Gå til innhold

To deltidsjobber - lønner det seg med Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere!

Har et spørsmål til dere.

BAKGRUNNSINFORMASJON:

Jeg har gått halvveis arbeidsløs noen måneder nå (dvs at jeg har hatt en deltidsjobb i dødtiden). Noen måneder har jeg tjent null kroner, mens andre har jeg tjent 5.000 kroner. Det er altså en veldig økonomisk usikker deltidsjobb fra måned til måned :)

Søkte på en 40prosent-jobb jeg egentlig ikke er så begeistra for, men gjorde det likevel siden jeg trenger penger.

Fikk den. Dessverre er det veldig lav lønn, men kommer til å ha den mens jeg søker på 100-prosentstillinger med bedre lønn.

Får støtte fra Nav, og er ikke helt kjent med systemet som virker litt komplisert for meg :P
DET ER HER JEG TRENGER NOEN INNSPILL:

Jeg var redd for at denne jobben ville erstatte Nav-støtten, så jeg dro innom for å høre om jeg burde ta den (siden månedslønna er mindre enn jeg får hos Nav og også mindre enn husleia).

De sa at så lenge jeg jobber under 50 prosent, får jeg støtte. Men naturligvis mye mindre enn jeg får en arbeidsfri måned.

Vet altså at jeg fortsatt kommer til å få råd til å betale husleia mi, så det er greit.

Problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg bør ta noen vakter i den andre jobben min? Hva om jeg jobber 55 prosent? Det er kanskje ei eller to vakter, og vil derfor ikke tjene så mye. Er det verdt å erstatte Nav-inntekta for dette?

Hvor mye vil jeg sitte igjen med hos Nav etter at jeg har jobbet 40 prosent (pappa påstpo at om jeg jobber 40, så får jeg 60 hos Nav. Spurte dem om dette, og det stemmer ikke. Så ingen trenger å foreslå det :) )?

(Var dette ett år siden ville jeg ikke brydd meg så mye om disse to-tre tusenlappene det er snakk om, men jeg går gjennom et veldig økonomisk kritisk halvår :) )

Anonymous poster hash: 5fc7d...22b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger jeg forresten be om å ikke få noen slemme kommentarer? De finner visst alltid veien inn i alle tråder :(

Skrevet

Det er da uansett bedre å få penger en har jobbet for selv, heller enn å få almisser fra NAV. Har ingen selvrespekt lenger og stolthet over å greie seg selv?

Anonymous poster hash: 59e31...d3e

• Liker 1
Skrevet

Ba om å få ingen dømmende kommentarer, og det er selvfølgelig det første som ramler inn :P

Det er da uansett bedre å få penger en har jobbet for selv, heller enn å få almisser fra NAV. Har ingen selvrespekt lenger og stolthet over å greie seg selv?

Jo, har selvrespekt og stoltheten du skribler om, men du må jo forstå at noen ganger er man i situasjoner hvor man må tenke fornuft før denne stoltheten!

Skal min stolthet gå ut over andre? Man må jo betale for seg!

Skrevet

Ba om å få ingen dømmende kommentarer, og det er selvfølgelig det første som ramler inn :P

Jo, har selvrespekt og stoltheten du skribler om, men du må jo forstå at noen ganger er man i situasjoner hvor man må tenke fornuft før denne stoltheten!

Skal min stolthet gå ut over andre? Man må jo betale for seg!

Da er det jo bare å jobbe så mye at du kan betale for deg, slik vi andre må. Jeg jobber selv 150 % for å få endene til å møtes.

• Liker 1
Skrevet

Da er det jo bare å jobbe så mye at du kan betale for deg, slik vi andre må. Jeg jobber selv 150 % for å få endene til å møtes.

Ingen trenger å jobbe hvis de ikke vil. Det er nok av tullinger som får penger av NAV for ingenting, så jeg har slengt meg med dem.

Anonymous poster hash: 2ee3c...e5f

Gjest Citronella
Skrevet

Jeg vil ikke si at du har fått dømmende kommentarer. Så lenge du er frisk nok til å jobbe, så er det det som bør være ditt fokus. Gjør ditt aller beste i den jobben du har (og vær glad du har jobb). En god referanse vil føre deg videre.

Skrevet

For å svare på det du spør om....
Det hele er avhengig av hvor mye du jobbet før du begynte på dagpenger hos NAV. Dersom du gikk fra en 100% stilling vil det si at du kan jobbe tilsvarende 50% før du mister all støtten.
Dersom du jobber 40% vil du få 60% av NAV, men kun 60% av det du er innberettet med.
Husk at dagpenger er kun 62% av den lønnen du hadde tidligere.

Eksempel (et veldig enkelt et...):
Du jobbet tidligere 100% og hadde 20.000,- i mnd. Da vil du nå få 62% av dette fra NAV dersom du ikke jobber noe = 12400,- Dette gir en dagsats på omtrent 620,-
Om du jobber 40% får du kun 60% av dagpengene, altså 1860,- i uka (Du får for 3 dager).

Som regel vil de fleste jobber lønne mye bedre enn dagpengene fra NAV, så det vil "alltid" lønne seg å jobbe over 50%.

Anonymous poster hash: 3c410...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...