AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Har en gutt som snart fyller 8. Er hos oss 50/50. Kom hjem til oss igår og leggingen ble et sannt helvete for å si det mildt. Det har vært litt sånn hele ferien egentlig, men det har ikke vært så ille som nå. De andre to yngre barna på 5og 6 la seg rundt halv 9, og gutten skulle i utgangspunktet legge seg kl 9. Dette ble ikke noe av, da det var stefaren hans som skulle legge barna igår. Dette bruker gå helt fint og gutten bruker ikke ha noe problem med at stefaren sin legger han. Problemet ligger nok hos stefar da han er alt for mild. Og jeg enstemte meg for å trekke meg unna fordi jeg føler ikke for å gripe inn under konflikter imellom dem. Vel, tiden gikk. Gutten skulle legge seg. Det ble såklart protester i fleng. Men han fikk ungen på badet for å pusse tennene. Det fikk greit mens med en gang de gikk ned på rommet ble det hyl og gnål om at han ikke var trøtt osv. Stefar gikk opp, og gutten kom opp til oss et minutt etter. Stefar sier nå går du å legger deg. Ganske mild i stemmen. Gutten hører ikke. Står i døråpnignen og ser stygt på oss begge to. Stefar sitter i stolen. Sier ingenting. Han går til slutt ned med han, og gutten begynner å rope igjen. "Jeeeeeg eeeeer ikkkke trøøøøøøøøtt!!!!!!" Krangler om at han skal ha telefonen i senga før han legger seg, og det får han ikke liv til og gjør dermed ikke saken noe bedre. Vekker også de to andre barna med ropingen sin. Så jeg gikk ned til de mindste jeg da. De sovnet med en gang etterpå. Så går det er par minutter og gutten kommer opp. Igjen. Stefar sitter i stolen. Ingen tegn til irritasjon fra han overhodet. "Gå å legg deg nå vennen" sier han. Gutten bryr seg selvfølgelig ikke noe om dette. Så gutten blir stående i døråpnignen med styggblikket i et kvarter. Kjente det begynte å koke innvendig. Men så går stefar ned igjen med gutten. Slik holder de altså på i timesvis. Fra klokken 9 til halv 12 holder de på. Stefar blir ikke sint. Snakker bare med mild stemme hele tiden. Hadde det vært meg hadde han vært i seng for lengst! Jeg har ikke tålmodighet til sånt tull. Men bestemte meg for å sjekke hvor langt strikken kunne tøyes, da jeg mener t stefar også skal kunne legge han uten at jeg må gripe inn hele tiden. Jeg har vært veldig klar over dette tidligere og jeg vet at han er "redd" for å gjøre gutten lei seg fordi han har hatt det litt vanskelig til tider. Men uansett vanskelig eller ikke, leggetid ER leggetid! En 8åring greier fint å gå å legge seg på egen hånd uten å trasse som om han var 3. Hva gjør man når så store barn ikke legger seg før vi har lagt oss selv? Jeg trenger egentid er par timer om kveldene, og det er utrolig stressende p ha et barn gående rundt i stua til klokka halv 12 på en søndagskveld. Hjelp?Anonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Hvordan hadde du fått ham i seng mye tidligere da? På hvilken måte ville du ha grepet inn? Anonymous poster hash: 25814...44f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Hvordan hadde du fått ham i seng mye tidligere da? På hvilken måte ville du ha grepet inn?Anonymous poster hash: 25814...44f Jeg hadde ikke tafatt sittet og bare sett på sånn som samboer gjør. Jeg hadde blitt streng og latt slik trass fått konsekvenser. Bruker lommepenger-kortet jeg da. Unger som ikke legger seg får ikke lommepenger når det blir lørdag sier jeg. Og mener det. Det er ingenting annet som hjelper. Det blir jo litt gråting og "det er så synd i meg-skriking" en liten stund men det er bare å ignorere det, for blir stille på rommet til slutt og han kommer ikke opp hundre ganger på to timer. Heller at han ligger og surmuler på rommet enn at han kommer opp på stua og trasser. Anonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Bare lurer jeg... er det din sønn eller er det far sin sønn - siden du bruker ordet stefar om han. Anonymous poster hash: 3da37...19b 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Og det er ikke så lett alltid, du får ikke alltid viljen din om du er konsekvent og tar fra barn ting de er glad i (som lommepenger). Joda, du får trassige barn som bli lei seg kanskje... Synes for øvrig at faren virker som en snill og god mann jeg da. Anonymous poster hash: 3da37...19b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Bare lurer jeg... er det din sønn eller er det far sin sønn - siden du bruker ordet stefar om han.Anonymous poster hash: 3da37...19b Samboer er stefar til gutten. Gutten er min fra tidligere forhold. TS Anonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Og det er ikke så lett alltid, du får ikke alltid viljen din om du er konsekvent og tar fra barn ting de er glad i (som lommepenger). Joda, du får trassige barn som bli lei seg kanskje... Synes for øvrig at faren virker som en snill og god mann jeg da.Anonymous poster hash: 3da37...19b Jada han er snill og god. Men kanskje litt i overkant tenker jeg da. Han gir etter hele tiden. Om barna roper og skriker høyt nok så gidder han ikke ta kampen og lar de heller få viljen sin. Det er ikke greit i mine øyne. DET skaper trassige barn det, ikke konsekvenser for dårlig oppførsel. Barna trenger grenser unsett alder. Og når han lar en 8 åring oppføre seg som en 3åring blir jeg irritert. TS Anonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Hvorfor i alle dager skal stefar legge din sønn?? Dette kan du da gjøre selv. Tror du ikke gutten har savnet deg etter en uke hos faren sin? Og det er faktisk ikke sikkert han var trøtt, hvis han har hatt senere leggetid i ferien. Kanskje han gledet seg til å sitte og snakke litt med dere? (Forøvrig tror jeg ikke på at han er din, måten du skriver på virker som du er stemor, og stefar er far. Det er jo ingen grunn overhodet til at mor skal sitte og se stefar slite med leggingen, det er jo ikke hans barn. Anonymous poster hash: e0063...cc4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #9 Skrevet 10. august 2015 Samboer er stefar til gutten. Gutten er min fra tidligere forhold. TSAnonymous poster hash: e38c3...497 OK... Men da vil jeg jo si at denne stefaren er flink med gutten da, som ikke bruker høy stemme og makt. Tipper også at han er flink med gutten ellers.... ville ikke pirket på dette når han tydeligvis tåler at gutten er urimelig. Anonymous poster hash: 3da37...19b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #10 Skrevet 10. august 2015 Hvorfor i alle dager skal stefar legge din sønn?? Dette kan du da gjøre selv. Tror du ikke gutten har savnet deg etter en uke hos faren sin? Og det er faktisk ikke sikkert han var trøtt, hvis han har hatt senere leggetid i ferien. Kanskje han gledet seg til å sitte og snakke litt med dere? (Forøvrig tror jeg ikke på at han er din, måten du skriver på virker som du er stemor, og stefar er far. Det er jo ingen grunn overhodet til at mor skal sitte og se stefar slite med leggingen, det er jo ikke hans barn. Anonymous poster hash: e0063...cc4 Mulig han har savnet meg men han nevnte ikke meg i hele går kveld mens leggingen pågikk. Jeg og sønnen har vært sammen hele i går ettermidag bare vi to så vi hadde masse egentid før leggingen. Hvorfor stefaren tok ansvaret for leggingen var fordi jeg la de andre to barna. En av de to minste er mine om du lurer på det. Stefaren har lagt den elsste gutten mange ganger uten å lage trøbbel og de har et veldig godt forhold til hverandre. Hvis ikke hadde jeg jo ikke latt han legge ungen min, jeg er jo ikke helt blåst:) TSAnonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 OK... Men da vil jeg jo si at denne stefaren er flink med gutten da, som ikke bruker høy stemme og makt. Tipper også at han er flink med gutten ellers.... ville ikke pirket på dette når han tydeligvis tåler at gutten er urimelig.Anonymous poster hash: 3da37...19b Jeg synes ikke han er flink med barn når han lar barna være sjef. Det er de voksne som bestemmer og sånn skal det være i alle hjem. Til en viss grad selvfølgelig. Barna bestemmer enkelte ting e også men når de skal legge seg er det vi som setter reglene for. Jeg er ikke for fri oppdragelse og det er egentlig ikke samboer heller sier han, men synes han sier imot seg selv her da. Han sier 1 ting men gjør noe helt annet. TS Anonymous poster hash: e38c3...497
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Mulig han har savnet meg men han nevnte ikke meg i hele går kveld mens leggingen pågikk. Jeg og sønnen har vært sammen hele i går ettermidag bare vi to så vi hadde masse egentid før leggingen. Hvorfor stefaren tok ansvaret for leggingen var fordi jeg la de andre to barna. En av de to minste er mine om du lurer på det. Stefaren har lagt den elsste gutten mange ganger uten å lage trøbbel og de har et veldig godt forhold til hverandre. Hvis ikke hadde jeg jo ikke latt han legge ungen min, jeg er jo ikke helt blåst:) TSAnonymous poster hash: e38c3...497 Men du som mor kan jo ikke klage på hvordan stefar gjør det når du ikke tar jobben med å legge din egen sønn selv? Du valgte heller å sitte og irritere deg over situasjonen som gjaldt ditt eget barn. Kan vel hende sønnen din savnet stefar da? Ellers er jeg ganske enig i stefar sin "metode" jeg, han holdt seg rolig og sprakk ikke. Noen ganger gjør ungene ting fordi de vil ha en reaksjon, og da kan rolige beskjeder virke svært godt. Har et barn som er et par år eldre, og har hatt mange slike situasjoner opp gjennom. Barnet er alltid vanskelig å få i seng etter samvær hos far. Slik har det vært siden barnet var lite, det ble en overgang og da måtte man bare holde ut til man kom inn i de gamle rutinene igjen. Anonymous poster hash: e0063...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 Jeg synes ikke han er flink med barn når han lar barna være sjef. Det er de voksne som bestemmer og sånn skal det være i alle hjem. Til en viss grad selvfølgelig. Barna bestemmer enkelte ting e også men når de skal legge seg er det vi som setter reglene for. Jeg er ikke for fri oppdragelse og det er egentlig ikke samboer heller sier han, men synes han sier imot seg selv her da. Han sier 1 ting men gjør noe helt annet. TSAnonymous poster hash: e38c3...497 Men da får du legge barna dine selv! Problem løst Anonymous poster hash: e0063...cc4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #14 Skrevet 10. august 2015 Men da får du legge barna dine selv! Problem løst Anonymous poster hash: e0063...cc4 Ser den. Men synes bare det er for ille at stefar ikke kan legge barnet han har bodd sammen med i snart 4 år. TS Anonymous poster hash: e38c3...497
Majott Skrevet 10. august 2015 #15 Skrevet 10. august 2015 (endret) Regelen bør vel være at han skal være på rommet sitt etter kl 21 (eller gjeldende leggetid). Om han ikke sovner akkurat da, så må han likevel være der. Om han ikke sovner, og vil være våken etter at dere har lagt han (evt med eventyr), så må han selv leke på rommet og være stille. Når han MÅ være på rommet uansett om han er våken eller ikke, så finner han nok fortere roen. Han presser grenser med å stå opp etter at stefar eller du har brukt tid på å legge han. Etter det bør han bare få beskjed om å være på rommet. Dere får følge han dit og forlate han der. Etter at han er "lagt" er det ikke noe mer oppmerksomhet å få. Etter 2-3 kvelder med følging tilbake til rommet og beskjed om å være der, så tenker jeg han roer seg. Endret 10. august 2015 av Majott
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #16 Skrevet 10. august 2015 Det var da fælt så streng du er da! Tenk deg selv hvordan det er å ikke være trøtt og ikke få sove. Hva med å si til gutten at han kan få lese litt i blad på sengekanten? Eller sett deg/legg deg sammen med han på rommet og snakk litt om løst og fast? Å staffe noen fordi de ikke er trøtt, høres merkelig ut. Husk at tiden går fort, plutselig kommer du til å savne en liten en som roper etter oppmerksomhet. Hilsen en mamma til en 17 åring.Anonymous poster hash: 5d256...1af 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #17 Skrevet 10. august 2015 Ser den. Men synes bare det er for ille at stefar ikke kan legge barnet han har bodd sammen med i snart 4 år. TSAnonymous poster hash: e38c3...497 Og jeg hadde samboer i tre år som aldri la barnet mitt. Det var jo mitt barn, ikke hans jobb. Kunne ikke falt meg inn å be noen om å være stefar e.l., min samboer var en "morsom onkel" for barnet mitt, ikke en reservepappa som deltok i jobbingen. Når du er så misfornøyd med jobben han gjør så gjør det selv. Jeg ser ingen selvfølge i at mors kjæreste skal legge barnet til mor. Og jeg liker metoden til stefar ganske godt her, det er unntakstilstand første kvelden etter tid hos far. I tillegg er det ferie og leggetiden har nok vært ganske annerledes i flere uker. Så min mening: Du har et problem som i mine øyne ikke er et problem (helt naturlig med litt tull etter tid hos den andre forelderen, pluss du hadde en stefar som taklet det fint uten å bli sint), og hvis du ønsker at problemet som ikke er et problem ikke skal skje så løser du det ved å selv ta ansvar for dine egne barn. Jeg kan liksom ikke skjønne hvorfor du ønsker at stefar skal bli sint på barnet ditt? Tror fortsatt du er stemor her, for dette høres jo bare rart ut. Anonymous poster hash: e0063...cc4
Chizue Skrevet 10. august 2015 #18 Skrevet 10. august 2015 Det var da fælt så streng du er da! Tenk deg selv hvordan det er å ikke være trøtt og ikke få sove. Hva med å si til gutten at han kan få lese litt i blad på sengekanten? Eller sett deg/legg deg sammen med han på rommet og snakk litt om løst og fast? Å staffe noen fordi de ikke er trøtt, høres merkelig ut. Husk at tiden går fort, plutselig kommer du til å savne en liten en som roper etter oppmerksomhet. Hilsen en mamma til en 17 åring.Anonymous poster hash: 5d256...1af 8år og en 17åring er litt forskjell Når på morgenen står 8åringen opp?
LilleSnupp Skrevet 10. august 2015 #19 Skrevet 10. august 2015 Ser ingenting galt i at din samboer legger ditt barn, som noen ovenfor mener. Bor man i lag tar man sin del av pliktene. Det jeg hadde lyst å kommentere var dine trusler. Gjør du ikke ditt, så får du ikke datt. Du får ikke genuint lydige barn av slik oppdragelse. Positiv atferd roses og belønnes, negativ atferd tas på minst nivå av konflikt - og her syntes jeg din samboer gjorde akkurat det. Selvsagt tar det lengre tid enn trusler, men det er mer holdbar og ønsket atferd som innlæres på den måten.
Millimani Skrevet 10. august 2015 #20 Skrevet 10. august 2015 Samboer er stefar til gutten. Gutten er min fra tidligere forhold. TSAnonymous poster hash: e38c3...497 OK... Men da vil jeg jo si at denne stefaren er flink med gutten da, som ikke bruker høy stemme og makt. Tipper også at han er flink med gutten ellers.... ville ikke pirket på dette når han tydeligvis tåler at gutten er urimelig. Anonymous poster hash: 3da37...19b Det kommer da ganske tydelig fram i HI at det er hennes sønn det er snakk om... Ja hvor langt skal man strekke grensene for en åtteåring egentlig? Og når det er ferie i tillegg? Stefaren er sikkert flink, - og ja det går an å ta ting uten roping og kjefting. Samtidig har man ikke grenser for ingen ting..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå