Gå til innhold

Hvorfor går ikke bensin prisen ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor når oljeprisen synker så synker ikke bensin prisen?

Anonymous poster hash: 2458d...264
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi Siv Jensen må ha disse Siv-avgiftene sine.

Anonymous poster hash: 2f439...e84
  • Liker 5
Skrevet

Mest av alt fordi olje og bensin ikke er det samme. Så er det større etterspørsel etter bensin i USA, noe som drar opp prisen, og så er det lite ledig raffinerikapasitet (der olje faktisk BLIR bensin) som også opprettholder prisen.

Setter du dette sammen med at salg av bensin egentlig ikke er en gullgruve for kjedene, og bensin i forhold til andre land er relativt billig i Norge så har du forklaringen.

• Liker 1
Skrevet

hvorfor når oljeprisen synker så synker ikke bensin prisen?

Fordi olje omsettes i dollar, og dollarkursen har styrket seg kraftig i forhold til norske kroner. Vi kjøper med norske kroner, og vår valuta har tapt seg i verdi i forhold til $

• Liker 1
Skrevet

Det har da blitt noe billigere å fylle her jeg bor. De siste ukene har det vært flere dager hver uke for prisen for diesel har vært nede på 11-tallet. Det er lenge siden sist. 

Grunnen til at det ikke synker mer er at avgiftene på drivstoff, en stor andel av dem er kronesats og ikke prosentsats av oljeprisen. I tillegg som nevnt har dollaren styrket seg kraftig mot kronen, noe som motvirker oljeprisfallet. 

Så i sum så går prisen bare ned litt. Noe i hvert fall jeg føler har skjedd ved pumpeprisen. 

Skrevet

Fordi olje omsettes i dollar, og dollarkursen har styrket seg kraftig i forhold til norske kroner. Vi kjøper med norske kroner, og vår valuta har tapt seg i verdi i forhold til $

Litt riktig..

Dollaren har faktisk steget med nesten 30% siste året

Oljeprisen har falt med 50

Da må vi redgjøre for 20%...jeg synes bensinprisen har blitt noe billigere..kanskje 10-15%? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...