Gjest Balian de Ibelin Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Norske-kvinner-foder-nok-barn-til-at-frivillig-barnloshet-er-uproblematisk-8119792.html
Trimsi Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Akkurat nå er vel fokuset mer rundt kronikken på NRK nettsider av biologistudenten som hevder det er egoistisk å få barn. Tror det er kanskje er flere som synes dette enn det er personer som mener det er egoistisk å ikke få barn... Det er vel heller det at det er litt tabu å velge å være barnløs. Det aviker fra normalen, og fokuset på de som sliter med å få barn er ofte stort. Min erfaring er at de som er "frivillige" barnløse er dette av veldig forståelige grunner. Det kan være at de ikke har funnet en partner, en utfordrende og interessant jobb eller hobby som krever mye, liten interesse for barn, de velger dette av miljømessige årsaker eller de ønsker å bruke livet sitt til noe de synes er spesielt givende og viktig og det passer da dårlig inn å få barn. Det finnes like mange grunner som det finnes mennesker som ikke ønsker barn Skal jeg være helt ærlig er det enkelte som ikke burde hatt barn fordi de rett og slett ikke har tid eller overskudd. Jeg kjenner dessuten par som etter flere år som barnløse og lykkelige får et par barn og som deretter opplever livet som et ork uten mening. Parforholdet går i oppløsning og livet ble aldri så "harmonisk" som det var før.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 God og viktig kronikk! Anonymous poster hash: 61a56...050
Gjest O.G. Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Vi er egoister uansett om vi får barn eller ikke.
Gjest gjestvest Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Det paradoksale er at frivillig barnløse har en tendens til å være mer forståelsesfulle og sympatiske personer. Ofte personer som har omsorg for andre.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Jeg har barn selv, men jeg føler dette er en helt håpløs diskusjon. Vil du ha barn så få barn, vil du ikke ha barn så lar du det være. Ingen er mer eller mindre egoist, alle gjør som de selv vil og velger det livet de vil ha. Begge parter bør ha respekt for det andre velger. De eneste jeg synes synd på er de som gjerne vil ha barn, men som ikke kan få.Anonymous poster hash: cc119...4e5 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Jeg har barn selv, men jeg føler dette er en helt håpløs diskusjon. Vil du ha barn så få barn, vil du ikke ha barn så lar du det være. Ingen er mer eller mindre egoist, alle gjør som de selv vil og velger det livet de vil ha. Begge parter bør ha respekt for det andre velger. De eneste jeg synes synd på er de som gjerne vil ha barn, men som ikke kan få.Anonymous poster hash: cc119...4e5 Enig! Ser virkelig ingen grunn til å gå i skyttergravene for saken barn/ikke barn.Anonymous poster hash: c7c54...4a6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Jeg har barn selv, men jeg føler dette er en helt håpløs diskusjon. Vil du ha barn så få barn, vil du ikke ha barn så lar du det være. Ingen er mer eller mindre egoist, alle gjør som de selv vil og velger det livet de vil ha. Begge parter bør ha respekt for det andre velger. De eneste jeg synes synd på er de som gjerne vil ha barn, men som ikke kan få.Anonymous poster hash: cc119...4e5 Enig! Ser virkelig ingen grunn til å gå i skyttergravene for saken barn/ikke barn.Anonymous poster hash: c7c54...4a6 Enig med dere. Jeg begynner å bli så lei av disse diskusjonene. Alle skal hakke på hverandre, krangle og forsvare. Altså, blæææææ!!!!! Why can't we all bee friends? Anonymous poster hash: 10995...ab1 1
Ferny Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Vi er egoister uansett om vi får barn eller ikke. Det samme tenker jeg. Man får jo gjerne barn/lar være å få barn nettopp etter eget ønske. Og da tilfredsstiller man de behovene man har til enten å få eller å ikke få barn - og begge deler er jo i grunnen da av hensyn til seg selv = egoistisk.
Gjest O.G. Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Det samme tenker jeg. Man får jo gjerne barn/lar være å få barn nettopp etter eget ønske. Og da tilfredsstiller man de behovene man har til enten å få eller å ikke få barn - og begge deler er jo i grunnen da av hensyn til seg selv = egoistisk. Nemlig.
melatonin Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Denne diskusjonen igjen og igjen... alt kommer ann på hvordan man ser det, og hvis man må legge vekt på det negative så er man egoistisk i alle valg man tar her i livet. Man velger jo ofte det man føler vil passe en selv best her i livet.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 Limer inn det jeg svarte i din forrige tråd. En ting er å tenke på seg selv. Vi er jo blitt så vant til at jeget som individ teller mest, og vi snurrer i sentrum av verden. En annen ting er samfunnsansvaret vi alle har. Det er så lett å skrike ut om det når det gjelder syke, uføre og de som trenger sosial stønad. Det er ikke så lett å ta det ansvaret selv, når man synes man gjør nok for samfunnet når man går på jobb hver dag, mens samfunnet egentlig krever mer av deg. Det faktum at "for hvert barnfrie par, må to andre par få tre barn hver – for at folketallet skal opprettholdes", det er noe alle bør ta innover seg. For det er det som skal til for at velferdsstaten vår kan opprettholdes. Det holder altså ikke med å jobbe, en må yte enda mer i form av barn som skal ta over. Ser man på statistikker og grafer, kan det være skremmende. Det er et synkende antall fødsler av norske kvinner i dag. Og skal vi holde det vi har som normal velferd i dag, med skole, studielån, lege, helsesøster, sosialhjelp, eldreomsorg, pensjon, sykepengerettigheter, foreldrepenger/permisjon osv, så må man kanskje se utenfor sin egen komfortsone og tenke på å bidra til samfunnet med å få barn. Eller skal man legge det ansvaret over på de andre? Jeg regner ikke med alle immigrantene og barna deres, nei. Å tro at folk med store krigstraumer og psykiske lidelser som følge av det skal kunne bidra i samfunnet på lik linje med oss som (sammenlignet med dem) har hatt en stort sett god oppvekst er utopi. Barna deres blir også skadelidende av det foreldrene har opplevd, det er vel ikke så vanskelig å forstå? Norske folk snakker også om psykiske lidelser de har fått fordi foreldrene ikke klarte å stille opp, så hvorfor tror alle at immigrantbarna har bedre/like gode forutsetninger som norske barn med friske foreldre? Jeg gruer meg til å oppleve hvordan livet er i Norge om 30 år. Innen da vil følgene av at mange lar være å få barn vises. Da ser vi også følgene av å ta i mot så mange flyktninger som vi gjøre nå. De vil trenge både økonomisk og annen hjelp i minst to generasjoner framover. I tillegg har de sin egen kultur og religion som er langt fra vår egen, så jeg ser ikke bort fra at Norge kan endre seg dramatisk til det verre i løpet av de neste 10-30 årene. Anonymous poster hash: b8024...8ec
Gjest Mythic Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 Er du så redd for å bli oppfattet som egoistisk, at du må opprette mange tråder om dette emnet, TS? Som flere her sier, vi er egoister, uansett om vi velger å få barn eller ikke. Begge deler er i bunn og grunn en egoistisk handling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå