Gjest lmari Skrevet 12. september 2004 #1 Skrevet 12. september 2004 Dette er nesten litt pinlig, men jeg kan faktisk ikke å lage grønnsakssuppe fra bunnen av..... Noen av dere flinke husmødre som vil fortelle meg hvordan dere gjør det og hva dere har oppi?
Arkana Skrevet 12. september 2004 #2 Skrevet 12. september 2004 Grønnsakssuppe (4 pers.) 4 poteter 2 gulrøtter 1 løk 1 purre ½ kålrot 1 liter vann 2 buljongterninger 2 ss finhakket persille Skrell og del potetene i terninger. Løk, gulrot, kålrot og purre skjæres i tynne skiver. Kok opp vann med buljong. Tilsett grønnsakene og la koke til alt er mørt. Smak til med salt og pepper og dryss over persille. Det er også godt å vispe inn 2 eggeplommer vispet sammen med 1,5 dl fløte. Gir en kremet og fyldig suppe. I tillegg til disse grønnsakene har jeg også gjerne i selleri, sellerirot, hvitløk, søtpotet o.l.
lille mor Skrevet 12. september 2004 #3 Skrevet 12. september 2004 Kan du bruke kjøtt til buljong eller vil du kun ha grønnsaker? Med kjøtt: Storfebein suppekjøtt av storfe kaldt vann salt grønnsakblanding(løk,purreløk,selleri og gulrot) Kok opp kjøtt og bein først. Ha så på kaldt vann(dekke beina) og salt, la det koke sakte og skum av. Ha i grønnsakene og la det trekke i 3-5 timer alt etter type bein. Skum hele tiden etter behov. Ta opp kjøttet når det er kokt, og sil kraften gjennom et klede. Dette er buljong. Så kan du kutte grønnsaker av hvilke slag du måtte ønske og koke det i buljongen. Med grønnsaker er det samme prinsipp, men uten kjøttet så klart. Men jeg anbefaler å koke med kjøtt da dette setter mere smak på suppen. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå