Gå til innhold

Downs syndrom - større sjans enn normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

For ca et år siden tok jeg abort grunnet påvist DS. Dette var ikke et lett valg da jeg ønsket meg barn.

Nå som jeg er prøver igjen svirrer jo tankene - og et av mine store bekymringer er selvsagt at dette skal skje igjen.

Er det noen som vet om sjansene er større enn tidlige for å få barn med DS siden jeg allerede har hatt det?

Blir takknemlig for svar.

😔

Anonymous poster hash: c658b...3fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

For ca et år siden tok jeg abort grunnet påvist DS. Dette var ikke et lett valg da jeg ønsket meg barn.

Nå som jeg er prøver igjen svirrer jo tankene - og et av mine store bekymringer er selvsagt at dette skal skje igjen.

Er det noen som vet om sjansene er større enn tidlige for å få barn med DS siden jeg allerede har hatt det?

😔

Hvordan fikk du påvist Downs? Nå skal ikke jeg si at jeg egentlig har noe kunnskap om det, men jeg leste engang at det var større risiko å få barn med Downs om du har det i familien fra før. Da gjelder vel det samme om man har hatt barn med Downs selv eller? Men man hører jo samtidig sjeldent om flere søsken med Downs

Anonymous poster hash: 68628...b09

Skrevet

De som har fått barn med Downs før har rett til fosterdiagnostikk, så sjansen er sannsynligvis økt.

Anonymous poster hash: a86de...0ab

Skrevet

Hvordan fikk du påvist Downs? Nå skal ikke jeg si at jeg egentlig har noe kunnskap om det, men jeg leste engang at det var større risiko å få barn med Downs om du har det i familien fra før. Da gjelder vel det samme om man har hatt barn med Downs selv eller? Men man hører jo samtidig sjeldent om flere søsken med Downs

Anonymous poster hash: 68628...b09

Takk for svar! Du har nok rett 😔 Jeg fant det ut da jeg testet for det i Danmark.

Ts

Skrevet

De som har fått barn med Downs før har rett til fosterdiagnostikk, så sjansen er sannsynligvis økt.

Anonymous poster hash: a86de...0ab

Du har nok Desverre rett😔 Jeg må finne ut hva fosterdiagnostikk innebærer.. Uff, jeg er så redd for å måtte gå igjennom det en gang til.. Nesten så man ikke tørr å prøve., 😔

Ts

Skrevet

Du har nok Desverre rett Jeg må finne ut hva fosterdiagnostikk innebærer.. Uff, jeg er så redd for å måtte gå igjennom det en gang til.. Nesten så man ikke tørr å prøve.,

Ts

Det er langt mer vanlig at downs skyldes en spontan feil (uten at det finnes noen grunn for det) enn at syndromet skyldes genetikk/arv. At dere får tilbud om fosterdiagnostikk er vel i tilfelle dere er bærer av noe arvemateriale som gir økt risiko - men som sagt, det er sjeldent. Mest sannsynlig blir neste barn helt friskt.

Skjønner at dere er bekymret, men jeg er sikker på det kommer til å gå bra. Man blir ikke truffet av lynet to ganger, er det ikke sånn? :)

Anonymous poster hash: afc3d...1bd

• Liker 2
Skrevet

Hei dere!

😔

Leste på nettet ;

Gjentagelsesrisikoen for ytterligere å fødeet barn med Down syndrom er omtrent 1 prosent.

Anonymous poster hash: c8b46...30c

Skrevet

Det er langt mer vanlig at downs skyldes en spontan feil (uten at det finnes noen grunn for det) enn at syndromet skyldes genetikk/arv. At dere får tilbud om fosterdiagnostikk er vel i tilfelle dere er bærer av noe arvemateriale som gir økt risiko - men som sagt, det er sjeldent. Mest sannsynlig blir neste barn helt friskt.

Skjønner at dere er bekymret, men jeg er sikker på det kommer til å gå bra. Man blir ikke truffet av lynet to ganger, er det ikke sånn? :)

Anonymous poster hash: afc3d...1bd

Håper du har rett - men leser litt forskjellig  :omg:

Tusen takk  :klem:

TS 

Skrevet

Kan jeg spørre hva bakgrunnen for testen i Danmark var? Ikke alder regner jeg med siden du dro til Danmark. Og i hvilken uke ble aborten utført? Møtte du på noen fordømmer i helsevesenet?

Anonymous poster hash: a5763...02c

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du tok abort pga barnet hadde downs? Ville du ikke ha et barn med downs syndrom?

Anonymous poster hash: d7703...0b2

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du tok abort pga barnet hadde downs? Ville du ikke ha et barn med downs syndrom?

Er vel ikke så mange som "vil" ha ett barn med downs? De aller fleste ønsker seg jo ett friskt barn?

Når det er sagt, så er ikke downs syndrom det værste ett barn kan ha, men set går være opp til hver enkelt familie hva man velger å gjøre i en slik situasjon. Værre med de som tar abort med helt friske fostre, syntes du ikke? Bare fordi det "passet så dårlig nå", eller værstingen, "det er ikke det kjønnet vi vil ha"

Som svar på spørsmålet ditt så er det vel ganske åpenlyst at hun ikke ønsket seg ett barn med downs nei.

• Liker 11
Skrevet

Er vel ikke så mange som "vil" ha ett barn med downs? De aller fleste ønsker seg jo ett friskt barn?

Når det er sagt, så er ikke downs syndrom det værste ett barn kan ha, men set går være opp til hver enkelt familie hva man velger å gjøre i en slik situasjon. Værre med de som tar abort med helt friske fostre, syntes du ikke? Bare fordi det "passet så dårlig nå", eller værstingen, "det er ikke det kjønnet vi vil ha"

Som svar på spørsmålet ditt så er det vel ganske åpenlyst at hun ikke ønsket seg ett barn med downs nei.

Takk for svar. Jeg bare tenker at (for meg som ikke har noen barn etter 8 års prøving) et barn med downs er jo på alle måter et barn. Med spesielle utfordringer, ja, men. Jeg, ja, spør fordi jeg lurer oppriktig. Syns det virker så rart at når man endelig er gravid, det vokser en baby inni magen, så vil man ikke ha den fordi den ikke har like gode forutsetninger for et intellektuelt liv som "de fleste"? Jeg skjønner ikke tankegangen, kun derfor jeg spør. Man har aldri noen garantier liksom. Om hun så føder et "friskt" barn og det i en alder av 2 år havner foran en bil og blir hjerneskadet, hva da? Man kan liksom ikke helgardere seg mot alt her i livet.

• Liker 3
Skrevet

Kan jeg spørre hva bakgrunnen for testen i Danmark var? Ikke alder regner jeg med siden du dro til Danmark. Og i hvilken uke ble aborten utført? Møtte du på noen fordømmer i helsevesenet?

Jeg er vel bare en engstelig type, og ønsket å sjekke dette etter jeg tilfeldigvis leste om det noen år tilbake. Litt tilfeldig - men jeg var egentlig aldri forberedt på resultatet jeg fikk... 

Litt fordommer fra en lege her i Norge, men ellers bra. Den danske testen ble dratt i tvil, mens tester de norske legene tok i ettertid fikk samme resultat. 

Abort i siste selvbestemte uke.. tolv er det vel.

TS

Skrevet

Nei, jeg ønsker i utgangspunktet ikke det. Så når jeg fant ut av det før siste selvbestemte abortmulighet så ble resultatet slik. 

Men absolutt ingen enkelt valg - selv på tross av at jeg "hadde bestemt meg på forhånd". Vanskeligste valget jeg har måttet ta. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Du har nok rett Jeg fant det ut da jeg testet for det i Danmark.

TsAnonymous poster hash: c658b...3fb

Og hvorfor testet du i Danmark?

Hvorfor snakker du ikke med legene/spesialistene du fikk hjelp med aborten om dette? Du skal jo ha oppfølging derifra i neste svangerskap, samt info etter abort/før nytt svangerskap.

Anonymous poster hash: 8e0f5...5b7

Skrevet

Takk for svar. Jeg bare tenker at (for meg som ikke har noen barn etter 8 års prøving) et barn med downs er jo på alle måter et barn. Med spesielle utfordringer, ja, men. Jeg, ja, spør fordi jeg lurer oppriktig. Syns det virker så rart at når man endelig er gravid, det vokser en baby inni magen, så vil man ikke ha den fordi den ikke har like gode forutsetninger for et intellektuelt liv som "de fleste"? Jeg skjønner ikke tankegangen, kun derfor jeg spør. Man har aldri noen garantier liksom. Om hun så føder et "friskt" barn og det i en alder av 2 år havner foran en bil og blir hjerneskadet, hva da? Man kan liksom ikke helgardere seg mot alt her i livet.

Jeg har ingen år med prøving - mulig valget ville blitt et annet? Det er vanskelig å si.. 

Man kan selvsagt ikke gardere seg mot alt her i livet - men jeg ønsker så gode forutsetninger som mulig. Jeg har også et stebarn jeg må ta hensyn til.

Men dette er et vanskelig tema, og vi blir nok aldri helt enige her. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Og hvorfor testet du i Danmark?

Hvorfor snakker du ikke med legene/spesialistene du fikk hjelp med aborten om dette? Du skal jo ha oppfølging derifra i neste svangerskap, samt info etter abort/før nytt svangerskap.

Anonymous poster hash: 8e0f5...5b7

Danmark var mitt eneste alternativ - jeg vet ikke om dette er annerledes nå? Jeg er under 40 år..  

I Danmark tar de også denne testen basert på blodprøve, så man slipper risikere noe slik som feks. ved fostervannsprøve. 

Vedr. oppfølging så var det ikke helt slik når jeg var der. Det er ikke blitt lagt opp ti- eller snakket om noen oppfølging annet enn at jeg ba om å få svar på prøven de tok i ettertid. Det fikk jeg. 

TS

Skrevet

.

Skrevet

.

.

Skrevet

Hvor mange vil det, egentlig?

Anonymous poster hash: 20331...182

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...