79kreps Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Hei... Vi er en familie på 5, to voksne og tre barn. Det har i lengre tid vært et stort ønske om å gå til anskaffelse av hund, og da helst en rase som ikke er for stor, men samtidig ikke er så liten at den må bæres på lengre turer. I bunn og grunn ønsker vi oss en hund som finner seg til ro når vi er innendørs, med også er aktivt når vi er ute. Den må kunne omgås barn i alle aldre, rett og slett være en familiehund. Jeg er selvsagt klar over arbeidet det ligger i å ha hund. Fysisk og psykisk aktivitet osv. Det jeg her vil vite er hvordan dere som har, eller har hatt denne rasen vil beskrive hunden deres. Noe spesielt en bør passe på og ta hensyn til med denne rasen osv.
Querido Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Flotte hunder, men ved kjøp av denne rasen er du virkelig nødt til å se nøye på oppdretter. Det er dessverre mange sykdommer innen rasen, og flertallet av eksemplarene jeg har møtt har hatt både hjertefeil, patella, problemer med hørsel og syn, forkalkninger osv. Så her må du virkelig se på linjene bak hos oppdretteren, og passe på at foreldredyr blir nøye sjekket hos veterinær før eventuell avl(øyelyst fri, sjekket hjerte, ledd osv). Det er vel også funnet mye av syringomyelia(SM, missdannelse. Væskefylte hulrom i ryggmargen) og chiari malformation(misforhold på hjerne og skalle) hos denne rasen. Finnes jo også selvsagt hos andre raser, men det har vært fremtredende mye hos Cavalieren de siste årene dessverre. Så bare vær obs, dette er ikke en hund man bare kan kjøpe over finn. Om du vil være sikker på at du får frisk hund bør du gjøre research på oppdrettere av rasen rundt om Sjekk at foreldredyr og søsken ikke har vært plaget, og gjerne så langt bak i linjene du kommer. Sjekk gjerne også tidligere avkom. 3
Nevian Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Fantastiske hunder så lenge de er friske. Sliter dog med hjertefeil og diverse andre ting. Min døde av nettopp hjerte etter ni år.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Noen bekjente måtte nylig trekke 14 tenner på sin. Den er ikke mer enn 5-6 år. Anonymous poster hash: 95996...fd3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Fantastiske hunder så lenge de er friske. Sliter dog med hjertefeil og diverse andre ting. Min døde av nettopp hjerte etter ni år. Så trist Kjenner en familie som hadde to, de døde begge av hjertestans. Den ene kunne plutselig falle om, ble gjennopplivet flere ganger i løpet av årene, før alt en dag sa stopp. Da skaffet de seg en ny av samme rase, den hadde også samme hjertesykdom, døde altfor tidlig den også. Anonymous poster hash: 3cb7f...30e
Gjest Gaea Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Flotte hunder, men ved kjøp av denne rasen er du virkelig nødt til å se nøye på oppdretter. Det er dessverre mange sykdommer innen rasen, og flertallet av eksemplarene jeg har møtt har hatt både hjertefeil, patella, problemer med hørsel og syn, forkalkninger osv. Det hjelper dessverre ikke nok å være ''nøye'' ved valg av oppdretter når det ikke finnes linjer som ikke sliter med dette. I tillegg til at de fleste avlsdyr begynner ved 2/3-årsalderen selv om hjerteproblemer ofte ikke utvikles før de er eldre enn det, samt at nesten ingen gjennomgår CT-scan (mtp. syringomyelia). Personlig hadde jeg aldri skaffet meg en rase med så omfattende helseproblemer.
Gjest O.G. Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Beklager, men jeg ville funnet ut av en annen rase hvis jeg var dere.
Ruccula Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 8 av 10 individer har hjertefeil, itillegg kommer masse andre sykdommer. Jeg er en av de som mener at denne rasen er så syk at den bør dø ut. Evt at man blander inn helt nytt blod. Dette er en av de sykeste rasene som finnes 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Vi hadde Cavalier, fantastisk hund - men han hadde også hjertefeil, og døde da han var 9. Måtte ha noen hjemme til enhver tid de siste to årene, fordi han hadde vann i buken og fikk vanndrivende tabletter flere ganger om dagen. Anonymous poster hash: d7d63...86c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Det er en flott rase, men dessverre er den eneste måten å redde rasen på å slutte å kjøpe hundene. Gå for noe annet nå og forhåpentligvis synker populariteten til rasen framover og de blir kanskje friskmeldt i fremtiden. Anonymous poster hash: 80b3e...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 Hei... Vi er en familie på 5, to voksne og tre barn. Det har i lengre tid vært et stort ønske om å gå til anskaffelse av hund, og da helst en rase som ikke er for stor, men samtidig ikke er så liten at den må bæres på lengre turer. I bunn og grunn ønsker vi oss en hund som finner seg til ro når vi er innendørs, med også er aktivt når vi er ute. Den må kunne omgås barn i alle aldre, rett og slett være en familiehund. Jeg er selvsagt klar over arbeidet det ligger i å ha hund. Fysisk og psykisk aktivitet osv. Det jeg her vil vite er hvordan dere som har, eller har hatt denne rasen vil beskrive hunden deres. Noe spesielt en bør passe på og ta hensyn til med denne rasen osv. Jeg har lang erfaring med Cavalier og anbefaler rasen på det varmeste. Istedet for å lese her på KG så anbefaler jeg deg å kontakte cavalierklubben og få skikkelig informasjon. De fleste cavalierer er friske og raske og lever et langt og godt liv. Gjennom klubben får du kontakt med seriøse oppdrettere som lever og ånder for denne rasen som er elsket av så mange. Anonymous poster hash: 89524...362 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Jeg har lang erfaring med Cavalier og anbefaler rasen på det varmeste. Istedet for å lese her på KG så anbefaler jeg deg å kontakte cavalierklubben og få skikkelig informasjon. De fleste cavalierer er friske og raske og lever et langt og godt liv. Gjennom klubben får du kontakt med seriøse oppdrettere som lever og ånder for denne rasen som er elsket av så mange. Anonymous poster hash: 89524...362 De fleste er friske? Nå lo jeg godt, for flertallet på KG og ellers opplever jo motsatt. At alle sliter med ett eller annet. Mange av disse seriøse oppdretterne har også syke hunder, men skjuler det så godt de kan. Som nevnt lenger oppe så er det ingen friske linjer lenger, man har flaks om man får et friskt eksemplar. Anonymous poster hash: ba90e...f4b 16
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Anbefaler ikke å gå på raseklubbsidene å lese. Der er det blandt annet masse oppdrettere, å den eneste måten de kan tjene penger er å oppmuntre folk til å kjøpe hundene... Å cavalier-eiere er generelt litt fanatiske. Tror det har en sammenheng med at cavalier-eiere ofte er uglesett av andre hundeeiere, pga at de åpenbart støtter opp om avel på syke dyr. Det er ikke bare på KG folk er imot fortsatt avl på denne rasen, da jeg selv hadde hund var jeg aktiv på hundeforum, å der var de aller fleste av samme oppfatning. Anonymous poster hash: 70886...cd7 10
Querido Skrevet 10. august 2015 #14 Skrevet 10. august 2015 Det hjelper dessverre ikke nok å være ''nøye'' ved valg av oppdretter når det ikke finnes linjer som ikke sliter med dette. I tillegg til at de fleste avlsdyr begynner ved 2/3-årsalderen selv om hjerteproblemer ofte ikke utvikles før de er eldre enn det, samt at nesten ingen gjennomgår CT-scan (mtp. syringomyelia). Personlig hadde jeg aldri skaffet meg en rase med så omfattende helseproblemer. Men om en på død og liv skal ha denne rasen så må en sjekke oppdrettere og linjer. Det er pga dette jeg skriver at en bør sjekke langt bak i linjene ang sykdommer, gjerne også tidligere kull og søsken av foreldredyr osv Vi har nok akkurat samme meningen tror jeg, men viktig å informere om at research er veldig viktig når det kommer til slike raser føler jeg.
Gjest Gaea Skrevet 10. august 2015 #15 Skrevet 10. august 2015 Men om en på død og liv skal ha denne rasen så må en sjekke oppdrettere og linjer. Det er pga dette jeg skriver at en bør sjekke langt bak i linjene ang sykdommer, gjerne også tidligere kull og søsken av foreldredyr osv Vi har nok akkurat samme meningen tror jeg, men viktig å informere om at research er veldig viktig når det kommer til slike raser føler jeg. Jepp, det finnes nok bedre og verre alternativer innen rasen, men samtidig tror jeg det er viktig å få frem at det faktisk ikke kan unngås totalt - mange tenker da at så lenge man finner en oppdretter som virker seriøs er rasen like ''safe'' som den gjennomsnittlige hund, og det vil jeg ikke si den er.
The Kitten Skrevet 10. august 2015 #16 Skrevet 10. august 2015 Vår fikk også hjertefeil og måtte avlives da den kun var 7 år gammel. Vi visste ikke at rasen hadde så mange helseproblemer da vi skaffet oss ham. Rasen i seg selv er helt fantastisk. De er gjerne med på lange turer, men samtidig liker de veldig godt kose. Vi fikk høre fra oppdretter at de er helt idiot når det kommer til biler. De skjønner aldri at biler er farlige. De kommer heller ikke spesielt godt overens med schäferhunder. Alt dette er generelt for rasen. Det kan selvfølgelig være individuelle forskjeller.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #17 Skrevet 11. august 2015 Jeg har lang erfaring med Cavalier og anbefaler rasen på det varmeste. Istedet for å lese her på KG så anbefaler jeg deg å kontakte cavalierklubben og få skikkelig informasjon. De fleste cavalierer er friske og raske og lever et langt og godt liv. Gjennom klubben får du kontakt med seriøse oppdrettere som lever og ånder for denne rasen som er elsket av så mange. Anonymous poster hash: 89524...362 Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du si litt mer om din påstand at "de fleste er friske og raske og lever et langt liv."? Det stemmer jo ikke! Det som kan stemme er at mange lar de leve FOR lenge med den forferdelige sykdommen SM (som er sinnsykt smertefull forresten). Jeg har selv hatt tre cavalierer som alle døde av de kjente sykdommene. Altså, de måtte avlives. Den ene hadde sogar to hjerteinfarkt også. Å ha en hund man mest sannsynlig må medisinere pga hjerteproblemer er jo galskap. Jeg elsker rasen, men vil aldri, aldri få en ny cavalier. Er det noen som IKKE gir skikkelig informasjon så er det nettopp cavalierklubben. Makan til mafia-virksomhet har jeg aldri vært bort i hverken før eller siden. Etter at jeg selv var en aktiv del av den og rep. for styret. Anonymous poster hash: 1c7da...6c6 13
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #18 Skrevet 12. august 2015 Rasen er avlet frem med for liten skalle til hjernen for at den skal være søt. Den lider store smerte grunnet dette. Det er en rase som har så mye sykdom til rasen at de burde ikke bli avlet videre på. Stakkars hunder. TS, se "Her er BBC sin oppdatering fra Crofts filmen i 2008" som ligger her på KG under "Kjæledyr" Det er en film alle kommende og eksisterende dyreeier bør se. Anonymous poster hash: 246a0...0b6 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #19 Skrevet 12. august 2015 Bare å søke opp "syringomyelia cavalier" på YouTube, så slår man fort fra seg rasen forhåpentligvis. Anonymous poster hash: ba90e...f4b 1
Jeane Skrevet 12. august 2015 #20 Skrevet 12. august 2015 Vi er en familie på 5, to voksne og tre barn. Det har i lengre tid vært et stort ønske om å gå til anskaffelse av hund, og da helst en rase som ikke er for stor, men samtidig ikke er så liten at den må bæres på lengre turer. Dette er ikke helt hva du spurte om, men jeg ville bare fortelle deg at en frisk, voksen hund av selv de minste rasene fint klarer å gå lange turer. Det krever selvfølgelig at hunden får opptrening, men det krever alle raser uansett størrelse. Størrelsen har derimot en del å si for hva slags terreng hunden klarer å gå i, så dersom dere går mye utenfor stien så er det lurt å holde seg unna raser med korte ben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå