Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en liten arbeidsplass, vi er 3 stk som har samme oppgaver. 

Om noe blir utført feil er konsekvensene synlige.

H*n som har jobbet der fra oppstarten av bedriften og bygd opp avdelingen er veldig dyktig. Men vi to andre er ganske så flinke vi og.

Innimellom blir det gjort feil, og denne kollegaen vil da alltid fraskrive seg skyld. H*n sier altid-Jeg gjør aldri feil, og dytter dermed skylden over på en av oss to andre. Dette selvom vi to andre vet at det ikke er oss som har gjort feilen. Om vi klarer å vise at det er h*ns brukernavn på ordren feks. Vil vedkommende si at en av oss andre har brukt dennes bruker på pc. Om vi derimot klarer å "nagle" vedkommende på feil, vil h*n si -Høøøh, det var rart jeg bruker jo aldri å gjøre feil (denne uttalelsen kommer minst 5 ganger i uka.)

Vi ler litt av dette vito andre, den manglende innsikten på egne feil. Men kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt, jeg har i sommer jobbet alene med denne personen grunnet ferieavvikling. Og dermed får jeg skylden for alle feil som blir begått, selvom jeg vet at jeg ikke har ansvaret for alle feilene. Jeg tør jo ikke si noe til vedkommende heller for det vil jo ødelegge arbeidsmiljøet. Og om jeg tar det videre opp i systemet virker det som en sladring som ikke nødvendigvis blir sett på som bra.

Bare et hjertesukk fra meg, neste uke er siste uke med 2 på avd, så jeg får stålsette meg.

Anonymous poster hash: 72422...f3c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når folk er sånn, handler det oftest om usikkerhet og dårlig selvtillit. Folk med et sunt selvbilde har ingen problemer med å innrømme feil og mangler, fordi de er trygge på sin egen verdi. Folk som ikke er det, uansett hvor dyktige de er, vil være slik som kollegaen din. Fokuser på at det er synd på dem som har det sånn, så blir det kanskje enklere?

Anonymous poster hash: 87f73...07f

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett ned foten og ta en konfrontasjon. Bruk kjeft om nødvendig. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli beskyldt for feil jeg aldri har begått, særlig når den andres brukernavn er påført ordren. 

Anonymous poster hash: e0436...5e2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett ned foten og ta en konfrontasjon. Bruk kjeft om nødvendig. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli beskyldt for feil jeg aldri har begått, særlig når den andres brukernavn er påført ordren. 

Anonymous poster hash: e0436...5e2

Det går ikke, vi jobber tett og miljøet vil bli påvirket. Og jeg er ganske ny, så det er vanskelig og opponere. Men det blir et problem når jeg får urettmessig skylden for kostbare feil.

AnonymBruker
Skrevet

Sålenge det står navn på ordrer bør jo saken være soleklar. Gjør det sånn at man kun kan bruke sin egen bruker, ikke andre sitt navn, så kommer det veldig tydelig fram.

Anonymous poster hash: f324b...a6b

Skrevet

Om denne personen er litt oppi årene så kan det være tegn på demens, og det er jo ikke akkurat særlig morsomt å innrømme og ikke noe dere burde bruke mot h*n. Dere vet jo selv at dere ikke har gjort feilen så hvorfor er det så viktig for dere å ha rett?

Om det er slik at sjefen feks skulle kommentere det, kan du ta et møte under 4 øyne og fortelle hvordan ting ligger ann, og sjefen vil jo selv se med egne øyne at personen er logget inn på sitt brukernavn da orderen ble gjort.

Forøvrig er det ganske vanlig at de som har vært lenge i en bedrift aldri vil innrømme feil, har jobbet med en del sånne og jeg bare lot det gå. Tror nok personen innerst inne vet at h*n har gjort en feil.

Skrevet

Idag var det noe mer. Jeg hadde fått beskjed om at vi ikke kunne ta flere ordre idag fordi det var max. Dette Ga jeg beskjed om videre, men kolega overhørte. Da leder påpekte dette, sa kollega at NEI dette hadde ikke h*n hørt noe om, og jeg fikk skylda igjen  :glare:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...