Gå til innhold

Par ønsker seg mellomstor hund – noen med tips og erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kikker og kikker på ulike raser som kan passe for meg og samboeren, men med alle raser er det noen faktorer som kanskje ikke er helt optimale. Mange av rasene jeg kikker på, har jeg ikke vært noe særlig med – så tenkte kanskje dere har noen gode tips? :D

Vi ønsker oss hund om 1-2 år, da vil mest sannsynligvis begge har fulltidsjobb – så hunden bør kunne være alene på dagen. I første omgang kommer vi til å bo i leilighet i byen (så den bør ikke bjeffe for mye og trives på mindre plass), men det kan være vi flytter litt mer landlig med tiden. Vi har ingen barn nå, men det blir mest sannsynligvis barn om noen år. Vi ser for oss at hunden er mellomstor, kan kose seg inne men også like å gå tur. Hunden vil ikke bli brukt til jakt, det vil heller bli gåturer, fjellturer og jogging. Ønsker også at hunden ikke skal være veldig disponert for sykdommer, men de fleste raser har jo noe. Jeg har hatt hund siden jeg var 10, og han har ikke hatt egen hund før. 

Har sett litt på:

Welsh springer spaniel – flotte flotte hunder, men disse blir kanskje for aktive og livlige for oss? Kan de like seg i leilighet? Vi kommer ikke til å bruke hunden til jakt. Ønsker gjerne å høre fra noen med erfaring. 

Portugisisk vannhund – virker også som flotte hunder, men leser de kan ha separasjonsangst (med tanke på at vi må være borte på dagen)? Noen som vet om de bjeffer mye?

Goldendoodle – veldig begeistret for golden retriver, men de blir nok litt for store for en leilighet og samboer syns de røyter mye, så tenkte dette kunne være en fin mellomting. Men ser de selges dyrt, og mange er skeptiske til å kjøpe en blandingshund da man ikke helt vet hva man får. 

Basset Hound – disse bjeffer og sikler kanskje litt mye, samt at den ikke vil bli helt fornøyd om vi ikke bruker den til sporing?

Man må vel inngå noen kompromiss, som med alt annet – men tenker det ikke skader å orientere seg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha litt mer informasjon før jeg vil anbefale noe til dere :)

Hvor mye aktivitet vil hunden få i hverdagen? Da tenker jeg ikke på at den innimellom vil bli med på lange fjellturer, men hvor mange og lange turer den vil få på en vanlig dag når dere begge jobber. I tillegg til turer, hvor mye mental stimulering kan dere tilby i hverdagen?

Hvis dere begge er i fulltidsjobb, hvor lenge kan dere være hjemme når dere får hunden? Hvor lang tid før den må være hjemme maksimal lengde med tid (regner med 8 timer + reisevei?)?

Er det viktig for dere å kunne ha hunden løs?

Hva med pelsstell? Hvor mye tid vil dere bruke på det, og hvor mye røyting er greit?

Anonymous poster hash: e120e...279
  • Liker 3
Skrevet

Skulle akkurat til å svare, men noen kom meg i forkjøpet. Jeg legger likevel til et spørsmål om hva dere regner som max og minimums størrelse.

Skrevet

Vil gjerne ha litt mer informasjon før jeg vil anbefale noe til dere :)

Hvor mye aktivitet vil hunden få i hverdagen? Da tenker jeg ikke på at den innimellom vil bli med på lange fjellturer, men hvor mange og lange turer den vil få på en vanlig dag når dere begge jobber. I tillegg til turer, hvor mye mental stimulering kan dere tilby i hverdagen?

Hvis dere begge er i fulltidsjobb, hvor lenge kan dere være hjemme når dere får hunden? Hvor lang tid før den må være hjemme maksimal lengde med tid (regner med 8 timer + reisevei?)?

Er det viktig for dere å kunne ha hunden løs?

Hva med pelsstell? Hvor mye tid vil dere bruke på det, og hvor mye røyting er greit?

Anonymous poster hash: e120e...279

Tenker den vil få ca. 1/2–1 time tur til vanlig, og samboeren min jogger lengre turer ca. 1-2 ganger i uka. I helga vil det også være mulig med lengre turer. I forhold til mental stimulering har jeg ikke så mye erfaring med hva det man si at en hund må ha mye stimulering og hvor mye tid dette vil ta, men vi kan godt tilpasse oss til hva hunden trenger så lenge det ikke er altfor tidkrevende. 

Vi tenker å skaffe hunden i sommerferien, så vi kan være hjemme med den de første tre-fire ukene. Det er litt vanskelig å si i forhold til min jobb allerede, da jeg fortsatt studerer. Regner med å kunne ha ganske fleksible arbeidsdager i min bransje. Samboeren min har fleksitid nå, og vi kunne derfor byttet noe på å være hjemme. Litt vanskelig å gi konkret svar nå, men vi vil tilpasse oss så langt det er mulig :)

Vil gjerne at hunden ikke stikker av om man har den løs, men dette er ikke noe must. 

Kan godt bruke noe tid på pelsstell, og det er ikke sååå farlig om den røyter mye, men det er såklart enklere uten mye pelsstell og røyting. 

Skulle akkurat til å svare, men noen kom meg i forkjøpet. Jeg legger likevel til et spørsmål om hva dere regner som max og minimums størrelse.

Har ikke noe absolutt her, så lenge den kan trives med hva vi har å tilby. 

AnonymBruker
Skrevet

Welsh corgi pembroke! :)

Anonymous poster hash: 809c6...3f2

Skrevet

Ingen hunde klarer seg med 30 min tur pr dag altså. Da må du spe på med mye mental trening ved siden av eller skaffe deg en usedvanlig sedat rase.

Jeg har små hunder, de får aldri under 1.5 time tur pr dag, gjerne mer. I tillegg til agility og andre aktiviteter. Jeg sier ikke at det er er must, men 30 min aktivitet går ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har welsh springer spaniel, de er kjent for å ha separasjonsangst og ikke like å være hjemme alene. Vår er ikke sånn, men jeg har hatt en tidligere som ulte bare vi gikk i postkassa. De er fantastiske hunder, men krever mye lek og hjernetrim. Vi bruker 2-3 timer daglig på lek, stell og tur, noen dager mer. De er lettlærte og morsomme, og utrolig vakre. Lette å ha med å gjøre, og snille og glade. Må klippes og børstes jevnlig, mengde er helt overkommelig og lett å lære seg.

Jeg ville ikke hatt en i byen da de elsker å gå i skogen. Vi ser veldig forskjell på humøret hennes når vi går tur i nabolaget og når vi går tur i skogen. Hun er såååå lykkelig i skogen, så jeg ville aldri tatt fra en hund muligheten til å gå sine daglige turer der.

Anonymous poster hash: b6863...cae

Skrevet

Ingen hunde klarer seg med 30 min tur pr dag altså. Da må du spe på med mye mental trening ved siden av eller skaffe deg en usedvanlig sedat rase.

Jeg har små hunder, de får aldri under 1.5 time tur pr dag, gjerne mer. I tillegg til agility og andre aktiviteter. Jeg sier ikke at det er er must, men 30 min aktivitet går ikke

Forstår ikke helt hvorfor du skal henge deg opp i minstetiden jeg skriver, vi er som sagt villige til å tilpasse oss til rase. Det blir såklart flere lufteturer ut om dagen, og en lengre tur. Har vært borti flere mindre raser som helst vil hjem igjen med en gang turen starter – det er forskjeller :)

Welsh corgi pembroke! :)

Ååå, har du denne rasen?

Vi har welsh springer spaniel, de er kjent for å ha separasjonsangst og ikke like å være hjemme alene. Vår er ikke sånn, men jeg har hatt en tidligere som ulte bare vi gikk i postkassa. De er fantastiske hunder, men krever mye lek og hjernetrim. Vi bruker 2-3 timer daglig på lek, stell og tur, noen dager mer. De er lettlærte og morsomme, og utrolig vakre. Lette å ha med å gjøre, og snille og glade. Må klippes og børstes jevnlig, mengde er helt overkommelig og lett å lære seg.

Jeg ville ikke hatt en i byen da de elsker å gå i skogen. Vi ser veldig forskjell på humøret hennes når vi går tur i nabolaget og når vi går tur i skogen. Hun er såååå lykkelig i skogen, så jeg ville aldri tatt fra en hund muligheten til å gå sine daglige turer der.

Anonymous poster hash: b6863...cae

Takk for svar! Veldig nyttig med erfaringer. Det vil ikke bli så mye å gå turer i byen på asfalt, men heller å gå til parker eller ut i marka noen ganger :) Hva slags type lek pleier dere å drive med?

Skrevet

Jeg kikker og kikker på ulike raser som kan passe for meg og samboeren, men med alle raser er det noen faktorer som kanskje ikke er helt optimale. Mange av rasene jeg kikker på, har jeg ikke vært noe særlig med – så tenkte kanskje dere har noen gode tips? :D

Vi ønsker oss hund om 1-2 år, da vil mest sannsynligvis begge har fulltidsjobb – så hunden bør kunne være alene på dagen. I første omgang kommer vi til å bo i leilighet i byen (så den bør ikke bjeffe for mye og trives på mindre plass), men det kan være vi flytter litt mer landlig med tiden. Vi har ingen barn nå, men det blir mest sannsynligvis barn om noen år. Vi ser for oss at hunden er mellomstor, kan kose seg inne men også like å gå tur. Hunden vil ikke bli brukt til jakt, det vil heller bli gåturer, fjellturer og jogging. Ønsker også at hunden ikke skal være veldig disponert for sykdommer, men de fleste raser har jo noe. Jeg har hatt hund siden jeg var 10, og han har ikke hatt egen hund før.

Har sett litt på:

Welsh springer spaniel – flotte flotte hunder, men disse blir kanskje for aktive og livlige for oss? Kan de like seg i leilighet? Vi kommer ikke til å bruke hunden til jakt. Ønsker gjerne å høre fra noen med erfaring.

Portugisisk vannhund – virker også som flotte hunder, men leser de kan ha separasjonsangst (med tanke på at vi må være borte på dagen)? Noen som vet om de bjeffer mye?

Goldendoodle – veldig begeistret for golden retriver, men de blir nok litt for store for en leilighet og samboer syns de røyter mye, så tenkte dette kunne være en fin mellomting. Men ser de selges dyrt, og mange er skeptiske til å kjøpe en blandingshund da man ikke helt vet hva man får.

Basset Hound – disse bjeffer og sikler kanskje litt mye, samt at den ikke vil bli helt fornøyd om vi ikke bruker den til sporing?

Man må vel inngå noen kompromiss, som med alt annet – men tenker det ikke skader å orientere seg :)

Welsh og basset er jakthunder. Basseten sliter også med mye helseplager pga sin sinnsyke kropp med henge øyne og alt for mye hud.

Alle hunder kan få seperasjonsangst (jeg har en som har det, det er et mareritt) men ja noen raser er litt mer disponert. Det du må gjøre er å spørre oppdretter om foreldredyrene lider av dette, du må undersøke om tidligere avkom har fått dette. I tillegg er det viktig at du henter valpen hjem som 8 uker. Hvis man henter valpen veldig sent, så kan dette føre til sep angst. Jeg hentet min valp som 4 mnd gammel, hvis ikke hunden har begynt alene treningen er forbi er dette et faremoment på en hund med anlegg til angst. I tillegg er nøye og god trening svært viktig. Dere må sette av 4-8 uler til å være hjemme med valpen og trene på dette før dere overhode kan vurdere lange dager vekk fra hunden. Det er mange ekstra tiltak, men det blir for mye å skrive om her. Men sørg for at valpen har noe å tygge på, sett på radio osv..

Portugisisk vannhund kan jo være noe, de røyter ikke. Men de er aktive. De krever sine turer og mental trening og dere må være klare for pelsstell.

Golden doodle: da vet du ikke hva du får!

Jeg synes dere har valgt dere temmelige aktive raser i forhold til hva dere kan tilby.

Mine viktigste tips:

- Velg hunder etter livsstil, ikke utseende

- Les dere nøye opp på helsetilstanden til rasen dere velger

- Vær svært nøye med valg av oppdretter, det er bedre å måtte dra til andre siden av landet og måtte stå på venteliste enn å kjøpe fra en useriøs oppdretter.

Lykke til

• Liker 3
Skrevet

Welsh og basset er jakthunder. Basseten sliter også med mye helseplager pga sin sinnsyke kropp med henge øyne og alt for mye hud.

Alle hunder kan få seperasjonsangst (jeg har en som har det, det er et mareritt) men ja noen raser er litt mer disponert. Det du må gjøre er å spørre oppdretter om foreldredyrene lider av dette, du må undersøke om tidligere avkom har fått dette. I tillegg er det viktig at du henter valpen hjem som 8 uker. Hvis man henter valpen veldig sent, så kan dette føre til sep angst. Jeg hentet min valp som 4 mnd gammel, hvis ikke hunden har begynt alene treningen før pregingsfasen (0-4 mnd) er forbi er dette et faremoment på en hund med anlegg til angst.

I tillegg er nøye og god trening viktig. Dere må sette av 4-8 uler til å være hjemme med valpen og trene på dette før dere overhode kan vurdere lange dager vekk fra hunden. Det er mange ekstra tiltak, men det blir for mye å skrive om her. Men sørg for at valpen har noe å tygge på, sett på radio osv..

Portugisisk vannhund kan jo være noe, de røyter ikke. Men de er aktive. De krever sine turer og mental trening og dere må være klare for pelsstell. Jeg har aldri hørt at disse er disponert for sep angst.

Jeg synes dere har valgt dere temmelige aktive raser i forhold til hva dere kan tilby.

Mine viktigste tips:

- Vær svært nøye med valg av oppdretter, det er bedre å måtte dra til andre siden av landet og måtte stå på venteliste enn å kjøpe fra en useriøs oppdretter.

Lykke til

Skrevet

Alle hunder kan få seperasjonsangst (jeg har en som har det, det er et mareritt) men ja noen raser er litt mer disponert. Det du må gjøre er å spørre oppdretter om foreldredyrene lider av dette, du må undersøke om tidligere avkom har fått dette. I tillegg er det viktig at du henter valpen hjem som 8 uker. Hvis man henter valpen veldig sent, så kan dette føre til sep angst. Jeg hentet min valp som 4 mnd gammel, hvis ikke hunden har begynt alene treningen er forbi er dette et faremoment på en hund med anlegg til angst. I tillegg er nøye og god trening svært viktig. Dere må sette av 4-8 uler til å være hjemme med valpen og trene på dette før dere overhode kan vurdere lange dager vekk fra hunden. Det er mange ekstra tiltak, men det blir for mye å skrive om her. Men sørg for at valpen har noe å tygge på, sett på radio osv..

Portugisisk vannhund kan jo være noe, de røyter ikke. Men de er aktive. De krever sine turer og mental trening og dere må være klare for pelsstell.

Mine viktigste tips:

Lykke til

Hva mener du med dette?

Anonymous poster hash: 7e6ab...c7b

Skrevet

Hva mener du med dette?

Hva jeg mener med dette er at siden det er snakk om en blandingshund så vet du ikke hvilke egenskaper hunden vil få. Du vet ikke hvordan pelsen blir, du vet ikke om den er røytefri osv...

Og dessuten Drøbak hundesenter som avler disse hundene i stor skala er kjent som en valpefabrikk

• Liker 7
Skrevet

Skal dere kjøpe blandingsrase så bør dere være forberedt på at dere ikke vet hva dere vil få. Det at "doodles" er en rase er en stor spøk.

Jeg kjenner to goldendoodles og en labradoodle og alle krevende og veldig aktive hunder - mye mer enn de enkelte retriverene og pudlene jeg kjenner. Goldendoodlene er også mye høyere og smalere enn golden og pudlene og ligner mest på en kjempestor puddel. Labradoodlen røyter som et uvær og den ene goldendoodlene har helt vanvittig flokepels. Gemyttet til disse tre doodlene er supert, men det er som sagt krevende hunder som må ha et aktivt liv for å være fornøyde - eierene til disse tre var ikke inneforstått med hvor aktive disse blandingene er så de har fått kjørt seg. Og får ikke hundene det de trenger av aktivitet blir det mye stress og lyd. Den ene goldendoodlen er vurdert omplassert flere ganger fordi den krever såpass mye. Det er bare en av disse doodlene som faktisk er allergivennlig, men alle tre må holdes nedklipt for å holde pelsen under kontroll. Så joda, hyggelige hunder, men du er neimen ikke garantert noe som helst. Og det at Drøbak er premissleverandør for "rasen" har ikke gjort den noen tjenester.. 

Anonymous poster hash: 08b80...7a8
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har corgi pembroke ja, og jeg er så fornøyd! Jeg undersøkte veldig mye på forhånd og valgte rase etter de forutsetningene jeg har, ikke eyyer itseende eller mote. Men så er jo corgien helt tullete søt likevel, synes jeg;) passer perfekt til å ha i leilighet i by, og siden den er en gjeterhund, så vil den aldri løpe langt unna flokken, så den stikker ikke av. Elsker å være sosial, har ennå ikke møtt en hund eller et menneske den ikke elsker. Kan trenes til å gå lange fjellturer, men trives også med kortere turer. Det eneste "minuset" er at det er en veldig intelligent rase, så den trenger en del mental trening. For meg er det bare et pluss, ingenting som er mer morro enn å leke med den og lære den nye triks. Favorittaktiviteten er å lete etter ting inne og ute, godbitsøk og søk etter personer og gjenstander. Ingenting feiø med nesa! Den tar også ting veldig lett og er så innmari lett å bli glad i. Men det er viktig å huske på at selv om den er liten/mellomstor, har den en veldig stor personlighet. Jeg elsker at den har så mye energi. Ville virkelig anbefalt å lese mer om rasen i alle fall!

Skrevet

Mine viktigste tips:

Lykke til

Ja, jeg spør og nevner disse jakthunder siden jeg har lest på noen forum at f.eks. welsh og basset kan trives i et vanlig hjem hvis de blir stimulert nok – men du vil si at disse ikke kan trives uten å jakte?

Veldig fine tips ang. separasjonsangst – skal sjekke ang. foreldredyrene. Fine tips ang. når man henter hjem valpen også. 

Har du noe erfaring med hvor aktiv portugisk vannhund er? F.eks. hvor lange turer og mental stimuli trenger de daglig for å bli fornøyde?

Ja, nevnte dette med goodendoodle øverst her, er derfor vi er usikre på denne rasen. De vi har møtt har vært så flotte, men som du sier – man blir ikke helt sikker på hva man får. 

Vi har ikke valgt disse rasene, det er kun raser jeg har sett litt på og ønsker å høre mer om – derfor spør jeg om råd. Vi vil som sagt tilpasse oss aktivitetsnivået til hundene, men vi ser for oss lufting + ca. 1 times tur daglig, andre dager blir det lengre joggeturer og lengre helgeturer. Er ikke så lett å lese seg til akkurat hva de ulike trenger, syns jeg :)

Takk for tipsene!

Har du noen flere råd ang. å luke ut en useriøs oppretter?

Skrevet

Jeg har corgi pembroke ja, og jeg er så fornøyd! Jeg undersøkte veldig mye på forhånd og valgte rase etter de forutsetningene jeg har, ikke eyyer itseende eller mote. Men så er jo corgien helt tullete søt likevel, synes jeg;) passer perfekt til å ha i leilighet i by, og siden den er en gjeterhund, så vil den aldri løpe langt unna flokken, så den stikker ikke av. Elsker å være sosial, har ennå ikke møtt en hund eller et menneske den ikke elsker. Kan trenes til å gå lange fjellturer, men trives også med kortere turer. Det eneste "minuset" er at det er en veldig intelligent rase, så den trenger en del mental trening. For meg er det bare et pluss, ingenting som er mer morro enn å leke med den og lære den nye triks. Favorittaktiviteten er å lete etter ting inne og ute, godbitsøk og søk etter personer og gjenstander. Ingenting feiø med nesa! Den tar også ting veldig lett og er så innmari lett å bli glad i. Men det er viktig å huske på at selv om den er liten/mellomstor, har den en veldig stor personlighet. Jeg elsker at den har så mye energi. Ville virkelig anbefalt å lese mer om rasen i alle fall!

Virker som en flott rase! Hvor mye mental trening driver du med i hverdagen? Virker absolutt morsomt å lære den triks og drive med søk :) Hvor lange turer trives den med? Når du sier den har mye energi – hvordan blir dette i en leilighet? Leser at den kanskje har litt tendenser til å bjeffe, hvordan opplever du dette? Har din hund hale, eller hvordan er det? Ser på noen bilder at bonden klipte den av for at kuene ikke skulle tråkke på den. Røyter den mye, eller syns du det går greit? Har du barn sammen med denne hunden? Ååå, dette ble mange spørsmål.  :rolleyes:

Veldig herlig at den ikke stikker av og har en personlighet, altså :)

Skrevet (endret)

Har sett litt på:

Welsh Springer Spaniel, Portugisisk vannhund og Basseten er jo da jakthunder. Det innebærer jo både mye instinkt og behov for stimuli både fysisk og psykisk. Her er det jo dog veldig mye forskjell innad rasen og, men generelt så vil jeg si at dette er hunder som krever en aktiv eier. Dette er brukshunder, som bør brukes for å kunne trives optimalt.

Goldendoodle orker jeg nesten ikke å kommentere på en gang, men jeg skal gjøre det til tross. Dette er en blanding, hovedsaklig "avlet" opp av disse alt for godt kjente "oppdretterne" i Drøbak. Her aner du ikke hva du får, og mtp hvor mange valper de selger der i fra vil jeg tørre å påstå at det kan klassifiseres som en valpefabrikk. Her vet du ikke hvilken kvaliteter valpen din vil få, gemytt, pels, helse osv er uvisst. Derfor ville jeg glatt styrt unna. Det er både sykdom hos puddel og golden, og er du uheldig kan du få alle de arvelige sykdommene med på kjøpet i en valp.

Når det skal sies så har jeg selv en blandingshund, som overgår alle forventningene jeg har hatt til en slik blanding(hovedsaklig gjeter med litt jakt) og kan fint ligge flatt ut flere dager i strekk om han får lov. Jeg anbefaler dog ikke blandinger til noen, da du aldri vet hva du får.

Jeg vet ikke helt hvilken rase jeg kan anbefale dere. Dere bør finne ut hvilken stimuli dere kan tilby, og hvor mye. Da tenker jeg hjernetrim i tillegg til tur. En hund kan få så masse tur den bare orker, og fremdeles stresse. De må få brukt hjernen og sansene sine også, for å bli rolig og avbalansert.

Jeg ville kanskje styrt unna typiske brukshunder om dere ikke har tenkt særlig på dette med å faktisk bruke hunden til annet enn tur og kos. 

EDIT: En jakthund kan trives fint uten å brukes til jakt. Men cluet er at den må BRUKES, altså må få brukt både hjerne og kropp for å kunne trives og ikke stresse.

Endret av Querido
Skrevet

Jeg mener ikke å kuppe tråden, men har et spørsmål. Er i veldig lik situasjon som TS og jeg vurderer shiba. Hva tenker dere om dette?

Skrevet

Ja, jeg spør og nevner disse jakthunder siden jeg har lest på noen forum at f.eks. welsh og basset kan trives i et vanlig hjem hvis de blir stimulert nok – men du vil si at disse ikke kan trives uten å jakte?

Veldig fine tips ang. separasjonsangst – skal sjekke ang. foreldredyrene. Fine tips ang. når man henter hjem valpen også.

Har du noe erfaring med hvor aktiv portugisk vannhund er? F.eks. hvor lange turer og mental stimuli trenger de daglig for å bli fornøyde?

Ja, nevnte dette med goodendoodle øverst her, er derfor vi er usikre på denne rasen. De vi har møtt har vært så flotte, men som du sier – man blir ikke helt sikker på hva man får.

Vi har ikke valgt disse rasene, det er kun raser jeg har sett litt på og ønsker å høre mer om – derfor spør jeg om råd. Vi vil som sagt tilpasse oss aktivitetsnivået til hundene, men vi ser for oss lufting + ca. 1 times tur daglig, andre dager blir det lengre joggeturer og lengre helgeturer. Er ikke så lett å lese seg til akkurat hva de ulike trenger, syns jeg :)

Takk for tipsene!

Har du noen flere råd ang. å luke ut en useriøs oppretter?

Welsh kan nok trives i et vanlig hjem, jeg vet mange som har dem og bruker dem til alt mulig æ, blant annet agility, spor og smeller.

Men basseter er det ikke mange av utenom de som brukes til rådyr jakt, men da har jeg sett mest av jaktvarianten med litt mer pels.

Basseten er ikke en frisk rase og det er ikke en rase som egner seg godt til joggetur med de lange ryggene og korte beina. Jeg må spørre, hvorfor ser dere på den rasen?

Er dere motiverte og har nok tid så kan dere jo ha nesten alle raser i verden. Og er dere aktive folk så kan nok både portis og welshen funke hos dere. Portisen er jo en smart rase og jo smartere de er jo mer vil de gjerne bruke hodet sitt :)

Men hvis dere får dere en portis, går en god morgen tur + ihvertfall en time til hovedtur så går nok det fint. Det er jo en veldig allsidig rase, så dere kan jo melde dere på noen kurs, det er utrolig gøy å gjøre aktiviteter sammen med hunden synes jeg. Hunden elsker det, man treffer masse hyggelige folk og forholdet til hunden har veldig godt av felles aktiviteter.

Å finne en seriøs oppdretter høres lettere ut enn det er dessverre. Folk lan være veldig uærlige. Dere bør ta kontakt med raseklubben til rasen deres og få anbefalt en seriøs oppdretter. Også bør dere lese dere opp på rasen så dere vet litt om hva dere bør spørre om.

Feks inmavelsgrad, hd rønging, hvilke sykdommer er vanlige hos rasen, treffe foreldrene til valpen osv.

Skrevet

Jeg mener ikke å kuppe tråden, men har et spørsmål. Er i veldig lik situasjon som TS og jeg vurderer shiba. Hva tenker dere om dette?

Jeg kjenner flere oppdrettere av rasen.

Hva kan jeg si. De er jo kjent som svært vanskelige å trene, mer som katter. de er også kjent for å være mye dårlig temprament på rasen og ikke en god nybegynner hund.

Men de shibaene jeg kjenner er veldig sosiale, de er forholdsvis lettlærte og veldig fine hunder men når det kommer til shiba er oppdretter veldig viktig.

Ellers kan jeg nevne at rasen sliter en del med allergi, dette må du spørre om.

Og rasen har jaltinnstinkt!! De drar på jakt, om du vil eller ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...