Gå til innhold

Dere som lever ett sunt liv - se hit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å legge om livsstilen min, men trenger litt inspirasjon. Hva gjør du for å fremme din helse?

Selv vet jeg at jeg gjør alt feil: sover uregelmessig, trener ikke, spiser sukker hver eneste dag og alt annet jeg har lyst på, uregelmessige måltider, sitter mye rolig, hopper ofte over frokost og andre måltider - så nå har vekta kommet seg over 60 kg, jeg er lei av dette og ønsker å gjøre kroppen min godt.

Anonymous poster hash: a22b4...f5a

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Kort og greit gjør jeg det helt motsatte av deg :P

Legger meg ikke for sent, står opp tidlig, spiser alltid frokost og faste måltider utover dagen, trener og er aktiv daglig, spiser lite sukker og drikker masse vann.

AnonymBruker
Skrevet

Kort og greit gjør jeg det helt motsatte av deg :P

Legger meg ikke for sent, står opp tidlig, spiser alltid frokost og faste måltider utover dagen, trener og er aktiv daglig, spiser lite sukker og drikker masse vann.

Sliter egentlig mest med kostholdet, selv om jeg vet hva jeg burde spise. Hva spiser du på en typisk dag?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger meg før 23 hver kveld, og står opp tidlig hver dag (pga. unger :P ).

Jeg trener 4-5 ganger i uka og varierer treninga mi (styrke, løping, turer)

Jeg unngår sukker utenom spesielle anledninger.

Jeg spiser skikkelig mat, og god mat. Rikelig med fett.

Jeg spiser nesten aldri brød.

Jeg spiser ikke frokost, men spiser meg god og mett til lunsj, middag og kvelds.

Jeg har et aktivitetsarmbånd som motiverer meg veldig (prøver å få til over 10 000 skritt hver dag, og 30 aktive minutter hver dag).

Anonymous poster hash: 674f2...67f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Samme som hun som svarte først.. Men begyn f eks med å kutte sukker til en gang i uka. Du trenger ikke ta alt på en gang.

Hvis du kutter sukker og begynner med kveldstur noen ganger i uka, så er du kjempebra på vei, og det er overkommerlig. Lykke til!

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 1
Skrevet

Mitt tips er å ta det steg for steg. Gaper du over for mye på en gang er det nesten dømt til å feile.

Start i det små og ikke begynn med en ny endring før den forrige er så innarbeidet at det går av seg selv.

F.eks slutt med sukker og søtsaker. Når suggersuget gir seg kan du gå over til å se på resten av kostholdet. Enten start med tider/regelmessighet eller start med type mat og mengde. Når det sitter kan du begynne å se på trening/mosjon. Jeg vil tro at søvnen kan bedre seg ganske naturlig bare av at du får andre rutiner i orden i hverdagen. Spiser du til fornuftige tider så legger du deg kanskje til fornuftige tider også, for eksempel.

Ikke ha det for travelt. Gjør overkommelige endringer litt etter litt så skal du se at du mestrer alt til slutt.

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Sliter egentlig mest med kostholdet, selv om jeg vet hva jeg burde spise. Hva spiser du på en typisk dag?Anonymous poster hash: a22b4...f5a

I dag har jeg f.eks spist

Frokost

Havregrøt med peanøttsmør og kanel

Lunsj

Grov fiskekarbonade stekt på olje med grønnsaksmos, salat, avokado og ost

Mellom

Nøttebar

Middag

Hjemmelaget lasagna

Kvelds

Skinkeomelett med grønnsaker

Kos

Mørk sjokolade

Jeg lager all mat fra bunn og bruker kun gode råvarer. Spiser aldri ferdigmat/posemat etc. Er opptatt av mat som gir meg nok og rett næring, stabilt blodsukker og som holder meg mett lenge. Fokuset blir da godt med proteiner og fett og trege og komplekse karbohydrater.

Jeg finner mye inspirasjon til gode måltider på diverse blogger og jeg handler én gang i uka det jeg alltid har satt opp matplan for hele uka så jeg slipper å tenke på tom mage og med lite inspirasjon.

Skrevet

For meg var det fysisk sett vanskelig i starten. Jeg kjente mye på søtsug og det falt seg ikke naturlig å ta sunne valg. Men jeg var veldig motivert, noe som gjorde at det tross alt ikke var så vanskelig. Det tok meg vel rundt to måneder før det føltes naturlig å velge sunn mat, være i aktivitet daglig osv..

I dag kunne jeg ikke tenke meg å leve på en annen måte enn jeg gjør. Jeg spiser stort sett knekkebrød i stedet for brød, veldig mye grønnsaker, fisk og kylling, egg.. Velger frukt hvis jeg får lyst på noe søtt, eller bare som mellommåltid med litt yoghurt til.

Som en nevner over; Lag maten fra bunnen av. Jeg spiser nå mat jeg syns smaker mye bedre enn den maten jeg spiste før. Jeg bruker mer tid på å lage mat jeg syns er god og som har mye næring.

Blir også veldig rastløs av å sitte i ro, fordi jeg nå trener 3-4 ganger i uken. Derfor blir det mye turer o.l. de dagene jeg ikke trener.

Tening/aktivitet har hjulpet mye mot søtsuget. Det er sjelden jeg har lyst på usunn mat/godteri etter en joggetur for eksempel.

Fredag eller lørdag spiser jeg sjokolade!! :)

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å ikke gjøre det til et uoverkommelig prosjekt i hodet ditt. Tenke over hvilke vaner du må ha hver dag, resten av livet, for å fremme helse, leve sunt og ha den vekten du vil ha og bytt gradvis ut dine vaner med de vanene. Du vet hva du gjør "galt" så da vet du nok hva som er riktig også. Ta det over sikt, så merker du nesten ikke at du endrer livsstil. Tving deg til å trene eller gå tur i begynnelsen, til du kommer inn i vanen. La være å kjøpe usunn mat og spis det kun når du er i selskap el.l. 

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg ønsker å legge om livsstilen min, men trenger litt inspirasjon. Hva gjør du for å fremme din helse?

Selv vet jeg at jeg gjør alt feil: sover uregelmessig, trener ikke, spiser sukker hver eneste dag og alt annet jeg har lyst på, uregelmessige måltider, sitter mye rolig, hopper ofte over frokost og andre måltider - så nå har vekta kommet seg over 60 kg, jeg er lei av dette og ønsker å gjøre kroppen min godt.

60 er ikke en usunn vekt. Du skal være ganske lav for at 60 kg er problematisk. 

Når det er sagt støtter jeg så klart ønsket om å leve sunnere!

Jeg ser det har kommet noen råd. Jeg kommer nok til å gi noen råd på tvers av de, så du får selv velge hva som høres rett ut for deg. 

Jeg er veldig fysisk aktiv, og jogger, går på treningssenter og tar lange spaserturer. 1/3 av dagene blir det spasertur, 2/3 av dagene enten gym eller løping. Dager uten fysisk aktivitet skjer vel et par dager i måneden.

Jeg nyter alkohol i svært begrenste mengder, men koser meg med ett glass vin i blant. Jeg drikker ikke brus. Te og kaffe etter som jeg føler for. 

Jeg har alltid lassevis av frukt og grønnsaker i huset. Derfor blir mellommåltider ofte frukt, og når jeg trenger "et raskt mltid" blir det ofte salat fordi det tar ingen tid å kutte opp. Jeg spiser salat flere ganger i uken, ofte som lunsj, men gjerne også middag. Jeg spiser svært lite kjøtt (kanskje 2-3 måltider i måneden).

Jeg fokuserer på å lage all mat selv. Jeg kjøper ikke kaker og søtsaker (men unner meg iskrem i blant). Jeg tror det er smart å være bevisst på hva slags søtsaker du faktisk føler er viktig for deg, for så å kutte ut andre ting som du ikke egentlig ser noe verdi i når du tenker deg om. Dertil spiser jeg så mye jeg vil av hjemmelagde kaker og søtsaker i helgen (aldri mandag til fredag).

Brød er viktig for meg, fordi jeg vet med meg selv at kroppen min tar opp næring veldig lett fra brød. Jeg baker det selv, og spiser vel 1-2 hjemmelagde brød i uka. 

Jeg starter alltid dagen med et lite, næringsrikt måltid. Proteinshake, næringsrik frokostblanding eller en brødskive.

Uten at jeg egentlig gikk inn for det viser deg seg at jeg følger det som kalles middelhavsdietten. Det er egentlig mer en metafor enn en retningslinje om å bare spise matretter fra middelhavslandene. En indisk rett der sausen er basert på løk og tomater (noe som gjelder mange indiske retter) eller sushi er eksempler på mat som passer inn i middelhavsdietten selv om de ikke har noe med Middelhavet å gjøre. 

Hvis du ser for deg en pyramide der råvarene på toppen skal spises minst og råvarene på bunnen spises oftest, er den dietten bygd opp slik: Basisen er alle typer frukt og grønnsaker, olivenolje og gjerne sammalte meltyper. På nivået over (litt mer begrenset inntak) er fisk og sjømat. Over der er egg, melkeprodukter og hvitt kjøtt. På toppen (den minste komponenten i dietten) finner vi rødt kjøtt og søtsaker. Pyramiden "rammes inn" av litt vin, mye vann og fysisk aktivitet. 

Jeg vil anbefale å forsøke å iverksette flest mulig endringer samtidig. Slik vil du se de største endringene raskest, noe som vil gi ekstra motivasjon, spesielt når du finner den livsstilen som passer deg best. 

Skrevet

Er veganer og spiser plantebasert kost. Dvs. mye frukt/bær og grønnsaker, samt ris, pasta, havregryn, nøttebarer etc. Spiser ikke noe som inneholder olje og/eller raffinert sukker. Går mye fjellturer og er ute i frisk luft. Prøver å få nok søvn, men kunne nok blitt enda flinkere. Drikker kun vann og av og til smoothie/ferskpresset juice, aldri brus/alkohol.

Anonymous poster hash: 6e697...63d

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever ganske fornuftig.

Jeg trener fire ganger i uka, helst utendørs. Det gjør underverker for hjertet, kondisen, figuren og hodet. Det reduserer også stress, fordi jeg kobler ut litt mentalt når jeg trener og fordi det løser opp stive skuldre.

Jeg spiser også ganske sunt. For meg handler det faktisk mye om å spise nok og å spise regelmessig, for jeg kunne gjerne gått og småspist halve dagen og vært ofte sulten. Nå spiser jeg regelmessig og mye grønnsaker. All mat lages fra bunnen av. På lørdager skeier vi ut med pizza (hjemmelaget) e.l til middag, godteri og kanskje vin. På søndager har vi alltid dessert. Ellers spiser jeg ikke søte ting.

Søvn er jeg avhengig av å få nok av, så jeg legger meg rundt 22 hver dag.

Skrevet

Jeg lager all mat fra bunnen av. Der er mye allerede gjort. Spiser kjøtt, innmat, fisk, grønnsaker, egg, fete meieriprodukter, nøtter, frø, kaldpressede oljer, urter og krydder. Jeg teller ingenting. Jeg bare spiser det jeg vil ha av sunne matvarer, og så er det nok. Da blir det naturlig lavkarbo og høyfett. :) Kroppen får det den trenger. Jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er behagelig mett. Jeg føler meg fantastisk og går sakte men sikkert ned i vekt.

Holder meg unna koffein. Null kaffe og bare litt krydder-te. Drikker helst kald drikke, så det går helst i vann med isbiter - hele året. Av og til litt sukkerfri brus eller fun light.

Røyker ikke og drikker alkohol med måtehold.

Jeg kunne nok vært litt flinkere til å trene, men det blir i alle fall 3-4 gode gåturer i uka. Jeg bor på landet, så her er det ikke mangel på fin natur å gå tur i. Frisk luft og en god utsikt i tillegg til at jeg får svettet og pest litt gjør meg veldig godt.

Regelmessige måltider er oppskrytt. Er jeg ikke sulten når jeg våkner, så spiser jeg heller ikke. Jeg venter til jeg er sulten. Jeg bor alene da, så det gjør det lettere å la min kropp bestemme. Har man familie så er det mye vanskeligere å gjøre det på denne måten, det skjønner jeg jo. Men det idelle er jo å følge kroppens signaler hvis man kan. Mange små måltider er også oppskrytt. Hvis man foretrekker det, så er det greit nok, men er man frisk og spiser sunn mat så er det det samme om man spiser ett stort måltid eller mange små. Jeg foretrekker få og store og lager heller skikkelig mat i stedet for å småspise på tullemat.

Anonymous poster hash: 601b8...0f8
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde en sånn enhåndsmanual man kunne ta av og på skiver. Liten og lett å løfte på. Så løftet jeg den på hver arm til jeg absolutt ikke klarte løfte flere ganger. Tok kanskje 5-10 minutt nesten hver dag. Økte vekten litt etter hvert.

Jeg merket definerte muskler på armene allerede etter et par uker, så det motiverte meg til å begynne å trene flere muskelgrupper, trene mer.

Anonymous poster hash: 00032...bf7
  • Liker 1
Skrevet

Holder i første omgang å kutte sukker (tenker du mener godteri?) til en gang i uken. Og at du begynner å gå tur/trene regelmessig. Kanskje det er en treningsform du liker bedre enn andre som du kan begynne med? 

Spis rene kjøttprodukter. Kutt ned på karbohydrater som ris, pasta og potet. Spiser du store porsjoner kan du begynne å lage litt mindre porsjoner. Ha faste måltider slik du holder deg noenlunde mett hele dagen og blodsukkeret holder seg jevnt. Kast alle usunne matvarer du har i hus nå. Lag handleliste når du skal handle og hold deg til den. 

Det skal holde å spise variert (sunn) kost og være i fysisk aktivitet regelmessig. Jeg er i utgangspunktet ikke særlig for dette med at mange oppfordres til å kjøpe barer som inneholder ditt og datt, proteinshaker osv. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan ser matbudsjettet deres ut? Da jeg hadde god råd spiste jeg mye fisk og sjømat, men synes det er for dyrt for min økonomi nå. Blir mye hermetikk, pasta, brød og de billigste kjøtt- og fiskestykkene.

Anonymous poster hash: ab9eb...0fd

• Liker 1
Skrevet

Trener styrke og kampsport, løper i fjellet, svømmer. Trener 6-7 dager i uken, varierer treningsmåte og intensitet, men får alltid minst to tunge styrkeøkter i uken, og alltid en form for mosjon. 

Spiser sunt, hver dag. Masse frukt og grønt, masse fisk, masse magre melkeprodukter. Snop og sukkerholdige søtsaker holdes til helgene eller spesielle anledninger. 

Har fast døgnrytme. Snur ikke døgnet i helgene, men legger meg som regel 1-2 timer senere enn vanlig, og har på vekkerklokke så jeg er sikker på å ikke sove vekk hele dagen. Får minst 7,5 timer søvn i ukedagene, og mellom 7,5-9 timer i helgene. 

Rutine og struktur er viktig for meg. Da slipper jeg i tillegg unna den fryktede Decision Fatigue effekten.

Anonymous poster hash: 0c428...31b
Skrevet

Det kunne vært jeg som skrev HI. Lever på akkurat samme måte selv, vekta over 60 kg (pleide å veie rundt 50), og har innsett nå at jeg er alt for usunn og det må snu snart. Var greit å lese noen av tipsene i tråden her :) 

Anonymous poster hash: ffb90...0ec
Skrevet

Den eneste måten for meg er: alt eller ingenting. Her nytter ikke noe nedtrapping. Ei vennine fikk meg til å melde meg inn på treningssenter og da var det gjort. Trener mellom 3-5 ganger i uken. Når jeg begynte å trene så følte jeg faktisk ikke for å spise usunt og drittmat. Det passet liksom ikke sammen, så det kom av seg selv. Holder meg unna godteri i ukedagene, men i helga tar jeg det helt ut haha. Bruker også appen lifesum for å få et visst overblikk over hva jeg får i meg av kcal, fett, protein og karbs. Neste mål er å slutte å røyke. Satte meg en dato for lenge siden. Og når den dagen kommer, da er det slutt :)

• Liker 1
Skrevet

Mye er gjort bare ved å bytte ut matvarer. Det var der jeg begynte; kuttet ut sukker helt over en lang periode (spiser det igjen nå, men søtsuget er borte og jeg spiser meg ikke mett på sjokolade lenger), byttet ut kjøttdeig med karbonadedeig, rømme med magerkesam, blandingsprodukter (som fiskekaker, karbonader o.l) med rene produkter (biff, kyllingfilet o.l) osv. Man vet hva som er de sunne alternativene.

Lager stort sett all mat fra bunn av. Noen ganger er jeg avhengig av raske løsninger pga jobb, men dette vet jeg stort sett på forhånd og har laget opp maten fra før (blir nesten hjemmelaget micromat).

Begynte også å bevege meg mer, først med å gå turer før styrketrening basillen tok meg totalt. Går overalt om avstandene ikke er lange (bor i byen og har bil, altså ikke mndkort så sparer også bussbiletten på å gå).

På denne måten, litt etter litt, har jeg gått ned ca 60 kg på fire år (ser forsåvidt at du ikke trenger dette, men i tillegg til kg har jeg kg'ene har jeg jo fått en sunn livsstil). Veldig tregt i begynnelsen, men når jeg knakk koden gikk det mye bedre. Du må rett og slett venne kroppen din til nye vaner, en om gangen. Til slutt er det en vane.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...