Gå til innhold

Flytte hjemmefra - tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 16 år som denne uken flytter hjemmefra for å gå på skole. Jeg har fått en leilighet på ca. 57 kvm fordelt på stue, kjøkken, bad, soverom og en bod.

Er som de fleste andre på min alder vant til at mamma og pappa ordner det meste.. Føler det er veldig mye jeg ikke vet og som jeg ikke kommer til å være forberedt på. Er sikkert tusen ting jeg burde vite, kunne og forberede meg på. Noen som har tips eller råd som kan gjøre dette enklere for meg, kanskje ting dere selv skulle ønske noen fortalte dere om før dere flyttet hjemmefra? :)

Anonymous poster hash: 8e57e...5a1
Skrevet

Love.

Anonymous poster hash: b9a89...2c9
Skrevet

Du burde vende deg til at det er lurt å vaske en gang i uka, bare for sikkerhetsskyld  :fnise: 

Lag en matplan eller noe sånt hvis du har litt dårlig råd, forssenmat and such blir fort veldig dyrt og det er også lett å skippe måltider hvis kjøleskapet plutselig er tomt..

Det var vel egentlig det eneste som jeg ikke var helt klar over, trodde jeg var veldig bestemt når det kom til middag og sånt, men det var ikke så lett som jeg trodde.

Lykke til   :wink:

Anonymous poster hash: 5e936...805
Skrevet (endret)

Nettsiden som www.studenttorget.no har rimelige og enkle ukemenyer på middager. :)

Det å planlegge lunsj og middager er veldig lønnsomt. Hvis du bor i Oslo har innvandrerbutikker mye rimeligere frukt og grønnsaker enn matkjedene. 

Husk å melde flytting så får du sikkert bedre stipend og lånd. 

Bruk finn.no eller loppemarkeder når du skal innrede. Jeg kjøpte endel på IKEA også, men miksen med ting fra finn, loppis og bruktbutikker gjør det mer personlig (og billigere). :)

- Her er en flytte-for-seg-selv-guide fra studenttorget: 

http://www.studenttorget.no/index.php?show=5665&expand=3797,5665&artikkelid=9696 

Endret av ymotana
Skrevet

Ikke kjøp/ta imot alle mulige kjøkkenmaskiner, du kommer veldig langt med en stavmikser (-supper, milkshake, smoothie, kaker, krem, potetmos, etc) Ikke tar den særlig med plass heller. :)

Rådet om fast vaskedag er jeg helt enig i :)

Anonymous poster hash: 3de63...c05

Skrevet

Du trenger ikke alt av møbler og kjøkkenutstyr med en gang. Skaff det etterhvert som du ser at du får bruk for det og/eller får det billig/gratis.

Spør slektninger om de har noe gjemt bort i kjeller eller loft som du kan få. Selv om tanten din for lengst har byttet ut respatexbordet fra 80-tallet kan det fungere helt utmerket for deg.

Følg med på finn, bruktbutikker, loppemarked og kontainere i nabolaget. Hvis du er heldig kan du finne det perfekte møbelet.

Pappkasser er undervurdert. Fyll en pappkasse med litt tunge ting du vanligvis ikke bruker, sett en større pappkasse over og topp det hele med en duk (eller et gammelt laken) for et fullt brukbart bord med oppbevaring. Bruk pappkasser som hyller og klesoppbevaring til du har funnet mer permanente løsninger.

Ha et basislager av mat, så du alltid har billig mat i huset. Lageret bør inneholde mel, havregryn, noen bokser tomat og bønner og pasta. I tillegg kan det inneholde ris, tørkede bønner og linser og diverse buljong. I kjøleskapet er det lurt å ha egg, løk, potet og gulrot, slik at du lett kan lage billig og sunn mat.

Lag middag, selv om du bor alene. Det er viktig både for fysisk og psykisk helse, og hjelper også med å opprettholde rutiner (de har en tendens til å skli ut for studenter). Lag gjerne store porsoner og frys ned.

Pass på rutinene. Stå opp hver morgen, selv om du har fri eller starter sent. Kom deg ut hver dag, spesielt i eksamenstiden. Du kan gjerne sette av tiden mellom ni og tre til studier uansett om du har skole eller ikke. Når du studerer må du ta pauser hver time, men du kan ikke bruke SoMe utenom pausene. Gå på alle forelesninger. Spis middag. Etter middagen må du vaske opp og rydde, hver dag.

Ikke la klær slenge på gulvet. Sett på en vaskemaskin før skittentøyskurven flommer over. La våte klær henge og tørke før du legger dem til vask. Ta ut av vaskemaskinen når den er ferdig. Vask ullklær med milo på ullprogram. Når klesvasken er tørr å du brette den, legge den på plass og sette vekk stativet.

Vask kjøleskap og fryser minst en gang i året. Vask stekeovn og inni kjøkkenskap oftere. Husk å støvsug under senga, bak sofaen og under sofaputene. Vask ytterdøra en gang i blant. Vask vinduene.

Viktigst av alt: Gjennomfør alle rutiner og vasking du har planlagt :laugh:

Lykke til med flyttingen og livet på egenhånd

Ps: Det er lov å spørre mamma og pappa om hjelp om du ikke helt vet hvordan du skal rense sluket eller andre huslige ting. Selv om de har neglisjert å lære deg det før er de sikkert villige til å forklare det.

Skrevet

Snakk med dine foreldre og få råd rett fra kilden. De har også flyttet for seg selv en gang.

Anonymous poster hash: e9539...7ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...