AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #1 Skrevet 9. august 2015 Jentungen på 4 er blitt helt opphengt i Feel this moment av Pitbull ft Christina Aguilera. Hun vil se 'fine dama som synger' støtt og stadig. Så her en dag spurte jeg om hun vil ha jentekjæreste eller guttekjæreste når hun blir voksen. Jentekjæreste, kom det momentant. For meg spiller det ingen rolle hvilket kjønn hun ender med å tiltrekkes av, men jeg lurer på om noen her har erfaring med at barn kan vite om de evt er homofile/lesbiske allerede så tidlig i livet? Anonymous poster hash: a52b0...102 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #2 Skrevet 9. august 2015 Jentungen på 4 er blitt helt opphengt i Feel this moment av Pitbull ft Christina Aguilera. Hun vil se 'fine dama som synger' støtt og stadig. Så her en dag spurte jeg om hun vil ha jentekjæreste eller guttekjæreste når hun blir voksen. Jentekjæreste, kom det momentant. For meg spiller det ingen rolle hvilket kjønn hun ender med å tiltrekkes av, men jeg lurer på om noen her har erfaring med at barn kan vite om de evt er homofile/lesbiske allerede så tidlig i livet?Anonymous poster hash: a52b0...102 Hva er dette å spørre et barn om? Anonymous poster hash: 98d8c...57d 25
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 Jeg er mann og ville ha guttekjæreste da jeg gikk i barnehagen fordi jeg ikke ville ha jentelus. Tror ikke 4-åringer vet sin seksualitet. Anonymous poster hash: ecabf...d4e 22
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Min storebror er homofil og han har visst det siden barnehagealder. Anonymous poster hash: 7e50e...9aa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Min datter sa det samme da hun var på den alderen. Da var det æsj til gutter, og hun sa at når hun blir stor så skulle hun ha jentekjæreste. I tillegg likte hun ingen sanger hvor det var menn som sang. Nå er hun derimot småforelsket i en gutt i klassen og vil veldig gjerne bli kjærste med han. Når det er sagt, når jeg var liten var jeg venn med en jente (vi var 7-8 år) som da at når hun ble stor ville hun bli gutt og at hun hadde sett på tv at man kunne ta operasjon for å bli gutt. Hun var veldig typisk guttejente. Nå er hun voksen, og selv om hun ikke har tatt kjønnsoperasjon har hun komt ut og sagt at hun er lesbisk, så hun viste nok noe ganske tidlig Anonymous poster hash: d495e...69d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Det skal bli spennende å se hvor hun ender opp. Ser for meg en samtale en del år frem i tid: - Mamma, jeg er lesbisk. - Vet det, du sa det da du var fire Anonymous poster hash: a52b0...102 18
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 Hva er dette å spørre et barn om?Anonymous poster hash: 98d8c...57d Det er et fremtidsrettet spørsmål ment å bidra til åpenhet og trygghet i kommunikasjon mellom mor og datter, med en undertone av aksept for mennesker som har en annen samlivspreferanse enn den barnet ser til daglig. Anonymous poster hash: a52b0...102 11
Chizue Skrevet 9. august 2015 #8 Skrevet 9. august 2015 De fleste barn vet sin legning allerede i barnehage alder Og man kan se tidlige tegn på det når man jobber i barnehage også, men du som voksen skal ikke si noe til barna, hva så om barna har lyst å være far+far, mor+mor, far er mor og mor er far Men de fleste leker mor og far, men så er det noen som skifter rollene helt. Men vi som voksen skal ikke bryte inn å si at leken er feil, DU må være mor og HAN må være far, for det er slik vi er skapt, barna skjønner ikke det, de ser hverandre som ett kjønn på en måte og finner ut hvem de er mest -comfy- med... Også er det jo den berømte jentelusa og guttelusa/Guttemelk og jentemelk....Den skal man ikke ta seriøs, for hadde den vært seriøs, så hadde jo alle vært homo/lesbisk idag 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #9 Skrevet 9. august 2015 Det er et fremtidsrettet spørsmål ment å bidra til åpenhet og trygghet i kommunikasjon mellom mor og datter, med en undertone av aksept for mennesker som har en annen samlivspreferanse enn den barnet ser til daglig.Anonymous poster hash: a52b0...102 Jeg mener det vil være bedre å si at "vi elsker deg uansett om du kommer til å ha jentekjæreste, eller guttekjæreste når du blir stor. Det går også an å ha guttekjæreste en gang, mens man har jentekjæreste en annen gang senere i livet. Hos meg og pappa er du alltid velkommen." Noe slikt ville jeg heller sagt fremfor å spørre. Anonymous poster hash: b45ed...44a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #10 Skrevet 9. august 2015 Jeg mener det vil være bedre å si at "vi elsker deg uansett om du kommer til å ha jentekjæreste, eller guttekjæreste når du blir stor. Det går også an å ha guttekjæreste en gang, mens man har jentekjæreste en annen gang senere i livet. Hos meg og pappa er du alltid velkommen." Noe slikt ville jeg heller sagt fremfor å spørre.Anonymous poster hash: b45ed...44a Men hvorfor skal du gi barnet inntrykk av at legning er en større greie enn yrkesvalg? Barnet har antagelig ikke noen forforståelse som sier at mamma kommer til å synes det er rart om jeg får jentekjæreste.Anonymous poster hash: a52b0...102 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #11 Skrevet 9. august 2015 Hva er dette å spørre et barn om? Anonymous poster hash: 98d8c...57d Det er jo ikke noe galt i å spørre om dette. Herregud. Anonymous poster hash: 45444...282 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #12 Skrevet 9. august 2015 Jentungen på 4 er blitt helt opphengt i Feel this moment av Pitbull ft Christina Aguilera. Hun vil se 'fine dama som synger' støtt og stadig. Så her en dag spurte jeg om hun vil ha jentekjæreste eller guttekjæreste når hun blir voksen. Jentekjæreste, kom det momentant. For meg spiller det ingen rolle hvilket kjønn hun ender med å tiltrekkes av, men jeg lurer på om noen her har erfaring med at barn kan vite om de evt er homofile/lesbiske allerede så tidlig i livet? Anonymous poster hash: a52b0...102 Hvorfor spurte du?! En 4-åring forstår ikke helt hva en kjæreste er...Anonymous poster hash: 16925...cae 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #13 Skrevet 9. august 2015 Ikke legg for mye i svaret hennes. Begreper er ikke helt enkelt for 4-åringer å forstå. Selvsagt kan det hende at hun er lesbisk, men det er vel heller usannsynlig at hennes svar skal være et bevis for det. Det er sikkert greit for henne, når hun blir eldre, at mor/foreldre har et avslappet forhold til hvem hun nå er, og hvem hun eventuelt blir sammen med. Anonymous poster hash: 9c2bc...25c
^^Belle^^ Skrevet 9. august 2015 #14 Skrevet 9. august 2015 Her mener 4-åringen vår at bestevenninnen i barnehagen er kjæresten hennes. Har egentlig ikke tenkt noe som helst mer over det enn noe annet hun sier. Det er et veldig stort skille mellom gutter og jenter for tiden, og jeg tolket det egentlig bare dithen at jenter er gøyere å leke med enn gutter. 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #15 Skrevet 9. august 2015 Men hvorfor skal du gi barnet inntrykk av at legning er en større greie enn yrkesvalg? Barnet har antagelig ikke noen forforståelse som sier at mamma kommer til å synes det er rart om jeg får jentekjæreste.Anonymous poster hash: a52b0...102 Jeg har slettes ikke sagt at jeg legger en større greie i samtaler om legning, enn samtaler om yrkesvalg. Det var dine ord! Anonymous poster hash: b45ed...44a
Luckiness Skrevet 9. august 2015 #16 Skrevet 9. august 2015 Det kan godt hende barn allerede merker mer tiltrekning til gutter eller jenter i den alderen. Men jeg tror at kjæreste handler om mye mer enn hva voksne tenker på kjæreste som. Barn henger seg jo ofte opp i ting også, så dersom de leser en bok om to jenter som er sammen så sier de gjerne etterpå at de også skal ha jentekjæreste. Jeg skulle for eksempel absolutt gifte meg med en i familien da jeg "ble stor". Men det er bra du ikke bryr deg om hun kommer til å få jentekjæreste eller guttekjæreste senere Bare la henne utforske og støtt henne spesielt når hun blir eldre i valg hun tar om kjærester.
Gjest Captain Hook Skrevet 9. august 2015 #17 Skrevet 9. august 2015 Så klart vet hun ikke hvilket kjønn hun kommer til å tiltrekkes av enda. Vent til tenåra. Nå er det bare lek nå.
langbein86 Skrevet 9. august 2015 #18 Skrevet 9. august 2015 Jeg var helt besatt av pamela da jeg vokste opp, men er hetero den dag i dag 1
sol87 Skrevet 9. august 2015 #19 Skrevet 9. august 2015 Hva er dette å spørre et barn om? Anonymous poster hash: 98d8c...57d Hva er feil med å spørre om det? 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #20 Skrevet 9. august 2015 Hvorfor spurte du?! En 4-åring forstår ikke helt hva en kjæreste er...Anonymous poster hash: 16925...cae Av samme grunn som jeg spør hva hun vil bli når hun blir stor, hvilken my little pony som er best og hvilken farge som er finest Vi snakker mye sammen, og spørsmålet var selvfølgelig del av en lengre samtale. Jeg synes nemlig det er hyggelig å vite hva vesla tenker om saker og ting Anonymous poster hash: a52b0...102 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå