Gå til innhold

"Bra nok" med seng fra IKEA

Karianne

Anbefalte innlegg

Senga må være det viktigste møbelet man kjøper, så jeg lurer på om det er bra nok å kjøpe fra Ikea, eller om man bør betale enda mer på f.eks. bohus eller møbelringen?

Har sett på Mørkedal Seng (http://www.ikea.no/webapp/wcs/stores/servl...ats=10103*10144).

Noen som har erfaring med denne senga? Eller andre anbefalinger?

Falt så veldig for den mjuke gavelen i stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IKEA har bra senger. De har også en eller annen slik garanti på noen (eller alle??) madrassene som gjør at du kan bytte dem inntil ett år etter at du kjøpte dem hvis du finner ut at de ikke var gode allikevel.

Husker ikke helt åssen den garantien var, men ta en tur på nettsidene så finner du det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det hørtes jo bra ut!! Madrassen vi har nå er en svane baron, og den er helt konge!! Men den er bare 130 cm, så den foreldrene mine få til gjesterommet sitt. Lurte på å satse på 160 cm, men ser nå at de har 180 cm, også!! Er det unødvendig bredt?? Eller bare helt deilig, mon tro? Vi får dra til ikea og prøveligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe info om det på IKEA sine sider, annet en at det står at det er "egne regler" for bytte av madrasser. Sendte dem en mail jeg, skal gi lyd når jeg hører noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er viktig med en seng er jo selve madrassene. Og de følger jo ikke med selve senga. Så sånn sett kan du jo godt kjøpe denne Mörkedal også kjøpe madrasser hvor som helst (så lenge målene passer)!

Jeg har IKEA madrass (rammemadrass med overmadrass). Har hatt den i 7 år og er svært fornøyd! (skjønt mange mener at disse madrassene ikke kan måle seg med andre type madrasser..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det som er viktig med en seng er jo selve madrassene. Og de følger jo ikke med selve senga. Så sånn sett kan du jo godt kjøpe denne Mörkedal også kjøpe madrasser hvor som helst (så lenge målene passer)!

Og nettopp det er problemet med Ikea, de har sine egne spesielle mål, slik at du må kjøpe madrasser der. Det oppdaget nemlig jeg for ett par måneder siden... De første madrassene jeg kjøpte på Ikea holdt ikke i mer enn ett år, har nå fått en som ser ut til å være litt bedre, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp det er problemet med Ikea, de har sine egne spesielle mål, slik at du må kjøpe madrasser der.

Det har jeg lagt merke til, men i tilfellet at vi kjøper en 180 cm bred seng, da er vel lengden standard? (2 m tror, jeg.)

Ja, de er håpløse med tanke på egne mål på dyner, sengesett, 160-bredden på madrasser osv. Men de sikrer seg da at vi fortsetter å handle der, da.... Må jo ha ting som passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er standard, og kjøper du 180 så er jo 2x90 madrasser standard andre steder også. Jeg var dum og kjøpte 160-seng og hadde mest lyst til å kaste hele greia da jeg fant det ut... :evil: Men fikk heldigvis tak i en billig madrass til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg har IKEA-seng som er 160 bred og har Svane-madrasser i den. Mener å huske at vi måtte bestille madrassene, men tror ikke det var noe særlig dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyde med vår Ikea seng (har Malm i bjørk med Norrsken vendbare madrasser). Vår er 160 bred og jeg synes det er en fin størrelse (så lenge man er klar over dette med madrassmål når man kjøper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenke egentlig på å kjøp 160, men fant ut i siste liten av vi ville ha 180 heller. Å det angrer jeg ikke en dag på! Men til og med syns jeg vi ligger oppå hverandre til tider... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikea seng (180 cm på en person, så jeg kan sove i alle retninger) og jensen madrasser + ikea overmadrass. det var overhodet ikke noe problem å få senga og madrassene til å passe sammen i størrelsen.

ikea-målene er egentlig ikke så sære, det er svenske standardstørrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Jensen-madrasser i 180 cm. bredde og har man plass er ikke det noe å lure på. I etableringsfasen, når de fleste av oss er unge og har begrensede midler, er en IKEA-seng (Og da tenker jeg først og fremst på madrassene) helt OK. Når man har slitt ut IKEA-madrassene, som er like bra som mye annet, kan man evt. prioritere å bruke noen titalls tusen på virkelig gode madrasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mye kan gjøres ved å investere i en skikkelig god overmadrass, gjerne i latex-skum. kan redde en kjip springfjærmadrass og gjøre den akseptabel noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...