Gå til innhold

Avhengig av Tramadol - Abstinenser :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en stygg skade fikk jeg i lang tid tramadol av legen. Når det var på tide å kutte ned merket jeg at jeg var blitt avhengig. Det var kort og greit grisetøft og kutte ut, men jeg klarte det.

For en liten uke siden hadde jeg en operasjon i forbindelse med skaden og fikk i den anledning tramadol igjen. Jeg fortalte legen om avhengigheten sist jeg brukte det, men han forsikret meg om at det ikke ville være noen fare å ta det i noen dager som jeg skulle.

Vel, der tok han feil.

Tok siste tramadolen jeg skulle ta igår tidlig, og nå sitter jeg å kaldsvetter og har skikkelig abstinenser. Værre enn sist. Kjederøyker for å prøve å bli kvitt "suget", men det hjelper så klart ikke.

Jeg har flere tramadol liggende for fikk noen ekstra i tilfelle smertene etter operasjonen skulle bli værre enn planlagt. Smertemessig går det fint, så jeg har ikke behov for å ta noen flere. Det som bekymrer meg er at jeg om noen mnd skal operere igjen. Må jeg igjennom samme regla på nytt da, eller finnes det tabeletter som fungerer like godt men med andre virkestoffer?

Trenger bare noen som forteller meg at dette vil gå fint og at abstinensene vil gi seg :( Jeg har mest lyst til å bare løpe til skuffen og stappe i meg men vet jo at det bare utsetter problemet til i morgen :(

Anonymous poster hash: 35b0b...80a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du drar tilbake til lege for å diskutere det på nytt, om du ikke blir tatt seriøst kan du vurdere å bytte fastlege. Å bli avhengig av medikamenter er ikke noe å spøke med. Akkurat nå har du ikke smerter, da må du la være å ta den pillen, for som du sier selv, du utsetter bare noe som kan bli et enda større problem senere.

Vær snill med kroppen din, du kommer ikke til å angre. Du har klart å slutte før. Hjernen din spiller deg nok et puss, du må være sterk, så kommer du til å bli stolt når du beseiret avhengigheten din. Snakk med helsepersonell..

Bra du tar tak i dette, mange fortsetter bare å knaske piller hemningsløst. Dette kommer du til å klare:)

Anonymous poster hash: a493c...192

Gjest Klaveret
Skrevet

Har kjent det samme på kroppen da jeg bråseponerte for å bytte medikament. Det var forferdelig, og det verste var angsten synes jeg. Det finnes flere alternativer til Tramadol. Får håpe du får en lege som tar det på alvor neste gang. God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Tusen takk for svar :)

Ja, jeg har klart det før, og jeg SKAL klare det denne gangen også! SÅ får det bare være skikkelig kjipt noen dager :(

Jeg er bare bekymret for hva jeg skal gjøre om smertene etter ulykken kommer tilbake for fulle mugger (noe de gjør innimellom dersom jeg overanstrenger meg/belaster meg feil). Paracet/ibux og andre reseptfrie alternativer hjelper ikke en smule :/ Heldigvis er det IKKE ofte dette skjer, men det er alikevel kjipt nok når man står midt i det.

Klaveret: Hva gjorde du for å dempe den verste angsten? Sitter jo å skvetter av at bikkja labber over gulvet :/ 

Skrevet

Det er tøft, men det gir seg! Man må bare bite tennene sammen, å finne noe som funker for at det skal gå over. Jeg gikk på en del medisiner når jeg var syk, og blandt annet sobril - når jeg skulle kutte ned på denne, hadde jeg ville abstinenser å trodde jeg skulle dø ( ja god overdrivelse :P ) men jeg hadde sånn hjertebank, svettet, alt gikk rundt for meg, fikk nesten mere angst osvosv.. men jeg visste at jeg måtte gjennom det - jeg valgte å gå turer og gjøre ting som gjorde meg opptatt. 

Har du hatt gradvis nedtrapping forresten?

AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft, men det gir seg! Man må bare bite tennene sammen, å finne noe som funker for at det skal gå over. Jeg gikk på en del medisiner når jeg var syk, og blandt annet sobril - når jeg skulle kutte ned på denne, hadde jeg ville abstinenser å trodde jeg skulle dø ( ja god overdrivelse :P ) men jeg hadde sånn hjertebank, svettet, alt gikk rundt for meg, fikk nesten mere angst osvosv.. men jeg visste at jeg måtte gjennom det - jeg valgte å gå turer og gjøre ting som gjorde meg opptatt. 

Har du hatt gradvis nedtrapping forresten?

Høres ut som det jeg har nå :/ 

Nei jeg har ikke trappet gradvis ned... Jeg skulle ta tre om dagen, og jeg har bare tatt en siden jeg opplevde det jeg opplevde sist. De funker veldig bra på meg (sånn med å ta smertene), så jeg syntes det har vært unødvendig å ta flere enn nødvendig... Men da har jeg jo heller ikke noe å trappe ned på...

Skrevet

Høres ut som det jeg har nå :/ 

Nei jeg har ikke trappet gradvis ned... Jeg skulle ta tre om dagen, og jeg har bare tatt en siden jeg opplevde det jeg opplevde sist. De funker veldig bra på meg (sånn med å ta smertene), så jeg syntes det har vært unødvendig å ta flere enn nødvendig... Men da har jeg jo heller ikke noe å trappe ned på...

Det er nok derfor det kjennes slik ut også :-/ Det var så mye rot med mine medisiner/resepter, så jeg ble plutselig bare fri. Å med slik type medisin skal man trappe ned gradvis, visst ikke får man en slik type virkning på kroppen i etterkant. Hos meg gikk det noen dager før jeg følte meg "ok" igjen. Snakket også med legen min for å få råd, man blir jo engstelig når man får det slik, men det er jo ikke farlig, bare ubehagelig. Men greit at du snakker med legen og forteller om hvordan du har opplevd det, å høre hva hun/han har å si! Håpe det går seg til for deg=)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok derfor det kjennes slik ut også :-/ Det var så mye rot med mine medisiner/resepter, så jeg ble plutselig bare fri. Å med slik type medisin skal man trappe ned gradvis, visst ikke får man en slik type virkning på kroppen i etterkant. Hos meg gikk det noen dager før jeg følte meg "ok" igjen. Snakket også med legen min for å få råd, man blir jo engstelig når man får det slik, men det er jo ikke farlig, bare ubehagelig. Men greit at du snakker med legen og forteller om hvordan du har opplevd det, å høre hva hun/han har å si! Håpe det går seg til for deg=)

TS her:

Ja, det er nesten jeg skulle ønsket at jeg hadde tatt høyere doser slik at jeg fikk muligheten til å slutte gradvis, men man får vel bare bite tenna sammen :P

Jeg har legetime til uken så om det ikke har gitt seg da så får jeg jo bare spørre :/

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for doseringsspørsmål ettersom dette må diskuteres med kyndig helsepersonell.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...