Focklop Skrevet 10. august 2015 #1 Del Skrevet 10. august 2015 Har over flere år nå opplevd at klær krymper selv om vaskeanvisningen blir fulgt. Dette gjelder da spesielt tynne topper av bomull. Mange skal vaskes kun på 30 grader, noen kan vaskes på 40. Men jeg vasker de aller fleste på 30 så jeg unngår å sette på halvfull maskin. Noen som har en forklaring på hvorfor de likevel krymper? Jeg pleier å strekke de før og etter jeg har hengt de opp, det har fungert på noen, men de mister jo den fine formen. Det er en topp fra Cubus (40 grader) som krympet 30% i lengde. Den gikk det ikke an å strekke våt heller, så den ble helt ødelagt. Klær fra Vero Moda er verst, men nå handler jeg mest der også. Er det vaskemaskinen som er synderen her, eller rett og slett bare ræva kvalitet på klærne? Har det noe å si hvor mye klær som er i maskinen, kan det være for mye eller for lite? Jeg fant en veldig fin t-shirt i tynt stoff på Zara som jeg er spent på om vil krympe eller ikke. Den sitter så nydelig på og er en klar favoritt, så om den blir ødelagt etter vask blir jeg utrolig lei meg 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/960376-kl%C3%A6rne-krymper-likevel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 10. august 2015 #2 Del Skrevet 10. august 2015 Har over flere år nå opplevd at klær krymper selv om vaskeanvisningen blir fulgt. Dette gjelder da spesielt tynne topper av bomull. Mange skal vaskes kun på 30 grader, noen kan vaskes på 40. Men jeg vasker de aller fleste på 30 så jeg unngår å sette på halvfull maskin. Noen som har en forklaring på hvorfor de likevel krymper? Jeg pleier å strekke de før og etter jeg har hengt de opp, det har fungert på noen, men de mister jo den fine formen. Det er en topp fra Cubus (40 grader) som krympet 30% i lengde. Den gikk det ikke an å strekke våt heller, så den ble helt ødelagt. Klær fra Vero Moda er verst, men nå handler jeg mest der også. Er det vaskemaskinen som er synderen her, eller rett og slett bare ræva kvalitet på klærne? Har det noe å si hvor mye klær som er i maskinen, kan det være for mye eller for lite? Jeg fant en veldig fin t-shirt i tynt stoff på Zara som jeg er spent på om vil krympe eller ikke. Den sitter så nydelig på og er en klar favoritt, så om den blir ødelagt etter vask blir jeg utrolig lei meg Beklageligvis er det nok kvaliteten som det skorter på - hvis jeg skal snakke ut i fra egen erfaring. Selv om det står at et plagg skal kunne vaskes i maskin, så er det ikke alltid at det stemmer - selv om jeg finner det rart at en bomullstopp fra Cubus skal krympe såpass. Den eneste alternative teorien jeg kan tenke meg er at temperaturstyringa på vaskemaskina di er ødelagt, og at den dermed varmer vannet mer opp enn angitt. T-skjorta fra Zara ville jeg først ha prøvd å vaske for hånd. Tapp lunkent vann i vasken/bøtta, rør ut litt vaskemiddel, og legg t-skjorta nedi. Rør forsiktig rundt slik at skjorta blir skikkelig våt. La den ligge i bløtt i 15-20 minutter, ta den opp og skyll den i lunkent til kaldt vann. Fyll opp vasken/bøtte på nytt med lunkent vann, tilsett litt husholdningseddik (for å fjerne lukt), la den skjorta ligge i 3-5 minutter, og skyll den så godt ut med kaldt vann. Siden fibrer er mer sarte i våt tilstand, er det viktig at du ikke drar og sliter i stoffet. Bare press det forsiktig mot kanten av vasken/bøtta for å få ut vannet. Legg så t-skjorta utover et stort (og rent) håndkle, og trekk skjorta forsiktig i form. Rull håndduken til ei pølse, og trå et par ganger på "hånddukspølsa" for å presse ut mere vann. Nå er du nesten ferdig. Enten kan du henge opp t-skjorta på en kleshenger, men da bør du legge vaskekluter under skuldersømmen på skjorta for å unngå avtrykk etter kleshengeren. Eller du kan legge t-skjorta flatt ut på en ren håndduk (evt. bruke den du allerede har brukt) på et tørkestativ. Når t-skjorta er tørr, kan du - hvis du vil eller det er nødvendig - stryke den med strykejern (begynn på den laveste varmeinnstillinga, og øk heller litt for litt hvis det går bra). Dette er en av de mest skånsomme måtene man kan vaske klær på, og hvis det ikke er veldig skittent, så holder det i massevis. I tillegg er det slik jeg alltid vasker ullklær, og der har ingenting krympet ennå. Den vanligste grunnen til at klær krymper - hvis man ser bort ifra for varm vasking - er at stoffet plagget er sydd av ikke har vært vasket forut. Det samme med klær som vrir seg (men da er det også at plagget er sydd feil i forhold til vevinga). Du kan også prøve å reklamere på varen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/960376-kl%C3%A6rne-krymper-likevel/#findComment-16857978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focklop Skrevet 10. august 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 10. august 2015 Beklageligvis er det nok kvaliteten som det skorter på - hvis jeg skal snakke ut i fra egen erfaring. Selv om det står at et plagg skal kunne vaskes i maskin, så er det ikke alltid at det stemmer - selv om jeg finner det rart at en bomullstopp fra Cubus skal krympe såpass. Den eneste alternative teorien jeg kan tenke meg er at temperaturstyringa på vaskemaskina di er ødelagt, og at den dermed varmer vannet mer opp enn angitt. T-skjorta fra Zara ville jeg først ha prøvd å vaske for hånd. Tapp lunkent vann i vasken/bøtta, rør ut litt vaskemiddel, og legg t-skjorta nedi. Rør forsiktig rundt slik at skjorta blir skikkelig våt. La den ligge i bløtt i 15-20 minutter, ta den opp og skyll den i lunkent til kaldt vann. Fyll opp vasken/bøtte på nytt med lunkent vann, tilsett litt husholdningseddik (for å fjerne lukt), la den skjorta ligge i 3-5 minutter, og skyll den så godt ut med kaldt vann. Siden fibrer er mer sarte i våt tilstand, er det viktig at du ikke drar og sliter i stoffet. Bare press det forsiktig mot kanten av vasken/bøtta for å få ut vannet. Legg så t-skjorta utover et stort (og rent) håndkle, og trekk skjorta forsiktig i form. Rull håndduken til ei pølse, og trå et par ganger på "hånddukspølsa" for å presse ut mere vann. Nå er du nesten ferdig. Enten kan du henge opp t-skjorta på en kleshenger, men da bør du legge vaskekluter under skuldersømmen på skjorta for å unngå avtrykk etter kleshengeren. Eller du kan legge t-skjorta flatt ut på en ren håndduk (evt. bruke den du allerede har brukt) på et tørkestativ. Når t-skjorta er tørr, kan du - hvis du vil eller det er nødvendig - stryke den med strykejern (begynn på den laveste varmeinnstillinga, og øk heller litt for litt hvis det går bra). Dette er en av de mest skånsomme måtene man kan vaske klær på, og hvis det ikke er veldig skittent, så holder det i massevis. I tillegg er det slik jeg alltid vasker ullklær, og der har ingenting krympet ennå. Den vanligste grunnen til at klær krymper - hvis man ser bort ifra for varm vasking - er at stoffet plagget er sydd av ikke har vært vasket forut. Det samme med klær som vrir seg (men da er det også at plagget er sydd feil i forhold til vevinga). Du kan også prøve å reklamere på varen. Hjertelig takk for utdypende svar! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/960376-kl%C3%A6rne-krymper-likevel/#findComment-16858493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Del Skrevet 10. august 2015 Sker dette etter rørste vask, så ville jeg gått tilbake til butikken med plagget/plaggene. Neste gang du vakser ville jeg og gått og lagt hånden utenpå glassdøren til vaskemaskinen. 30 grader skal ikke gjøre glasset så varmt at du ikke kan holde på det en god stund. 40 grader er på grensen til å være ubehagelig varmt over flere minutter. Da får du ennpekepinn på om termostaten på maskina er iorden. Ellers er noen programmer mer røff mot tøyet enn andre selv på lik temperatur. Spør hvilke programmer du har på din vaskemaskin? Kjøper ikke tøy på Cubus og heller ikke på Vero Moda så jeg vet ikke hvordan kvaliteten på disse produktene er nå. Tidligere har den ikke vært noe å bruke penger på, desverre. Anonymous poster hash: 8ded2...2d8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/960376-kl%C3%A6rne-krymper-likevel/#findComment-16858972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå