AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Hei! En venninne av meg fikk nylig sjokkbeskjeden om at hun er steril i en alder av 24. Etter det har jeg blitt helt oppslukt av tanken jeg og, er livredd for at jeg også er steril uten å være klar over det. Har helt mistet nattesøvnen etter dette. Så jeg lurer på om det er noen tester jeg kan ta for å finne ut om jeg er steril? Jeg vil vite dette så fort som mulig, slik det er nå klarer jeg ikke nyte sex med mannen eller tenke på noe annet, føler meg helt vill. Anonymous poster hash: 60983...edb
Thalassos Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Tror du må være "prøver" et år før det er aktuelt, er ihvertfall det jeg fikk beskjed om.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Tror du må være "prøver" et år før det er aktuelt, er ihvertfall det jeg fikk beskjed om. Men er ikke sterilitet en medisinsk tilstand? Jeg vet det finnes mange ulike forhold som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men enten er man fertil eller så er man det ikke tenker jeg. Anonymous poster hash: 60983...edb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Men er ikke sterilitet en medisinsk tilstand? Jeg vet det finnes mange ulike forhold som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, men enten er man fertil eller så er man det ikke tenker jeg. Anonymous poster hash: 60983...edb Tingen er vel at det offentlige ikke koster på folk utredning for barnløshet før de har prøvd å få barn i minst et år - det trenger ikke være noe galt selv om man bruker opptil et år på å få barn nemlig. Du kan jo gå til privat gynekolog, og betale selv om du vil. Usikker på hva som undersøkes, men tipper de sjekker hormonnivåer, at egglederne ikke er tette som følge av f.eks. tidligere klamydiainfeksjon osv. Kanskje du kan søke litt rundt på nettet og se om det står hva som undersøkes? Mener å ha lest en artikkel om at flere og flere går til det private for å kartlegge egen fruktbarhet lenge før de egentlig planlegger barn, sånn i tilfelle det skulle være noe galt, og de har litt "dårligere tid" og forutsetninger enn normalen. Men mest sannsynlig er det jo ikke noe galt med deg, så ville ikke tenkt på det med mindre du mistenker tidligere infeksjon eller sånn. Anonymous poster hash: db683...c0d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Det er ikke farlig å være steril så det er ikke noe helsevesenet prioriterer å undersøke før man har prøvd å få barn. Anonymous poster hash: e6293...4b3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Det er veldig få som er sterile. Det kan være mange diagnoser og tilstander som gjør det vanskeligere å blir gravid, men med hjelp så får de fleste det til, til slutt. Å få en diagnose som infertil i en alder av 24 så er det noe helt spesielt. Det er en lang utredning med mange forskjellige undersøkelser når man er ufrivillig barnløs og enda er det en del som ikke får noen diagnose. Så det er ikke bare å gå til en gynekolog også finner h*n ut hva som er galt, så lett er det ikke for de fleste. Anonymous poster hash: 1f68b...f03
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #7 Skrevet 12. august 2015 Hvordan har venninna di funnet ut at hun er steril?Anonymous poster hash: 390de...6f2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #8 Skrevet 12. august 2015 Jeg har såkalte cyster på eggstokkene mine, og spurte da gynekologen om jeg fremdeles kunne få barn, og ja - det kunne jeg. Det eneste er at det kan være litt vanskelig. Jeg vet også at kvinner med PCOS (også cyster på eggstokkene, men de har gjerne mer cyster + andre ting tror jeg) har blitt gravide opp til flere ganger! Så kjære TS, selv om din venninne er steril, så betyr det ikke at det er smittsomt eller at du er det. Jeg forstår at du gjerne vil vite sånt, og som noen har foreslått så går det an å undersøke privat (det er for øvrig dyrt). Ta det med ro Anonymous poster hash: 44de3...9a7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 Du kan gå til privat gynekolog. Sykehistorie og vanlig ul vil kunne avdekke om det er grunn til bekymring. Full utredning vil ikke være hensiktsmessig, det er f.eks ikke vits ikke å vite om egglederne er åpne nå, når du kanskje ikke vil ha barn før om 3-6 år. Sterilitet er svært sjelden. En del flere kan trenge litt starthjelp med å bli gravid.Anonymous poster hash: df88b...25a
miaw Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 (endret) Merkelig å finne ut at du er steril når du er 24. Hvordan fant hun det ut? Og hvordan er hun steril? Jeg er steril selv.. fant det ut da jeg var 17 og mensen aldri dukket opp. Du må ikke bekymre deg TS. Ytterst få er sterile. I 2015 er det veldig god hjelp å få, så de fleste klarer å få barn. Endret 16. august 2015 av miaw
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 Du er jo ikke steril selv om venninnen din er det. Du er fryktelig hysterisk. Det er uansett ikke noe du trenger å bekymre deg for nå når du ikke skal ha barn. Mest sannsynlig er du helt fertil. Jeg kjenner jeg blir helt matt av slike kvinner som deg. Anonymous poster hash: 948bc...30e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå