AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Vel...når jeg hører om oslos vestkant, skal det være så utrolig ille. Men, jeg føler ikke det helt er sånn, når jeg er i området.. og så bor jeg jo der. Jeg får ikke slengt kommentarer osv, selv om jeg ikke går i de dyreste merkeklærne. Når vi likevel snakker om det med penger... hva er det som får folk til å føle seg så ovenpå av å ha masse penger, eller gifte seg rike? for nemlig.... folk på vestkanten ser ikke nødvendigvis bedre ut enn de i øst. Det eneste er at disse har råd til å kjøpe seg dyrere ting, men hvorfor arroganse av den grunn? Anonymous poster hash: f9ef8...245
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Vel, når en person går helt av hengslene og mener hele dagen er ødelagt fordi "vaskedama" ikke er kommet ennå, klokken 0830 på morgenen og kaffen er slutt, da er det en person som er ustabil og lite hyggelig. *prater av egen erfaring med noen som er rik* Anonymous poster hash: 837a8...5f9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 De som er arrogante er som oftest de som har kommet til penger og flyttet TIL vestkanten. De tror at de må vise seg frem med penger, klær og påtatt oppførsel. Hvor jeg bor (det er et område med svært dyre eneboliger og mest gamle penger) er alt veldig laidback - folk går i haven i slitne joggedresser, og mange har gamle biler. Ingen behøver å bevise noe for naboene sine. Jeg kjenner meg ikke igjen i hvordan folk beskriver vestkantbeboere.Anonymous poster hash: 49350...eb8 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Har opplevd en gang i Bærum at sånne ungdommer er litt ufine. men jeg bodde der leeeeenge. så engang er ikke så ille. Men det finnes garantert mennesker som er ufordragelig og blir verre jo mer de har på konto Anonymous poster hash: ef60d...cc7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 TS jeg tror du skal ta og jobbe litt med fordommene dine...Anonymous poster hash: 1d4b8...dfd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 TS har all grunn til å ha de fordommene han/hun har. Vestkanten består av 85% klyser som bruker fritida si på å sitte på cafe å rakke ned på forbipasserende som ikke har den samme stilen som dem selv eller gå i treningsstudio å sladre fra seg om hvor stakkarslig alle som ikke har råd til PT er. 15% er helt ok vanlige mennesker som tilfeldigvis har penger men fortsatt et ålreit menneskesyn. Det som mest viser hvor arrogante de er, er også det politiske ståstedet dems. Bare prøv å spør de, alle vil si de stemmer høyre eller et av de enda værre høyrevridde småpartiene. Så spør du de om hva de ville gjort hvis de ble lamme i en trafikk ulykke og familien dems ikke hadde penger, da ville de sagt at søren da går jeg vel på nav, men guess what, høyrefolk vil ikke at det skal være mulig å gå på nav i sånne tilfeller. De mener at trygdesystemet skal avskaffes og at alle må da få penger fra familie og venner for å klare seg eller ha klart å spare opp penger til en sånn situasjon. Hvis man da har en medfødt skade så vil de si at "jammen da kan du jobbe LITT , tilpasset yrke" så spør man om ok hvis du er arbeidsgiver ville du ansatt en som bare kunne komme på jobb en gang i uka? Nei sier de da. De har virkelig ikke peiling på hvordan det vil si å leve uten å være så privilgerte med rik familie som de har og forstår ikke et normalt likeverdig og inkluderende menneskesyn, før de sitter i en mindre heldig situasjon selv. Anonymous poster hash: 3e4b1...543 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 De som er arrogante er som oftest de som har kommet til penger og flyttet TIL vestkanten. De tror at de må vise seg frem med penger, klær og påtatt oppførsel. Hvor jeg bor (det er et område med svært dyre eneboliger og mest gamle penger) er alt veldig laidback - folk går i haven i slitne joggedresser, og mange har gamle biler. Ingen behøver å bevise noe for naboene sine. Jeg kjenner meg ikke igjen i hvordan folk beskriver vestkantbeboere.Anonymous poster hash: 49350...eb8 +1 Anonymous poster hash: d6391...688
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Rike folk er folk de og. Har møtt på kjempehyggelige og jordnære folk som har vist seg å være rike. Har også møtt på ufordragelige rikfolk. Vil si at alt har med oppdrag og kultur å gjøre, som med alle andre mennesker av alle sosioøkonomiske klasser. Min erfaring er at nyrike folk ofte er mer "ekstreme" i væremåten sin enn f.eks de fra gamle penger. Spesielt ungene eller barnebarna til nyrike. Anonymous poster hash: 12f31...1a3 2
Gjest pærecider Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Har truffet mange rike, og merket meg at de som har "gamle penger" er ofte mer kultiverte, vennlige og høflige. De flasher heller ikke med rikdommen sin. Men de som har kommet seg opp og fram til rikdom ganske raskt er ofte ganske arrogante og uhøflige. Selvsagt fins det unntak, har truffer hyggelige nyrike, men det er langt mellom dem, for å si det slik. Lurer på om det har sammenheng med at det er hardt arbeid og det kreves spisse albuer for å tjene masse penger, og at det personlighetstrekket gjenspeiles i oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 For min del virker det mest som om det er de som ikke er rike som baksnakker de rike av ren misunnelse og jantelov. Omvendt snobberi er ikke det spor bedre enn snobberi. Hilsen ikke-rik. Anonymous poster hash: 1311d...87a 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Har truffet mange rike, og merket meg at de som har "gamle penger" er ofte mer kultiverte, vennlige og høflige. De flasher heller ikke med rikdommen sin. Men de som har kommet seg opp og fram til rikdom ganske raskt er ofte ganske arrogante og uhøflige. Selvsagt fins det unntak, har truffer hyggelige nyrike, men det er langt mellom dem, for å si det slik. Lurer på om det har sammenheng med at det er hardt arbeid og det kreves spisse albuer for å tjene masse penger, og at det personlighetstrekket gjenspeiles i oppførsel. Hvor mye penger må man ha for å klassifiseres som rik da?Anonymous poster hash: 5f193...a6d 1
Gjest Sprettballen Skrevet 12. august 2015 #12 Skrevet 12. august 2015 (endret) Har truffet mange rike, og merket meg at de som har "gamle penger" er ofte mer kultiverte, vennlige og høflige. De flasher heller ikke med rikdommen sin. Men de som har kommet seg opp og fram til rikdom ganske raskt er ofte ganske arrogante og uhøflige. Selvsagt fins det unntak, har truffer hyggelige nyrike, men det er langt mellom dem, for å si det slik. Lurer på om det har sammenheng med at det er hardt arbeid og det kreves spisse albuer for å tjene masse penger, og at det personlighetstrekket gjenspeiles i oppførsel. De som er arrogante er som oftest de som har kommet til penger og flyttet TIL vestkanten. De tror at de må vise seg frem med penger, klær og påtatt oppførsel. Hvor jeg bor (det er et område med svært dyre eneboliger og mest gamle penger) er alt veldig laidback - folk går i haven i slitne joggedresser, og mange har gamle biler. Ingen behøver å bevise noe for naboene sine. Jeg kjenner meg ikke igjen i hvordan folk beskriver vestkantbeboere.Anonymous poster hash: 49350...eb8 Jeg er oppvokst blant penger, uten å ha samme økonomisk status selv, og bor fremdeles slik, og som en hovedregel kan jeg si meg enig med disse. Men så er det også slik at det er ingen regel uten unntak! Jeg kjenner folk med "gammelpæng", som er mer opptatte av at pengene skal yngle enn noe annet. De flasher ikke med pengene sine, de er tvert i mot mer gjerrige enn de fleste som lever fra hånd til munn, og de kvier seg ikke for å utnytte menneskene rundt seg på det groveste for at bankkontoen skal øke. Moral er et begrep disse menneskene ikke kjenner betydningen av. Og jeg kjenner nyrike som er veldig hyggelige, som ikke vektlegger økonomisk status, og som er ydmyke rundt det de har oppnådd. Endret 12. august 2015 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #13 Skrevet 12. august 2015 Jeg kjenner mange. Forskjellen mellom nyrike og de som har gjort en stor innsats i et langt liv er stort. Nyrike flacher på Facebook alt nyinnkjøpt....nye dyre leilighet osv. De må demonstrere for hele verden...sin rikdom. De andre...ikke forandret seg med bolig eks. Bor i samme huset...snakker ikke om penger. De er ydmyk. Anonymous poster hash: 3cc80...1c0
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #14 Skrevet 12. august 2015 TS har all grunn til å ha de fordommene han/hun har. Vestkanten består av 85% klyser som bruker fritida si på å sitte på cafe å rakke ned på forbipasserende som ikke har den samme stilen som dem selv eller gå i treningsstudio å sladre fra seg om hvor stakkarslig alle som ikke har råd til PT er. 15% er helt ok vanlige mennesker som tilfeldigvis har penger men fortsatt et ålreit menneskesyn. Det som mest viser hvor arrogante de er, er også det politiske ståstedet dems. Bare prøv å spør de, alle vil si de stemmer høyre eller et av de enda værre høyrevridde småpartiene. Så spør du de om hva de ville gjort hvis de ble lamme i en trafikk ulykke og familien dems ikke hadde penger, da ville de sagt at søren da går jeg vel på nav, men guess what, høyrefolk vil ikke at det skal være mulig å gå på nav i sånne tilfeller. De mener at trygdesystemet skal avskaffes og at alle må da få penger fra familie og venner for å klare seg eller ha klart å spare opp penger til en sånn situasjon. Hvis man da har en medfødt skade så vil de si at "jammen da kan du jobbe LITT , tilpasset yrke" så spør man om ok hvis du er arbeidsgiver ville du ansatt en som bare kunne komme på jobb en gang i uka? Nei sier de da. De har virkelig ikke peiling på hvordan det vil si å leve uten å være så privilgerte med rik familie som de har og forstår ikke et normalt likeverdig og inkluderende menneskesyn, før de sitter i en mindre heldig situasjon selv. Anonymous poster hash: 3e4b1...543 Tror dette er det mest usaklige, smålige, samt bitre innlegget jeg har sett. Tror du projiserer din egen smålighet og virkelighetsforvirring over på regelrett hyggelige mennsker som finnes på Oslo Vestkant. Aldri sett noe sånt du beskriver der, annet enn fra visse typer østkantfolk med enorme mindreverdighetskomplekser. 2
Gjest pærecider Skrevet 12. august 2015 #15 Skrevet 12. august 2015 (endret) Jeg er oppvokst blant penger, uten å ha samme økonomisk status selv, og bor fremdeles slik, og som en hovedregel kan jeg si meg enig med disse. Men så er det også slik at det er ingen regel uten unntak! Jeg kjenner folk med "gammelpæng", som er mer opptatte av at pengene skal yngle enn noe annet. De flasher ikke med pengene sine, de er tvert i mot mer gjerrige enn de fleste som lever fra hånd til munn, og de kvier seg ikke for å utnytte menneskene rundt seg på det groveste for at bankkontoen skal øke. Moral er et begrep disse menneskene ikke kjenner betydningen av. Og jeg kjenner nyrike som er veldig hyggelige, som ikke vektlegger økonomisk status, og som er ydmyke rundt det de har oppnådd. Som jeg sa, det finnes jo unntak. Kjenner også hyggelige nyrike, men de har vært i mindretall. Med mindre jeg har vært veldig uheldig med de nyrike/barn av nyrike som jeg har truffet. at gammelrike er mer gjerrige, det tror jeg på, har truffet de også, men fremdeles syns jeg at mange gammelrike har med mye kulturell kapital som mange nyrike ikke har fått med seg. Er ikke misunnelig på verken gammelrike eller nyrike, (ok, da, de kunne avsett en million eller to til et godt formål, altså meg ) bare interessert i å observere forskjellene og fundere over hvorfor det er blitt slik. Er også interessant at mange gammelrike kan være kultiverte og høflige, men arrogante på en annen måte, at det er vanskelig å få innpass i det gode selskap, selv om du er griserik, kanskje enda rikere enn dem. Kanskje ikke så tydelig her i lille Norge, men i andre land hvor klasseskille er mer tydelig. Som i England og USA. I alle fall er det det inntrykket jeg sitter igjen med. Endret 12. august 2015 av pærecider
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #16 Skrevet 12. august 2015 Jeg er fra "lavere arbeiderklasse", og var ganske ung da jeg kjøpte en liten leilighet i en av Oslos dyreste gater. Jeg hadde en god jobb, tjente godt. På fritiden min spilte jeg i band (hard rock). Og klesstilen min var nok ganske preget av hobbyen min og oppveksten min. Hvordan jeg ble mottatt av naboene i en av de dyreste gatene på Frogner? Det gikk helt greit. Så fort de fant ut at jeg hørte til i gaten (eide leilighet), hilste de pent på meg. Selv om jeg dasset rundt i fotside svarte skjørt, store boots, hennafarget hår og brukte mørk lilla neglelakk. Jeg husker godt "damen med puddelen" som jeg traff på hver morgen på vei til jobb. Savner henne fremdeles. Hun var/er rik. Og konservativ så det holder. Men høflig og vennlig og nysgjerrig nok til at vi hadde våre nesten daglige morgenstund-samtaler mens puddelen bæsjet. Anonymous poster hash: b834a...f39
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #17 Skrevet 12. august 2015 Jeg husker godt "damen med puddelen" som jeg traff på hver morgen på vei til jobb. Savner henne fremdeles. Hun var/er rik. Og konservativ så det holder. Men høflig og vennlig og nysgjerrig nok til at vi hadde våre nesten daglige morgenstund-samtaler mens puddelen bæsjet. Anonymous poster hash: b834a...f39 Rike folks hunder "bæsjer" ikke. De "gjør fra seg". Når det gjelder rike folk og arroganse er det jo bare til å ta en titt på Paris Hilton... Anonymous poster hash: 837a8...5f9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #18 Skrevet 12. august 2015 Jeg hørte om en jente som ble mobbet på Fana (Bergen) vgs fordi noen hadde sett henne med Cubus poser. Anonymous poster hash: 1e76d...121 1
Illuminatum Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 TS har all grunn til å ha de fordommene han/hun har. Vestkanten består av 85% klyser som bruker fritida si på å sitte på cafe å rakke ned på forbipasserende som ikke har den samme stilen som dem selv eller gå i treningsstudio å sladre fra seg om hvor stakkarslig alle som ikke har råd til PT er. 15% er helt ok vanlige mennesker som tilfeldigvis har penger men fortsatt et ålreit menneskesyn. Det som mest viser hvor arrogante de er, er også det politiske ståstedet dems. Bare prøv å spør de, alle vil si de stemmer høyre eller et av de enda værre høyrevridde småpartiene. Så spør du de om hva de ville gjort hvis de ble lamme i en trafikk ulykke og familien dems ikke hadde penger, da ville de sagt at søren da går jeg vel på nav, men guess what, høyrefolk vil ikke at det skal være mulig å gå på nav i sånne tilfeller. De mener at trygdesystemet skal avskaffes og at alle må da få penger fra familie og venner for å klare seg eller ha klart å spare opp penger til en sånn situasjon. Hvis man da har en medfødt skade så vil de si at "jammen da kan du jobbe LITT , tilpasset yrke" så spør man om ok hvis du er arbeidsgiver ville du ansatt en som bare kunne komme på jobb en gang i uka? Nei sier de da. De har virkelig ikke peiling på hvordan det vil si å leve uten å være så privilgerte med rik familie som de har og forstår ikke et normalt likeverdig og inkluderende menneskesyn, før de sitter i en mindre heldig situasjon selv.Anonymous poster hash: 3e4b1...543 Og du har liten peiling på hva høyrefolk mener. Minner bare om at det var en høyreregjering som innførte folketrygden. I motsetning til andre partiers ønske ble det innført en trygd for alle og ikke bare LO-medlemmer
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 For min del virker det mest som om det er de som ikke er rike som baksnakker de rike av ren misunnelse og jantelov. Omvendt snobberi er ikke det spor bedre enn snobberi. Hilsen ikke-rik. Anonymous poster hash: 1311d...87a Janteloven er bare noe folk som ikke tåler kritikk bruker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå