AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Jeg lurer litt på deres tanker rundt utsatt skolestart. Er der greit å vente et år dersom man har et barn født sent på året? Og/eller om barnet er svært liten av vekst og har behov for å modnes/øve mer på ferdigheter som er viktige å kunne ved skolestart? Hvordan ville dere eventuelt gått frem hvis dere lurte på dette?Anonymous poster hash: 6e3c6...7d0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Tatt det via barnehagen kanskje? En henvisning til PPT eller noe? Spørre på helsestasjonen? Dette kan også bli aktuelt for mitt barn. Født prematur sent på året.Anonymous poster hash: f01ee...ceb 1
Musemor Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Tror jeg ville startet med en samtale med pedagogisk leder i bhg, og tatt det derfra.
Kanutte Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 For å få innvilget utsatt skolestart tar man kontakt med pedagogisk leder i barnehagen som igjen kontakter PPT. Det gjøres en vurdering om hvorvidt man anbefaler utsatt skolestart eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 TS: takk for svar. Pedagogisk leder og jeg har snakket om det tidligere men skal se nærmere på det mot juletider. Anonymous poster hash: 6e3c6...7d0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Jeg personlig synes det er helt greit. De burde aldri hatt femåringer i skolen... Ta det med pedleder og søk når det blir aktuelt. Dessverre er det ikke lett her vi bor.Anonymous poster hash: 64ab7...afe 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Jeg mener det skal veldig mye til før man vurderer noe slikt. Jeg gikk i klasse med en som var født i desember året før oss andre, og herregud så mye mobbing og spekulasjoner han fikk pga det.. Jeg er selv født 29 desember, og er sjeleglad ikke jeg måtte begynne et år for sent.. Jeg ville heller hørt med skolen om mulighet til spesialoppfølging i starten. Fysisk størrelse på barnet har da ikke noe å si, det går på det mentale, vil nå jeg si. Å være liten av vekst har ikke noen betydning for hvordan man klarer seg på skolen. Anonymous poster hash: 99a28...09b 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Nå kjenner jeg selvsagt ikke deres situasjon, men på generelt grunnlag ville jeg vært veldig forsiktig med en sånn løsning. Da tenker jeg på hvilke signaler man sender barnet, og at det er fort gjort at barnet vil se på seg selv som litt "dum" siden han/hun ble holdt tilbake. Det vil vel også føre til at barnet ikke kan være på feks samme fotballag som sine klassekamerater siden det går på fødselsår? Uansett: lykke til :-)Anonymous poster hash: 3a53f...016 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Nå kjenner jeg selvsagt ikke deres situasjon, men på generelt grunnlag ville jeg vært veldig forsiktig med en sånn løsning. Da tenker jeg på hvilke signaler man sender barnet, og at det er fort gjort at barnet vil se på seg selv som litt "dum" siden han/hun ble holdt tilbake. Det vil vel også føre til at barnet ikke kan være på feks samme fotballag som sine klassekamerater siden det går på fødselsår? Uansett: lykke til :-)Anonymous poster hash: 3a53f...016 Meg igjen: har et barn født i slutten av desember, så har absolutt forståelse for at tankene tenkes. Vi vurderer det ikke for gutten vår. Noen må være yngst, og vi får støtte som best vi kan og krysse fingra for at det går greit. Anonymous poster hash: 3a53f...016 1
Gjest Mythic Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Det skal veldig mye til for å få utsatt skolestart. Å være født sent på året, og være litt umoden, holder ikke. Barn med spesielle behov må i de aller fleste tilfeller begynne på skolen samtidig med sitt kull, så det sier seg selv at det er vanskelig å få utsatt skolestart for de litt umodne født sent på året. Jeg har jobbet i barnehage/skole i 28 år, og har vært borti et tilfelle hvor barnet fikk utsatt skolestart.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Det skal veldig mye til for å få utsatt skolestart. Å være født sent på året, og være litt umoden, holder ikke. Barn med spesielle behov må i de aller fleste tilfeller begynne på skolen samtidig med sitt kull, så det sier seg selv at det er vanskelig å få utsatt skolestart for de litt umodne født sent på året. Jeg har jobbet i barnehage/skole i 28 år, og har vært borti et tilfelle hvor barnet fikk utsatt skolestart. Hvem er det som får utsatt skolestart da?Anonymous poster hash: f01ee...ceb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 Nå i år er det to barn i sønnen min sin avdeling, som er født i 2009 og egentlig skulle startet på skolen. Ble litt overrasket over det egentlig, og fikk inntrykk at det ikke skal SÅ mye til. Ikke er de født på slutten av året heller, men i juni begge to.Anonymous poster hash: 2ed68...378
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 Jeg vurderte å holde sønnen min igjen et år. Han er født seint på året, er liten av vekst og var treg i både språkutvikling, mororisk og sosialt. I samarbeid med helsestasjon, ppt, og barnehage valgte vi heller å "kjøre på" med logopedtimer siste halvår i barnehagen og satset på tett oppfølging på skolen. Er veldig glad vi valgte å ikke holde han igjen et år. Ukjente tror fremdeles han er 2år yngre enn han faktisk er men han stortrives på skolen, henger ok med faglig og sosialt, men er naturligvis ikke den flinkeste. Å bli igjen i barnehagen et år hadde blitt for kjedelig og barnslig for hanAnonymous poster hash: 1e1ff...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #14 Skrevet 11. august 2015 Hvem er det som får utsatt skolestart da?Anonymous poster hash: f01ee...ceb Nesten ingen.Anonymous poster hash: 64ab7...afe
Gjest Mythic Skrevet 11. august 2015 #15 Skrevet 11. august 2015 Hvem er det som får utsatt skolestart da?Anonymous poster hash: f01ee...ceb Som sagt, veldig få. Det er ingen fasit på hvem som får det, hver søknad behandles individuelt.
Faith- Skrevet 11. august 2015 #16 Skrevet 11. august 2015 Jeg ville ikke holdt igjen et barn om ikke det var absolutt helt nødvendig. Det er viktig å huske på at barnet må leve med det alle år på skolen. Og det å ha blitt holdt tilbake et år er desverre ofte noe man lett kan bli mobbet for, uavhengig av grunn. Jeg ville nok heller brukt siste tiden i barnehagen på å forberede barnet på skolegangen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 Nå i år er det to barn i sønnen min sin avdeling, som er født i 2009 og egentlig skulle startet på skolen. Ble litt overrasket over det egentlig, og fikk inntrykk at det ikke skal SÅ mye til. Ikke er de født på slutten av året heller, men i juni begge to.Anonymous poster hash: 2ed68...378 Premature tvillinger kanskje?Anonymous poster hash: f01ee...ceb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #18 Skrevet 11. august 2015 Jeg jobber I PPT og de som får utsatt skolestart er som regel de som er født sent på året og er veldig umodene. De som vi tenker at kan trenger ett år for å modenes og som da ikke vi trenge spesialundervisning på skolen. De som har lav IQ eller for eksempel Downs får i utgangspunktet ikke utsatt skolestart fordi de alltid vil henge etter. De kan dermed ikke modens på samme måte ved å gå ett år til i barnehage, Sånn gjør vi det i vår kommune, og der er kanskje 3 som får det i året (middels stor kommune). Anonymous poster hash: 70479...e11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #19 Skrevet 11. august 2015 Jeg jobber I PPT og de som får utsatt skolestart er som regel de som er født sent på året og er veldig umodene. De som vi tenker at kan trenger ett år for å modenes og som da ikke vi trenge spesialundervisning på skolen. De som har lav IQ eller for eksempel Downs får i utgangspunktet ikke utsatt skolestart fordi de alltid vil henge etter. De kan dermed ikke modens på samme måte ved å gå ett år til i barnehage, Sånn gjør vi det i vår kommune, og der er kanskje 3 som får det i året (middels stor kommune).Anonymous poster hash: 70479...e11 Dette stemmer med mitt inntrykk ift hvem som får innvilget utsatt skolestart. Bor i en av landets største kommuner og her er det ytterst sjelden det innvilges (synes sånn sett tre stk/ året i en middels stor kommune var veldig mye, men det er en annen sak). For et par år siden var det em sak her om et barn m Downs syndrom som i utg.pkt ikke fikk innvilget utsatt oppstart (saken var i media så er godt kjent), og argumentet til kommunen var nettopp det at det ekstra året uansett ikke ville bety at hun kom til å være på nivå med de andre. (Tror kanskje kommunen snudde tilslutt, men det var etter mange medieoppslag, så muligens ikke en sak som skaper så mye presedens). Anonymous poster hash: d6e29...37c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #20 Skrevet 12. august 2015 Jeg kjenner til noen som vurderer det dersom for eksempel barnet ikke vil gå på do. Da tenker de det er en større grunn å bli ertet for å ha bleie eller uhell på skolen enn å begynne et år senere da man er trygg på do besøk. Anonymous poster hash: 6e3c6...7d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå