AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 På grunn av et stramt budsjett må jeg forandre på vanene mine for en stund fremover, dette inkluderer forbruket jeg har på mat. Jeg lurer rett og slett på om noen har noen gode tips å komme med? Jeg er ikke så veldig flink på kjøkkenet men liker jo å prøve meg frem. Er det noen retter dere har oppskrift til og måter som har hjulpet deres budsjett? Er veldig takknemlig for alle svar! Anonymous poster hash: dbfde...6d0
Luckiness Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Tror slik ferdig lapskausblanding i frysedisken koster under 10kr. Tror det er 4 porsjoner i den, så nok til 4 middager med mindre du spiser mye Løksuppe er billig Se etter varer med 50% rabatt merke (de som går ut på dato samme dag eller dagen etter) Lag større porsjoner og frys ned av middager Husmanns knekkebrød koster svært lite for slik "lang" pakke. 8kr? Pasta er jo billig og du kan variere i sauser/tilbehør (bruk gjerne kjøtt og grønnsaksrester fra tidligere middager). Fryste erter er billig. Hva med enkel ostesaus (hvit saus med ost), erter og kjøttrester til pasta? Bruk rent kjøtt. Både sunnere og man blir fortere mett - dermed trenger mindre. Se i tilbudsaviser. Husk å sjekke kilopris på varer opp mot hverandre og ikke kun den vanlige store prisen som står oppført ved varen. Poteter metter godt og du kan variere med å lage båter, stappe eller bare koke vanlig. Kan også brukes i omelett.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 Tror slik ferdig lapskausblanding i frysedisken koster under 10kr. Tror det er 4 porsjoner i den, så nok til 4 middager med mindre du spiser mye Løksuppe er billig Se etter varer med 50% rabatt merke (de som går ut på dato samme dag eller dagen etter) Lag større porsjoner og frys ned av middager Husmanns knekkebrød koster svært lite for slik "lang" pakke. 8kr? Pasta er jo billig og du kan variere i sauser/tilbehør (bruk gjerne kjøtt og grønnsaksrester fra tidligere middager). Fryste erter er billig. Hva med enkel ostesaus (hvit saus med ost), erter og kjøttrester til pasta? Bruk rent kjøtt. Både sunnere og man blir fortere mett - dermed trenger mindre. Se i tilbudsaviser. Husk å sjekke kilopris på varer opp mot hverandre og ikke kun den vanlige store prisen som står oppført ved varen. Poteter metter godt og du kan variere med å lage båter, stappe eller bare koke vanlig. Kan også brukes i omelett. Tusen takk for mange gode tips! Disse skal jeg virkelig ta med meg Anonymous poster hash: dbfde...6d0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Ja lag store porsjoner, gryter, mange brett med pizzaer, supper osv og frys ned. Da får du brukt opp hele løken i stedet for å kaste halve etter at den har råtna i kjøleskapet osv. Jeg reduserte mitt matbudjsett med 3/4 på denne måten. Fra ca 5-6000 i mnd til 1500 nå. Kjøper firstprice karbonadedeig og kjøtt på kjøttbutikker i stedet for i frysedisken, f.eks chili con carne 1 pk kjøttdeig 2 bokser tomater 3 paprika 1 løk 1-2 pk bønner Chili krydder Det kommer på rundt 60 kr og holder for meg i minst 6-7 middager når jeg fryser ned! Kjøper pasta , ris osv i grønnsakssjapper i stedet for dagligvarebutikken. der koster de tre ganger så lite. Anonymous poster hash: 2378e...6c2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Ja lag store porsjoner, gryter, mange brett med pizzaer, supper osv og frys ned. Da får du brukt opp hele løken i stedet for å kaste halve etter at den har råtna i kjøleskapet osv. Jeg reduserte mitt matbudjsett med 3/4 på denne måten. Fra ca 5-6000 i mnd til 1500 nå. Kjøper firstprice karbonadedeig og kjøtt på kjøttbutikker i stedet for i frysedisken, f.eks chili con carne 1 pk kjøttdeig 2 bokser tomater 3 paprika 1 løk 1-2 pk bønner Chili krydder Det kommer på rundt 60 kr og holder for meg i minst 6-7 middager når jeg fryser ned! Kjøper pasta , ris osv i grønnsakssjapper i stedet for dagligvarebutikken. der koster de tre ganger så lite.Anonymous poster hash: 2378e...6c2 Tusen takk! Det å kjøpe ris osv i utenlandske butikker var et godt tips jeg ikke har tenkt på selv. Er jo egentlig ganske småspist så det å lage store porsjoner og fryse ned er nok utrolig smart Anonymous poster hash: dbfde...6d0
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 (endret) Det meste av supper er ganske billig å lage. Linsesuppe og ertesuppe er noen forslag. Risengrynsgrøt er også relativt billig. Endret 9. august 2015 av Mrs. Random Nick
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #7 Skrevet 10. august 2015 Det meste av supper er ganske billig å lage. Linsesuppe og ertesuppe er noen forslag. Risengrynsgrøt er også relativt billig. Støtter denne!Selv lager jeg store porsjoner av gulrot med ingefær suppe Anonymous poster hash: e13fb...518
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 http://www.klikk.no/mat/spise/article658574.eceLitt tips Anonymous poster hash: d09f7...f75
Vox_populi Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Havregrøt (på lettkokte gryn) er meget billig og lettvinn frokost. Og så mettende! Den kan du gå lenge på. Ha i en skvett saft om du syns det er tamt.
leonie Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 (endret) Kjøp linser, bønner og ris på internasjonale matvarebutikker. Det er ofte billig, og samtidig er det rikt på næring. Når det gjelder bønner kan det være greit å bløtlegge, koke og fryse ned nokså store mengder slik at du kan ta opp etter behov. Se dette innlegget på vegetarbloggen: http://www.vegetarbloggen.no/2011/08/30/bonner/ På den samme bloggen finner du mange gode oppskrifter med bønner og andre vegetarretter som er billige å lage. Det samme finner du på Veganmisjonen. I internasjonale matvarebutikker kan det også være at det er gode priser på frukt og grønt, men det varierer. Ellers er det ofte mye billige grønnsaker, bær og frukt i frysedisken i dagligvarebutikker. Jeg kjøper blant annet frosne bringebær, blåbær, jordbær, spinat, aspargesbønner, rosenkål, blomkål, brokkoli og sopp. Det er utrolig greit å ha ettersom ferske grønnsaker og bær av og til blir dårlig før jeg får brukt det opp. Til frokost kan jeg da f.eks. lage med smoothie av bær og yoghurt, eller en omelett med sopp og aspargesbønner. Egg er noe som heller ikke trenger å være så dyrt, det kommer an på hvilke du kjøper. Av kjøtt og fisk som er billig kjøper jeg frossen kylling (filet, lår osv.), frossen laks og torsk (sjekk frysedisken på Rema), svinekjøttdeig, nakkekoteletter og kyllingkjøttdeig. Sjekk også etter gode tilbud. Gå inn på hjemmesidene til dagligvarebutikker som finnes i nærheten av deg og se i tilbudsavisen. Sist uke kjøpte jeg blant annet 2 pakker karbonadedeig til 70kr på Coop Extra. Jeg deler hver pakke opp i 3, så da har jeg til 6 middager. Og sist men ikke minst: hvilken butikk du handler på har en del å si. Jeg tar ikke storhandelen på Spar eller Meny, der handler jeg kun hvis de har et godt tilbud. Jeg handler som oftest på Rema 1000 eller Kiwi. Endret 11. august 2015 av leonie 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Kjøp linser, bønner og ris på internasjonale matvarebutikker. Det er ofte billig, og samtidig er det rikt på næring. Når det gjelder bønner kan det være greit å bløtlegge, koke og fryse ned nokså store mengder slik at du kan ta opp etter behov. Se dette innlegget på vegetarbloggen: http://www.vegetarbloggen.no/2011/08/30/bonner/ På den samme bloggen finner du mange gode oppskrifter med bønner og andre vegetarretter som er billige å lage. Det samme finner du på Veganmisjonen. I internasjonale matvarebutikker kan det også være at det er gode priser på frukt og grønt, men det varierer. Ellers er det ofte mye billige grønnsaker, bær og frukt i frysedisken i dagligvarebutikker. Jeg kjøper blant annet frosne bringebær, blåbær, jordbær, spinat, aspargesbønner, rosenkål, blomkål, brokkoli og sopp. Det er utrolig greit å ha ettersom ferske grønnsaker og bær av og til blir dårlig før jeg får brukt det opp. Til frokost kan jeg da f.eks. lage med smoothie av bær og yoghurt, eller en omelett med sopp og aspargesbønner. Egg er noe som heller ikke trenger å være så dyrt, det kommer an på hvilke du kjøper. Av kjøtt og fisk som er billig kjøper jeg frossen kylling (filet, lår osv.), frossen laks og torsk (sjekk frysedisken på Rema), svinekjøttdeig, nakkekoteletter og kyllingkjøttdeig. Sjekk også etter gode tilbud. Gå inn på hjemmesidene til dagligvarebutikker som finnes i nærheten av deg og se i tilbudsavisen. Sist uke kjøpte jeg blant annet 2 pakker karbonadedeig til 70kr på Coop Extra. Jeg deler hver pakke opp i 3, så da har jeg til 6 middager. Og sist men ikke minst: hvilken butikk du handler på har en del å si. Jeg tar ikke storhandelen på Spar eller Meny, der handler jeg kun hvis de har et godt tilbud. Jeg handler som oftest på Rema 1000 eller Kiwi. Oi, tusen takk for et veldig godt svar! Veldig takknemlig for at du har brukt tid på å svare, og her var det mange gode tips. Jeg bor sentralt så har de fleste matbutikken i umiddelbar nærhet, inkludert invandrerbutikker. Jeg bruker for det meste og handle på Coop obs, men det var et lurt tips og sjekke nettsidene til de forskjellige butikkene Anonymous poster hash: dbfde...6d0
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 (endret) Det meste av supper er ganske billig å lage. Linsesuppe og ertesuppe er noen forslag. Risengrynsgrøt er også relativt billig. Hvordan lager du ertesuppe og linsesuppe? Endret 11. august 2015 av Steve Rogers
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. august 2015 #13 Skrevet 11. august 2015 Hvordan lager du ertesuppe og linsesuppe? Så vidt jeg husker står det forslag på oppskrift angående ertesuppe på selve pakken med erter. Linsesuppe følger jeg bare helt tilfeldige oppskrifter på nettet tror jeg (det er en stund siden jeg har laget det nå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå