AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #1 Del Skrevet 9. august 2015 Vi har kjøpt oss hus med hage som bugner av rips og solbær, så nå har jeg lyst til å prøve å lage saft selv. Har googlet en del, men lurer på når det står at man skal dampe/koke/renne av osv, om det blir saft som må blandes ut med vann eller regnes det som "ferdig" saft? Og hva er i så fall rå saft? Er det noen som har en enkel og iditotsikker oppskrift på saftkoking (som gir saft man kan blande ut med vann selv senere) uten bruk av saftkokeapparat? Hvilket blandingsforhold anbefaler dere med rips/bringebær hvis man skal bruke den kombinasjonen? Anonymous poster hash: 83cff...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #2 Del Skrevet 9. august 2015 Det som renner av når du har kokt bærene er konsentrert saft. Den blandes ut med vann når den skal drikkes. Denne oppskriften bruker jeg: http://www.frukt.no/kokeboka/drikke/hjemmelaget-saft2/ Råsaft lages av rå bær som moses og blandes med vann og sukker(tror den skal stå en del timer med sukker og "godgjøres") dvs den skal ikke kokes. Denne saften er lite holdbar og må fryses. Anonymous poster hash: ada89...5fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #3 Del Skrevet 9. august 2015 Farmor lagde sin egen saft, beste safen jeg noen gang har smakt. Hadde flere typer. Men hun døde før jeg fikk spurt hun om oppskriften. Anonymous poster hash: 0b847...e64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #4 Del Skrevet 9. august 2015 Takk for hjelpen! Hvor lenge er den kokte saften holdbar da? Bør man oppbevare den i kjøleskap eller kan den stå i romtemperatur? Anonymous poster hash: 83cff...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 11. august 2015 #5 Del Skrevet 11. august 2015 Takk for hjelpen! Hvor lenge er den kokte saften holdbar da? Bør man oppbevare den i kjøleskap eller kan den stå i romtemperatur? Holdbar til neste sesong! (Ja, lenger også). Pass på å sterilisere flasker og korker med vanndamp (langpanne med vann i steikeovnen, 20 minutt på rista). Bør ikke stå i romtemperatur, men kjøleskap er ikke nødvendig. Vil du sikre mot mugg, kan du ha i konserveringsmiddel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå