Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt i muskelmasse uten tung styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal opp i vekt og vil helst ikke gå opp bare fett. Og hvis jeg er veldig inaktiv så vil vel mye av vektoppgangen være fett? Jeg har aldri drevet med tung styrketrening, men har gjort mange push ups, knebøy med egen kroppsvekt + vekter på 4 -5 kilo, utfall med vekter på 4-5 kilo, masse forskjellige mageøvelser og noe ryggøvelser, men ikke med vekter. Har i tillegg drevet mye med spinning men det skal jeg nå legge på hylla mens jeg går opp i vekt. Jeg vil ikke trene tung styrke, men fortsette med det styrkeprogrammet jeg har. Vil det hjelpe ift å ikke bli seendes dvask ut mens jeg går opp i vekt eller vil det ha null effekt? Jeg har noe slapp hud på magen og puppene, men har også synlige mageruter når jeg strammer magemusklene. Har planlagt å spise 3000 kalorier og gå opp 0,5-1 kilo i uka.

Anonymous poster hash: 21724...083

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å bygge muskler så må du hele tiden ha fremgang, det vil si at du må løfte tyngre.

Du kan ikke løfte på 4 kilos manualer i evig tid og forvente å bygge muskelmasse.

Du kan fortsette med programmet du har, men du må bruke tyngre vekter etter hvert som 4-5 kg blir for lett.

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg er litt uenig med forrige innlegg. 

Trening med i hovedsak kroppsvekt som motstand fungerer helt utmerket. Prøv å kjør det som en høyintensiv intervall, med høy innsats og korte pauser. Det beste er kanskje å bytte litt på, ta noen økter med vekter og noen økter uten.

Skrevet

Det finnes forresten noen gode kroppsvektøvelser som tar litt tid å mestre uten assistanse som f.eks. Nordic Hamstring, pull-ups og håndstående push-ups. Pistol squats kan også ta litt tid om man ikke har god mobilitet fra før.

Knebøy og bicepscurl med 5 kg ser jeg ingen vits med, med mindre du vil trene utholdenhet.

Skrevet

For å bygge muskler så må du hele tiden ha fremgang, det vil si at du må løfte tyngre.

Du kan ikke løfte på 4 kilos manualer i evig tid og forvente å bygge muskelmasse.

Du kan fortsette med programmet du har, men du må bruke tyngre vekter etter hvert som 4-5 kg blir for lett.

Nå er det få som har fremgang hele tiden, de fleste når et eller annet platå på et eller annet tidspunkt likevel, der det er vanskelig å øke.

Nøkkelen er utholdenhet og det å ikke gi opp, selv om man også kan ha langvarige platåer. 

Anonymous poster hash: 54e8d...d9d

Skrevet

Takk for gode svar, men føler ikke jeg har fått helt svaret på spørsmålet mitt som var om man må trene TUNG styrketrening for å legge på seg muskler? Vil det ha noen effekt og trene styrke med egen kroppsvekt eller lette vekter når jeg går opp i vekt kontra å være inaktiv og legge på meg? Vil kroppen bli mer "fast i fisken" med litt lett styrketrening enn den vil bli uten?

Skrevet

Nå er det få som har fremgang hele tiden, de fleste når et eller annet platå på et eller annet tidspunkt likevel, der det er vanskelig å øke.

Nøkkelen er utholdenhet og det å ikke gi opp, selv om man også kan ha langvarige platåer. 

Anonymous poster hash: 54e8d...d9d

Jeg har ikke sagt noe om at man kan ha fremgang i evig tid uten stagnasjon.

Dette gjelder ikke TS på dette tidspunktet, så jeg ser ikke noe poeng i å diskutere akkurat dét. H*n kan selvsagt løfte mer enn 5 kg.

Skrevet

Takk for gode svar, men føler ikke jeg har fått helt svaret på spørsmålet mitt som var om man må trene TUNG styrketrening for å legge på seg muskler? Vil det ha noen effekt og trene styrke med egen kroppsvekt eller lette vekter når jeg går opp i vekt kontra å være inaktiv og legge på meg? Vil kroppen bli mer "fast i fisken" med litt lett styrketrening enn den vil bli uten?

Svaret er nei, men du kan vedlikeholde de musklene du har ved å fortsette med det du gjør.

Skrevet

Ja selvfølgelig hjelper det å trene styrke! Jeg har alltid trent kun med egen kroppsvekt, og jeg ser temmelig fast og fin ut faktisk. Sprettrumpe!

Bare ta deg tid når du trener til å faktisk slite ut musklene helt, noe som går kjappere med vekter. Du må gjerne ta 150 knebøy i stedet for 10 med motstand liksom.. Og gjør mange forskjellige øvelser slik at du ikke går lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...