Gå til innhold

Det "stygge" eller det fine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Jeg skal flytte på hybel/leilighet for å bo nærmere skolen med en venn, og har funnet to leiligheter som er aktuelle. Jeg og vennen min kommer til å få ca. 4100 kroner hver i stipend. Den ene leiligheten koster 7500 kroner og er den "styggeste". Denne leiligheten har ikke kjøleskap, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, men tv/internett og kommunale avgifter er inkludert i leien. Den ligger lenger unna skolen og er på 50 kvadratmeter. Den er ikke veldig pen, men helt okei. Den andre leiligheten har en leie på 9000 kroner måneden, som vil si at vi må betale litt ekstra fra "egen lomme". Den har alle hvitvarer inkludert og internett. Man må i betale fakturagebyr på 20 eller 60 kroner (som jeg ikke helt vet hva er?) Den er veldig nærme skolen, og er på 60 kvadratmeter. Den er utrolig fin, og egentlig veldig billig i forhold til hvor sentral og moderne den er. Hva bør jeg velge? Jeg aner ikke hvor mye penger jeg bør regne med å bruke i måneden alt i alt (mat, personlig pleie osv.), og derfor er jeg så usikker.. Veldig kjipt å gå på en pengesmell!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye har dere totalt inn hver måned? 8200 i stipend, men hva med resten?

Du skriver at dere må betale litt av egen lomme......

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye har dere totalt inn hver måned? 8200 i stipend, men hva med resten?

Du skriver at dere må betale litt av egen lomme......

Jeg får 5000-6000 kroner i barnebidrag fra min forelder, og venninna mi ca. 5000 tror jeg.

Skrevet

Jeg hadde valgt den billige fordi det er viktig for meg å ha litt ekstra til mat, venner og ferie. Det er godt å ikke stresse med husleia. :)
Dere kan sikkert gjøre den veldig fin med møbler, planter og bilder på veggene. Min studentbolig hadde hverken kjøleskap eller oppvaskmaskin. Vi har fellesvaskeri. Vi kjøpte et kjempefint kjøleskap på finn til 600 kroner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde valgt den billige fordi det er viktig for meg å ha litt ekstra til mat, venner og ferie. Det er godt å ikke stresse med husleia. :)

Dere kan sikkert gjøre den veldig fin med møbler, planter og bilder på veggene. Min studentbolig hadde hverken kjøleskap eller oppvaskmaskin. Vi har fellesvaskeri. Vi kjøpte et kjempefint kjøleskap på finn til 600 kroner. 

Så du tror det vil lønne seg å ta den billige, selv om vi må kjøpe alt av hvitvarer selv? :)

Skrevet

Så du tror det vil lønne seg å ta den billige, selv om vi må kjøpe alt av hvitvarer selv? :)

I lengden, ja. Ihvertfall om man handler brukt. Vi kjøpte også komfyr fra finn. Både kjøleskap og komfyr fungerer helt fint. Totalt brukte vi 1100 kroner på kjøleskap og komfyr. 

Skrevet

Man kan få mange gode hvitevarer brukt, men selv hvis dere kjøpte alt nytt ville det lønne seg. Er begge såpass sentrale at dere klarer dere uten busskort, eller må dere kanskje ha det uansett?

Det lønner seg å bo billigere, så klart, men folk har forskjellige prioriteringer når det gjelder hva de vil bruke pengene sine på. Jeg tror jeg ville tatt den litt mer shabbye leiligheten hvis jeg var dere. Det høres ut som det er første gang dere flytter hjemme fra? Da er det veldig greit å ikke ta seg vann over hodet, økonomisk sett. de fleste finner ut at "tenkte utgifter" og reelle utgifter ikke stemmer overens første gang man skal ut i den store verden, og da er det lurt å ha noe å gå på.

• Liker 1
Skrevet

Man kan få mange gode hvitevarer brukt, men selv hvis dere kjøpte alt nytt ville det lønne seg. Er begge såpass sentrale at dere klarer dere uten busskort, eller må dere kanskje ha det uansett?

Det lønner seg å bo billigere, så klart, men folk har forskjellige prioriteringer når det gjelder hva de vil bruke pengene sine på. Jeg tror jeg ville tatt den litt mer shabbye leiligheten hvis jeg var dere. Det høres ut som det er første gang dere flytter hjemme fra? Da er det veldig greit å ikke ta seg vann over hodet, økonomisk sett. de fleste finner ut at "tenkte utgifter" og reelle utgifter ikke stemmer overens første gang man skal ut i den store verden, og da er det lurt å ha noe å gå på.

Den nærmeste leiligheten ligger ca. 1,5 kilometer unna skolen, og den andre ca. 2,5 kilometer unna. Jeg tror vi uansett kommer til å ha busskort siden det er ganske fint å ha, og de vil nok uansett lønne seg i lengden siden det koster ganske mye å komme til hjembyen. Det er første gang vi flytter ut, ja, og ingen av våres familier har såå bra økonomi, så den billige leiligheten er vel egentlig den beste å velge. Fant dessuten en litt større, finere og mer sentral leilighet til samme pris som den billige, så akkurat nå ser det ut som at vi går for den :) får bare håpe de ikke har noe imot studenter..

Skrevet

jeg var i samme situasjon, men jeg og hun jeg bor med tok den fine leligheten. Vi betaler 5000 hver i måneden, 65 kvadrat og den er nyoppusa med alt hvitevarer! Vi er veldig glad vi tok denne. Må sies at jeg får 6700 av lånekassa, barnebidrag og jeg jobber deltid og da tjener jeg alt fra 5000-9000 å måneden. Dere burde sette opp et budskjett og se om dere klarer det

Anonymous poster hash: 219ef...595
Skrevet

Jeg ville tatt den fineste og mest sentrale. Hadde kompensert med å jobbe et par kvelder ekstra hver mnd, for å få råd. Det blir vel 750 kr ekstra på hver av dere hver mnd? (Hvis dere tenker å se dere om etter jobb ved siden av studiene, da...)

Anonymous poster hash: 397b5...c38
Skrevet

Dere bør definitivt velge den billige leiligheten. Det viktigste dere kan gjøre nå er å sørge for å holde de faste utgiftene deres så lave som mulig, sånn at dere har penger igjen til gøy og morro etter at telefonregning, forsikring, mat og strøm også er betalt.

Å bo fint kan dere gjøre når dere blir eldre og ikke har mulighet til så mye gøy og morro lenger, pga barn og andre forpliktelser.

Anonymous poster hash: 89f1b...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...