Gå til innhold

Hva syns dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.mammanett.no/baby/tillater-ikke-barseltreff-uten-avtale

Kafeer som krever reservasjon fra barselgrupper. Jeg for min del har full forståelse for det. Sitte for å "kose" seg i timesvis. Bleieskift ved bordet osv. Dette påvirker omsetning til eierne.

Har to barn selv, og hadde ofte trilletur til kafe og en rask lunch, og en trilletur tilbake, sammen med et par andre likesinnede. Det er viktig at man kommer seg ut og treffer andre, men fire!!! timer.

Tommel opp til kafeen.

Anonymous poster hash: 336e2...35d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir litt provosert, og lappen gjør at jeg sitter igjen med flere spørsmål. Feksva er egentlig et barselgruppetreff? Hvis jeg og en annen småbarnsmor skal møtes, er vi da en barselgeuppe? Eller må man være flere enn to?

Jeg har forståelse for problemstillingen, og har ingen problemer med å få beskjed om å sette vognen et spesielt sted, presisering av at bleieskift kun gjøres på toalettet (dette burde strengt tatt være unødvendig å måtte si til noen), at det er spiseplikt. Så sant man ikke er på et sted med masse ledige bord hele tiden så kan man selvsagt ikke kjøpe en kaffe og bolle og forvente å kunne bli sittende i timesvis. Men, alle disse tingene burde være mulig å formidle med oppslag eller dialog med kundene, og ikke ved å kreve at man reserverer plass. Hadde jeg jobb i nærheten og fortsatt vært i permisjon så hadde jeg brukt pengene mine et annet sted, jeg gidder ikke sponse et sted hvor vi ikke er ønsket.

Foreldre i permisjon bruker generelt sett mer penger på cafe enn gjennomsnittet, så jeg tviler på at det er noe sjakktrekk å gjøre det så vanskelig for denne gruppen. Ta heller en runde rundt og be folk som har sittet en stund etter at man har spist/drukket opp om å gå, sørg for ordentlige stellefasiliteter så folk ikke ender opp med å skifte på bordet osv

Anonymous poster hash: e7d7e...d74

• Liker 2
Skrevet

Skjønner dem så utrolig godt! Barnevognmafian tar over alle stoler og bord. Skrik og hyl og bleier overalt, skifter bleier på bordet og æsj

Anonymous poster hash: 826da...af1
  • Liker 12
Skrevet

Jeg blir litt provosert, og lappen gjør at jeg sitter igjen med flere spørsmål. Feksva er egentlig et barselgruppetreff? Hvis jeg og en annen småbarnsmor skal møtes, er vi da en barselgeuppe? Eller må man være flere enn to?

Jeg har forståelse for problemstillingen, og har ingen problemer med å få beskjed om å sette vognen et spesielt sted, presisering av at bleieskift kun gjøres på toalettet (dette burde strengt tatt være unødvendig å måtte si til noen), at det er spiseplikt. Så sant man ikke er på et sted med masse ledige bord hele tiden så kan man selvsagt ikke kjøpe en kaffe og bolle og forvente å kunne bli sittende i timesvis. Men, alle disse tingene burde være mulig å formidle med oppslag eller dialog med kundene, og ikke ved å kreve at man reserverer plass. Hadde jeg jobb i nærheten og fortsatt vært i permisjon så hadde jeg brukt pengene mine et annet sted, jeg gidder ikke sponse et sted hvor vi ikke er ønsket.

Foreldre i permisjon bruker generelt sett mer penger på cafe enn gjennomsnittet, så jeg tviler på at det er noe sjakktrekk å gjøre det så vanskelig for denne gruppen. Ta heller en runde rundt og be folk som har sittet en stund etter at man har spist/drukket opp om å gå, sørg for ordentlige stellefasiliteter så folk ikke ender opp med å skifte på bordet osv

Jeg ser for meg en ny avis overskrift: Vi ble kastet ut fra kafe! (At det var etter fire timer blir naturligvis ikke nevnt). Ender med at kafeen må beklage seg.

Anonymous poster hash: 336e2...35d

• Liker 5
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg skjønner dem godt. :) Det er ikke greit å bli sittende i 4 timer, ikke heller å skifte bleier på bordet og la dem bli liggende (det er virkelig ingen unnskyldning for dette! Sånt gjør man bare ikke! Mangler cafen stellebord så går man ett annet sted!!!!). Hadde jeg vært ansatt der hadde det nok gått løs på nervene selv.

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Helt greit. Ikke noe mer merkelig med det enn f.eks. barnefrie hoteller, babykino etc.

Anonymous poster hash: 8b030...8d1
  • Liker 1
Skrevet

Er ikke barselgrupper arrangert av helsestasjon el.l. da? Altså noe annet enn to venninner som går på cafe.

Det sier seg selv at hvis man skal arrangere møter og treff med mange deltakere så bestiller man på forhånd.

• Liker 6
Skrevet

Er ikke barselgrupper arrangert av helsestasjon el.l. da? Altså noe annet enn to venninner som går på cafe.

Det sier seg selv at hvis man skal arrangere møter og treff med mange deltakere så bestiller man på forhånd.

Bardelgeuppetreff i regi av helsestasjonen arrangeres vel ikke på cafe? Men at bsrdelgeuppen i privat regi velger å treffes sosialt er jo noe som gjerne gjøres på cafe. Og hva er da en barselgeuppe i cafeeiers bok? For dem har det jo ingenting å si om det er en venninnegjeng som tilfeldigvis er mødre alle sammen eller en barselgeuppe. Jeg går ut fra at de med lappen mener å stenge ute/begrense større andamlinger av småbarnsforeldre. Hvor stor en slik gruppe må være før man er uønsket var mitt spørsmål. Grupper på 13 hører vel til sjeldenhetene? Pleier ikke bsrdelgeuppen være type 4-5 stk? Og når man er såpass få er det jo ikke vanlig å måtte reservere plass på forhånd

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner eieren veldig godt, og synes det er en helt ok ordning å be om. 

En ting er at slike grupper gjerne sitter i timesvis, og ikke alle bestiller noe å spise/drikke. En annen ting er den enorme støyen det medfører, som er til sjenanse for både ansatte og andre gjester. 

Jeg er på ingen måte barnehater, jeg har to stk selv. Men nå når er ferdig med babytiden unngår jeg kafeer med masse babyer som pesten.. Det er IKKE kos å høre på masse barnegråt og hyl, nemlig. 

Så jeg har full forståelse for at de vil ha litt orden på når det er storinnrykk av babyer der. 

Anonymous poster hash: 6c808...d6c
  • Liker 3
Skrevet

Eierne skal jo ha inntekt, det er vel hele greia her. Når en gjeng mødre okkuperer en hel kafe og blir sittende i timesvis med en kopp kaffe, så taper eieren penger. Andre kafegjester går et annet sted.

Anonymous poster hash: 79d0e...4cd
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde formulert teksten annerledes, men skjønner cafeen veldig godt. Fikk lyst til å ta meg en tur til Miso på Røa faktisk - det høres ut som et behagelig sted å spise lunch.

• Liker 4
Skrevet

Føler meg litt delt. Jeg hadde følt meg lite Velkommen på dette stedet med barn generelt. Hadde lurt veldig på hva som menes med barselgrupoe. Kan jeg komme med 2-3 venninner og barn mellom 0 og 6? Må jeg bestille da? Kan jeg la maten synke eller stresse ut så fort jeg har spist fordi jeg tar opp plassen til ønskede kunder?

Som noen nevner over, mange med baby bruker mye penger på kafé og det burde finnes andre måter å formulere seg på. F.eks. spise/kjøpeplikt. Barnevogner på utsiden ikke inne osv. Eller noe som minner om st andre kunder må få slippe til etter en gitt tid, kanskje.

Selv om jeg forstår at det ikke går an å skifte bleier midt på bordet eller sitte i 4timer med 1 kopp kaffe. Men neppe lønnsomt om veldig mange barnefamilier føler seg så lite velkomne at de heller går et annet sted. For det hadde jeg gjort om jeg skulle på kafé med barn der et slikt skilt hang oppe. Ikke for å sabotere, men jeg hadde som sagt vært usikker på om jeg var ønsket. Men nå har barn i 1 års alder også da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt greit. Ikke noe mer merkelig med det enn f.eks. barnefrie hoteller, babykino etc.

Anonymous poster hash: 8b030...8d1

Jepp! Det er en grunn til at flere og flere områder blir merket som barnefrie. Ikke bare her i landet, men det blir jo annonsert stort med barnefrie hoteller osv på charterreiser. Det har ikke noe med barna i seg selv å gjøre, men foreldrene!

Endret av Majott
  • Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Bardelgeuppetreff i regi av helsestasjonen arrangeres vel ikke på cafe? Men at bsrdelgeuppen i privat regi velger å treffes sosialt er jo noe som gjerne gjøres på cafe. Og hva er da en barselgeuppe i cafeeiers bok? For dem har det jo ingenting å si om det er en venninnegjeng som tilfeldigvis er mødre alle sammen eller en barselgeuppe. Jeg går ut fra at de med lappen mener å stenge ute/begrense større andamlinger av småbarnsforeldre. Hvor stor en slik gruppe må være før man er uønsket var mitt spørsmål. Grupper på 13 hører vel til sjeldenhetene? Pleier ikke bsrdelgeuppen være type 4-5 stk? Og når man er såpass få er det jo ikke vanlig å måtte reservere plass på forhånd

Grupper med 5-6 stykker er vanlig, ja. Så når det kommer slepende 4-5 grupper i lunsjen så tilsvarer det over 20 personer på en cafe og over 20 barnevogner. Veldig, veldig vanlig at det er så mange ute i lunsjen på cafe. Cafen prøver å begrense barnevogner litt. De ønsker ikke 20 stykker samtidig, men kanskje 1-2 av gangen og dermed ha litt mer kontroll. En barnevogn er ett svært monster og tar opp stor plass. Det vil også minske køen på toalettet og la de ansatte slippe bæsjebleier på bordene (æsj, så uhygiensk, virkelig motbydelig at noen virkelig skifter på bordet og ikke en gang gidder å ta det med seg!!!)

Skrevet

Føler meg litt delt. Jeg hadde følt meg lite Velkommen på dette stedet med barn generelt. Hadde lurt veldig på hva som menes med barselgrupoe. Kan jeg komme med 2-3 venninner og barn mellom 0 og 6? Må jeg bestille da? Kan jeg la maten synke eller stresse ut så fort jeg har spist fordi jeg tar opp plassen til ønskede kunder?

Som noen nevner over, mange med baby bruker mye penger på kafé og det burde finnes andre måter å formulere seg på. F.eks. spise/kjøpeplikt. Barnevogner på utsiden ikke inne osv. Eller noe som minner om st andre kunder må få slippe til etter en gitt tid, kanskje.

Selv om jeg forstår at det ikke går an å skifte bleier midt på bordet eller sitte i 4timer med 1 kopp kaffe. Men neppe lønnsomt om veldig mange barnefamilier føler seg så lite velkomne at de heller går et annet sted. For det hadde jeg gjort om jeg skulle på kafé med barn der et slikt skilt hang oppe. Ikke for å sabotere, men jeg hadde som sagt vært usikker på om jeg var ønsket. Men nå har barn i 1 års alder også da.

Eieren sier faktisk selv at det har vært så ille at det ikke gjør noe hvis de taper en del kunder på det. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner kafeen veldig godt, og synes det er en god løsning. :) At enkelte mødre blir butthurt og boikotter er deres problem, og daglig leder innrømmer jo at de har råd til å miste noen kunder. 

• Liker 2
Skrevet

Der synes jeg er ok. Store ansamlinger av småbarn og barnevogner ville jeg selv unngått ute. 2-3 venninner med barn som møtes rundt et bord er noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit..! Han taper sikkert en del penger, for jeg vet selv at ser jeg en større gruppe småbarnsforeldre i det jeg kommer inn i en restaurant eller café, så snur jeg i døren. Det er mange barselgrupper som oppfører seg som om caféen ble bygget opp rundt dem.

Og i alle slike grupper jeg har vært med i, har vi ringt til caféen på forhånd for å sjekke om det er greit, at de har stellebord på toalettet og for å reservere et bord. Det er ikke verre enn som så, og da blir vi alltid tatt i mot med masse høflighet og velvillighet!

Dette gjelder jo egentlig alle, ikke bare de med barn. Hold lydnivået nede, ikke rot, og ikke "overstay your welcome", som det heter. Ta hensyn til eieren og andre gjester - ikke bare tenk automatisk at du som kunde har rett...

Anonymous poster hash: e9612...6cd

• Liker 1
Skrevet

Eieren sier faktisk selv at det har vært så ille at det ikke gjør noe hvis de taper en del kunder på det.

Skumleste bare artikkelen. Men i så tilfelle spiller det jo ikke noen rolle. Så lenge det funker for de kan de jo bare fortsette å ha skiltet oppe.

Men generelt er det ikke sikkert alle små kaféer vile tålt å mistet kunder. Men så lenge de tåler det økonomisk, om de mister kunder, så er det jo ikke noe problem. Det finnes som regel flere steder å spise lunsj og drikke kaffe for de som eventuelt skulle bli usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...