Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom ikke inn på studiet jeg ville til høsten.

Istedet for å bare jobbe, har jeg tenkt på å ta en PT-utdanning over nett på høstsemesteret. Jeg er generelt glad i fysisk aktivitet og trening, men har absolutt ikke noe særlig kunnskaper om dette, og heller ikke kunnskaper om feks. anatomi, fysiologi, PT-rollen etc.

Lurer på om dette er et krevende studie? Det er jo fulltidsstudier med 30 studiepoeng på ett semester. Men siden alle studier ikke er like krevende, hvor på "lista" ligger PT-utdannelsen? 

- Jente, 21 

Anonymous poster hash: 70c82...4e5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PT studiet ligger nok langt nede på lista over krevende studier, men om du ikke har noe grunnlag eller brennende interesse for faget kan det vise seg å være krevende nok.

Anonymous poster hash: 6defb...75f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

PT studiet ligger nok langt nede på lista over krevende studier, men om du ikke har noe grunnlag eller brennende interesse for faget kan det vise seg å være krevende nok.

Anonymous poster hash: 6defb...75f

Jeg har jo interesse, men ikke noe særlig grunnlag, dessverre :( 

Hva som gjør at det er lite krevende sammenlignet med andre studier? 

AnonymBruker
Skrevet

Haha :P minst krevende studiet i følge alle jeg kjenner som har gått det

Anonymous poster hash: c8491...92d

AnonymBruker
Skrevet

Haha :P minst krevende studiet i følge alle jeg kjenner som har gått det

Anonymous poster hash: c8491...92d

Med hvilket grunnlag? Glemte å presisere at jeg er ute etter det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå kan ikke jeg si så mye, men når en kar i klassen min som mente USA var hovedstaden i Amerika (land) på VGS klarte det så har jeg trua på hvem som helst.

Samme fyren slet også voldsomt mye med hoderegning og gangetabellen. Her tenkte jeg mer mtp. antall repetisjoner og gange/dele hvor mye blir det. 

Anonymous poster hash: 27ae8...095
AnonymBruker
Skrevet

Strengt talt, er ikke PT-"utdanning" et kurs og ikke en utdanning? Noe folk stort sett bruker for å ha en unnskyldning og delvis finansiert/lån til å reise til Bali?

Anonymous poster hash: 98b64...20e
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sammenlinker PT med høyere utdanning ellers, så havner det ganske langt ned på lista i vanskelighetsgrad.

Studiet krevet litt pugging, men veldig lite kompetanse (å bruke flere typer kunnskaper sammen). Så lenge du er innstilt på å bruke et minimum av tid på å bla gjennom pensum, så ligger du nok godt an.

Anonymous poster hash: fd739...75c
  • Liker 1
Skrevet

Strengt talt, er ikke PT-"utdanning" et kurs og ikke en utdanning? Noe folk stort sett bruker for å ha en unnskyldning og delvis finansiert/lån til å reise til Bali?

Anonymous poster hash: 98b64...20e

Man kan også ta PT-utdanning i Norge. Og nei, det er ikke et kurs, men en utdanning. Som alle andre yrker må også personlig trenere ha utdanning for å kunne jobbe :) Det er 30 studiepoeng, fulltidsstudier, to teoretiske og én praktisk eksamen (i alle fall den PT-utdanningen jeg går), samt innleveringer, pensum, forelesninger over nett osv. Så vil absolutt ikke kalle det "bare" et kurs! 

Skrevet

Man kan også ta PT-utdanning i Norge. Og nei, det er ikke et kurs, men en utdanning. Som alle andre yrker må også personlig trenere ha utdanning for å kunne jobbe :) Det er 30 studiepoeng, fulltidsstudier, to teoretiske og én praktisk eksamen (i alle fall den PT-utdanningen jeg går), samt innleveringer, pensum, forelesninger over nett osv. Så vil absolutt ikke kalle det "bare" et kurs! 

Så du vil si at det er et krevende studie? 

TS

Skrevet

TS

Det er et studie, men ikke et krevende et. Det er 30 studiepoeng, altså bare en sjettedel av vanlige studier i Norge. 

Anonymous poster hash: 294c2...946

• Liker 2
Skrevet

Det er et studie, men ikke et krevende et. Det er 30 studiepoeng, altså bare en sjettedel av vanlige studier i Norge. 

Bare en sjettedel av vanlige studier i Norge? 

Det er vel vanlig at ett semester er på 30 studiepoeng? 

Skrevet

TS

Om PT-studiet er krevende eller ikke tror jeg er veldig individuelt (som ved mange andre studier). Hvis du kan endel om treningslære, anatomi, fysologi osv. fra før, eller eventuelt leser deg opp før studiestart, så er det ikke veldig krevende, da gjelder det bare å "henge med". For min del er det krevende, da jeg ikke hadde noe som helst forkunnskaper, bortsett fra å være glad i å være fysisk aktiv. Men jeg prøver å komme meg gjennom den mest teoretiske delen på best mulig måte, så gleder jeg meg til det som har mer med PT-rollen og gjøre, som jeg tror er kunnskap som er enklere og faller mer naturlig på plass :) 

Skrevet

Nei, det er ikke krevende.

Anonymous poster hash: aebf7...6b7

Skrevet

Nei, det er ikke krevende.

Det kommer jo helt an på? Jeg studerer dette nå, og synes faktisk det er krevende. Det er merkelig at folk kan si om et studie er krevende eller ikke ut fra ingenting. Det er helt individuelt. Å studere juss eller medisin er jo heller ikke krevende dersom man kan stoffet fra før av. Men det blir jo automatisk kategorisert som "krevende studier". 

Skrevet

Nå er ikke PT på den studietime-listen som jeg tror det var Finansavisen e.l. som ga ut, men du kan jo se hvor mye pensum det er (hvilke kapitler i hvilke bøker, antall sider etc) og så kan du jo se for deg hvor tungt det er.

Under en bachelor i psykologi leser man f.eks i overkant av 15 000 sider pensum, og antall timer selvstudie per uke er beregnet til rundt 38 timer.

Psykologi er veldig teoretisk, ja, men det er et "middels" krevende studium sett med tanke på mengde pensum og selvstudier.

Medisin og arkitektur er blant de studiene med MEST pensum og MEST selvstudie-tid, opp mot 60 timer i uken forventes det at man bør lese på egenhånd.

I lys av dette tror jeg neppe at PT er spesielt krevende, men det har krevende elementer som f.eks ernæringsfysiologer er innom i SIN utdannelse, og de igjen sitter med en god mengde selvstudier gjennom graden sin. 

Med andre ord, det som er krevende for DEG er kanskje ikke krevende for andre studenter, og vice versa. Her må du bare sammenligne med deg selv og hvilken arbeidskapasitet du sitter inne med. 

Jeg f.eks har vanskelig med svært teoretiske emner og synes psykologi var krevende. Jeg sliter med konsentrasjonsvansker og brukte MYE tid på stoffet. Mine selvstudie-timer var godt i overkant av det den tabellen viste var vanlig, men det visste jeg fra før at de ville bli og det får man bare jobbe med:)

Nå sitter jeg med helt andre fag og jobber mye -mindre- enn det som er "forventet" selvstudie-tid, så her er det inviduelle forskjeller det går på.

Lykke til med studier!

Skrevet

Bare en sjettedel av vanlige studier i Norge? 

Det er vel vanlig at ett semester er på 30 studiepoeng? 

Ja, men vanlige studier varer i tre år, ikke et semester. Det er mer krevende å holde et høyt nivå på vanlige studier i tre år enn på kun et semester.

Skrevet

Ja, men vanlige studier varer i tre år, ikke et semester. Det er mer krevende å holde et høyt nivå på vanlige studier i tre år enn på kun et semester.

Ja, men om man går ett semester med PT-utdannelse, betyr jo ikke det at man ikke studerer noe annet før og/eller etter. Jeg tenker jo å ta mer utdanning enn et PT-studie på ett semester :P

Skrevet

Det kommer jo helt an på? Jeg studerer dette nå, og synes faktisk det er krevende. Det er merkelig at folk kan si om et studie er krevende eller ikke ut fra ingenting. Det er helt individuelt. Å studere juss eller medisin er jo heller ikke krevende dersom man kan stoffet fra før av. Men det blir jo automatisk kategorisert som "krevende studier".

Du kan faktisk ikke sammenligne et 30-poengs PT-studie og jus og medisin. Selvom man kan stoffet godt, tar det lett og er flink til å pugge er det fortsatt krevende. Det er ikke et PT-studie! Sorry. Når man ser en del av de typene som har klart å komme seg gjennom den utdannelsen så begynner man å lure...

Skrevet

Spør PT Åge. Han vet nok hvor krevende det er.

Anonymous poster hash: bf539...23e
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...