det registreres.

Ja, i Helse og omsorgs-loven så er jo tvang og makt meget godt definert. Men hvorfor er det ikke noe lignende for elever i skolen? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...