Gå til innhold

Hvilke tidspunkt er formiddag/ettermiddag/kveld osv for deg?

Anbefalte innlegg

Jeg hører så mye forskjellig angående hvilke tidspunkt morgen, formiddag, ettermiddag og kveld er. Noen ganger får jeg spørsmål som "skal vi treffes i ettermiddag da", og så mener de at ca tidspunkt da er kl 14, mens jeg mener 16 og utover.....

Men tidspunktene for dette vil jo variere en del alt ettersom hvor man jobber, om man har familie, når man begynner på jobb, når man spiser middag, når man legger seg osv. 

For meg blir vel tidene ca dette:

Morgen: 06-12

Formiddag: 12-15

Ettermiddag: 17-18

Kveld: 18-00

Natt: 00-06

• Liker 3

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Morgen 06.00-10.00

Formiddag 10.00-12.00

Ettermiddag 12.00-17.00

Kveld 17.00-00.00

Natt 00.00-06.00

Akkurat klokkeslettene for natt er her det jeg teller for folk generelt sett, men for min egen del varierer det svært mye når jeg legger meg.

Egentlig savner jeg et begrep i språket vårt som tilsvarer tiden mellom "etter lunsj", og "før middag". Jeg tror de sa på nyhetene på TV2 Nyhetskanalen nå nylig akkurat da klokka var blitt 12.00, at dette var ettermiddagsnyhetene. Det er vel fordi de kun skiller mellom formiddag, og ettermiddag kanskje.

Endret av Mrs. Random Nick

Annonse

Morgen: 06.00-09.00
Formiddag: 09.00-12.00
Ettermiddag: 12.00-17.00
Kveld:17.00-21.30
Natt: 21.30-06.00 

Grensene for når kveld/natt starter merker jeg ikke er helt sikker på, så tok det tidligste jeg kunne tenke på å bruke det til.

• Liker 1

Morsom tråd!!! Har tenkt på dette mange ganger.. Helt sprøtt at folk har så ulik oppfatning av dette!

Anonymous poster hash: 1ade6...b74

Jeg syns og det er gøy og se hva andre mener. Skulle på tur med broren min og hadde snakket om å dra tidlig på formiddagen/sen morgen. Jeg tenkte at vi skulle dra sånn 10-11, mens han mente at morgenen var frem til 14.00 haha

• Liker 3

Det har da ingenting å si når man spiser middag.. Som AB sier over her er formiddag før 12 og ettermiddag etter 12.

Trodde det var helt selvsagt.

Kan godt hende det finnes en klar forklaring på dette, men folk har så utrolig forskjellige oppfatninger. 

Annonse

Kan godt hende det finnes en klar forklaring på dette, men folk har så utrolig forskjellige oppfatninger. 

Selv om det er mange oppfatninger er definisjonen basert på middag = midt på dagen, altså klokken 12. 

• Liker 5
AnonymBruker

Selv om det er mange oppfatninger er definisjonen basert på middag = midt på dagen, altså klokken 12. 

Stemmer, men som med det meste annet som er forklart eller definert har bermen på KG selvsagt sine egne varianter - som grunngis med kun "jeg synes".

Anonymous poster hash: a6050...954

• Liker 3

Det er nok gjerne slik. Før i tiden vil jeg tro at de fleste omtalte alle tidene likt. Da var det jo faktisk vanlig å spise middag ganske tidlig. Men nå har vi jo så forskjellige tider :)

Annonse
AnonymBruker

Det er nok gjerne slik. Før i tiden vil jeg tro at de fleste omtalte alle tidene likt. Da var det jo faktisk vanlig å spise middag ganske tidlig. Men nå har vi jo så forskjellige tider :)

Men i denne sammenhengen betegner ikke ordet "middag" et måltid, men et tidspunkt/klokkeslett - midt på dagen, eller kl 12. Å si at middag i denne betydningen er relativt og åpent for tolkning, er like feil som å si at kl 12 for mange føles som kl 14, eller noe sånn.

Anonymous poster hash: ec427...05d

• Liker 2
AnonymBruker

Men i denne sammenhengen betegner ikke ordet "middag" et måltid, men et tidspunkt/klokkeslett - midt på dagen, eller kl 12. Å si at middag i denne betydningen er relativt og åpent for tolkning, er like feil som å si at kl 12 for mange føles som kl 14, eller noe sånn. Anonymous poster hash: ec427...05d

Kommer bedre til uttrykk på engelsk: Mid Day

Anonymous poster hash: 1ade6...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...