AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Hei! Jeg er en student og skal snart flytte for å studere, og jeg er veldig opptatt av vekt og kosthold da jeg holder på å gå ned i vekt. Jeg har allerede gått ned 9 kilo, (veide 89) og har begynt å bli mer og mer aktiv og har fått lagt inn litt kondisjon og styrketrening. Jeg er veldig opptatt av å spise sunt, og det har vært relativt enkelt å gjøre dette når jeg bodde hjemme, men nå blir det trangt studentbudsjett. Har sett at å spise sunt er relativt dyrt, og derfor lurer jeg på om dere har noen smarte tips til billig og sunn mat? Havregryn og melk er vel ikke så alt for dyrt, men noen som vet om frosne bær er dyrt? Hva er deres tips? :D Anonymous poster hash: 0ff53...9ae
Pringle Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Har du prøvd å google "Sunn mat som student"? Det første treffet jeg får opp, er en veldig bra oversikt som er nyttig for både studenter og andre: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/ Gratulerer med flott vektnedgang! Og så: nei, sunn mat er ikke dyrt. Noen vil at vi skal tro det, men sunn mat er akkurat så godt/vondt, billig/dyrt, enkelt/komplisert som du gjør det til selv. Hvis man vil, så får man det til. Når du klarer å følge et utdannelsesopplegg, så klarer du å spise sunt også. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Nå vet ikke jeg hvor kresen/ikke kresen du er og om du er flink å lage mat, men det finnes mange varer som er relativt billige og samtidig sunne. Eksempler: - Hakkede tomater - Grønnsaker i løsvekt fremfor "ferdigpakket" (eks. tomater, løk, poteter) - Frossen torsk/sei i blokk - Kyllingkjøttdeig/Svinekjøttdeig - Strimlet svinekjøtt - Fullkornsris/pasta - Tunfisk på boks - Mager kesam - Mange typer frosne bær - Egg - Fiskekaker - Kyllingfillet - Frossne grønnsaker som brokkoli, erter, aspargesbønner, gulrot Anonymous poster hash: 21b71...1eb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Takk for svar begge to!! SKal nok klare å leve sunt som student også Anonymous poster hash: 0ff53...9ae
Cinder Skrevet 10. august 2015 #5 Skrevet 10. august 2015 Jeg er ikke student men spiser en smoothie til frokost som jeg ikke kan tro koster så mye: en moden banan, en håndfull havregryn, en kopp biola og en håndfull frosne bær. Godt og sunt. Når jeg studerte så spiste jeg mye frosne grønnsaker. Jukse-stir-fry med ris, egg og amerikansk grønnsaksblanding for eksempel. Ris er billig når man kjøper i stort. Havregrøt er jo nesten gratis. Bønner og linser er også veldig billig- mange gode indiske retter kan lages med bønner. Invester i krydder - det gjør poteter og ris til en fest :-)
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #6 Skrevet 10. august 2015 Jeg har funnet ut at mye utenlandsk mat er billigere enn norsk fordi det er færre ingredienser. F.eks lager jeg opp mye vårruller og sambosas som jeg fryser ned og tar opp når jeg trenger det. Steker i ovn og ikke i frityr. Jeg lager også forskjellige asiatiske gryter og slikt, for det lages i så store posjoner at jeg fryser ned. Jeg er også svært glad i kyllingsuppe og lager opp til 10-15 porsjoner i gangen som jeg fryser ned. Da blir det billig, og så deilig å slippe og lage middag hver eneste dag. Spesielt godt når man er syk og ikke vil lage middag at man har noe godt i fryseren som bare trenger tining og som man vet er sunt. Jeg tenker ikke så mye på pris når jeg handler mat egentlig, men jeg holder meg unna unødvendige ting. Bruker heller mer penger på mat og mindre på klær og slikt, for god mat er svært viktig for min trivsel. Anonymous poster hash: 04d46...79d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 Lag deg suppe i store porsjoner og frys ned. Min favoritt er gulrotsuppe med ingefær. Alt du trenger er gulrøtter,løk,buljong og ingefær Anonymous poster hash: 2e5cd...2bf
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Sunn mat trenger overhodet ikke være dyrt. Kjøp tørkede bønner/linser på internasjonale butikker. Det er skitbillig. 2 kg for 30-50 kr, det er nærmere 6 kg ferdig tilberedt, noe som varer til maaaaange middager. Det er utrolig mye godt man kan lage av bønner og linser. Og i tillegg til å være billig er det også veldig sunt, og veldig mye mer miljøvennlig enn kjøtt/fisk. Krydder og ris kan også kjøpes veldig billig på innvandrerbutikker. Kjøp frossen fisk og kylling, gjerne fra first price. Frosne grønnsaker er ofte billigere enn ferske, og har ofte bedre næringsinnhold. Se litt på prisene i grønnsaksdisken, og styr unna det som er dyrt. Plommetomater = dyrt, vanlige tomater billig. Se på sesongvarer. Kål er for eksempel utrolig billig om høsten, og du kan lage så mye mer enn bare fårikål av det. Anonymous poster hash: 91c85...93e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Hei! Jeg er en student og skal snart flytte for å studere, og jeg er veldig opptatt av vekt og kosthold da jeg holder på å gå ned i vekt. Jeg har allerede gått ned 9 kilo, (veide 89) og har begynt å bli mer og mer aktiv og har fått lagt inn litt kondisjon og styrketrening. Jeg er veldig opptatt av å spise sunt, og det har vært relativt enkelt å gjøre dette når jeg bodde hjemme, men nå blir det trangt studentbudsjett. Har sett at å spise sunt er relativt dyrt, og derfor lurer jeg på om dere har noen smarte tips til billig og sunn mat? Havregryn og melk er vel ikke så alt for dyrt, men noen som vet om frosne bær er dyrt? Hva er deres tips? :D Anonymous poster hash: 0ff53...9ae Det e rjo ikke dyrt å spise sunt.... Dette er det jo gjort masse forsøk og forskning på. Anonymous poster hash: 762c4...85d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå