Gå til innhold

Levering i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen min går i en midlertidig brakkebarnehage i Oslo som skal rives til høsten, da skal hele barnehagen over i en stor og helt ny barnehage. Barnehagen er liten og har dårlig uteområde og leker i dårlig forfatning. Første året barnet mitt gikk der så var det veldig bra med faste ansatte og stabilitet. Andre året ble de masse tull. Bestyrer ble sagt opp da ny styrer i den nye barnehagen også skulle styre her. Pedagogisk leder ble flyttet over i ny barnehage og erstattet med vikarer. Flere av de som hadde vært faste sluttet, og ble erstattet med vikarer. Ofte forskjellige vikarer fra uke til uke, og dette er en småbarnsbarnehage. Mitt barn skulle egentlig vært i en ny barnehage siden denne barnehagen kun har hatt barn på 1 og 2 år, men de har opprettet en ny avdeling i gangen for de store barna. Første uka har det bare vært kaos med mottak av 1-åringen og en haug med nye ansatte og nye vikarer som ikke kjenner barnehagen, rutinene eller barna. Min 3-åring trenger faste rutiner rundt seg, stabilitet og han trenger å bli tatt i mot av en trygg voksenperson hver morgen. Det blir han ikke. Det var det dårlig med i fjor, og vi pratet med de ansatte om det flere ganger, og de lovet bedring. Nå har vi hatt mindre søsken på tilvenning, men har brukt mest tid på storesøsken da han klenger og er sint og vil ikke være i barnehagen. Jeg tok opp dette med styrer, og hun lovde at de skulle bruke tid på å ta i mot barnet på morgenen. I dag kommer vi klokka 08.15. Jeg kler på begge uteklær og skal levere de ute. Jeg må gå bort til en ansatte som da tar i mot mitt minste barn og det går fint. Ingen sier hei eller prater til 3-åringen som vil være med mamma hjem, jeg overtaler og prøver og distrahere, men det blir verre og verre, og ingen ansatte hjelper til. Til slutt kommer det en vikar som jeg aldri har sett før og vil ta barnet med seg, sammen med en annen 3-åringer som hulker som bare det. Det går ikke veldig bra. Etter en halvtime må jeg bare gå, men jeg hører barnet mitt roper på mamma nesten til jeg kommer i bilen. Ringer barnehagen en halvtime senere (syns kanskje de kunne ringt meg), og da er alt ok. Det tok jeg opp i forrige uke, at som regel går det over 5 min etter at vi har gått, men noen må ta i mott barnet siden vi ikke kan dille og dalle i 1 time før vi skal videre til jobb. Når jeg satt meg i bilen var jeg fly forbannet. Jeg har vondt i magen av barnet mitt som er lei seg og jeg er forbannet på barnehagen som er så dårlige på kommunikasjon med småbarn til tross for at de skal være eksperter på dette.

Overreagerer jeg eller kan jeg be om et møte med styrer?

Anonymous poster hash: b69ec...a19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du overreagerer ikkje, og ja: du må be om et møte med styrer. Be om ein ordentlig plan og tiltak.

Skrevet

Her må du ta en prat med styreren! Allier deg gjerne med andre foreldre slik styreren forstår det er et problem for mange og ikke bare en :)

Skrevet

Dette orker jeg rett og slett ikke å lese uten avsnitt.

Anonymous poster hash: bfbb4...c87

• Liker 6
Skrevet

Dette orker jeg rett og slett ikke å lese uten avsnitt.

Anonymous poster hash: bfbb4...c87

Da var sikkert ikke noe på hjertet av betydning for meg heller.

Dere to andre, takk skal dere ha, jeg skal be om et møte når jeg henter i dag.

Har fremdeles vondt i magen.

• Liker 2
Skrevet

Hele driften høres jo ikke tilfredsstillende ut. Hadde meldt fra til kommunen (hvis den er kommunal), eller en annen plass. Vet ikke helt hvem som har tilsyn med private barnehager ?

Skrevet

Høres ut som en bhg i nærheten av der vi bor. Hvilken bydel?

Anonymous poster hash: b0dc6...c9c

Skrevet

Syntes godt du kan ta opp dette med styrer. For hva han/hun vet blir alle barna møtt med et hei om morgenen, ved å si ifra får de mulighet til å bedre seg

Skrevet

Du overreagerer så absolutt ikke. Man skal bli tatt godt imot og samarbeide i henting-/leveringsseansen slik at barnet opplever det som forutsigbart og avstressende. Når både du og barnet blir usikre i situasjonen fyrer dere opp under hverandre, som er veldig uheldig :( 

Si ifra til styrer på en ordentlig måte, han/hun setter nok pris på å høre hvordan du opplever det for å se nærmere på deres rutiner og eventuelt vurdere om han/hun må løse vikar-problemet på en annen måte.

Anonymous poster hash: 527a8...3fc
Gjest Coolaid
Skrevet

Alle barn i barnehagen har rett til å bli bli sett og tatt godt i mot av en trygg omsorgsperson.

Det er selvfølgelig vanskelig for foreldre og barn å ikke oppleve dette. 

Ta opp den generelle situasjonen i barnehagen, snakk om personalsituasjonen og det som foregår generelt. Det som du beskriver er en situasjon som er større en deg og ditt barn. Gå gjerne sammen med andre foreldre. Man kan også levere inn bekymringsmelding og kreve tilsyn fra kommunen.

Skrevet

Dette er helt uakseptabelt!! Skjønner godt at du får vondt av dette!! Klart barna skal tas i mot skikkelig og føle seg ivaretatt så de har lyst til å være der mens foreldrene drar på jobb! Jeg ville absolutt bedt om et møte. Du betaler for en plass du trodde var skikkelig. Da får de bruke pengene på å gi dere det barna trenger og prioritere riktig! Du har ikke mulighet til å søke på en annen barnehage?

Skrevet

Styrer er også ny. Hun sitter inne på kontoret sitt med døra åpen, så hun har veldig god oversikt over hva som skjer når barna kommer inn i barnehagen. Som nevnt pratet jeg med henne onsdag forrige uke om at vi hadde hatt en del problemer med levering av det eldste barnet tidligere, men at det bedret seg kraftig da to deltidsansatte var veldig flinke til å ta i mot ved å rette oppmerksomheten til barnet over på noe annet enn på at vi foreldre skulle gå. Dessverre sluttet disse til sommeren da de var ferdig utdannete.

Uansett, så lovde styreren bedring, og mente vi hadde hatt for dårlig kommunikasjon, og syns det var fint at jeg sa fra. Også tre dager senere er vi igjen i en håpløs situasjon. Dessverre var hun gått da jeg hentet i dag, så jeg fikk ikke pratet med henne. Skal prøve igjen ved neste anledning.

Vi har heller ikke fått noe info om hvem som er ansatt på hvilken avdeling nå etter sommeren som det er så mange ny. Ofte treffer jeg voksne som jeg lurer på er ansatte eller andre foreldre. Føler at alt er bare kaos, og at innkjøring med minstemann går inn i hukommelsen som en dårlig opplevelse. Da vi kom i dag ble vi møtt av et annet barn oppkledd i mitt barns dress, støvler og lue - selv om alt er merket med navn. Mitt barn stod også oppført som smokkebruker, noe det aldri har brukt. Bemerket dette og fikk til svar at da skjønte de hvorfor barnet aldri ville ha smokken når det skal sove - og det etter over en uke.

Høres ut som en bhg i nærheten av der vi bor. Hvilken bydel?

Anonymous poster hash: b0dc6...c9c

Hvor bor du? Så skal jeg bekrefte eller avkrefte.

Skrevet

Dette er helt uakseptabelt!! Skjønner godt at du får vondt av dette!! Klart barna skal tas i mot skikkelig og føle seg ivaretatt så de har lyst til å være der mens foreldrene drar på jobb! Jeg ville absolutt bedt om et møte. Du betaler for en plass du trodde var skikkelig. Da får de bruke pengene på å gi dere det barna trenger og prioritere riktig! Du har ikke mulighet til å søke på en annen barnehage?

Helt håpløst i min bydel, men som nevnt skal barnehagen legges ned og alle barna skal over i ny og større barnehage i løpet av høsten. Håper det vil være bedring i form av stabilitet hos de ansatte på en ny og flott barnehage.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det som du beskriver er trist og flaut for oss som jobber med barn å høre.

Beklager så mye på vegne av mine kolleger som måtte jobbe i denne barnehagen.

Skrevet

Styrer er også ny. Hun sitter inne på kontoret sitt med døra åpen, så hun har veldig god oversikt over hva som skjer når barna kommer inn i barnehagen. Som nevnt pratet jeg med henne onsdag forrige uke om at vi hadde hatt en del problemer med levering av det eldste barnet tidligere, men at det bedret seg kraftig da to deltidsansatte var veldig flinke til å ta i mot ved å rette oppmerksomheten til barnet over på noe annet enn på at vi foreldre skulle gå. Dessverre sluttet disse til sommeren da de var ferdig utdannete.

Uansett, så lovde styreren bedring, og mente vi hadde hatt for dårlig kommunikasjon, og syns det var fint at jeg sa fra. Også tre dager senere er vi igjen i en håpløs situasjon. Dessverre var hun gått da jeg hentet i dag, så jeg fikk ikke pratet med henne. Skal prøve igjen ved neste anledning.

Vi har heller ikke fått noe info om hvem som er ansatt på hvilken avdeling nå etter sommeren som det er så mange ny. Ofte treffer jeg voksne som jeg lurer på er ansatte eller andre foreldre. Føler at alt er bare kaos, og at innkjøring med minstemann går inn i hukommelsen som en dårlig opplevelse. Da vi kom i dag ble vi møtt av et annet barn oppkledd i mitt barns dress, støvler og lue - selv om alt er merket med navn. Mitt barn stod også oppført som smokkebruker, noe det aldri har brukt. Bemerket dette og fikk til svar at da skjønte de hvorfor barnet aldri ville ha smokken når det skal sove - og det etter over en uke.

Huff! Greit at det er litt uoversiktlig nå ved oppstart av nytt år altså, mmen no nevner du ting som går langt utover det som angår god levering. Kven sin smokk har barnet ditt blitt tilbudd forresten, når det sjølv ikkje brukar smokk?!

Send epost til styrar og be om møte. Ikkje vent til neste henting/levering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...