Gå til innhold

Hvordan fortelle oppdretter at jeg ikke vil ha valpen likevel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på besøk hos en oppdretter jeg har fått reservert valp hos, og har til nå observert valpene i to dager, i hjemmet og litt utenfor.

Valpene er 9 uker gamle, livlige og alt det der, men jeg har en litt dårlig følelse angående den jeg har fått tildelt. Han er den som er desidert minst modig. Han henger liksom alltid etter hvis valpene er på vei noen plass. Han går ivrig mot alle mennesker når de alle går, men tar sjeldent kontakt med meg av seg selv. Han er den som lager mest lyd, når noen går eller under lek.

Jeg vet ikke hva det er , men jeg har en dårlig følelse angående valpen, jeg er avhengig av å få en trygg hund, men denne virker som en som kommer til å være redd og pysete. Det er en tispe som jeg synes oppfører seg veldig fint, men hun blir hentet imorgen. I morgen skal vi også ta en tur til ukjente omgivelser så jeg kan bedømme litt mer, men uansett så har jeg ikke den rette følelsen.

Hvordan forteller jeg dette til oppdretter? Jeg tror hun er veldig klar for å gi valpen til meg...

Anonymous poster hash: 30830...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det du mener, at du ikke har fått den rette magefølelsen. Så får oppdretter ta det som den vil. De fleste forstår det og godtar det uten problem.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

En god oppdretter ville satt pris på en slik ærlighet som kjøper. Så har du gjort en god jobb med oppdretter, så forteller du sannheten. At du ikke føler dette er rette valpen. Det blir nok ikke enkelt, men ærlighet er ikke alltid det enkleste heller. Men i ettertid vil ærlighet alltid være det beste.

Anonymous poster hash: 5a92b...a56
  • Liker 6
Skrevet

Min valp var slik du beskriver, hun ble en helt annen når hun kom hjem til oss. Ja, hun er litt dramaqueen når hun ser kloklipperen eller når hun får gjennomgå litt av andre hunder, men hun er virkelig blitt selvsikker og trygg :)

Du ksal selvfølgelig ikke velge en valp du ikke føler er riktig for deg, men mye kan gjøres med riktig oppmerksomhet. Håper du finner ut av det :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Følg magefølelsen! Jeg hadde reservert valp, og siden jeg skulle importere fra Sverige så ble første møtet også da jeg skulle hente (8 timer i bil en vei). 

Da jeg kom frem var valpen jeg skulle ha ikke interessert i kontakt. Alle de andre valpene var svært kontaktsøkende, med unntak fra denne. Jeg sa fra til oppdretter at det er ikke den rette valpen for meg. Det var kun en av de andre valpene som var ledige, og jeg valgte da denne istedet. Med en gang jeg løftet henne opp skjønte jeg at hun var den jeg skulle ha, på måten hun søkte kontakt på. 

Noen klaffer og noen klaffer ikke, har du en dårlig magefølelse så be om en annen valp eller trekk deg. Det er viktig å føle at det er "den rette". 

Anonymous poster hash: 22a96...ac3
Skrevet

Enig med de andre her, en god oppdretter setter pris på slik ærlighet. Fortell at du ikke helt finner tonen med din tildelte valp og at du har en dårlig magefølelse. Valpen kan så klart endre seg etterhvert, men samtidig er det kjipt om man ender opp med en hund man har null kjemi med.

• Liker 2
Skrevet

Åååå, jeg blir lei meg på den lille valpen sine vegner. Skal man velge bort et dyr pga noe man tror er et handikap? Jeg skjønner det er viktig for deg å få en trygg hund. Men kjære deg. Alle hunder kan bli utrygge selv om de er perfekte som valper. Og hva så om den lille valpen ikke er som alle de andre? Er det ikke det som gjør den unik? Hva om alle dyrene skulle bortvises fordi de ikke var bra nok, eller perfekte nok?

Hva om den ikke kommer til deg fordi den føler at du ikke liker den? Hunder merker hva slags sinnsstemning du er i. Han merker nok hva du føler.

Håper folk flest ikke tenker slik.. Sukk..

• Liker 3
Skrevet

Åååå, jeg blir lei meg på den lille valpen sine vegner. Skal man velge bort et dyr pga noe man tror er et handikap? Jeg skjønner det er viktig for deg å få en trygg hund. Men kjære deg. Alle hunder kan bli utrygge selv om de er perfekte som valper. Og hva så om den lille valpen ikke er som alle de andre? Er det ikke det som gjør den unik? Hva om alle dyrene skulle bortvises fordi de ikke var bra nok, eller perfekte nok?

Hva om den ikke kommer til deg fordi den føler at du ikke liker den? Hunder merker hva slags sinnsstemning du er i. Han merker nok hva du føler.

Man skal ha hunden i forhåpningsvis 12-15 år, og da bør man føle det stemme. TS sier heller ikke at den har noe handikapp eller er dårlig, den passer bare ikke TS.

Hvorfor ikke da gi valpen muligheten til å komme i det perfekte hjemmet for den framfor å være superemosjonell og i den feilaktige tro at bare "du" kan gi den et bra liv?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nå var ikke dette direkte ufint ment mot TS. Mere en tankevekker. Jeg forstår veldig godt at man skal ha hunden i så mange år og tenker at kjemien må stemme, jeg bare synes man kunne tenkt seg mere om før man tok en slikt valg uavhengig av hvem det gjelder.

Man kan ikke velge bort barna sine selv om kjemien ikke alltid er der, eller velge bort foreldrene sine som gjør en feil eller to. Eller kanskje man kan det, men jeg mener det blir feil å tenke slik. At man skal ha alt som er perfekt hele tiden og velge bort det som ikke faller i smak, sier mer om hvordan vi har blitt som mennesker og hvordan vi formidler våre verdier videre.

Hadde uten å nølt tatt den valpen hvis det er de "problemene" /"handicapen" TS beskriver her.

Man er naiv hvis man tenker at deg skal være kjemi på den måten det blir beskrevet her. Man kjenner ikke hundens tankegang og man vet aldri hva en hund tenker. Derfor er det opp til oss mennesker som skal ha hunden i fangenskap resten av livet å gjøre det beste for den. Det å gi den hunden en sjanse er det kanskje nettopp hva den trenger..

Anonymous poster hash: 904f8...d55

• Liker 2
Skrevet

Ikke meningen å være anonym her..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte litt det samme med min valp. Den skalv når den satt på fanget og var en av de litt usikre i kullet. Men den har blitt en god og trygg hund i dag, veldig hengiven og kjærlig. Den har nok trengt mer trygghet og omsorg enn de mer selvsikre valpene, ellers kunne den nok blitt veldig stresset og usikker. Jeg har kun trent den positivt, og den liker å gjøre øvelser, søke og lære ting. Om den trenger korreksjon, så er et bittelite hint (stoppord sagt på en mild måte) mer enn nok. En ufølsom og straffende eier hadde nok knekt psyken dens.

Det jeg prøver å si er at den valpen som skiller seg ut ikke trenger å være feil av den grunn. Man vokser med hunden og tilpasser seg hverandre, i alle fall om man kan se den og møte dens behov.

Anonymous poster hash: d6997...390

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere, det er kjekt å vite at gode oppdrettere ikke burde ta det ille opp. Jeg har ikke fått sett an valpen i andre omgivelser enda, det er storm her idag og ikke meldt særlig bra vær imorgen heller.

Kanskje om et par dager. Jeg har ventet på dette kullet en stund, så hadde vært glad om jeg ble mer sikker på valpen.

TS

Skrevet

Ikke meningen å være anonym her..

Jeg mener ikke valpen har en feil eller handicap. Valpen er fint fungerende, og jeg hadde lett tatt han, hadde jeg ikke hatt litt mer ambisjoner.

Jeg er avhengig av en hund som møter utfordringer på strak arm, og selv om mye av det kan trenes til, så bør den ha personligheten som tyder på en uredd hund.

Så er det det med kjemi. Vi klaffer ikke helt bra enda. Vet det er slikt som går seg til, men i mine øyne bør man ikke ta et slikt valg når man bare er sånn passe sikker.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at en som kjenner rasen den ønsker seg så godt at de vet akkurat hvilken type hund man vil ha og som kan se dette når valpen er så liten helt sikkert klarer ordlegge seg godt nok for oppdretter også.

Sånn ellers er jeg skeptisk til mennesker som mener se hva en valp vil bi som voksen så tidlig siden de fleste som virkelig er hundevante vet at en hunds fremtid nesten ene og alene beror på eierens evner og veldig lite på hundens ;)

• Liker 1
Skrevet

Når man kjøper en valp så påtar man seg et enormt ansvar. Det er viktig å velge rase ut i fra hva man kan tilby en hund, og det er viktig å gjøre det man kan for å få et individ som vil fungere i familien. Hvis folk flest som skulle kjøpe valp var like nøye på hva slags hund de skaffet seg som TS er, så ville det nesten ikke eksistert omplasseringshunder i dag.

Det er vanskelig, for følelsene tar lett overhånd, men det er dessverre mange som tar til seg valper eller omplasseringshunder de ikke har kunnskap, tid eller energi nok til å håndtere. Det er sånn hunder ender opp som kasteballer og går fra hjem til hjem, ender opp på omplasseringssenter, eller i verste fall blir avlivet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at en som kjenner rasen den ønsker seg så godt at de vet akkurat hvilken type hund man vil ha og som kan se dette når valpen er så liten helt sikkert klarer ordlegge seg godt nok for oppdretter også.

Sånn ellers er jeg skeptisk til mennesker som mener se hva en valp vil bi som voksen så tidlig siden de fleste som virkelig er hundevante vet at en hunds fremtid nesten ene og alene beror på eierens evner og veldig lite på hundens ;)

Så du tenker jeg kan kjøpe en Karlsk bjørnehund og den vil uten problem fungere som en Border Collie om jeg ønsker det nok?

Anonymous poster hash: f110a...29c

• Liker 3
Skrevet

Så du tenker jeg kan kjøpe en Karlsk bjørnehund og den vil uten problem fungere som en Border Collie om jeg ønsker det nok?

Anonymous poster hash: f110a...29c

Nei - dersom du får det intrykket beklager jeg virkelig.

- jeg tenker at du sansynligvis har satt deg inn i rasen du velger?  og at du da også vil få en god hund uavhengig av om den virker sky som valp fordi denne rasen passer deg? Gemyttet alene hos en valp på 9 uker er ikke alene utslagsgivende for hvor "god hund" du som eier sitter igjen med. Var det vanskelig å forstå? Kunne jeg forklart det bedre? 

Det er ikke slik at alle trenger en alfahund, heller er det vel motsatt - at de færreste vil klare en alfahund uten at de er veldig god på dette med hund. 

Det at en valp virker roligere enn de andre "vilbassene" i et kull kan være et godt tegn dersom du er førstegangskjøper for eksempel og kanskje ikke ville mestret en typisk alfahund.

Skrevet

Du er klar over at valpen forandrer seg ekstremt mye? Og mye av hvordan hunden vil vokse opp, avhenger av din evne til å oppdra valpen. Jeg har aldri vitnet at en valp forblir slik han var når han fortsatt var hos oppdretter. Dette er valpens rolle i søskengjengen, hvordan han vokser opp til å bli, avhenger faktisk mye av deg som matmor. 

Det er også skummelt å ta et valg kun basert på hvordan valpen er så tidlig i livet sitt. Du kan velge den modigste, og den som ser finest ut. Likevel er det det langt ifra en god nok pekepinn på hvordan valpen vil bli som voksen. 

Det er ofte en utfordring å dressere en hund, og få hunden til å bli akkurat som en vil selv. Hunder har ulike personligheter, og personligheter som endres underveis. 

Synes det ikke virker som du har altfor mye kontroll på fakta rundt valper. Kanskje lese litt mer før du tar steget?

Anonymous poster hash: 1e0b9...b9d
  • Liker 1
Skrevet

Nå har TS skrevet at hun har ambisjoner for valpen. Om dette betyr hundesport, eller at TS ønsker å trene hunden til å bli redningshund, besøkshund eller hva det enn skulle være, så betyr det like fullt at hun har andre krav en hva de fleste valpekjøpere har. Hvis man har behov for en hund som er veldig selvstendig og trygg, så kjøper man ikke en valp som er forsiktig av seg allerede i valpekassen.

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt er det like viktig å finne rett hund som å finne rett rase. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...