Gå til innhold

Når de andre er 20 år yngre... (Gammel student)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere andre godt voksne studenter? Skal dere henge med på fadderuken og bo i kollektiv med 20-åringene? Jeg sliter litt med motivasjonen for dette, samtidig som jeg ikke vil være utenfor. Kullet mitt er stort (universitet) og jeg vet det er lett å falle utenfor om man ikke hiver seg med. Samtidig sliter jeg med å finne bolig, da de yngste prioriteres først av studensamskipnaden, og ungdommene i kollektivene vil ikke bo med en som er såpass mye eldre. Jeg har ikke råd til å bo dyrt.

Tips..?

Anonymous poster hash: 90560...3c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også voksen student. Ble ikke med på fadderuken, er for gammel til å orke å feste med 20-åringer, og savner det ikke. Dermed er jeg litt utenfor det, men det gjør ikke noe. Jeg har allerede gamle venner, noen av dem videreutdanner seg også. Har også blitt kjent med noen få litt eldre studenter. En fordel med å være eldre er at det er lettere for meg å bli kjent med de som er ferdigutdannet i feltet jeg studerer og knytte slike kontakter.

Jeg vil ikke bo i kollektiv med de yngre heller, og kan ikke det, dermed må jeg bo dyrt. Ser på det som prisen jeg betaler for studiene jeg ønsker å ta. 

Har vært borte i voksen-kollektiver. Kanskje det er en idee å søke etter noen som er interessert i det?

Anonymous poster hash: 56fea...357
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes faddergrupper for "eldre" studenter også (gjerne 25+, men også langt oppi 60 årene, så det er et bredt spekter), iallfall ved UiB. De hadde det da jeg begynte på realfag. Disse faddergruppene gjør litt andre ting, liksom, sosialt dog mindre fyll. Kanskje det kan være relevant? :)

Vet også at det finnes flere "voksen"-kollektiv (altså, alle er over 30) i Bergen, og da gjør det helt sikkert det i andre byer også. :) Hvor skal du studere hen? 

Skrevet

Jeg er også en "eldre" student (hvertfall goooodt over snittet) og slet i fjor - skippet fadderuken til fordel for ferietur i Italia med kjæresten, og fant aldri inn i gruppen etterpå. MEST fordi jeg synes det var så mye "rør", type ungdomsskoleklikkete klassestemning med en del drama, skravling i munnen på foreleser (!! helt uakseptabelt i min bok) og slike ting. Jeg orket rett og slett ikke. Det var påtagelig lite folk som møtte opp på fredager og mandager (mye festing) og gruppearbeider ble ikke tatt seriøst heller.

Ble oppsøkt litt av de andre eldre studentene som også følte seg litt på siden, så hadde noen gode samtaler gjennom året likevel, men ingenting som ble til vennskap.

I år har jeg tenkt til å være med de siste to dagene av fadderuken pga flytting etc. til ny by, og selv om gjennomsnittsalderen her også er relativt lav, er den litt høyere enn der jeg gikk og jeg har i hvert fall lyst til å finne noen reflekterte, om enn yngre, medstudenter som jeg kan samarbeide bra med på skolen - så får vi se om vi finner tonen som venner også:) Det jeg synes er det kjipeste med å være litt eldre eller å være utenfor er jo faktisk det at man går glipp av mye bra lesing og samarbeide.

Det finnes alltid noen til som er litt eldre, men det kan jo hende du kommer fint overens med de yngste likevel? 

Skrevet

Hei!

Hva studerer dere? Hvordan var det å være "eldre student"? Gikk det greit ifht gruppeoppgaver osv?

Jeg er 27 år og vurderer å studere en ny bachelor neste år, men kommer da til å bo ca 1 t + vekk fra studiestedet.. Har noen av dere erfaring med lang reisevei? Evt barn under studiet?

Skrevet

Når jeg studerte var det noen "eldre" som bodde i kollektiv med studenter i 20-årene. Jeg tror nok man bare må prøve å gi litt slipp på voksen-rollen, og ha det gøy med de yngre. Og ikke forvente at en 20-åring skal ha samme erfaring som deg. Det er ikke noe gøy med eldre studenter som ser ned på de yngre bare fordi de er 20 år yngre. Det fins mange oppegående og modne studenter i 20-årene også:)

Men så er det nok en god del andre på din alder der og som du kan prøve å bli kjent med.

Ikke sikkert at absolutt alle kollektiv vil ha noen eldre hos seg, men det fins jo noen "voksen"kollektiv her og der og da? Da jeg så etter sted å bo i fjor var jeg på visning i et kollektiv der det bare bodde voksne mennesker som var ute i jobb. Evt kan du se om det er noen pendlere som leier ut rom.

Anonymous poster hash: 46f42...ae6
Skrevet

Takk for kommentarer. Jeg har nok hengt meg litt mye opp i alder. Klart det finnes reflekterte 20-åringer også. Det føles bare litt klient når alt er lagt opp til at man 'nettopp har flytta hjemmefra' og alle tror jeg jobber på bruket og ikke er student selv. Jeg tror jeg velger en litt dyrere variant av bolig, da det er viktig for meg med kveldsro og privatliv. Jeg orker heller ikke diskusjoner rundt hvem det er som ikke har tatt oppvasken og lignende. Da blir jeg i alle fall den sure foreldren i kollektivet.

Jeg gleder meg veldig over det faglige som ligger foran meg. Studiet ser veldig bra ut og interessen har modnet over mange år. Så da gjelder det å skjalte bort uviktige ting som oppvaskdiskusjoner og annet energisug.

Skrevet

Det blir nok ikke kleint:) Da jeg begynte på studiene første dag ble jeg egentlig ikke overrasket av å se 40-50-åringer i klasserommene. Det er uansett mange eldre studenter på master-retningene og doktorprogram, så man vil se de fly rundt og være studenter også. 

For min del fikk jeg god kontakt med de som var eldre enn meg. Jeg starta å studere da jeg var 22:) Men husker også vi hadde ei i klassa som var litt sånn "jeg er bedre enn deg", hun hadde en bachelor fra før av, og skrøt masse av den og mente at "dere unge er jo bare her for å bestå eksamen også glemmer dere alt etterpå". Og ble overrasket om jeg kunne fortelle at jeg var glad i å lage mat. Vi som bodde på kollektiv varmet vel bare opp mammas lapskaus i mikroen og kokte nudler vel?

Hun tok så feil, hadde helt vrang holdning :P Jeg følte absolutt ikke det var noe særlig skille mellom meg og de andre "eldre" jeg fikk god kontakt med. Annet enn at når de begynte å snakke om barn og bryllup så kunne jeg ikke bidra så mye hehe.

Har nok mest med holdningen din å gjøre:) Og selvfølgelig andre studenters holdning. Er jo noen som syns det er fryktelig rart å ha en på 40 år i klassen da, men snålinger vil man møte på uansett.

Ei jeg studerte med i fjor kunne si til meg en dag at hun syns det var vanskelig å komme i kontakt med ei i klassen som var sånn 40 år (som jeg hadde fått god kontakt med), fordi hun var så mye eldre og da visste hun ikke hva hun skulle snakke om, hun følte seg så barnslig e.l. Hehe. Det er litt feil holdning det og. Jeg prater jo til 40-åringer som jeg prater med mine andre venninner liksom.

Anonymous poster hash: 46f42...ae6
Skrevet

Du burde i allefall ikke ha problemer med å få litt ung kuk, hehe :) 20-åringer er ville etter modne kvinner/MILFs :)

Anonymous poster hash: ac759...34c
Skrevet

Jeg er "eldre" student, var 28 da jeg startet (så ikke 20 års aldersforskjell, men likevel). Har fått mange gode venner på studiet. De jeg omgås mest er vel mellom 25 og 45, men noen er yngre også.

Var med noe i fadderperioden, ikke hver dag i to uker, men nok til å bli kjent med faddergruppa mi. Ble kjent med folk der altså, og det gjorde kanskje at jeg hadde litt flere jeg kunne sette meg med i forelesning. Men det er ikke der jeg fant de jeg omgås utenfor forelesningssalen, så jeg tenker at fadderperiode ikke er noe man "må" om man ikke vil. (Men det var overraskende gøy da ;P)

De jeg omgås mest har jeg stort sett funnet i faglige sammenhenger, og ikke bare har jeg fått gode venner, men også superdyktige folk å jobbe med! Men det fordrer at man er litt frampå da. Hva som fungerer avhenger selvsagt av hvem man er som person, men mine beste råd er:

• Studer på lesesalen! (der jeg studerer er det en god del som aldri er på skolen utenom på forelesningene, og det er ikke et godt utgangspunkt for å få seg et nettverk). Det er alltid de samme folka som sitter på lesesalen. Ingen kjenner hverandre fra før, og alle skulle ønske de kunne ta pausen sin sammen med noen. Ta initiativ til felles lunsj / middag i kantina / kaffe...
  • Spør! Det er bra både sosialt og faglig! Det er ikke konstruktivt å sitte for seg selv i timesvis å gruble på noe i pensum du absolutt ikke forstår. Spør folk rundt deg! Du får hjelp, og i tillegg blir du kjent! (Dere har jo valgt samme studie, dere har alle interesse av samme fagfeltet!!!)
  • Ta initiativ til å starte kollokviegrupper!
  • Vær aktiv i forelesning  Mine forelesere vil i alle fall ha respons fra studentene, men mange synes det er vanskelig å stikke seg frem i et fult auditorie. De som gjør det blir fort de som "alle vet hvem er." Og plutselig er du den som bli "tatt med" i kolokviegrupper, den folk huker tak i for å diskutere pensum, osv....  
Skrevet

<p>

Jeg er "eldre" student, var 28 da jeg startet (så ikke 20 års aldersforskjell, men likevel). Har fått mange gode venner på studiet. De jeg omgås mest er vel mellom 25 og 45, men noen er yngre også.

Var med noe i fadderperioden, ikke hver dag i to uker, men nok til å bli kjent med faddergruppa mi. Ble kjent med folk der altså, og det gjorde kanskje at jeg hadde litt flere jeg kunne sette meg med i forelesning. Men det er ikke der jeg fant de jeg omgås utenfor forelesningssalen, så jeg tenker at fadderperiode ikke er noe man "må" om man ikke vil. (Men det var overraskende gøy da ;P)

De jeg omgås mest har jeg stort sett funnet i faglige sammenhenger, og ikke bare har jeg fått gode venner, men også superdyktige folk å jobbe med! Men det fordrer at man er litt frampå da. Hva som fungerer avhenger selvsagt av hvem man er som person, men mine beste råd er:

• Studer på lesesalen! (der jeg studerer er det en god del som aldri er på skolen utenom på forelesningene, og det er ikke et godt utgangspunkt for å få seg et nettverk). Det er alltid de samme folka som sitter på lesesalen. Ingen kjenner hverandre fra før, og alle skulle ønske de kunne ta pausen sin sammen med noen. Ta initiativ til felles lunsj / middag i kantina / kaffe...
  • Spør! Det er bra både sosialt og faglig! Det er ikke konstruktivt å sitte for seg selv i timesvis å gruble på noe i pensum du absolutt ikke forstår. Spør folk rundt deg! Du får hjelp, og i tillegg blir du kjent! (Dere har jo valgt samme studie, dere har alle interesse av samme fagfeltet!!!)
  • Ta initiativ til å starte kollokviegrupper!
  • Vær aktiv i forelesning Mine forelesere vil i alle fall ha respons fra studentene, men mange synes det er vanskelig å stikke seg frem i et fult auditorie. De som gjør det blir fort de som "alle vet hvem er." Og plutselig er du den som bli "tatt med" i kolokviegrupper, den folk huker tak i for å diskutere pensum, osv....

Jeg er 28 og begynte på studie igår hvor 98% av alle de andre er mellom 19-22 år... Jeg var i utgangspunktet positivt innstilt, men må ærlig innrømme at jeg er litt mer negativ nå.. Følte mange trakk seg unna når jeg sa hvor gammel jeg er? Akkurat som om jeg var en gammel fossil 😂 syntes det er litt vanskelig. Gruer meg veldig fremover nå..

Anonymous poster hash: 8f2d8...f29

Skrevet

Da jeg gikk skole så hadde vi noen som var 20 år eldre enn meg. vi hadde ingen fadder uke akkurat men vi festet sammen å ble gode venner .så det er ingen hindring. 

Anonymous poster hash: 3c8b6...f36
Skrevet

Tror kanskje jeg ville blitt med på noe i fadderuken i hvertfall. Kommer jo litt an på hvordan du er som person. Liker du å ta deg en fest så kan det jo være kjekt å være med ut en gang i fadderuken. Eller du kan være med på vors og så gå hjem om du ikke liker festing særlig. Noen har jo også litt roligere opplegg i fadderuken. Kjekt å bli litt kjent med medstudenter. Litt enklere å ta kontakt da etter fadderuken :)
Jeg ville heller ikke reagert om en voksen student hadde bodd i et kollektiv. Men det kjekkeste er vel gjerne å bo med noen på noenlunde lik alder? Hva med å legge ut på FINN/i avisen at du ønsker rom i kollektiv, alder og at du ønsker noen på ca lik alder? 
I tillegg kan det jo hende en på din alder eier en leilighet og ønsker å leie ut et rom? 

Skrevet

Helt ærlig.  Om du er 40 år.. har du ikke etablert familie og lignende?

Må du virkelig drive å henge rundt med 20 åringer?

Anonymous poster hash: 8d6ed...1ee
Skrevet

Helt ærlig.  Om du er 40 år.. har du ikke etablert familie og lignende? Må du virkelig drive å henge rundt med 20 åringer?   Anonymous poster hash: 8d6ed...1ee

Helt ærlig, jo det har jeg. Jeg har i tillegg 15 års arbeidserfaring, to utdanninger fra før, men trenger faglig påfyll fordi jeg har en jobb der det er få utviklingsmuligheter. Jeg tilpasser meg arbeidsmarkedet og gjørr meg selv mer attraktiv for arbeidsgivere. Jeg stiller mao sterkere enn deg på intervju. Så, helt ærlig, jeg trenger ikke å "henge med 20-åringer".

• Liker 5
Skrevet

Helt ærlig, jo det har jeg. Jeg har i tillegg 15 års arbeidserfaring, to utdanninger fra før, men trenger faglig påfyll fordi jeg har en jobb der det er få utviklingsmuligheter. Jeg tilpasser meg arbeidsmarkedet og gjørr meg selv mer attraktiv for arbeidsgivere. Jeg stiller mao sterkere enn deg på intervju. Så, helt ærlig, jeg trenger ikke å "henge med 20-åringer".

TOLD! :)

Anonymous poster hash: 00451...372

Skrevet

Skal bare mangle at du stiller sterkere en meg på jobbintervju.  Hadde vært noe riv ruskende galt om du ikke gjorde det. 

Synes bare tråden var veldig merkelig.  Du er 40 år og redd for å falle utenfor sosialt på fritiden?

Var bare det ;) 

Skrevet

Hvis du går ingeniør eller noe lignende så er det veldig vanlig at klassen har eldre studenter.

Anonymous poster hash: 45a5a...86f

Skrevet (endret)

Som yngre student selv så synes jeg det var gøy at de eldre studentene ble med ut og festet ++.Det var ikke alle som drakk, men de aller fleste ble med ut uansett. Tror det er ganske lurt å bli kjent med medstudentene ganske tidlig. Tenker at det har mye å si for fremtidig samarbeid med gruppearbeid ol.

Det var også fint å få litt "input" fra de eldre da de ofte har langt mer livserfaring som vi yngre studentene også kunne høste godt av. På Høgskolen i Oslo og Akershus setter de ofte de eldre studentene sammen i grupper. Tror medianen hos oss lå på ca. 25 år. Vi hadde flere i 30-50 årene i tillegg til oss yngre.

Endret av Personenmeg
Skrevet

Helt ærlig.  Om du er 40 år.. har du ikke etablert familie og lignende?

Må du virkelig drive å henge rundt med 20 åringer?

Hun vil vel være en del av klassen, det er vel ikke så rart å ønske å ha en relasjon til medstudenter?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...