AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #1 Skrevet 8. august 2015 Eldste sønnen i huset er snart 13 år. Hvilke husarbeidplikter kan vi delegere til han med god samvittighet? Veldig moden og hjelpsom type.Anonymous poster hash: 647a4...cc0
Nonymuss Skrevet 8. august 2015 #2 Skrevet 8. august 2015 Det jeg pleide å gjøre når jeg var 13 var å støvsuge, gå ut med søpla, ta oppvasken og hente posten 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. august 2015 #3 Skrevet 9. august 2015 En 13-åring bør også kunne øve seg på å vaske sitt eget rom dersom det ikke har lært det enda + at den bør begynne å lære hvordan man vasker klær.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #4 Skrevet 9. august 2015 Her skifter 13 åringen på sengen sin, går ut med søppel/papp, rydder ut av oppvaskmaskinen, rydder klærne sine inn i skap, og går tur med hunden. Vi har vaskehjelp, men han kan støvsuge gangen osv. Anonymous poster hash: 10231...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #5 Skrevet 9. august 2015 Veldig glad dere nevner det å vaske klærne sine selv. Og å støvsuge.Anonymous poster hash: 647a4...cc0
Heidipia Skrevet 9. august 2015 #6 Skrevet 9. august 2015 Vår 13 1/2 åring har plikter som: støvsuging, vasking av badet, vaskegulvet, vaske sitt eget rom selvfølgelig, passe lillebror(på7) et par timer om ettermidagen en gang i uka og starte på middag en dag i uka. Ikke alt hver uke, vi setter opp en mnd av gangen sammen med frøkna.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #7 Skrevet 9. august 2015 Rydde rommet sitt. ta ut og inn av vaskemaskina . vaske klær, lage middag. ta ut søpla. rydde og vaske ellers. badet feks. Anonymous poster hash: 2ce4e...b4e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #8 Skrevet 9. august 2015 Vår 13-åring rydder og støvsuger selvfølgelig rommet sitt selv. Han går også ut med søpla, rydder ut og inn av oppvaskmaskinen, hjelper til med enkel middagslaging, klipper gress, vasker badet, og han har lært å sette på vaskemaskinen, sånn at han kan gjøre det hvis han trenger å få vasket klær, uten å be meg om det. Anonymous poster hash: 4f4f2...d74
The Kitten Skrevet 9. august 2015 #9 Skrevet 9. august 2015 Jeg hadde ikke faste pliker da jeg vokste opp. Holde rommet mitt i orden og rydde opp etter meg var en selvfølge. Fikk betalt for hver ting jeg gjorde. Vanlige ting jeg gjorde var å vaske badene, støvsuge, ta oppvasken og tørke støv.
Gjest Runforit Skrevet 9. august 2015 #10 Skrevet 9. august 2015 Vaske og rydde rommet sitt, dekke på og vaske opp etter middag, vaske klær(lære forskjell på mørk/lyst/håndklær/sengetøy). Ansvar for f.eks badet, støvsuge etc.
AmandaVI Skrevet 10. august 2015 #11 Skrevet 10. august 2015 (endret) Rydde og koste foran inngangspartiet og sørge for å holde det ryddig og fint Endret 10. august 2015 av AmandaVI
Gjest Mocchhaa Skrevet 10. august 2015 #12 Skrevet 10. august 2015 Holde sitt eget rom ryddig, og støvsuging generelt, vasking av bad osv mot en fast sum eller noe.
The Kitten Skrevet 10. august 2015 #13 Skrevet 10. august 2015 I teorien kan vel en 13-åring ha omtrent alt av plikter. Forutsetningen her er at tenåringen har lært hvordan man utfører de ulike oppgavene. Dere kan jo for eksempel ha støvsuging 1-2 ganger i uken og å ta oppvasken 2 ettermiddager og så bytte til f.eks vaske badet 1 gang i uken og vanne plantene og tørke støv 1-2 ganger i uken. Jeg tror det kan være lurt å rullere på oppgavene innimellom. På den måten blir ikke tenåringen lei så fort og lære seg "alt" av husarbeid. Hvis dere har bil han jo også få ansvar for å vaske bilen innmellom. Da kan dere jo bytte ut en annen oppgave med bilvasking eller dere kan gi ham litt ekstra for å vaske bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå