Gå til innhold

Trenger oppmuntring - har gått opp i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt motivasjon nå.

Jeg har hatt et treningsopphold på et par år. I denne perioden har jeg på grunn av inaktivitet og for dårlig kosthold lagt på meg. Jeg er 173 høy og veide før ferien 69 kilo. Jeg har en trivselsvekt på 63, det er hva jeg alltid har veid når jeg har spist normalt sunt og trent et par ganger i uka. Jeg har veid mindre, men det har jeg måttet jobbe veldig for, og det er ikke lenger noe jeg ser poenget med. Når jeg veier 63 kilo er jeg slank og stram og ser sunn og sterk ut. Det er derfor målet mitt å gå ned til 63 kg nå også.

For en måned siden, ved feriestart, tok jeg meg i nakken. Jeg har trent veldig mye denne måneden og jeg elsker det. Jeg sykler, jogger og trener litt styrke fem dager i uka og jeg merker allerede stor framgang. I tillegg har jeg tatt meg sammen i matveien og spiser nå normalt sunt. En typisk dag kan se slik ut:

-Frokost: Tyrkisk yoghurt med havregryn og banan

-lunsj: Omelett eller salat

-Middag: Sunne retter med fisk/kylling, poteter/ris, masse grønnsaker

-Kveldsmat: To brødskiver med ost

På lørdager pleier vi å spise hjemmelaget hamburger (karbonadedeig, hjemmebane hamburgerbrød, tzatziki til dressing). På lørdager har jeg også spist sjokolade. Og klart, nå har det vært ferie og det har skjedd at jeg har spist en og annen is utenom, eller drukket et glass vin.

Jeg synes jeg ser mye bedre ut. Fastere i fisken, klarere hud. Jeg føler meg så vel og synes treningen er morsom. Jeg har vært stolt av meg selv, fornøyd.

Og jeg har ikke vært opptatt av vekt. Jeg har tenkt at med det aktivitetsnivået jeg har hatt og den sunne maten vil kroppen justere seg selv etterhvert. Og det har tross alt bare gått fire uker. Likevel var det en stor nedtur da jeg gikk på vekta på treningssenteret og så at jeg veier 72 kg! Jeg har tidligere ikke pleid å legge på meg 3 kg i ferien når jeg har spist usunt en gang. Og jeg vet at muskler veier mer enn fett, men tre kilo opp? Jeg lurer på om jeg tar veldig feil her.

Må jeg virkelig fintelle kalorier, eller kan vekta virkelig gjøre et slikt hopp i starten? Jeg kommer til å fortsette slik jeg gjør nå fordi jeg føler meg så bra; men jeg hadde jo håpet jeg skulle gå ned...

Råd?

Anonymous poster hash: 37d6f...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men kjenner du f.eks. på klærne at du har gått opp, eller merker du det ikke? Jeg mener jo at man bør drite i hvor mye man veier, men heller måle og kjenne det på klær o.l. Jeg veier nok ifølge mange mye, men jeg har etteehvert fått en del muskler og disse veier jo mer. Så da betyr det ingenting hvilket tall som står på vekta :)

Anonymous poster hash: 810e5...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...