Gå til innhold

Erfaringer med cavalier king charles spaniel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er en rase som faktisk burde vært forbudt å avle på. Det er dyremishandling å avle videre på en rase der det er større sjans for at avkommene vil lide enn smertefull død, enn det vil være et frisk avkom.

Super hund. Men totalt ødelagt av mennesker. Og totalt ødelagt av den norske raseklubben.

Anonymous poster hash: a30ec...c62

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som IKKE gir skikkelig informasjon så er det nettopp cavalierklubben. Makan til mafia-virksomhet har jeg aldri vært bort i hverken før eller siden. Etter at jeg selv var en aktiv del av den og rep. for styret.

Anonymous poster hash: 1c7da...6c6

TS, se "Her er BBC sin oppdatering fra Crofts filmen i 2008" som ligger her på KG under "Kjæledyr"

Det er en film alle kommende og eksisterende dyreeier bør se.

Anonymous poster hash: 246a0...0b6

Oppfølgeren ligger ute på NRK nett-tv nå. Det er hjerteskjærende å se hvor vondt de hundene har det og hvor griske og ufølsomme raseklubbene og noen av oppdretterne er. Fint å se noen "fra innsiden" bekrefte det.

Anonymous poster hash: 80b3e...d5a

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg måtte velge mellom Cavalier og Mops hadde jeg helt klart valgt Mops. Cavalieren har jeg inntrykk av at sliter mye mer. Mops kan i det minste puste fritt om man finner en god oppdretter.

Litt OT men synes det er greit å påpeke akkurat hvor store problemer en Cavalier har.

Skrevet

Jeg har en cavalier, og treffer masse cavalierer hele tiden. Personligheten er helt fantastiske og alle cavalierene jeg kjenner er svært spesielle hunder, med en personlighet jeg aldri har sett i andre. Men, og det er et stort men. Min hund har igså hjertefeil, hun får medisiner, og lever foreløpig svært godt med det. Men det er tøft å ha en hund som ikke er helt frisk. Jeg tenker alt for ofte på hvordan livet uten henne blir, men forhåpentligvis kan jeg ha en mye lengre.

Anonymous poster hash: 90dbc...c0f

Skrevet

Sier meg enig med flere av de over her. Det ligger mye sykdom hos rasen, og av dyreetiske hensyn burde man derfor styre unna den, dessverre. Foreslår en annen liten rase som jeg syns høres riktig ut etter hva du beskriver: Bichon Havanais. Verdt å sjekke ut i hvert fall! :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 9bf52...c12
Skrevet

Jo mer jeg leser, jo mer ser jeg at det kryr av hunderaser med kjente problemer, så dette er ikke noe spesifikt for rasen som diskuteres her. 

CM og SM går jo igjen hos masse småhunder pg blandingsraser.

Nå er uansett ikke alternativet å kjøpe en hund, men overta en hund av bekjente som ikke kan ha den lengre grunnet allergi i familien. Det er derfor ikke mulig å undersøke vedrørende sykdommer i familien og ellers i kullet da de ikke vet, men hunden er frisk den dag i dag (4 år gammel). Dette er selvsagt ingen garanti, men det er jo et godt utgangspunkt.

Hva hundemat som er anbefalt for disse hundene?

Skrevet

Desto større grunn til å holde seg unna mener jeg.

Disse tingene ser man ofte ikke før det er alvorlig. Og når de har gjort noe så dumt som å kjøpe en slik uregistrert valp uten å vite noen slekta så har de vel heller ikke sjekket for disse tingene hos vet.

• Liker 1
Skrevet

Jo mer jeg leser, jo mer ser jeg at det kryr av hunderaser med kjente problemer, så dette er ikke noe spesifikt for rasen som diskuteres her. 

CM og SM går jo igjen hos masse småhunder pg blandingsraser.

Nå er uansett ikke alternativet å kjøpe en hund, men overta en hund av bekjente som ikke kan ha den lengre grunnet allergi i familien. Det er derfor ikke mulig å undersøke vedrørende sykdommer i familien og ellers i kullet da de ikke vet, men hunden er frisk den dag i dag (4 år gammel). Dette er selvsagt ingen garanti, men det er jo et godt utgangspunkt.

Hva hundemat som er anbefalt for disse hundene?

Og akkurat det argumentet gjør at valpekull på valpekull blir avlet opp av Cavalieren... "Det er så mange andre syke raser også"... Huff!

Som man ser er det heller ikke nødvendig å sjekke så mye linjer på Cavalieren fordi nesten alle blir syke. Hjelper ikke å finne en "god" oppdretter.

Men fint at dere ønsker å gi hunden et god hjem.

Hva angår fòr så er det individbasert og ikke så mye å gjøre med rasen.

Anonymous poster hash: 1c7da...6c6

• Liker 3
Skrevet

Nå ringte jeg rundt til tre ulike dyreklinikker for å høre om helsen på denne rasen er så ekstrem som det sies å være, og om det var slik at de frarådet oss å overta denne hunden.

Det de sa var at hjerte kunne være et problem med denne rasen, men det var ikke selvfølge at den ble syk.

Ellers var tenner og øyne noe en måtte passe ekstra godt på.

Vi skal nå ha hunden i 8 uker på prøve for å se om det er noe for oss, og ikke minst for hunden. Kommer da til å ta en tur til nærmeste dyreklinikk for å få hunden vaksinert og ta en årlig helsesjekk, samt få gode råd og tips med på veien :)

For vår del nå så er det viktigste å gi denne hunden et godt og trygt hjem, så får vi eventuelt ta problemene som de kommer. Det er ingen garanti i å få en frisk hund uansett hvilken hund en velger, men nå gjør vi både venneparet vårt en tjeneste, og vi får hund slik vi ønsker oss :)

Så da trenger jeg ikke flere som mener at vi støtter dyremisshandling osv, men heller dem som har gode og konkrete tips til oss som nå skal bli hundeeiere. 

Hunden er rolig av seg, men er ikke spesielt lydig på kommandoer, og ikke kommer den om den går løs og en roper. Nå aner jeg ikke hvordan det er å trene opp en 4 år gammel hund til dette, men antar at det lar seg gjøre greit? Noen gode tips her?

Hva med daglig stell? Børste pelsen en gang i uken, tannpuss, bading, trimming av pels og klipping av klør osv?

Noen gode sider eller bøker som er anbefalt å lese når det kommer til å trene med hund, både lydighet, gå i bånd, sporing og andre aktiviteter som er kjekt for både hund og eier? :)

Skrevet

Alle som kjøper denne rasen, støtter dyremishandling. Lov å tenke litt..

• Liker 6
Skrevet

Hei...

Vi er en familie på 5, to voksne og tre barn. Det har i lengre tid vært et stort ønske om å gå til anskaffelse av hund, og da helst en rase som ikke er for stor, men samtidig ikke er så liten at den må bæres på lengre turer.

Unnskyld at jeg sier det, men jeg har en pomme på 2kg som aldri har måttet blitt bært på en lenger tur. Så vet ikke helt hvor du har det fra at små hunder må bæres, men det stemmer iallfall ikke. 

Jeg hadde heller ikke kjøpt en rase som mattilsynet fraråder folk til å kjøpe. Gjelder også mops. 

Anonymous poster hash: 16fff...2c4

Skrevet

Nå ringte jeg rundt til tre ulike dyreklinikker for å høre om helsen på denne rasen er så ekstrem som det sies å være, og om det var slik at de frarådet oss å overta denne hunden.

Det de sa var at hjerte kunne være et problem med denne rasen, men det var ikke selvfølge at den ble syk.

Ellers var tenner og øyne noe en måtte passe ekstra godt på.

Vi skal nå ha hunden i 8 uker på prøve for å se om det er noe for oss, og ikke minst for hunden. Kommer da til å ta en tur til nærmeste dyreklinikk for å få hunden vaksinert og ta en årlig helsesjekk, samt få gode råd og tips med på veien :)

For vår del nå så er det viktigste å gi denne hunden et godt og trygt hjem, så får vi eventuelt ta problemene som de kommer. Det er ingen garanti i å få en frisk hund uansett hvilken hund en velger, men nå gjør vi både venneparet vårt en tjeneste, og vi får hund slik vi ønsker oss :)

Så da trenger jeg ikke flere som mener at vi støtter dyremisshandling osv, men heller dem som har gode og konkrete tips til oss som nå skal bli hundeeiere. 

Hunden er rolig av seg, men er ikke spesielt lydig på kommandoer, og ikke kommer den om den går løs og en roper. Nå aner jeg ikke hvordan det er å trene opp en 4 år gammel hund til dette, men antar at det lar seg gjøre greit? Noen gode tips her?

Hva med daglig stell? Børste pelsen en gang i uken, tannpuss, bading, trimming av pels og klipping av klør osv?

Noen gode sider eller bøker som er anbefalt å lese når det kommer til å trene med hund, både lydighet, gå i bånd, sporing og andre aktiviteter som er kjekt for både hund og eier? :)

Du støtter jo ikke avelen ved å ta over en voksen hund som må omplasseres. Så jeg sier kjør på.

Men ta en full helsesjekk. Ikke bare en vanlig helsesjekk (den er jo ikke så grundig).

Anbefaler dere å starte rett på hundekurs med en gang dere får hunden i hus. Den må fra dag en lære seg deres husregler. De har ingen problem med å lære slikt. Enkle klare regler fra den kommer innenfor døra. Det er dritenkelt. Som noe så enkelt som at den alltid må sitte før du åpner døra og går ut. At den alltid skal gå bak deg ned trapper. At den ikke får løpe galemattias rundt når det ringer på døra. La den heller få en ventekrok der den må sitte og vente til dere har hilst på gjestene først. Ikke lag noe stort nummer ut av å lære hunden dette. Bare forvent at den skal gjøre det. Det enkle er ofte det beste.

Skrevet

Gratulerer med hund. Håper at dere blir fornøyd med hunden og får mange fine år med den. :)

Har inntrykk av at cavalierer er ganske greie å ha løse, men tror ikke du kan forvente en hund som snur på femøringen når du roper. Prinsippet er det samme med en 4 år gammel hund som med en valp.

Start med å rope på hunden og gi den godbit når den kommer. Begynn innendørs, og når hunden kommer når dere roper inne, kan dere gå ut og gjøre det samme. Når dere begynner utendørs er det viktig at dere først trener på dette uten forstyrrelser, altså på et sted hvor det ikke er mennesker/trafikk/hunder. Husk også å ikke trene på dette så mange ganger i slengen, de blir fort lei om dere maser. Et annet tips er å unngå å koble hunden når dere roper, gå heller å hent hunden slik at den ikke assosierer å bli kalt inn med å bli koblet = slutt på moroa.

Bad hunden ved behov. Det er ikke anbefalt å bade dem ofte, max et par ganger i måneden, men helst sjeldnere. Klipp klør en gang i uka, da trenger man ikke klippe så mye og nerven holder seg kort. Børst etter behov, men pass på at hunden er flokefri før dere bader den. Du kan fint trimme noe av beinbehåringen og halen (fanene), det gjør pelsstellet enklere. Det lange håret rundt potene og mellom tredeputene derimot må dere klippe, da det vil kladde i snø og gjørme og gjøre vondt for hunden. Tannpuss kan dere gjøre en gang om dagen om dere vil, dog de færreste hunder liker det med mindre de har blitt tilvendte fra valpestadiet. Jeg gir heller rå bein mot tannstein enn å pusse tenner.

Synes det er vanskelig å anbefale noen bøker da det er så lenge siden jeg har lest noen. Du finner veldig mye på internett, bare å google ulike problemstillinger så finner du både forskjellige innlæringsmetode i tekstformat og på youtube.

Vil også anbefale hundekurs eller å bli med på treninger ved den lokale hundeklubben, mye informasjon å få der.

Skrevet

Nydelig rase, men mye sykdom.

Jeg hadde min til han ble 7 år, var syk halve livet. Anbefales ikke.

• Liker 2
Skrevet

Det er å støtte dyreplageri å kjøpe denne rasen. De er avlet slik at hjernen er for stor for kraniet, for oppdretter driter i helsa. De går kun etter utseende.

Anonymous poster hash: 4ae68...835

• Liker 5
Skrevet

Men TS støtter ikke avlen på CKCS så lenge h*n ikke kjøper valp fra oppdretter. Dette er å ta imot en omplasseringshund.

Kjør på TS, krysser fingre for at hunden er en av de "heldige" som får et langt liv!

Anonymous poster hash: ba90e...f4b
  • Liker 2
Skrevet

...

....

Takker for gode svar :) Hunden får vi i morgen, så vi gleder oss masse nå. Blir spennende, utfordrende og ikke minst enormt lærerikt :)

Skal få undersøkt angående hundekurs som er i nærheten.  Noe spesifikt kurs du vil anbefale som en start? Ser der finnes flere ulike typer kurs.

Skrevet

C K C spaniel er verdens snilleste rase. Men det er trist hvor mange sykdommer de bærer med seg. Jeg vil ikke støtte en industri som går på bekostning av dyr, og velger heller en blandingshund. En annen ting som er trist er at liv blir til business for mennesker. Umoralsk.

Men ikke alle C K C spaniel blir syke, og mange lever lenge med god helse. Jeg kjenner flere som elsker fjellturer og er i god fysisk form. For de eiere jeg kjenner til er ikke Cavalierene til "pynt" på noen slags måte.

C K C spaniel er kjent for å være svært følsomme hunder med sterke personligheter. Veldig glad i selskap, og blir lett bundet til "flokken" sin. Snill med barn 😊

Skrevet

Hvorfor velger du blanding fremfor rasehunder? Pga sykdommer tolket jeg det som.

Du vet det at blandingshunder ikke på magisk vis blir friske når rasene som ligger i hunden er bærere av forskjellige sykdommer?

Ellers så sier jeg Lykke til TS. Håper det går bra med dere og hunden, og at den har mange gode år foran seg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...