AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 Jeg har vært sjenert hele livet. Ofte ikke den første folk oppsøker, og tilbaketrukket. Ikke hatt så lett for å bli kjent med folk. Og det har plaget meg. Men, jeg har lurt på om man bare er født sånn og blir sånn? eller om dette blir påført av foreldre.. For min mor, har alltid sagt at jeg skal være snill med andre, og tenke over konsekvens av ditt og datt. hun er absolutt ingen røff type, men en rolig dame som ikke liker å skille seg ut, og livredd for å bli snakket om. Jeg husker jeg ikke følte jeg fikk være som andre i oppveksten, fordi de andre i klassen var ikke redde for å få kjeft av læreren, de var stygge i kjeften og enkelte veldig sjefete. Jeg fikk så dårlig samvittighet og kunne gråte om jeg kalte noen "hore" eller noe da jeg var barn. Det var jo ofte noe de på min alder sa på den tiden, og lignende. Og da jeg gikk på barneskolen, var det altid diskusjoner om at jeg måtte være mer tøff, fordi hun var så frustrert over at jeg ble utenfor. Men hva var liksom "tøff" uten å være mer frekk osv? fikk høre dette av noen venninner jeg hadde på et sted lenger vekk, at jeg var liksom ikke frekk. Og når det kom til klesstil, snakket hun også ofte litt dårlig om de andre på min alder som viste kropp, og at man skulle passe hvilket signal man ga til menn. Så enkelt og greit, hun er veldig sånn at hun tenker hva andre kan finne på å si, konsekvenser osv... Og så når vi skulle ha ny bil eks...og jeg nevnte Mercedez, syntes hun det ble for "klysete". Skjønner dere? Og nå, er jeg i 20 årene og bor i en by langt unna hjemstedet. Og hun får ikke sove dersom hun vet jeg er ute på byen og ikke ser at jeg har gitt lyd fra meg om jeg er hjemme igjen. Og hun er livredd for at jeg skal bli full.. Når vi har snakket i tlf om kvelden, spør hun altid om jeg er hjemme eller ute på noe, og om jeg svarer at jeg er ute å går en tur og sitter alene og nyter stillheten, forandrer tonen seg helt... og hun er nesten sikker på at det kommer en eller annen bil og kidnapper meg snart.. Er hun mindre oppegående enn hun liker å tro? Anonymous poster hash: a9de2...5d2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Sporet kanskje litt av i forhold til trådtittel, men jeg ville bare gi et bilde av om moren min kan være årsaken til sjenanse? at jeg kan ha blitt veldig forsiktig av meg fordi jeg fikk høre hvor galt ting kunne bli om jeg sa feil ting..og alt man kunne huskes for liksom.. Anonymous poster hash: a9de2...5d2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Det er en viktig og interessant problemstilling man kan skrive og forske mye på. Jeg tror helt klart at sjenanse er påført og ikke medført. Barn har ingen naturlige hemninger eller følelse av skam før de begynner å få restriksjoner og bli opplært til at sånn og sånn skal man oppføre seg og ikke oppføre seg. Jeg lærte av min mor at det var viktig å alltid si takk og unnskyld, fikk ellers lite kjærlighet og støtte, og tok derfor til meg stygge kommentarer fra andre på skolen lettere, og vokste opp med å bli veldig sjenert og ydmyk. Fortsatt som voksen føler jeg at jeg må si takk for at vennene mine er venn med meg(og ikke slemme med meg) hver gang vi har møttes, eller unnskyld som at alt er min skyld hvis noe som ikke er min skyld har skjedd. Jeg har fått med meg at det ofte er de som har fått lite kjærlighet/blitt lite sett i hjemmet eller blandt andre barn/ungdommer (mobbet) som er de mest sjenerte personene. Anonymous poster hash: 17de9...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 påført og ikke medføDt* skulle det stå Anonymous poster hash: 17de9...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Bakdeler bruker du og folk flest til å sitte på. Fordler eller ulemper, heter det, om du ikke snakker om baksiden av et menneske eller ennting? Anonymous poster hash: 192d6...704 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Tror det er en god blanding av både arv og miljø. Man ser jo søsken/tvillinger som har vokst opp i relativt likt miljø, men som har forskjellig personlighet. Dette ser man f.eks godt hos hunder også, hvor noen hunder er skal ha oppmerksomhet hele tiden, mens andre er forsiktige og tilbaketrukne. Anonymous poster hash: bbc0a...4a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå