AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Mener da..omsorgspermisjon? Når dama føder og mannen får fri fra jobben. Har hørt at arb.giver velger å være drittsekk (ikke betale lønn) eller grei (betale lønn) når en arb.taker tar ut omsorgsperm i forb med konas fødsel. Men hvor mange arbeidsgivere velger å betale folk for å være hjemme når de kan la være? Anonymous poster hash: c0d11...1d8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Skulle stå "fikk din mann"Anonymous poster hash: c0d11...1d8
Sushi Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Ja, han fikk full lønn. Han jobber i kommunal sektor.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Venter nå nr 3 og mannen har hatt forskjellig jobb for hvert barn. Med nr 1 og 2 fikk han ikke lønn de 14 dagene. Dette var i mindre(og relativt nyetablerte firma) Nå jobber han i et større(og godt etablert) firma og får lønn de 14 dagene samt at firmaet dekker mellomlegget over 6G på lønna i permisjonen. Anonymous poster hash: 08735...e6b
ablaze Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Er det nedkomstpermisjon du mener? Alså de en eller to første ukene etter fødsel? Ja min mann fikk betalt begge ukene. Han jobber i privat sektor
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Mener da..omsorgspermisjon? Når dama føder og mannen får fri fra jobben. Har hørt at arb.giver velger å være drittsekk (ikke betale lønn) eller grei (betale lønn) når en arb.taker tar ut omsorgsperm i forb med konas fødsel. Men hvor mange arbeidsgivere velger å betale folk for å være hjemme når de kan la være? Anonymous poster hash: c0d11...1d8 Det var mamma som hadde omsorgspermisjonen her og hun fikk full lønn, selvfølgelig! Men ja, arbeidsgivere kan velge om de ønsker å gjøre det eller ikke. Staten og kommunen betaler.Anonymous poster hash: 9451d...959
Harlekin Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Jeg vil ikke akkurat påstå at arbeidsgiver er drittsekk selv om de ikke betaler ut lønn under omsorgspermisjonen ... de er jo ikke pliktige til det under norsk lov. Min mann fikk ikke betalt under permisjonen (og det var ikke noen grei arbeidsgiver, men det hadde ikke noe med permisjonen å gjøre). Han gikk litt tidligere tilbake på jobb pga. dette, men så måtte jeg "kalle ham tilbake" da jeg ikke klarte meg selv helt enda ... 1
ViljaH Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 1 uke betalt, privat. Offentlig ansatte får vel 2 uker betalt over hele linja.
Sol79 Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Han fikk ikke betalt permisjon med førstemann, men med andremann hadde han byttet jobb og da var det betalt. Begge deler privat. For øvrig så handler det vel mer om økonomi enn å være drittsekk...
teknosilje Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 Han fikk for ei uke, men tok 2. Arbgiver er ikke noen drittsekk. Så utrolig barnslig 😂
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Med nr 1 var han heldig å fikk 3 dager fri med lønn. Med nr 2 fikk han ingenting, så vi var lykkelige for at ungen kom fredag kveld, så fikk vi i hvertfall helgen sammen. Dette var 2 forskjellige vikarbyråer. Jeg synes faktisk av de 2 ukene burde bli en lovfestet rett! Anonymous poster hash: 7cd48...f0d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Med nr 1: Nei, tok halvannen uke ferie. Nr 2: Ja, heldigvis. Begge barna er født via keisersnitt, så jeg er veldig glad han har vært hjemme. Privat sektor. Anonymous poster hash: 8e920...241
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #15 Skrevet 11. august 2015 Jeg vil ikke akkurat påstå at arbeidsgiver er drittsekk selv om de ikke betaler ut lønn under omsorgspermisjonen ... de er jo ikke pliktige til det under norsk lov. Min mann fikk ikke betalt under permisjonen (og det var ikke noen grei arbeidsgiver, men det hadde ikke noe med permisjonen å gjøre). Han gikk litt tidligere tilbake på jobb pga. dette, men så måtte jeg "kalle ham tilbake" da jeg ikke klarte meg selv helt enda ... Det er nettopp derfor de er drittsekker, fordi de ikke er pliktige til det og velger å la være. Akkurat som at arbeidsgiveren ikke er en kjernekar som betaler for overtid - noe en arbeidstaker har krav på...Anonymous poster hash: c0d11...1d8
Harlekin Skrevet 11. august 2015 #16 Skrevet 11. august 2015 Det er nettopp derfor de er drittsekker, fordi de ikke er pliktige til det og velger å la være. Akkurat som at arbeidsgiveren ikke er en kjernekar som betaler for overtid - noe en arbeidstaker har krav på...Anonymous poster hash: c0d11...1d8 Eh nei, det er to helt forskjellige ting. Overtid skal man ha betalt for etter norsk lov, mens 2 uker betalt permisjon ikke er lovfestet. Vi har ufattelig gode ordninger her i landet, og å kalle arbeidsgiver "drittsekk" fordi de velger å ikke gi mer enn loven påbyr dem å gjøre, det er ganske teit ... 2
FantasDick Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 Han får to uker betalt permisjon. Privat sektor. Vi er veldig takknemlige for det.
Wit Skrevet 11. august 2015 #18 Skrevet 11. august 2015 Ja, fikk to uker betalt. Det er i Staten og der får jo alle det.
Alenia Skrevet 11. august 2015 #19 Skrevet 11. august 2015 Det har ingen ting med at arbeidsgiver er drittsekk eller ei om man får lønn eller ikke. det er lovfestet at far får to uker fri, men i loven står det ingen ting om lønn. Tariffavtaler på bedriften sier veldig ofte at den ansatte skal ha lønn de ukene. Også finnes det sikkert noen arbeidsgivere som er ekstra hyggelige og gir lønn selv om de strengt talt ikke er pålagt det ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå