Gå til innhold

Toll på lånte smykker og andre verdisaker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er å besøker svigermor i et annet land og hun vil låne meg noen av familiens "arvesmykker". Det er altså ikke noen jeg får i mitt eie, men skal få låne siden hun ikke selv bruker det akkurat nå

Mannen min har også byttet en dyr klokke med en av farens dyre klokker.

Må dette alikevel fortolles når vi reiser tilbake til Norge?

Anonymous poster hash: b3e11...65f

Skrevet

Nei? Fortoller du alt du kjøper selv i utlandet?

Tviler sterkt på at tollere skulle tatt deg på å ha med noen arvesmykker. Husk forresten på å ha de i håndbagasjen så du vet hvor de er til en hver tid...De vil vel se at det er arvesmykker også. Er du superredd for å bli tatt i tollen, selv om du ikke trenger det, så kan det hende din svigermor har kvitteringene til smykkene? Så kan du ha en kopi av de i bakhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du stoppet på grønt, må du sannsynliggjøre hvor klokke og smykker kommer fra...virker du nervøs eller forklaringen suspekt blir det sak av det.

Anonymous poster hash: 8c6d3...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei? Fortoller du alt du kjøper selv i utlandet?

Tviler sterkt på at tollere skulle tatt deg på å ha med noen arvesmykker. Husk forresten på å ha de i håndbagasjen så du vet hvor de er til en hver tid...De vil vel se at det er arvesmykker også. Er du superredd for å bli tatt i tollen, selv om du ikke trenger det, så kan det hende din svigermor har kvitteringene til smykkene? Så kan du ha en kopi av de i bakhånd.

Fortoller stortsett når jeg handler i utlandet ja.

Er snakk om en klokke til nærmere 200 000kr og vil anta smykkene har en lignende verdi, så det er ikke noe småtteri jeg er villig til å risikere at de skal ta fra meg på flyplassen og evt må betale bot for.

Jeg vet at både gaver og ting man kjøper selv må fortolles, men er altså usikker på reglene når det gjelder ting man bare har på lån en stund

Skrevet

Ts

Ingen som vet reglene på dette?

Skrevet

Hovedregelen er at arvegods er avgiftsfritt inn i landet (http://www.toll.no/no/reise-til-og-fra-norge/arvegods/arvede-gjenstander-kan-du-innfore-avgiftsfritt/).

Men dette er ikke arvegods, dette er et lån. Smykkene og klokken må derfor fortolles, selv om dere ikke har betalt noe for dem.

Merk: selv om dere nå kaller det arv, så er det i så fall forskudd på arv siden arvelater fremdeles lever. Forskudd på arv er ikke avgiftsfritt.

Anonymous poster hash: fdecf...d0c

• Liker 1
Skrevet

Takk :)

Men ikke helt det jeg ville høre. Idiotiske regler da

Skrevet

Ring tollvesenet 22 86 03 12 og spør der :) Skjønner ikke hvorfor folk ikke går rett til kilden når de ønsker svar! Alle svarene du får her kan være feil, hos tollvesenet kan du be om å få svaret skriftlig på mail, og du kan da printe ut denne mailen og ha med deg når du reiser hjem til Norge.

Anonymous poster hash: 6792e...742
Skrevet

Takk :)

Men ikke helt det jeg ville høre. Idiotiske regler da

Idiotiske regler at ikke hvem som helst kan ta med seg masse dyre smykker inn i landet og påstå at de bare låner dem? Hadde vært kjekt for kriminelle det, å kunne flytte verdier inn til landet på den måten.

Anonymous poster hash: 2e04c...cdd

Skrevet

Idiotiske regler at ikke hvem som helst kan ta med seg masse dyre smykker inn i landet og påstå at de bare låner dem? Hadde vært kjekt for kriminelle det, å kunne flytte verdier inn til landet på den måten.

Anonymous poster hash: 2e04c...cdd

Så et slikt system skal straffe oss ikke kriminelle også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...