AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Ok, jeg trenger deres hjelp! Råd og tips takk. Jeg er overvektig, har alltid vært det og har alltid tenkt at jeg alltid kommer til å være det. Jeg er ganske kresen i matveien, og fett er vell hovedingrediensen i måltidene. Jeg spiser kun middag, altså ett måltid om dagen. Har prøvd å spise mer men det funker ikke. Har en sperre i hodet som gjør at jeg ikke klarer å spise ofte. Så, jeg har tenkt å prøve noe nytt. Jeg skal ha ei uke hvor jeg spiser sunt! Ei uke hvor jeg prøver nye ting og smaker på nye råvarer. Det skal være sunt, enkelt og billig. Det er mange grønnsaker jeg ikke har smakt før. Noe har jeg vell smakt for over 10 år siden og likte det ikke. Jeg takler ikke potet, potet er det verste jeg vet. Det må være dynket i bearnaisesaus for at jeg skal klare å spise kokt potet. Ovnsbaktpotet er like ille, har prøvd å steke det i ovnen med olje og krydder, har prøvd baktpotet, potetmos, ingenting går ned. Jeg takler ikke smaken av potet. Eneste potet-retten jeg liker er chips og fløtegratinertepoteter. Chipsen kan ikke stekes i ovnen, har prøvd det. Det må i frityrgryte. Så tenker ris og grov pasta er noe jeg må prøve. Spiser vanlig pasta og spiser aldri ris, vet ikke helt hvorfor men jeg gjør bare ikke det. Så.. har du noen tips? Hva er billig og enkelt og ikke så tidkrevende? Anonymous poster hash: 57a05...18f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Ikke heng deg opp i potet hvis du ikke liker det. Den er ikke nødvendigvis så sunn heller at det gjør noe. Fokuser heller på å prøve ut grønnsaker du kan finne på å like. Anonymous poster hash: 83a46...ad2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 Prøvd gulereøtter og agurk (evt annet) med en god dip? Kjempegodt! Anonymous poster hash: c526d...15e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Enig i at du ikke trenger å henge deg opp i poteten selv om den er vanlig tilbehør i Norge:) Prøv deg frem med ulike typer frukt og grønt, finn ut hva du synes er ok:) Ris er også greit å prøve, for det finnes flere typer som smaker forskjellig:) Anonymous poster hash: c967c...afa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Jeg liker gullrøtter btw. Ikke glad i fisk, men liker fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding. ts Anonymous poster hash: 57a05...18f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Jeg liker gullrøtter btw. Ikke glad i fisk, men liker fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding. ts Anonymous poster hash: 57a05...18f Prøv en av de med raspede gulrøtter med sitron og en ertemos (oppvarmede erter moses i kjele, en skvett fløte, og salt og pepper) Så godt! Anonymous poster hash: c526d...15e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 Hvis du starter spise et sunnere måltid, får du kanskje apetitten tilbake til å spise frokost, noe som hadde gjort deg godt. Da anbefaler jeg deg rugsprø, mitt evige go-to! Finnes ikke bedre, du kan Lasse det med alt du vil av pålegg og grønnt og annet du synes er godt! Anonymous poster hash: c526d...15e
Pringle Skrevet 10. august 2015 #8 Skrevet 10. august 2015 Jeg skjønner ikke hvordan man kan få til å bli overvektig ved å spise alle dagens kalorier i ett måltid... Jeg prøvde en stund å fordele matinntaket mitt på tre måltider pr dag, og det var hardt, jeg ble stappmett. Hvordan skal du klare å spise grønnsaker hvis du ikke kan spise potet, det mest nøytrale som finnes Du må ikke spise noe bestemt. Hvis du ikke liker grov pasta eller ris, spis hvit. Grønnsaker er sunt, og akkurat så enkelt og billig som du gjør det til selv. Se på kiloprisen. Det enkleste er å spise grønnsakene rå, bare kapp dem i stykker du kan bite over. Spørsmålet du ikke stiller, men som jeg lurer på om er det du egentlig lurer på - hva er "barnevennlige" grønnsaker? Gulrot, agurk, erter, sukkererter, mais, blomkål, brokkoli, er alle milde på smak og mer eller mindre søte. Disse ville jeg anbefale at du starter med. Maisen er den eneste som må varmes opp - prøv å grille den, og ha på smør/salt, det synes iallfall jeg er kjempegodt. Ikke kjøp store mengder av hvert, start forsiktig og venn deg gradvis til smaken og konsistensen. Jeg ville vel også heller ha tatt én ny grønnsak pr uke, ikke alle på en gang, spesielt siden du er kresen og økonomi er et poeng, men alt er opp til deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå