Gjest Grastusta Skrevet 10. august 2015 #81 Del Skrevet 10. august 2015 OK, jeg har ikke lest hele denne tråden, for jeg synes det virker om mye av den er brukt på drittslenging. TS: Vi har nettopp fått vår gutt over i egen seng og på eget rom, nesten 18 måneder gammel. Fram til nå i livet sitt har han vært veldig glad i pupp, og i perioder avhengig av å sove med den i munnen. Vi har samsovet, og jeg har brukt maaaaange timer på å ligge ved siden av ham og amme for at han skal sove. I vår begynte mannen å få til å legge ham i egen seng på vårt rom, men han endte bestandig i vår seng ved puppen i løpet av natten. Nå i sommer fant vi ut at nok er nok, og bestemte oss for å sette inn støtet for å få ham i egen seng. Løsningen her ble ammeslutt. Vi trappet ned over noen uker, før vi kuttet helt ut. Mannen tok ansvar for legging og nettene i denne perioden, for at ungen ikke skulle bli forvirret over å ikke få pupp når jeg var i rommet. Siden han er såpass stor, valgte vi dessuten å sette senga hans inn på rommet hans "i samme slengen". Da kunne jeg holde meg helt unna mens det foregikk. Det gikk overraskende bra! Litt sutring for at han ikke fikk pupp på dagtid, men vi sa at det var tomt, og han skjønner det begrepet. Nettene gikk bedre enn forventet; mannen sov på barnerommet på madrass og la ungen ved siden av seg hvis det ikke gikk med senga. Men det har ikke tatt lang tid før sovingen er ganske på plass, og nå en uke etter siste amming kan jeg også legge ungen helt uten mas om pupp. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #82 Del Skrevet 10. august 2015 Fremgangsmåten er akkurat lik. Spiller ikke noen rolle hvor gammel baby er. At man er konsekvent, har faste rutiner, trøster og gir baby trygghet samtidig som en hjelper baby å bli trygg i egen seng alene. Hva er det du mener er "feil" med rådet mitt? Kom gjerne med et konkret råd som hjelper TS. Altså, nå har jo ikke du all verdens erfaring her framfor mange andre som prøver å fortelle deg at 'rutiner' man har to uker etter en fødsel lett kan endres. Det vil du lære med tiden. Uansett hvor tidlig man startet med faste rammer, er fakta den at et spedbarn på et par uker ikke har mentalitet til å lære rutiner enda. Har man et 'lett sovebarn' er det godt mulig at barnet går med på å følge foreldrenes rutiner (som du sier), men det betyr ikke at rutinene har noen innvirkning på babyen enda. Absolutt alle barn går gjennom diverse perioder som veldig ofte påvirker søvn de første årene. Utviklingssprang, seperasjonsangst, tenner, alle de vanlige barnesykdommene osv osv. Uansett hvor tidlig og nøye man prøver å innføre rutiner, vil du nok få erfare dårlige perioder du også. Kom heller innom tråden etter et år, så har du litt bedre erfaring å komme med Anonymous poster hash: 243b5...6d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #83 Del Skrevet 10. august 2015 Himmel og hav, hvorfor MÅ KG alltid være så likt seg selv...? Hvorfor må det alltid komme erfarne mødre og rakke ned på de nybakte, og si at de tar sååå feil og at pipa kommer til å få en annen lyd? Hvorfor kan ikke de nybakte bare få gjøre seg disse erfaringene på egenhånd? Dette gjelder jo ikke bare Runforit, men alle nybakte mødre her inne skal få slengt i trynet at de ikke vet hva de snakker om... Nei, hva så? Velmenende råd tar vel ingen skade av uansett? Og dette er faktisk en velkjent metode for å få barn til å finne søvnen selv i egen seng og generelt. Funker det ikke i lengden så funker det ikke, men metoden er fremdeles ikke feil da det aldri finnes samme løsning for alle barn da alle er forekjellige og krever forekjellige ting. Men er typisk at førstegangsmødre skal få så mye pes. Jeg fikk høre alt om hvor slitsomt det ville bli med lite søvn, barselstårer, at det ikke kom til å bli dans på roser osv osv. Bare fokus på det negative. Men jeg var forberedt på at alt ville endre seg. Og selv om jeg også har har hatt baby i noen uker så har jeg ikke opplevd noe av det negative. Alt ER som en dans på roser per i dag. Mulig det endrer seg og da må metodene tilpasses det behovet. Men å bare komme med "Du har bare hatt baby i 2 uker" og fordi dere har hatt barn lengre så er dere eksperter; dere er ekspert på deres eget barn. Alle barn og foreldre er forskjellige, har forskjellge behov og forekjellige metoder vil virke forskjellig på forskjellige barn. Anonymous poster hash: e2c2e...0a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #84 Del Skrevet 10. august 2015 Altså, nå har jo ikke du all verdens erfaring her framfor mange andre som prøver å fortelle deg at 'rutiner' man har to uker etter en fødsel lett kan endres. Det vil du lære med tiden. Uansett hvor tidlig man startet med faste rammer, er fakta den at et spedbarn på et par uker ikke har mentalitet til å lære rutiner enda. Har man et 'lett sovebarn' er det godt mulig at barnet går med på å følge foreldrenes rutiner (som du sier), men det betyr ikke at rutinene har noen innvirkning på babyen enda. Absolutt alle barn går gjennom diverse perioder som veldig ofte påvirker søvn de første årene. Utviklingssprang, seperasjonsangst, tenner, alle de vanlige barnesykdommene osv osv. Uansett hvor tidlig og nøye man prøver å innføre rutiner, vil du nok få erfare dårlige perioder du også. Kom heller innom tråden etter et år, så har du litt bedre erfaring å komme med Anonymous poster hash: 243b5...6d3 Herrefred! Hun har aldri påstått at dette er fasiten! Hun kommer med et forslag og en metode som er anbefalt. Dette er grunnen til at Helsestasjonen ikke vil ha førstegangsmødre og flerbarnsmødre i samme barselgruppe fordi flergangsfødende er så besserwissere og prøver å overta styringen i barslgruppene.Anonymous poster hash: e2c2e...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #85 Del Skrevet 10. august 2015 Herrefred! Hun har aldri påstått at dette er fasiten! Hun kommer med et forslag og en metode som er anbefalt. Dette er grunnen til at Helsestasjonen ikke vil ha førstegangsmødre og flerbarnsmødre i samme barselgruppe fordi flergangsfødende er så besserwissere og prøver å overta styringen i barslgruppene.Anonymous poster hash: e2c2e...0a4 Her er der vel snarere førstegangsmoren som leker ekspert.Anonymous poster hash: ec9b1...1cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 10. august 2015 #86 Del Skrevet 10. august 2015 Her er der vel snarere førstegangsmoren som leker ekspert.Anonymous poster hash: ec9b1...1cb Det er tull. Runforit har ikke presentert sin erfaring som fasit på noe som helst måte. TS, håper du klarer å finne noen konkrete råd innimellom alt det uvesentlige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. august 2015 #87 Del Skrevet 10. august 2015 Fordi det er jo akkurat slik hun har det nå, men som hun ønskereprise slutte med? Runforit har det da absolutt ikke "akkurat slik" som ts. Leser du ikke hva du svarer på, en gang? TS har en baby som aldri sover i egen seng. Runforit har, enn så lenge, en baby som gjør det, og foreslår samme metode som en overgang. Hva er problemet? Hadde ikke Runforit nevnt hvor gammel hennes baby er hadde vel ingen reagert... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 10. august 2015 #88 Del Skrevet 10. august 2015 Runforit har det da absolutt ikke "akkurat slik" som ts. Leser du ikke hva du svarer på, en gang? TS har en baby som aldri sover i egen seng. Runforit har, enn så lenge, en baby som gjør det, og foreslår samme metode som en overgang. Hva er problemet? Hadde ikke Runforit nevnt hvor gammel hennes baby er hadde vel ingen reagert... Hun ammer baby i søvn, og skyver den over i bedsidecrib.. Og gjentar om nødvendig. Og samsover på natten. Det er jo slik TS gjør det i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. august 2015 #89 Del Skrevet 10. august 2015 Hun ammer baby i søvn, og skyver den over i bedsidecrib.. Og gjentar om nødvendig. Og samsover på natten. Det er jo slik TS gjør det i dag. Hvor står det at ts legger han i en bedside crib? Jeg tolker det som at han ligger mellom ts og mannen (siden de ikke kan ligge i skje), så det er jo noe ganske annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #90 Del Skrevet 10. august 2015 Hun ammer baby i søvn, og skyver den over i bedsidecrib.. Og gjentar om nødvendig. Og samsover på natten. Det er jo slik TS gjør det i dag. Nei, baby sover i samme seng sier TS(babyseng var så og si ubrukt). Forslaget er en myk overgang der baby i første omgang legges i egen seng når den er helt rolig/halvsover/sover for å bli vant med sengen. Det var alt hun foreslo. Anonymous poster hash: b997f...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #91 Del Skrevet 10. august 2015 Her er der vel snarere førstegangsmoren som leker ekspert.Anonymous poster hash: ec9b1...1cb Hvordan da? Anonymous poster hash: b997f...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #92 Del Skrevet 10. august 2015 Hvordan da? Anonymous poster hash: b997f...b24 "Jeg har gjort det på denne måten siden baby ble født. Det har fungert i hele to uker! Jeg vil nemlig ha en trygg baby, jeg!"Anonymous poster hash: ec9b1...1cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #93 Del Skrevet 10. august 2015 "Jeg har gjort det på denne måten siden baby ble født. Det har fungert i hele to uker! Jeg vil nemlig ha en trygg baby, jeg!"Anonymous poster hash: ec9b1...1cb Wow! Ja da er hun besserwisser fordi hun har lest seg opp om soverutiner og har hatt hell med at baby har godtatt å sove i egen seng foreløpig...Anonymous poster hash: b997f...b24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #94 Del Skrevet 10. august 2015 Fordi det er jo akkurat slik hun har det nå, men som hun ønskereprise slutte med? Nettopp.. En sunn og frisk baby jeg ammet og kunne legge ifra meg var der jeg var for 1 år siden. Søvnmønstre og kognitive behov er milevis ifra hverandre på en 2 ukers baby og en 1åring. En 1åring kravler og kryper og hopper. Så med all respekt: Det er kjempeflott at du har funnet en greie som funker med deg og babyen, og kos deg med den spesielle tiden den første måneden er Men rådet ditt blir som å fortelle hvor fint det er å sykle i Danmark mens jeg ba om råd til å sykle i Alpene Anonymous poster hash: e70d6...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #95 Del Skrevet 10. august 2015 Hvor står det at ts legger han i en bedside crib? Jeg tolker det som at han ligger mellom ts og mannen (siden de ikke kan ligge i skje), så det er jo noe ganske annet. Han ligger i midten ja. Har hans seng stående i hjørnet ved siden av vår seng.Anonymous poster hash: e70d6...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #96 Del Skrevet 10. august 2015 Nettopp.. En sunn og frisk baby jeg ammet og kunne legge ifra meg var der jeg var for 1 år siden. Søvnmønstre og kognitive behov er milevis ifra hverandre på en 2 ukers baby og en 1åring. En 1åring kravler og kryper og hopper. Så med all respekt: Det er kjempeflott at du har funnet en greie som funker med deg og babyen, og kos deg med den spesielle tiden den første måneden er Men rådet ditt blir som å fortelle hvor fint det er å sykle i Danmark mens jeg ba om råd til å sykle i Alpene Anonymous poster hash: e70d6...79e Her henvendte jeg meg altså til hun med 2 ukersbabyen Anonymous poster hash: e70d6...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 10. august 2015 #97 Del Skrevet 10. august 2015 Hele fremtoningen i innleggene dine er veldig aggressiv. Jeg disser ingen metode (poengterte bare at vi ikke var interiserte i å bruke hele kvelden til legging og laging av rutiner, når det strengt talt forandrer seg hyppig i spedbarnsalder). Å amme i søvn og samsove er jo nettopp det TS ikke ønsker. Hun ønsker hjelp til nye rutiner. Jeg synes faktisk at det er dere som er aggressive her. Runforit kom med et råd og dere kastet dere over henne som ulver. Dersom dere mener at runforit sitt råd ikke er relevant kan dere holde kjeft fremfor å kritisere det. Er det så jævla vanskelig å overse et i deres øyne ikke-relevant råd som ikke skader noen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MotherOfDragons Skrevet 10. august 2015 #98 Del Skrevet 10. august 2015 Nettopp.. En sunn og frisk baby jeg ammet og kunne legge ifra meg var der jeg var for 1 år siden. Søvnmønstre og kognitive behov er milevis ifra hverandre på en 2 ukers baby og en 1åring. En 1åring kravler og kryper og hopper. Så med all respekt: Det er kjempeflott at du har funnet en greie som funker med deg og babyen, og kos deg med den spesielle tiden den første måneden er Men rådet ditt blir som å fortelle hvor fint det er å sykle i Danmark mens jeg ba om råd til å sykle i Alpene Anonymous poster hash: e70d6...79e Men prinsippet blir det samme med en 1 åring. Legge barnet i sengen, kose og nynne for det til det roer seg, gå ut, komme inn igjen om baby blir urolig... Hva mener du ikke funker med rådet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. august 2015 #99 Del Skrevet 10. august 2015 Men prinsippet blir det samme med en 1 åring. Legge barnet i sengen, kose og nynne for det til det roer seg, gå ut, komme inn igjen om baby blir urolig... Hva mener du ikke funker med rådet? Ts har jo skrevet at barnet begynner å gråte når det blir lagt ned, da er det lirt å ta ting sakte, ikke bare legge ned og roe. Vår er ikke mottagelig for å bli roet i sengen, han må tas opp og da må vi gjøre alt igjen. Vår er kun 4.5 måned, så vår rutine kan ikke sammenlignes med ta ts sin, da hennes sannsynligvis kan klatre ut av sengen, samt hoppe i sengen. Jeg aner ikke hvordan hun skal løse det men ser for meg en ny trygghet ala koseklut og smokk kanskje kan fungere om dette ikke er utprøvd. Evt bytte pupp med flaske. Det er ganske mye mer utfordrende å legge et større barn enn et nyfødt et, så nyt tiden med din lille, det går så altfor fort til de får egen vilje😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 10. august 2015 #100 Del Skrevet 10. august 2015 Her henvendte jeg meg altså til hun med 2 ukersbabyen Anonymous poster hash: e70d6...79e Forstod det 😉 Lykke til uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå